Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beluchting van het wort  (gelezen 2207 keer)

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • Land: nl
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Beluchting van het wort
« Reactie #50 Gepost op: 10-10-2020 00:22 u »

- voldoende korrelgist gebruiken (Volgens advies fermentis: 50 to 80 g/hl in primary fermentation --> 5 tot 8 gram per 10 liter)

Mijn brouwsels zijn tegenwoordig tussen de 7,5 en 10 liter dus als ik Fermentis moet geloven zou 11,5 gram wat in de kleine zakjes zit voldoende moeten zijn.
Vind het ook wel grappig het advies over het beluchten van Fermentis nemen we voor waar aan maar de hoeveelheid gist die ze adviseren dat dan weer niet :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Senior lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #51 Gepost op: 10-10-2020 20:47 u »
Mijn brouwsels zijn tegenwoordig tussen de 7,5 en 10 liter dus als ik fermentis moet geloven zou 11,5 gram wat in de kleine zakjes zit voldoende moeten zijn.
Vind het ook wel grappig het advies over het beluchten van Fermentis nemen we voor waar aan maar de hoeveelheid gist die ze adviseren dat dan weer niet :weetniet:
Mijn brouwsels zijn 12 liter en ik heb nog nooit meer dan 1 zakje gedroogde gist gebruikt, zelfs bij 'high-gravity' bieren niet. Je kunt prima hun aanwijzingen volgen; die zijn eerder te voorzichtig dan omgekeerd.
Fermentis adviseert afhankelijk van de gistsoort over het algemeen 5 tot 10 gram per 10 liter. Dus bij jouw 7,5 tot 10 liter batches blijf je veelal ruim binnen de grenzen van 1 zakje. En dan hoef je echt niet te beluchten om een prima vergisting te krijgen.
Uitgaande van 5 gram per 10 liter kun je zelfs prima een batch van 23 liter met 1 zakje vergisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 10-10-2020 21:32 u »
Dat hangt er denk ik vanaf hoe je werkt. Als je een starter maakt met als doel voldoende slurry maken dan maak je dus het aantal cellen wat je nodig hebt en belucht je niet.

Om meer gistcellen te krijgen is het gewenst een starter te beluchten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 10-10-2020 21:36 u »
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41250.msg623532.html#msg623532
Uit mijn proefje kwam dat niet belucht ca 35% minder cellen geeft dan belucht.

Een extra groei van 35% is naar mijn idee aanzienlijk...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 10-10-2020 22:07 u »
Een extra groei van 35% is naar mijn idee aanzienlijk...
Ok, dan zijn we het gewoon eens.

Tags: