Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cornet oaked  (gelezen 5827 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Cornet oaked
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2020 21:34 u »
Beste vrienden, vandaag voor de eerste maal mijn Cornet kloon geproefd.
Smaak… subliem. Kleur… een beetje amber. Geur… een zeer goede neus. Maar dan, bruis in het bier is minimaal schuim op het bier is eveneens minimaal.
Bij het brouwen en bottelen waren mijn gemeten waarden perfect.
Ik heb er 8 g /l ingedaan maar blijkbaar niet genoeg dus ga ik dit naar 10 g /l brengen en afwachten. Desnoods nog een klein beetje gist bijvoegen indien nodig.
Graag jullie mening?

Het beste is dit brouwsel te accepteren zoals het is. Brouw het bier opnieuw en verander de dingen die je anders wilt doen. Vergelijk na een paar maande de beide bieren. Is het dan nog niet naar je zin? Brouw het dan weer!
Voor het brouwen van een perfecte kloon moet je vaak meerdere keren brouwen en aanpassen.
Veel plezier toegewenst bij het leerproces.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #26 Gepost op: 19-11-2020 22:59 u »
Beste vrienden, vandaag voor de eerste maal mijn Cornet kloon geproefd.
Smaak… subliem. Kleur… een beetje amber. Geur… een zeer goede neus. Maar dan, bruis in het bier is minimaal schuim op het bier is eveneens minimaal.
Bij het brouwen en bottelen waren mijn gemeten waarden perfect.
Ik heb er 8 g /l ingedaan maar blijkbaar niet genoeg dus ga ik dit naar 10 g /l brengen en afwachten. Desnoods nog een klein beetje gist bijvoegen indien nodig.
Graag jullie mening?

Als het een lekker biertje is, niks meer aan doen en wat Jacques zeg, de volgende keer fine tunen.

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 20-11-2020 17:24 u »
Beste Fractus,
 ik heb het bier  laten vergisten op zo een 21 graden omdat dit in het recept stond dat ik volgde.
Daarna naar een temperatuur gegaan die iets lager ligt in mijn garage om verder te rijpen zal ik het maar noemen 

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 20-11-2020 17:38 u »
Beste Jacques,
Men probeert altijd te brouwen dat het van de eerste maal zou zijn zoals zou willen.
Na wat brouwsels ondervind ik dat het niet steeds zo is.
Dan is het van de eerste keer raak en daarna weer niet.
Wat je schrijft is om eerlijk te zijn een gouden tip, laten zoals het is, opnieuw brouwen, wat veranderen aan het recept en weer opschrijven.
Na een tijd proeven en zo kan men steeds bijleren want de ene zijn smaak is de andere niet.
Alvast bedankt voor de tip! :groots: :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 20-11-2020 21:53 u »
Beste Jacques,
Men probeert altijd te brouwen dat het van de eerste maal zou zijn zoals zou willen.
Na wat brouwsels ondervind ik dat het niet steeds zo is.
Dan is het van de eerste keer raak en daarna weer niet.
Wat je schrijft is om eerlijk te zijn een gouden tip, laten zoals het is, opnieuw brouwen, wat veranderen aan het recept en weer opschrijven.
Na een tijd proeven en zo kan men steeds bijleren want de ene zijn smaak is de andere niet.
Alvast bedankt voor de tip! :groots: :biersmile:

Heel eerlijk gezegd heb ik deze manier van kwaliteitsverbetering niet zelf bedacht. Het is een methode die bekend staat als de Deeming cirkel.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwaliteitscirkel_van_Deming

orangeloo

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 26-12-2020 23:28 u »
Beste Fractus,
 ik heb het bier  laten vergisten op zo een 21 graden omdat dit in het recept stond dat ik volgde.
Daarna naar een temperatuur gegaan die iets lager ligt in mijn garage om verder te rijpen zal ik het maar noemen

Dit is volgens mij geen antwoord op de vraag.
Hoe warm heb je de flessen weggezet na het bottelen?
Als je de flessen na bottelen namelijk in de garage hebt laten staan kan ik je vertellen dat dat het te koud is voor een goede hergisting op fles. Nogmaals schudden en warm weg zetten. Het liefst op een graad of 24.  :brouwen:

De flessen op zijn kop zetten geeft ook goede resultaten. Maar wel WARM ZETTEN.

Offline Brewmonkbrouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2021 19:45 u »
Hoe heb je de houtschilfers toegevoegd?
Ontsmet? Met of zonder alcohol en indien hoeveel alcohol.
Ik ga dit recept ook een van de dagen proberen te brouwen.
Ter controle de hoeveelheden zijn toch voor 30 liter eind volume( in gistvat)? Recept Cornet Oaked( kloon) zoals vernoemt in dit topic.

