Spoelen

Gestart door beermenke, 02-10-2020 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Wellicht vaker aan de orde geweest maar ik lees van alles over spoelwater. Met name geen spoelwater
Ik reken mijn totale hoeveelheid water uit. Ik zorg dat ik minimaal 1 liter spoelwater per kg mout gebruik. Er blijft nl in de mout toch water achter en dat is dan voor een groot gedeelte spoelwater mag ik aannemen. Ik maisch liever met wat meer water in verhouding ivm 1 pans.

Jacques

Citaat van: beermenke op 02-10-2020  19:41 uWellicht vaker aan de orde geweest maar ik lees van alles over spoelwater. Met name geen spoelwater
Ik reken mijn totale hoeveelheid water uit. Ik zorg dat ik minimaal 1 liter spoelwater per kg mout gebruik. Er blijft nl in de mout toch water achter en dat is dan voor een groot gedeelte spoelwater mag ik aannemen. Ik maisch liever met wat meer water in verhouding ivm 1 pans.

Wat is je vraag?

beermenke

Ja eigenlijk of meerdere brouwers deze redenering volgen, dwz in verhouding weinig spoelen.

lier

Ik bereken doorgaans een maischdikte van ca  2,7 ltr water per kg mout en de rest is spoelwater.
Dat gezegd hebbende ik heb een witbier recept dat al jaren brouw (omdat mijn vrouw hem lekker vind) zonder spoelwater, dus al het water erin tijdens het maischen.

Kortom wanneer ik er aan reken is het spoelwater de resultante, niet de basis.

Snelbier

Als je correct spoelt, dus langzaam, en spoelwater de tijd geeft om suiker op te nemen, heb je gelijk.
Bij brouw-'automaten' gaat het spoelen vaak te snel, en dan dunt spoelwater het wort eigenlijk alleen maar af.
Vandaar dat je waarschijnlijk steeds vaker ziet dat er weinig of niet wordt gespoeld. Spoelen (of niet) is ook afhankelijk van je installatie en brouwkunsten.
Succes, Snelbier.

Toevoeging: Ook bij eenpanssysteem (of brouwautomaat) kan je langzaam spoelen.  Moutkorf langzaam omhoog halen (hijssysteem?) tijdens spoelen.
Of wort langzaam aftappen naar 2e vat, maar dan heb je geen 1-panssysteem meer, en wat extra moeite +materiaal.

D.R.K.

Citaat van: Snelbier op 03-10-2020  10:31 uAls je correct spoelt, dus langzaam, en spoelwater de tijd geeft om suiker op te nemen, heb je gelijk.
Bij brouw-'automaten' gaat het spoelen vaak te snel, en dan dunt spoelwater het wort eigenlijk alleen maar af.
Vandaar dat je waarschijnlijk steeds vaker ziet dat er weinig of niet wordt gespoeld. Spoelen (of niet) is ook afhankelijk van je installatie en brouwkunsten.
Succes, Snelbier.

Toevoeging: Ook bij eenpanssysteem (of brouwautomaat) kan je langzaam spoelen.  Moutkorf langzaam omhoog halen (hijssysteem?) tijdens spoelen.
Of wort langzaam aftappen naar 2e vat, maar dan heb je geen 1-panssysteem meer, en wat extra moeite +materiaal.

Kijk aan, dat is nuttige info, had al wel eens zitten spelen met de ophang punten op de moutkorf in de Brew Monk, maar wist niet zeker of het nu uit zou maken of je eerste de middelste pakt en daarna de onderste, blijkbaar wel dus :)

Voor de volgende keer eens proberen :biersmile:

Snelbier

Citaat van: D.R.K. op 03-10-2020  10:57 uKijkaan, dat is nuttige info, had al wel eens zitten spelen met de ophang punten op de moutkorf in de Brew Monk, maar wist niet zeker of het nu uit zou maken of je eerste de middelste pakt en daarna de onderste, blijkbaar wel dus :)

Voor de volgende keer eens proberen :biersmile:
Bij de Brew Monk middenstand (laagste stand) zit de moutkorf al boven 20 L wort. Nutteloos, spoelwater klets zo door naar beneden. Hoogste stand is alleen om uit te lekken.
Om effectief te spoelen moet het spoelwater enkele cm boven wort blijven, dus hijssysteem nodig, of langzaam uit kraantje naar 2e vat tappen.
Succes, Snelbier.

