Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spoelen  (gelezen 1571 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Spoelen
« Reactie #25 Gepost op: 05-10-2020 19:22 u »
Ik spoel met ca 1 liter per kg mout.
Takel binnenpan tot moutbed bijna droog valt, stort spoelwater en takel steeds beetje omhoog. Ca 15 min
Tussentijds ben ik dan al door naar koken. Ik moet de binnenpan optillen want anders loopt de buitenpan over. Bij 95 graden vuur uit of binnenpan wegnemen 🤭
Ik heb iets minder rendement maar dat neem ik voor lief.
Ik heb meer dan genoeg tijd maar vind t wel prettig dat mijn brouwproces op 4 uurtjes klaar is. Laat daarna wel 2 uur bezinken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline L.win

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 05-10-2020 19:27 u »
Hier is het sg na maischen 1048. Bij zwaardere bieren (vanuit moutstort) word lastig. Welk sg behaal jij vanuit je mout?

Offline André de Laat

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 05-10-2020 19:53 u »
Ik spoel met ca 1 liter per kg mout.
Takel binnenpan tot moutbed bijna droog valt, stort spoelwater en takel steeds beetje omhoog. Ca 15 min
Tussentijds ben ik dan al door naar koken. Ik moet de binnenpan optillen want anders loopt de buitenpan over. Bij 95 graden vuur uit of binnenpan wegnemen 🤭
Ik heb iets minder rendement maar dat neem ik voor lief.
Ik heb meer dan genoeg tijd maar vind t wel prettig dat mijn brouwproces op 4 uurtjes klaar is. Laat daarna wel 2 uur bezinken.

Dan ben je bevoorrecht. Pensionato? hahahahaaaaaa.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 05-10-2020 21:17 u »
Kleine domper op de vreugde bij spantakels: takelhoogte is beperkt..
Deze dingen zijn bedoeld om het bandje strak te zetten, en niet meer.  Het aantal slagen (of cm band) dat de takel kan verwerken is beperkt tot 3-5 rondingen op de as. Op enig moment is het asje vol, en kan je niet meer takelen..
Met een wat grotere takel (dikkere as) kan je dus meer cm hijsen dan met de allergoedkoopste.
Kost alsnog geen drol, maar houd er rekening mee.

Net even nagemeten. Met de afgebeelde spankabel kun je 1,5 meter takelen. Dat zal bijna altijd voldoende zijn. Zo hoog zijn de moutkorven niet... Eventueel kun je met een ketting de spankabel verlengen.

Maar je kunt er ook eentje kopen met een lengte van 3 meter die een trekkracht aan kan van 250 kg.
https://www.kleinmetaalshop.nl/automatische-spanratels/automatische-spanratel-klein-250-kg-3-meter.html

Tags: