Eerste keer gebotteld

Gestart door Harry-S, 03-10-2020 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry-S

Vandaag mijn eerste biertje gebotteld, een Indiana Ale. Heeft tot nu toe niet helemaal volgens het boekje gegaan, maar ziet er niet verkeerd uit en ruikt ook niet verkeerd.
Maar met de flesjes ging het niet helemaal goed. Ik heb twee kratjes met iets oudere Bavaria flesjes gekregen die ik wilde gebruiken.
Tot en met het vullen ging het goed, maar met de kroonkurk aanbrengen ging het mis. Bij het knijpen van de kroonkurk brak de hals van de fles af, en dat 5 x heb ze ook niet meer gebruikt.
Bij nadere inspectie van de overige flesjes vond ik het glas aan de hals best wel dun vergeleken met de recente bierflesjes die dikker glas aan de hals hebben. Deze gaven geen enkel probleem.

Heeft er nog iemand ervaring met zulke flesjes?
Waar moet ik op letten als ik flesjes verzamel?

Snelbier

Bij afdoppen zou geen enkele bekende bierfles mogen breken, ook de zwakkere longnecks niet. Je zet waarschijnlijk teveel kracht, beetje scheef, of wat dan ook.
BNR-flessen (standaard statiegeld-flessen) zijn het dikst, en mogen NOOIT problemen geven als je de dop normaal vastzet.
Andere flessen (waaronder 'longneck') zijn soms voor éénmalig gebruik, en wat zwakker.  Toch moet je ook die kunnen hergebruiken.
Foto'tje van bottel-apparat en flesje?  Maakt het probleem wat duidelijker.
Note: in een ver verleden heb ik doppen geplaatst met de doppenkop en HAMER  :huilen: omdat mijn flut-bottelaar was gebroken. Slechts 1 flesje uit elkaar gemept.
Succes, Snelbier.

Heyudude

Dan heb je inderdaad wel veel kracht gezet. Ik heb maar 2x gebotteld maar beide keren zonder breuk als beginner.De flessen die ik heb overgenomen zijn best dik aan de hals, maar ook de normale bierflesjes zijn behoorlijk dik.
Ik heb de fles tussen bij benen geklemd, de dop op de magneet, geen kracht naar beneden behalve die op de 2 armen van het kroonkurk apparaat.Laat eens een foto zien van je apparaat aub?

In de brouwshops zie je goede bruine flessen voor niet al te veel geld staan... dat zou dan de beste oplossing zijn denk ik en de snelste voor nu

Jan de Graaff

De Bruine Nederlandse Retour (of BNR) fles die Snelbier noemt, is verreweg het stevigst van allemaal en uiteindelijk ook het goedkoopst; als je ze eerst gevuld koopt en leegdrinkt tenminste. Dan kosten ze je 10 cent per stuk (statiegeld).

Als jouw merk(en) bier niet in BNR flesjes komt, kan je soms ook wel een leeg kratje bij een slijter krijgen voor het statiegeld bedrag, zeker als je uitlegt waarom je ze nodig hebt. Of lege flesjes/kratjes via vrienden/buren.
Je krijgt die 10 cent overigens gewoon terug als je ze later alsnog inlevert... in dat geval is het gebruik ervan dus helemaal gratis geweest.

Snelbier

Opgepast als je zo'n apparaat gebruikt met 2 armpjes https://www.braumarkt.com/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-plus-29mm..
Is NIET geschikt voor flessen met korte kraag zoals BNR of Steinie, dus ONGESCHIKT voor standaardflessen (als er al een standaard is).
Bij standaardflessen (korte kraag) krijg je de dop niet strak op de fles.  Ook niet met geweld.
Die  apparaten werken wel, maar alleen op de juiste flessen. Fotoos staan op het forum, maar kan hem niet terugvinden.
Proost, Snelbier

Toevoeging:  Dit probleem met 2-armig kroonkurk-apparaat blijft opspelen.  Bij elke beginners-set zit dat apparaat, maar géén van de leveranciers geeft aan voor welke flessen het geschikt is.  Droevige zaak.. Wat mij betreft NIET de manier om je klanten te binden.

Harry-S

Ik heb een kroonkurk apparaat van unibrew gebruikt, dat is volgens mij niet het probleem.

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-vik-26-en-29mm-dubbele-hefboom.html
Verder geen foto's van de afgebroken flesjes.

De flesjes leken nogal op flesjes waar vaak speciaal bier in pakketjes in zit, ze voelde ook erg licht aan.
Misschien toch een lichtere kwaliteit.
Maar niet getreurd, verder is alles gebotteld.

Jeroen76

Citaat van: Snelbier op 03-10-2020  16:10 uOpgepast als je zo'n apparaat gebruikt met 2 armpjes https://www.braumarkt.com/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-plus-29mm..
Is NIET geschikt voor flessen met korte kraag zoals BNR of Steinie, dus ONGESCHIKT voor standaardflessen (als er al een standaard is).
Bij standaardflessen (korte kraag) krijg je de dop niet strak op de fles.  Ook niet met geweld.
Die  apparaten werken wel, maar alleen op de juiste flessen. Fotoos staan op het forum, maar kan hem niet terugvinden.
Proost, Snelbier
Heb er 1 met een hefboom maar ook deze die ik af en toe gebruik voor kleine projectjes. Hij plaats perfect de doppen op een longneck hoor, nog nooit problemen mee gehad.

Denk dat topicstarter iets te zeker wil zijn of de dop er wel goed opzit en daardoor de boel veel te hard samenknijpt.

Gr. Jeroen


Snelbier

Door snelle reacties en meerdere aanpassingen van mijn eigen reacties loopt allles nu wat door elkaar, mijn schuld.
Een aantal reaguurders reageerde (met juiste argumenten) op mijn later aangepaste reactie, maakt het lekker verwarrend..
Voor de duidelijkheid:
- Dit 2-armige apparaat https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-vik-26-en-29mm-dubbele-hefboom.html
  Is NIET geschikt voor BNR (standaardfles met korte hals). WEL voor Longnecks en veel ander 'speciales'..
Zoals eerder gezegd werkt die 2-armige bandiet WEL op longnecks en ander flessen met lange kraag, dus meeste 'specials'.
Zoals ook al gezegd: deze niet te hard aandrukken, maar allleen de hefbomen bewegen tot de dop voelbaar sluit.
En als je scheef drukt (is met dat apparaat snel gedaan) kan er wel eens een nekje breken.
Proost, Snelbier
 

Jaap W

Zo'n "2 armig" apparaat lijkt mij niks.
Ik gebruik het kroonkurkapparaat LISA en heb nog nooit problemen gehad dat flesjes breken. Ik bottel BNR, Steinie, Longneck flessen zonder problemen.  :biersmile: :proost: :nut:

Snelbier

Citaat van: Jaap W op 03-10-2020  16:37 uZo'n "2 armig" apparaat lijkt mij niks.
Ik gebruik het kroonkurkapparaat LISA en heb nog nooit problemen gehad dat flesjes breken. Ik bottel BNR, Steinie, Longneck flessen zonder problemen.  :biersmile: :proost: :nut:
Helemaal correct. Voor een paar € meer bottel je alles.  En voor nog iets meer heb je een apparaat dat jaren meegaat.
Jammer dat starters niet worden ingelicht over de beperkingen van het goedkoopste apparaat, past geeneens op een standaardflesje  >:D

Harry-S

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden!!

Heb navraag gedaan naar de herkomst van de twee kratjes. Ze hebben als testkratjes op een nieuw te ontwikkelen kratten transportsysteem mee gedraaid, en dat best wel voor een lange tijd. Ik kan me voorstellen dat het glas door al dat trillen en stuiteren bros wordt. En dit in combinatie met een kroonkurkapparaat wat misschien niet op de juiste manier is gebruikt met het afbreken van de flessenhals tot gevolg. Het zijn ook iets kleinere flesjes, wel 30 cl.

De rest ziet er goed uit.

Wat is een goed kroonkurk apparaat?




Snelbier

Citaat van: Harry-S op 03-10-2020  16:55 u... Ik kan me voorstellen dat het glas door al dat trillen en stuiteren bros word. En dit in combinatie met een kroonkurkapparaat wat misschien niet op de juiste manier is gebruikt met het afbreken van de flessenhals tot gevolg. Het zijn ook iets kleinere flesjes, wel 30cl....

Wat is een goed kroonkurk apparaat?
Gebroken flessen oorzaak gevonden, gelukkig.  Met genoeg geweld krijg je alles stuk.
Goed bottel-apparaat? Even zoeken op het forum naar ervaringen.
Lisa is de goedkoopste allrounder.  Matige bouwkwaliteit, voorzichtig behandelen, maar ik ben er tevreden mee. Anderen gaan een stapje duurder ivm kleine probleempjes..
Succes, Snelbier

de Machtige Wil

Citaat van: Harry-S op 03-10-2020  16:55 uWat is een goed kroonkurk apparaat?

Dit is het apparaat die ik gebruik https://www.braumarkt.com/kroonkurkapparaat-max-met-gedraaide-kop-26-plus-29-mm

Kan ik echt aanraden. Ik ben bij elke bottelsessie weer blij dat ik destijds voor de iets duurdere variant ben gegaan. Bottelen gaat super snel en er is hier nog nooit een flesje gebroken.

Zo'n hand knijp geval lijkt me persoonlijk veels te omslachtig.

Jan de Graaff

Citaat van: Harry-S op 03-10-2020  16:55 uWat is een goed kroonkurk apparaat?
Zowel hier op het Forum als elders in de hobbybrouwwereld lees ik vaak dat men uitermate tevreden is met hun investering in kroonkurk-apparaat 'Corona'. Het heeft de naam niet mee, geef ik toe. Het is ook best prijzig, maar de overlevering leert dat het dat waard is.
Ik heb 'm in mijn achterhoofd, voor als mijn huidige kroonkurk-apparaat de geest geeft (en ergens hoop ik dat dat eerder vroeger dan later zal zijn ;) )

Heyudude

Ok pff weer iets vd verjaardag lijst [emoji16]
Ik heb natuurlijk weer een 2 armige bandiet....


Lisa kost 25 euro, de laatstgenoemde 120.
Waar zit hem dit verschil?

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 03-10-2020  17:33 uLisa kost 25 euro, de laatstgenoemde 120.
Waar zit hem dit verschil?
De 'Corona' schijnt een erfstuk te worden vanwege de hoge kwaliteit...

Meer over beide (Lisa en Corona en ook anderen) in dit topic: link

Snelbier

Eerste en grootste verschil is bouwkwaliteit, maar er is meer.  Iedereen graag aanvullen.. Copy/paste gewenst..
- Lisa vereist een zachte hand. Dun pootje op een blikken voet, 1 keer scheefdrukken en de lassen laten los, Lisa dood.
 Koppen lijken niét de beste kwaliteit, maar ik heb er al duizenden doppen mee geplaatst zonder lekkages. Zal je net zien dat morgen (bij flesje 2001) de kop doorgesleten is.
Vereiste kracht om dop te sluiten.. Ik heb er geen probleem mee om mijn overgewicht te gebruiken, maar het kan makkelijker.
Bij deze dus al 3-4 punten die beter kunnen.
Ga door.  Snelbier

Jacques

Citaat van: Harry-S op 03-10-2020  16:55 uIk denk dat ik de oorzaak heb gevonden!!

Heb navraag gedaan naar de herkomst van de twee kratjes. Ze hebben als testkratjes op een nieuw te ontwikkelen kratten transportsysteem mee gedraaid, en dat best wel voor een lange tijd. Ik kan me voorstellen dat het glas door al dat trillen en stuiteren bros wordt. En dit in combinatie met een kroonkurkapparaat wat misschien niet op de juiste manier is gebruikt met het afbreken van de flessenhals tot gevolg. Het zijn ook iets kleinere flesjes, wel 30 cl.

De rest ziet er goed uit.

Wat is een goed kroonkurk apparaat?

Het kroonkurkapparaat dat je gebruikt is de oorzaak van je probleem. Er zijn meerdere topics op het forum waarin melding gemaakt gedaan is van flessen die door het gebruik van dit model kroonkurkmodel.

Beter is een statiefkroonkurkapparaat te gebruiken. Het is jammer dat die niet standaard geleverd wordt bij starterspakketten. Dat voorkomt veel frustraties...

CeesM

Citaat van: Snelbier op 03-10-2020  16:10 u- Dit 2-armige apparaat https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-vik-26-en-29mm-dubbele-hefboom.html
  Is NIET geschikt voor BNR (standaardfles met korte hals). WEL voor Longnecks en veel ander 'speciales'..

Het lijkt van wel.



middelaersch

Citaat van: CeesM op 03-10-2020  23:50 uHet lijkt van wel.



Ik heb ook zo'n twee-aarmig apparaat. Werkt voor mij prima, ook met BNR flessen.
Inderdaad wel zorgen dat je die plaatjes in de juiste stand zet, zoals in de post van CeesM aangegeven. Ik vermoed dat dat bij menigeen het probleem is.

middelaersch


Harry-S

Dank jullie wel voor de tips, ik ga me eens verdiepen in het aanbod aan kroonkurkapparaten.
Zal alle voors en tegens eens op een rijtje zetten en internet afstruinen. Heb ik voorlopig nog wel tijd voor.
Eerst eens proeven wat er van mijn eerste brouwsel is geworden en dan gaan we zeker voor een tweede brouwsel.
 :biersmile: :proost:

Snelbier

2-armige kroonkurker heeft stelplaatjes, maar NIET altijd voor hals-hoogte.
Dop-breedte (26 of 29 mm) is altijd aan te passen met stelplaatje, halshoogte NIET altijd.
Dus oppassen wat je koopt. Groet, Snelbier

brouwerwaldonk

Bedenk goed dat goedkoop meestal dure koop wordt.
Momenteel loopt op het vlaamse forum een topic, iemand die een goedkoop kroonkurkapparaat heeft gekocht en nu is het kapot. Dus een heel dure koop geweest.
Koop een solide apparaat en je het blijft bij één apparaat.

middelaersch

Citaat van: Snelbier op 04-10-2020  15:18 u2-armige kroonkurker heeft stelplaatjes, maar NIET altijd voor hals-hoogte.
Dop-breedte (26 of 29mm) is altijd aan te passen met stelplaatje, halshoogte NIET altijd.
Dus oppassen wat je koopt. Groet, Snelbier

De stelplaatjes zijn voor de halshoogte, dus BNR versus b.v. Steinie flesjes.
Voor 29 mm doppen heb je een andere kop nodig. Die is bij zo'n twee armig apparaat zoals ik heb echter niet vervangbaar.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.