Met spoelwater boven wort houden bedoel ik dus het wort buiten de korf, zie plaatje.

Jan de Graaff

Ik heb voor het langzaam (en zo zuurstofarm) mogelijk spoelen zoals Snelbier beschrijft, deze set van twee katrollen gekocht bij Jeff. Het is een handig systeem dat door een blokkeersysteem voorkomt dat de moutkorf weer terug zakt bij ophijsen; het kan maar 1 kant op, tenzij je de blokkering los maakt.


D.R.K.

Citaat van: Snelbier op 03-10-2020  11:16 uBij de Brew Monk middenstand (laagste stand) zit de moutkorf al boven 20 L wort. Nutteloos, spoelwater klets zo door naar beneden. Hoogste stand is alleen om uit te lekken.
Om effectief te spoelen moet het spoelwater enkele cm boven wort blijven, dus hijssysteem nodig, of langzaam uit kraantje naar 2e vat tappen.
Succes, Snelbier.

Met spoelwater boven wort houden bedoel ik dus het wort buiten de korf, zie plaatje.


Dit is helemaal mooi, volgens mij had ik BM gezet en staat er ineens een Brew Monk  :nut: , ik heb een Braumeister :D, als ik naar de tijd van de post kijk kan ik nog niet aan mijn eigen bier gezeten hebben  :proost:

Op de Braumeister zitten 3 punten om op te hangen, de bovenste om in te haken en te tillen, dan een midden en laagste, zal de volgende keer eens proberen of ik bij de inhaak punten ook al de steun er tussen kan krijgen dan zit hij er iets boven.

Groet

hansHalberstadt

Citaat van: D.R.K. op 04-10-2020  11:20 uDit is helemaal mooi, volgensmij had ik BM gezet en staat er ineens een Brew Monk 
Dat geeft mooi aan hoe verwarrend afkortingen soms uit kunnen pakken. sommige bedrijven hebben er ook een handje van om alles af te korten. voor niet insiders is het dan totaal niet meer te volgen.

D.R.K.

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2020  11:26 uDat geeft mooi aan hoe verwarrend afkortingen soms uit kunnen pakken. sommige bedrijven hebben er ook een handje van om alles af te korten. voor niet insiders is het dan totaal niet meer te volgen.

Das zeker zo, maar zelfs in mijn eigen bericht is het aan aangepast, mogelijk toch verborgen reclame  :nut:

middelaersch

Citaat van: D.R.K. op 04-10-2020  12:11 uDas zeker zo, maar zelfs in mijn eigen bericht is het aan aangepast, mogelijk toch verborgen reclame  :nut:

Bedoel je dat iemand anders je post heeft aangepast?

Vreemd, ik had laatst ook bij een post van mezelf dat ik het idee had dat iemand er iets in had veranderd. Maar ik dacht 'dat kan niet waar zijn, ik zal me wel vergissen...'  :nut: :nut: :weetniet:

Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 04-10-2020  13:19 uBedoel je dat iemand anders je post heeft aangepast?
Vreemd, ik had laatst ook bij een post van mezelf dat ik het idee had dat iemand er iets in had veranderd. Maar ik dacht 'dat kan niet waar zijn, ik zal me wel vergissen...'  :nut: :nut: :weetniet:
Volgens mij kan de spellingscontrole-software van het Forum veel voorkomende fouten verbeteren en bepaalde lettercombinaties aanpassen/aanvullen.

