Veel beweging

Gestart door Theo Mol, 04-10-2020 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Mol

Ik heb een doorzichtig gistvat (fermzilla) omdat ik wil zien hoe de vergisting gaat.
Mijn nieuwste brouwsel is van gisteren. Ik zag dat er vlokken op het conische stuk zaten die niet naar beneden gingen, en ik heb even gewiebeld met het vat om er wat beweging in te krijgen.
Nou, dat is gelukt. Een groot deel van de vlokken zakte keurig de opvangbeker in en nu is er een circulatie ontstaan, vanuit de beker zie ik vlokjes naar boven gaan en langs de kant van het vat gaan er vlokjes naar beneden. Enzovoorts. Ik had verwacht dat dit na een uurtje zou stoppen maar het gaat al de hele dag door. Boeiend, ik ga af en toe een paar minuten kijken.

Dit had ik nog niet gezien. Komt het vaker voor?

JoepH

Ja, altijd. Een prachtig gezicht.

ExPeteriment

Citaat van: Theo Mol op 04-10-2020  23:05 uIk heb een doorzichtig gistvat (fermzilla) omdat ik wil zien hoe de vergisting gaat.
Mijn nieuwste brouwsel is van gisteren. Ik zag dat er vlokken op het conische stuk zaten die niet naar beneden gingen, en ik heb even gewiebeld met het vat om er wat beweging in te krijgen.
Nou, dat is gelukt. Een groot deel van de vlokken zakte keurig de opvangbeker in en nu is er een circulatie ontstaan, vanuit de beker zie ik vlokjes naar boven gaan en langs de kant van het vat gaan er vlokjes naar beneden. Enzovoorts. Ik had verwacht dat dit na een uurtje zou stoppen maar het gaat al de hele dag door. Boeiend, ik ga af en toe een paar minuten kijken.

Dit had ik nog niet gezien. Komt het vaker voor?
Klopt, die beweging ontstaat ook zonder schudden.

André de Laat

Citaat van: JoepH op 05-10-2020  00:50 uJa, altijd. Een prachtig gezicht.

Het blijft plastic! Ik heb zo´n fermentasaurus gehad. En ja, leuk om te zien. Maar na 5 minuutjes vond ik het welletjes. Het schoonmaken was ronduit een crime. Gauw overgestapt op RVS. Inderdaad, je ziet niks. Het vergisten loopt m.i. beter en vlugger. Schoonmaken is een eitje. Geen achterblijvende geurtjes. Ik zou de fermentasaurus en aanverwante plastic vaten gebruiken als vissenkom. Dat ziet er ook leuk uit... Daar zou ik bijvoorbeeld dagen naar kunnen kijken.

SVB

Hoe is dat een toevoeging op hetgeen wat er gevraagd wordt? Er is altijd wat 'beters' (anders) maar dat wordt toch helemaal niet gevraagd?

André de Laat

Citaat van: SVB op 05-10-2020  09:23 uHoe is dat een toevoeging op hetgeen wat er gevraagd wordt? Er is altijd wat 'beters' (anders) maar dat wordt toch helemaal niet gevraagd?

Het gaat toch over beweging waarneembaar in het vat? Nou, ik vind het totaal onbelangrijk om dat te zien. Voor een keertje zeg ik: leuk! Maar om het nou elke keer te zien? En er met fascinatie naar te kijken? Nee, écht niet!

Heyudude

Nou als beginner kan ik de topic starter begrijpen...
Vind het super om te zien, in mijn fastferment minder goed te zien maar het is net een aquarium met gist visjes [emoji16]

Gewoon kijken en sommige reacties filteren, ieder zijn mening.
Denk dat ik na x keer de interesse ook verlies in deze gist fase maar het blijft leuk
Als het geheel ooit een keer in een koelkast verdwijnt dan boeit het nog minder.


Voor nu: geniet ervan net zoals ik

beermenke

Citaat van: André de Laat op 05-10-2020  09:10 uHet blijft plastic! Ik heb zo´n fermentasaurus gehad. En ja, leuk om te zien. Maar na 5 minuutjes vond ik het welletjes. Het schoonmaken was ronduit een crime. Gauw overgestapt op RVS. Inderdaad, je ziet niks. Het vergisten loopt m.i. beter en vlugger. Schoonmaken is een eitje. Geen achterblijvende geurtjes. Ik zou de fermentasaurus en aanverwante plastic vaten gebruiken als vissenkom. Dat ziet er ook leuk uit... Daar zou ik bijvoorbeeld dagen naar kunnen kijken.
Ik denk dat iedereen zelft invult wat voor hem of haar het meest geschikt lijkt.
Een mercedes is fijn maar velen zijn ook blij om met hun "trabantje" te rijden, zij komen ook op hun bestemming aan. Het voornaamste is dat er met plezier gebrouwen wordt.

André de Laat

Citaat van: beermenke op 05-10-2020  09:48 uIk denk dat iedereen zelft invult wat voor hem of haar het meest geschikt lijkt.
Een mercedes is fijn maar velen zijn ook blij om met hun "trabantje" te rijden, zij komen ook op hun bestemming aan. Het voornaamste is dat er met plezier gebrouwen wordt.

Daar heb jij helemaal gelijk in. En zet je het ding in een koelkast, dan zie je ook weer niks. En elke keer de koelkast openen is ook geen optie. Een koelkast met een glazen deur? Ook weer niet. Komt er weer teveel licht bij. Ik meet wanneer ik geen beweging meer zie in mijn blow off. Dat is alles wat ik doe. De rest is bekend. En ja, sinds ik met RVS aan de gang ging nóg meer plezier om te brouwen. Voor mij nooit geen plastic meer.

tdp

Altijd een mooi gezicht inderdaad Theo.

Voorheen gebruikte ik glazen mandflessen waarbij dit ook mooi waarneembaar was. Ik kan het filmpje niet vinden zo snel, maar er is een filmpje van een (weizen)brouwerij waarbij het net lijkt of het vergistende bier kookt, zulke wervelingen!

Het Yorkshire Square principe maakt hier ook mooi gebruik van, zie ook dit artikeltje.

Wolter

Citaat van: André de Laat op 05-10-2020  10:00 uDaar heb jij helemaal gelijk in. En zet je het ding in een koelkast, dan zie je ook weer niks. En elke keer de koelkast openen is ook geen optie. Een koelkast met een glazen deur? Ook weer niet. Komt er weer teveel licht bij. Ik meet wanneer ik geen beweging meer zie in mijn blow off. Dat is alles wat ik doe. De rest is bekend. En ja, sinds ik met RVS aan de gang ging nóg meer plezier om te brouwen. Voor mij nooit geen plastic meer.

Heel leuk om te lezen wat jij allemaal doet maar in dit geval gaat het om iets wat een ander opmerkt.
Ik vind floculerende gist ook nog steeds erg gaaf om te zien. Het is echt een vrij essentieel onderdeel van het brouwen waarbij je kan zien dat de gist bezig is om bier te maken en ons degradeerd tot suikerwater kokers.. 😉

Theo Mol

Zo, ik ben weer wijzer. Dank allen voor de reacties, ik blijf lekker kijken (af en toe hoor, ik ben best gezond op dit vlak  ;) ).

De circulatie was ook vandaag sterk, ik zie een dikke gistlaag die in het midden licht is en aan de rand wat donkerder van de bekende vlekken. Het blijft boeiend hoe het steeds anders kan zijn. Zoek de verschillen, dit brouwsel is hoog in SG (voor de donkere dagen) en de volgende keer maak ik weer iets anders, en ik ben benieuwd hoe het proces dan weer gaat.

Ik ben jaren moderator geweest op een druk forum en ik weet dat er altijd discussie kan ontstaan over materiaal. Natuurlijk, behalve het voordeel van doorzichtigheid heeft het materiaal vast ook een nadeel ten opzichte van ander spul. Maar ik heb dit en ik ben er nu tevreden mee.
Na een lange stop  brouw ik weer sinds bijna een jaar. In vergelijking met lang geleden is er veel meer materiaal bereikbaar, dat vind ik interessant. Ik heb (nog) geen sterke voorkeuren of stokpaardjes, dus wie weet wat het nog wordt. Ik houd alleen niet van aquaria/-ums dus die tip zal ik niet overnemen.

Blup.

Jacques

Het slotje op dit topic heb ik verwijderd omdat het op dit forum niet gebruikelijk is topics te sluiten.
Uitzondering zijn topics in het prikbord wanneer een aangeboden artikel verkocht is.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 05-10-2020  22:05 uHet slotje op dit topic heb ik verwijderd omdat het op dit forum niet gebruikelijk is topics te sluiten.
Uitzondering zijn topics in het prikbord wanneer een aangeboden artikel verkocht is.

Mooi!!! Consequent toepassen dan!

Jacques

Citaat van: André de Laat op 05-10-2020  22:29 uMooi!!! Consequent toepassen dan!

Een andere uitzondering vormen topics die uit de hand lopen.
Had ik ten onrechte niet eerder genoemd.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 04-10-2020  23:05 uDit had ik nog niet gezien. Komt het vaker voor?
Ik vind jouw constatering getuigen van een goede opmerkingsgave. Dit soort circulatie is belangrijk bv om de gist in oplossing te houden en te zorgen voor een snelle gisting en te zorgen dat alle gist voldoende toegang blijft houden tot de suikers. Op grotere schaal bv 1000 liter of 10000 liter wordt dit effect nog veel groter. Daar kolkt de gistende wort door de felle gisting. Daarom ben ik al een tijdje bezig om in het klein die grotere situatie na te bootsen door extra in beweging houden van de gist door een roerwerk in het gistingsvat. 

ExPeteriment

Citaat van: Theo Mol op 05-10-2020  16:50 uZo, ik ben weer wijzer. Dank allen voor de reacties, ik blijf lekker kijken (af en toe hoor, ik ben best gezond op dit vlak  ;) ).

De circulatie was ook vandaag sterk, ik zie een dikke gistlaag die in het midden licht is en aan de rand wat donkerder van de bekende vlekken. Het blijft boeiend hoe het steeds anders kan zijn. Zoek de verschillen, dit brouwsel is hoog in SG (voor de donkere dagen) en de volgende keer maak ik weer iets anders, en ik ben benieuwd hoe het proces dan weer gaat.

Ik ben jaren moderator geweest op een druk forum en ik weet dat er altijd discussie kan ontstaan over materiaal. Natuurlijk, behalve het voordeel van doorzichtigheid heeft het materiaal vast ook een nadeel ten opzichte van ander spul. Maar ik heb dit en ik ben er nu tevreden mee.
Na een lange stop  brouw ik weer sinds bijna een jaar. In vergelijking met lang geleden is er veel meer materiaal bereikbaar, dat vind ik interessant. Ik heb (nog) geen sterke voorkeuren of stokpaardjes, dus wie weet wat het nog wordt. Ik houd alleen niet van aquaria/-ums dus die tip zal ik niet overnemen.

Blup.
Het optisch volgen vind ik ook boeiend. Daarnaast gebruik ik de drukmogelijkheid van mijn vat. En och, we hoeven toch niet te verdedigen waarom ons iets bevalt? Net zo goed waardeer ik andere keuzes door anderen, ik vind posts daarover informatief.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.