Mvg
Dirk

Offline Kramer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2021 21:31 u »
Zolang je maar meer eikensnippers gebruikt dan Cornet tegenwoordig. Weet niet wat ze met hun receptuur gedaan hebben maar die houtsmaak is goed zoeken tegenwoordig, jammer..

Haha, dit is ook mijn ervaring. Er staat nog net niet op het flesje 'de houtsmaak dient u er zelf bij te fantaseren'.

Hoe heb je de houtschilfers toegevoegd?
Ontsmet? Met of zonder alcohol en indien hoeveel alcohol.

De snippers even kort koken kan ook. Zelf heb ik het er ook wel eens op gewaagd om ze er zonder ontsmetting in te gooien aan het eind van de hoofdvergisting. Zit dan immers al alcohol in wat voor de meeste micro-organismen geen fijne omgeving meer is, blijft natuurlijk wel meer risico dan ze even koken of bijv. in sterke drank weken (alhoewel dat laatste altijd een extra smaak meegeeft).

Offline Sirbrouwalot

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 26-01-2021 11:12 u »
Had je dit topic al gezien? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42044.0.html

Hallo,

Ik ben een beginnende brouwer en het lijkt me leuk om dit recept eens te brouwen. Er staat dat je op 30 liter volume 1 kg suiker moet toevoegen. Nu is met het niet helemaal duidelijk wanneer ik dat moet toevoegen. Moet ik het ook mee schalen als ik bijvoorbeeld 20 liter wil brouwen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #34 Gepost op: 26-01-2021 12:34 u »
Hallo,

Ik ben een beginnende brouwer en het lijkt me leuk om dit recept eens te brouwen. Er staat dat je op 30 liter volume 1 kg suiker moet toevoegen. Nu is met het niet helemaal duidelijk wanneer ik dat moet toevoegen. Moet ik het ook mee schalen als ik bijvoorbeeld 20 liter wil brouwen?

Suiker moet inderdaad geschaald worden naar volume.
Suikerstort gebeurt meestal 10 min voor einde kook maar wordt in veel gevallen ook na de hoofdvergisting toegevoegd. Als beginnend brouwer zou ik er voor kiezen het tijdens de kook toe te voegen.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #35 Gepost op: 26-01-2021 14:14 u »
Hallo,

Hoi Sirbrouwalot,

Ik heb het kloonrecept een paar weken terug gebrouwen, dit is het recept wat ik gebruikt heb voor 20 liter, je zou deze kunnen gebruiken als referentie hoe je naar 20 liter kunt schalen. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van je eigen brouwinstallatie en ingrediënten (bijv. % alfazuren in je hop). Succes!

https://share.brewfather.app/OZQeEFJmFgmskG

Offline Sirbrouwalot

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 26-01-2021 15:29 u »
Bedankt! Duidelijk zo. Ik kan verder.

Ik had het recept ook al in Brewfather gezet. Ga even vergelijken of ik dat goed heb gedaan. Dankjewel!

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 28-01-2021 23:10 u »
Hey Dirk sorry voor mijn late antwoord … werk werk werk.
De housnippers heb ik ontsmet in whisky en dan de housnippers toegevoegd aan mijn brouwsel.
Succes!
groeten Johan

Offline Brewmonkbrouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 31-01-2021 16:57 u »
Beste Johan,

Werken doen de meeste onder ons nog buiten het bierbrouwen he.
Ik heb er ook voor gekozen deze met een alcohol te ontsmetten. Bij mij is het wel cognac geworden.
Vraag niet waarom, gewoon een ingeving.
Wel heb ik zowel de houtsnippers als de cognac in het nagistingsvat gedaan.
Ik had eens gelezen dat eigenlijk de smaak van het hout vooral in de alcohol vloeistof zit. En ja dat was zo, niet kunnen laten om er eens van te proeven voor het in het vat ging. Enorm smaakverschil tov de gewone cognac.
De rest van het verhaal is voor binnen 5 weken.

Mvg
Dirk

Offline Sander83

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 07-05-2021 10:04 u »
Het genoemde recept heb ik ook gebruikt aan het begin van dit jaar. I.p.v. de M41 heb ik Wyeast 1388 gebruikt en heb ik de houtsnippers voor toevoegen zo'n 2 weken op wodka gezet. De smaak komt zeker in de buurt van het origineel. Mijn ervaring is dat er met name verschil van kleur is. Het origineel is lichter. Ik vermoed dat dit vooral de invloed is van de toevoeging van het hout maar sluit ook andere oorzaken niet uit. Ik heb het bier gebotteld met 7 g/liter suiker omdat ik persoonlijk niet zo'n liefhebber ben van veel koolzuur in bier. Om meer in de buurt van het origineel te komen is 8-10 gram/ liter aan te raden, mits volledig uitvergist natuurlijk :).   

Tags: