Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat nu..? Hoofd + navergisting in één week? Kan dat?  (gelezen 732 keer)

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Wat nog niet in t vat zit kan verzuren :)
Wat nu..? Hoofd + navergisting in één week? Kan dat?
« Gepost op: 24-01-2021 10:49 u »
Ik heb precies 8 dagen geleden een eerste IPA kloon gebrouwen. Kwam op ca 12 L wort dan in het 30 L gistingsvat ging samen met 11 gram US-05 gistkorrels.
Start SG was 1063 en de hoofdvergisting kwam snel op gang.
De koolzuurproductie is goed zichtbaar geweest op het waterslot. De temperatuur is na de eerste 4 dagen vergisting opgevoerd van 19 naar 23 graden en is daarop gebleven.
Ik ben sinds donderdag in het bezit van een iSpindel en heb (na een test van een dagje meten in diverse suikeroplossingen) besloten om vrijdag over te hevelen naar een kleiner 20 L vat waar de iSpindel vrij in kon dobberen. Uiteraard heb ik op dat moment ook het SG gemeten en kwam op 1014 uit. Op de bodem lag een mooie gistlaag.

Sinds vrijdag is het SG echter zowel volgens de iSpindel als na een nieuwe meting zojuist niet meer gezakt.
Ook is er vrijwel geen activiteit meer zichtbaar in het waterslot.

Ik dacht dat het proces veel langer zou gaan duren, maar als ik het vat nu nog een weekje laat rusten zou ik dan volgend week kunnen gaan bottelen (mits het SG dan ook werkelijk niet meer verder is gaan zakken... (wat is eigenlijk niet verwacht)?
Kan het gebeuren dat een vergisting is dit hoge tempo loopt en nu zo goed als klaar is?
Of komt dit misschien omdat het is overgeheveld en er niet veel gist mee is gegaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wat nu..? Hoofd + navergisting in één week? Kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2021 15:08 u »
Binnen 8 dagen van 1063 naar 1014 is helemaal niet raar. Zeker niet omdat je best veel gist hebt toegevoegd. Ik zou over een week bij gelijk SG gewoon bottelen.  :brouwen:

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2021 17:44 u »
12 liter wort met een zakje korrelgist voor normaal 20 liter, dus meer dan genoeg gist die ook nog eens vitaal het wort is ingedoken. Gebruik deze gist ook regelmatig, en kijk niet op van je vergistingsduur. Zou het gewoon nog een weekje laten staan en dan bottelen als je sg niet veel verder daalt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2021 22:31 u »
Ik heb precies 8 dagen geleden een eerste IPA kloon gebrouwen. Kwam op ca 12 L wort dan in het 30 L gistingsvat ging samen met 11 gram US-05 gistkorrels.
Start SG was 1063 en de hoofdvergisting kwam snel op gang.
De koolzuurproductie is goed zichtbaar geweest op het waterslot. De temperatuur is na de eerste 4 dagen vergisting opgevoerd van 19 naar 23 graden en is daarop gebleven.
Ik ben sinds donderdag in het bezit van een iSpindel en heb (na een test van een dagje meten in diverse suikeroplossingen) besloten om vrijdag over te hevelen naar een kleiner 20 L vat waar de iSpindel vrij in kon dobberen. Uiteraard heb ik op dat moment ook het SG gemeten en kwam op 1014 uit. Op de bodem lag een mooie gistlaag.

Sinds vrijdag is het SG echter zowel volgens de iSpindel als na een nieuwe meting zojuist niet meer gezakt.
Ook is er vrijwel geen activiteit meer zichtbaar in het waterslot.

Ik dacht dat het proces veel langer zou gaan duren, maar als ik het vat nu nog een weekje laat rusten zou ik dan volgend week kunnen gaan bottelen (mits het SG dan ook werkelijk niet meer verder is gaan zakken... (wat is eigenlijk niet verwacht)?
Kan het gebeuren dat een vergisting is dit hoge tempo loopt en nu zo goed als klaar is?
Of komt dit misschien omdat het is overgeheveld en er niet veel gist mee is gegaan?

Ja. Je hebt teveel gist geënt. Hierdoor gaat de vergisting heel snel.
Nadeel van teveel gist enten is dat een wat leger bier krijgt (weinig body). En ook dat de schuimhoudbaarheid erdoor minder wordt.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2021 22:45 u »
Nadeel van teveel gist enten is dat een wat leger bier krijgt (weinig body).
Ik hou daar wel van met een saison.
Een remedie tegen een leeg bier is de volgende keer wat (meer) Münchener Malz hell of dunkel toe te voegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2021 23:18 u »
Ik hou daar wel van met een saison.
Een remedie tegen een leeg bier is de volgende keer wat (meer) Münchener Malz hell of dunkel toe te voegen.

Je krijgt dan een moutiger bier maar niet meer body als je te veel gist geënt hebt.
De vermindering van de body komt door het vrijkomen van eiwitsplitsende enzymen door autolyse. Eiwitten zijn belangrijk voor de body van je bier.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2021 23:51 u »
Bedankt voor de uitleg. 
Aangezien ik nog de juiste ingrediënten heb voor een tweede poging, ga ik daar komend weekend een nieuwe poging mee starten.
En dan met de juiste hoeveelheden voor zowel hop als gist tov het netto volume wort.
Ik ga dan ook eerst duidelijke maatstrepen op het vat zetten zodat ik precies weet hoeveel liter er in gaat.
Ik kan de boel dan vanaf het begin van de gisting mooi en compleet volgen met de iSpindel.

Wordt vervolgd..

Proost!

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2021 15:05 u »
Ja. Je hebt teveel gist geënt. Hierdoor gaat de vergisting heel snel.
Nadeel van teveel gist enten is dat een wat leger bier krijgt (weinig body). En ook dat de schuimhoudbaarheid erdoor minder wordt.
Dankjewel Jacques,
Ik ga het uiteraard opnieuw doen, maar dan met minder gist en een iets andere hop-verhouding onderling ;-)

Ik wil nu ook direct een iets grotere batch brouwen, namelijk 22-23 liter (netto). Is dan één zakje van 11 gram korrelgist (Safale US-05) nog voldoende hiervoor of moet ik daar eerst nog iets mee doen vooraf?

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2021 15:13 u »
Officieel wat te weinig, in de praktijk zal het wel lukken. 1 zakje korrelgist is normaal gesproken voor 20l wort van SG1.050 of daaromtrent.

Met korrelgist liever geen starter maken maar gewoon een extra pakje kopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2021 21:20 u »
Dankjewel Jacques,
Ik ga het uiteraard opnieuw doen, maar dan met minder gist en een iets andere hop-verhouding onderling ;-)

Ik wil nu ook direct een iets grotere batch brouwen, namelijk 22-23 liter (netto). Is dan één zakje van 11 gram korrelgist (Safale US-05) nog voldoende hiervoor of moet ik daar eerst nog iets mee doen vooraf?

1 zakje gist van 11 g op 23 liter wort met een begin SG van 1063 gaat goed. Wel het afgekoelde wort laten kletteren of even whilpoolen om er zuurstof in te laten komen.

De gist kun je zo over het wort strooien. Probeer het zo veel mogelijk te verspreiden om zo klontervorming te voorkomen. Verder hoef je niets te doen. Hydrateren is niet nodig en tegenwoordig zeggen de gistleveranciers dit ook.

Offline ger van lierop

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2021 21:22 u »
1 zakje gist van 11 g op 23 liter wort met een begin SG van 1063 gaat goed. Wel het afgekoelde wort laten kletteren of even whilpoolen om er zuurstof in te laten komen.

Dankjewel weer Jaques, en zo ga ik het dan doen ;-)

Tags: