Spoelen

Gestart door beermenke, 02-10-2020 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Ik spoel met ca 1 liter per kg mout.
Takel binnenpan tot moutbed bijna droog valt, stort spoelwater en takel steeds beetje omhoog. Ca 15 min
Tussentijds ben ik dan al door naar koken. Ik moet de binnenpan optillen want anders loopt de buitenpan over. Bij 95 graden vuur uit of binnenpan wegnemen 🤭
Ik heb iets minder rendement maar dat neem ik voor lief.
Ik heb meer dan genoeg tijd maar vind t wel prettig dat mijn brouwproces op 4 uurtjes klaar is. Laat daarna wel 2 uur bezinken.

L.win

Hier is het sg na maischen 1048. Bij zwaardere bieren (vanuit moutstort) word lastig. Welk sg behaal jij vanuit je mout?

André de Laat

Citaat van: beermenke op 05-10-2020  19:22 uIk spoel met ca 1 liter per kg mout.
Takel binnenpan tot moutbed bijna droog valt, stort spoelwater en takel steeds beetje omhoog. Ca 15 min
Tussentijds ben ik dan al door naar koken. Ik moet de binnenpan optillen want anders loopt de buitenpan over. Bij 95 graden vuur uit of binnenpan wegnemen 🤭
Ik heb iets minder rendement maar dat neem ik voor lief.
Ik heb meer dan genoeg tijd maar vind t wel prettig dat mijn brouwproces op 4 uurtjes klaar is. Laat daarna wel 2 uur bezinken.

Dan ben je bevoorrecht. Pensionato? hahahahaaaaaa.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 05-10-2020  16:14 uKleine domper op de vreugde bij spantakels: takelhoogte is beperkt..
Deze dingen zijn bedoeld om het bandje strak te zetten, en niet meer.  Het aantal slagen (of cm band) dat de takel kan verwerken is beperkt tot 3-5 rondingen op de as. Op enig moment is het asje vol, en kan je niet meer takelen..
Met een wat grotere takel (dikkere as) kan je dus meer cm hijsen dan met de allergoedkoopste.
Kost alsnog geen drol, maar houd er rekening mee.

Net even nagemeten. Met de afgebeelde spankabel kun je 1,5 meter takelen. Dat zal bijna altijd voldoende zijn. Zo hoog zijn de moutkorven niet... Eventueel kun je met een ketting de spankabel verlengen.

Maar je kunt er ook eentje kopen met een lengte van 3 meter die een trekkracht aan kan van 250 kg.
https://www.kleinmetaalshop.nl/automatische-spanratels/automatische-spanratel-klein-250-kg-3-meter.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.