Eind van SG 1028

Gestart door vered, 03-10-2020 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vered

Een vraagje,

Ik heb een 3 weken geleden een tripel gebrouwen.
Gebruikte gist Fermentis Safbrew T-58
Ik had een begin SG van 1090 na een week SG 1030.
Nu bijna 3 weken verder 1028 denk niet dat hij nog lager gaat.

Ik weet ook dat de T58 een schijnbare vergistingsgraad van 70% heeft en daar zit ik nu aan denk ik.

Wat denken jullie, zou ik nu nog een week lageren en dan bottelen? En hoeveel bottelsuiker zou ik dan gebruiken.
Dit is de eerste dat dit voorvalt zo een hoog SG vandaar de vraag.

Normaal doen ik één week hoofdgisting hevel ik in een ander vat, één week nagisten, en één week lageren dan bottelen.

Alvast bedankt
Groetjes

tdp

Controlevraag: Heb je gemeten met een refractometer of met een hydrometer (dobber)? In geval van de refractometer, heb je dit omgerekend?

Verder zou een recept wel kunnen helpen, nu blijft het (op het gebruik van de T-58 na) gissen welke grondstoffen je gebruikt hebt.


Jacques

Citaat van: vered op 03-10-2020  20:08 uEen vraagje,

Ik heb een 3 weken geleden een tripel gebrouwen.
Gebruikte gist Fermentis Safbrew T-58
Ik had een begin SG van 1090 na een week SG 1030.
Nu bijna 3 weken verder 1028 denk niet dat hij nog lager gaat.

Ik weet ook dat de T58 een schijnbare vergistingsgraad van 70% heeft en daar zit ik nu aan denk ik.

Wat denken jullie, zou ik nu nog een week lageren en dan bottelen? En hoeveel bottelsuiker zou ik dan gebruiken.
Dit is de eerste dat dit voorvalt zo een hoog SG vandaar de vraag.

Normaal doen ik één week hoofdgisting hevel ik in een ander vat, één week nagisten, en één week lageren dan bottelen.

Alvast bedankt
Groetjes

Wat is je recept? Graag zo volledig mogelijk posten dus samenstelling storting en maischschema.

De T-58 is een gist die volgens Fermentis gemiddeld een vergistingsgraad kent van 70%. Daar zit je niet veel onder.

vered

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga toch nog een weekje wachten, ik heb met deze gist mss al 10 à 15 keer gebrouwen en bijna altijd onder de 1020 gezeten.
Dan bekijken hoever hij gezakt is en toch bottelen denk ik.

Groeten

Jacques

Citaat van: vered op 05-10-2020  22:40 uAlvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga toch nog een weekje wachten, ik heb met deze gist mss al 10 à 15 keer gebrouwen en bijna altijd onder de 1020 gezeten.
Dan bekijken hoever hij gezakt is en toch bottelen denk ik.

Groeten

Was dat steeds met hetzelfde recept? En een even hoog begin SG?

Niels B.

Ik kan van T58 herinneren dat ze nog wel eens door wil schieten na een weekje rust

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.