Een simpele test: Ik type zo direct een B en een M en als we daarna BrewMonk lezen, weten we het zeker...: BM
(En anders kan Jacques er licht op werpen, geen twijfel).

tdp

Zo af en toe, wanneer ik mij verveel, kan het wel zijn dat ik een en ander rechttrek qua spelling, vooral wanneer het bijdraagt aan de vindbaarheid van bepaalde informatie. Ik ben waarschijnlijk niet de enige beheerder die dit doet ;), in dit geval ben ik meer dan onschuldig  :pan:

On topic:

Ik reken +/- 1 liter spoelwater op 2 liter maischwater, en spoel daarmee tot gewenst volume.


beermenke

Citaat van: tdp op 04-10-2020  20:08 uOn topic:

Ik reken +/- 1 liter spoelwater op 2 liter maischwater, en spoel daarmee tot gewenst volume.


Dat lukt mij niet.
Ik neem als spoelwater het totaal berekende water minus het gebruikte maishwater. In mijn 1 pans start ik met meer water omdat ik in de binnenpan met mout geen te dikke massa wil hebben ivm doorloop.

middelaersch

Citaat van: beermenke op 04-10-2020  20:37 uDat lukt mij niet.
Ik neem als spoelwater het totaal berekende water minus het gebruikte maishwater. In mijn 1 pans start ik met meer water omdat ik in de binnenpan met mout geen te dikke massa wil hebben ivm doorloop.

Dat doe ik ook zo. 2/3 maischwater en 1/3 spoelwater levert in mijn Brew Monk problemen op, zeker bij wat zwaardere bieren.

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 04-10-2020  11:20 uDit is helemaal mooi, volgens mij had ik BM gezet en staat er ineens een Brew Monk  :nut: , ik heb een Braumeister :D, als ik naar de tijd van de post kijk kan ik nog niet aan mijn eigen bier gezeten hebben  :proost:

Op de Braumeister zitten 3 punten om op te hangen, de bovenste om in te haken en te tillen, dan een midden en laagste, zal de volgende keer eens proberen of ik bij de inhaak punten ook al de steun er tussen kan krijgen dan zit hij er iets boven.

Groet

Ik ben de schuldige...  ^-^
Het gebruik van de afkorting BM is niet handig omdat dit ook Brew Monk kan zijn.
Vandaar de gedane aanpassing.

Ik ging er vanuit dat je Brew Monk had omdat ik ook een Braumeister heb. Die heeft maar 2 punten om op te hangen. Van Brew Monk is mij bekend dat er versies zijn met 3 paar nokken.

Aanpassingen worden vaker gedaan om de leesbaarheid van het forum te verbeteren. Inhoudelijk worden berichten nooit gewijzigd.

D.R.K.

Citaat van: Jacques op 04-10-2020  21:29 uIk ben de schuldige...  ^-^
Het gebruik van de afkorting BM is niet handig omdat dit ook Brew Monk kan zijn.
Vandaar de gedane aanpassing.

Ik ging er vanuit dat je Brew Monk had omdat ik ook een Braumeister heb. Die heeft maar 2 punten om op te hangen. Van Brew Monk is mij bekend dat er versies zijn met 3 paar nokken.

Aanpassingen worden vaker gedaan om de leesbaarheid van het forum te verbeteren. Inhoudelijk worden berichten nooit gewijzigd.

 :biersmile: geen probleem  :proost:

Heb jij met spoelen wel eens de bovenste ophangpunten gebruikt? Waar je normaal de haken in zet om alles op te tillen of heb jij een mooi hijssysteem?

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 04-10-2020  21:36 u:biersmile: geen probleem  :proost:

Heb jij met spoelen wel eens de bovenste ophangpunten gebruikt? Waar je normaal de haken in zet om alles op te tillen of heb jij een mooi hijssysteem?

De eerste jaren dat ik het apparaat had (nu zo'n 7 jaar) heb de moutkorf op de bovenste ophangpunten gezet. De laatste jaren gebruik ik zeer simpel hijssysteem bestaande ui een rateltrekband die aan een oog hangt in een houten balk. Ik kan traploos de moutkorf omhoog takelen.



tdp

Dat is ook de 'beperking' van een dergelijke ketel, dat je moet middelen qua verhouding maisch-/spoelwater. Niet dat dit verder veel uitmaakt, maar inderdaad met zwaardere bieren kan dat problemen opleveren.

Een heel onderbouwd idee achter de 2:1 verhouding heb ik overigens niet, niet anders dan dat Ingo dat ooit predikte :). Spoelen tot gewenst volume voor koken komt uit de parochie van Oscar  :brouwen:

Heyudude

Citaat van: Jacques op 04-10-2020  21:45 uDe eerste jaren dat ik het apparaat had (nu zo'n 7 jaar) heb de moutkorf op de bovenste ophangpunten gezet. De laatste jaren gebruik ik zeer simpel hijssysteem bestaande ui een rateltrekband die aan een oog hangt in een houten balk. Ik kan traploos de moutkorf omhoog takelen.



Geniaal. Zag dat eerder in een oplossing hier van een andere brouwer.

Ben van plan om het tuinhuis met zijn stevige balken hier voor te gebruiken ooit na die andere leerstappen en verbeterstappen. Het is denk ik zo'n 25-30 kg afh van de omvang van de brouw.

Snelbier

Kleine domper op de vreugde bij spantakels: takelhoogte is beperkt..
Deze dingen zijn bedoeld om het bandje strak te zetten, en niet meer.  Het aantal slagen (of cm band) dat de takel kan verwerken is beperkt tot 3-5 rondingen op de as. Op enig moment is het asje vol, en kan je niet meer takelen..
Met een wat grotere takel (dikkere as) kan je dus meer cm hijsen dan met de allergoedkoopste.
Kost alsnog geen drol, maar houd er rekening mee.

joenedu

Citaat van: Snelbier op 05-10-2020  16:14 uKleine domper op de vreugde bij spantakels: takelhoogte is beperkt..
Deze dingen zijn bedoeld om het bandje strak te zetten, en niet meer.  Het aantal slagen (of cm band) dat de takel kan verwerken is beperkt tot 3-5 rondingen op de as. Op enig moment is het asje vol, en kan je niet meer takelen..
Met een wat grotere takel (dikkere as) kan je dus meer cm hijsen dan met de allergoedkoopste.
Kost alsnog geen drol, maar houd er rekening mee.

Daar was ik ook al achtergekomen inderdaad, goede tip. Ik heb een Bulldog Brewer met 2 keer nokken aan de zijkant, als ik hem omhoog takel ga ik tot de nokken en haal de spanband dan weer los om hem daarna weer opnieuw op te kunnen draaien tot de volgende nokken.

L.win


Dit is mijn(onze) installatie. Ook hier druk aan het zoeken wat het meest effectief is qua verdeling brouwwater.
Meest lastige vind ik dat er 40 liter dode ruimte onder onze maischkorf zit.
We brouwen meestal 100 ltr. Totaal brouwwater is meestal 130 liter, waarvan 40 liter al onder de maischkorf zit. 25 liter mout,  vraagt meestal 75 liter water en dan spoelen met 25 liter spoelwater.
Via ons takelsysteem kunnen we de korf cm bij cm takelen. En rustig het spoelwater toevoegen.
Ook hebben we wel eens al het spoelwater in beginsel toegevoegd,  qua sg maakte dit eigenlijk weinig verschil.  Herkend iemand dit?

Ik ben niet altijd even tevreden over ons rendement.
Met een rims systeem als dit;
- wel of niet regelmatig roeren tijdens maischen?
- wel of geen spoelwater?
- hoe lang duurt bij jullie het spoelen? Als je al spoelt.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.