Cornet oaked

Gestart door Doc Jo, 02-10-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Doc Jo

Beste medebrouwers,
Deze week ben ik begonnen met een cornet oaked te brouwen.
Nu de hoofdvergisting ver ten einde loopt ga ik dus mijn eiken houtsnippers toe voegen.
Nu twijfel ik om mijn houtsnippers eens eerst te laten weken in de whisky in plaats van wodka.
Misschien een meerwaarde of juist niet?
Iemand hier ervaring mee of tips?

Poorsprong

Takkie83

Zolang je maar meer eikensnippers gebruikt dan Cornet tegenwoordig. Weet niet wat ze met hun receptuur gedaan hebben maar die houtsmaak is goed zoeken tegenwoordig, jammer..

Hij staat bij mij ook nog op de planning. Ben je bereid je recept te delen?  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Doc Jo op 02-10-2020  19:33 uBeste medebrouwers,
Deze week ben ik begonnen met een cornet oaked te brouwen.
Nu de hoofdvergisting ver ten einde loopt ga ik dus mijn eiken houtsnippers toe voegen.
Nu twijfel ik om mijn houtsnippers eens eerst te laten weken in de whisky in plaats van wodka.
Misschien een meerwaarde of juist niet?
Iemand hier ervaring mee of tips?

Volgens mij bedoel je dat je een Cornet KLOON aan het brouwen bent.  :brouwen:

Welk distillaat dat je gaat gebruiken maakt niet zo veel uit, dit proef je niet terug. Het gaat tenslotte maar om een kleine hoeveelheid. Tenzij je een infused gaat brouwen, maar dan praat je over grotere hoeveelheden distillaat.

Doc Jo

Inderdaad een Cornet kloon.
Dank je wel voor jullie info!
Wat het recept betreft het is niet mijn eigen recept hoor, dat wil ik zeker delen, ik heb het gevonden op internet.

Jaap van der Meer

orangeloo

Citaat van: Jaap van der Meer op 04-10-2020  10:46 uBedoel je misschien dit recept?

https://www.deltabrouwers.nl/?page_id=2665

Leuk recept, als je niet zou weten dat het een Cornet kloon zou moeten zijn zou je eerder denken aan een Duvel Kloon oaked kloon.  ;D

orangeloo

Citaat van: Jaap van der Meer op 04-10-2020  10:46 uBedoel je misschien dit recept?

https://www.deltabrouwers.nl/?page_id=2665

14 gram gist is toch wel aan de lage kant voor 30 liter met een SG van 1072?

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 04-10-2020  11:54 uLeuk recept,

Ik voel een experimentje aankomen. Gelijk wat hout besteld. En het deze keer niet om te klussen  ;D

Doc Jo

Jawel Jaap dat is het. :biersmile:

Doc Jo

Ik moet zeggen ik heb het hele brouwsel gehalveerd omdat ik vergist in the catalist en deze is maar max 22 liter.

Léon Kanters

Citaat van: Doc Jo op 05-10-2020  11:59 uJawel Jaap dat is het. :biersmile:

Wat heb je uiteindelijk gedaan met de houtsnippers? Wat zijn daarbij je bevindingen?

Ik ben van plan dit zelfde recept over een paar weken ook te gaan brouwen namelijk  :brouwen:

Doc Jo

Wel dit was namelijk ook nieuw voor mij.
Zodoende heb ik mij dan eiken chips gekocht medium toasted van Brewferm. Deze 2 dagen laten weken in goedkope whisky. Kwestie van ontsmetten om geen infectie op te lopen in mijn brouwsel.
Daarna in een hopsok en nu wachten we af.

lier

Volgens mij worden bij de Cornet Oaked de houtsnippers er tijdens het koken aan toegevoegd als ik de beschrijving lees op de website

Doc Jo

Ik had gelezen de houtsnippers toevoegen na de hoofdvergisting en zeer regelmatig proeven omdat de smaak van de houtsnippers zeer snel zou kunnen overheersen.

TimW

Het Brouwproces In Detail

Het duurt al snel een kleine 2 maanden om CORNET te brouwen. Volgende stappen zorgen voor de originele smaak van het blonde bier:

Het bier wordt gebrouwen en blijft daarna één week in de gistingstanks.Na de hoofdgisting ondergaat het bier een rijping op getoaste eikenhoutsnippers. Nu komen de extra aroma's vrij, voornamelijk vanille. We werken met natuurlijke ingrediënten, dus het moment waarop de invloed van het hout voldoende aanwezig is in het brouwsel verschilt altijd.Enkel door te proeven kunnen onze brouwmeesters het moment precies bepalen waarop het brouwsel de juiste unieke smaak heeft. Ook dit maakt deel uit van het artisanaal proces.Voor een extra fijne pareling ondergaat CORNET daarna nog een nagisting in de fles gedurende 2 weken in de warme kamer. Nu is uw CORNET klaar om geserveerd te worden. U hoeft enkel nog samen met uw vrienden te klinken op authentieke vriendschap en te genieten van ons vakmanschap.

Takkie83

Citaat van: lier op 05-10-2020  12:51 uVolgens mij worden bij de Cornet Oaked de houtsnippers er tijdens het koken aan toegevoegd als ik de beschrijving lees op de website

Wat is hier op tegen eigenlijk? Ik vind het wel een logisch iets..

Doc Jo

Beste medebrouwers,
Wederom een vraagje, iets dat ik over het hoofd heb gezien. Mijn brouwsel Cornet Oaked staat klaar om morgen gebotteld te worden maar ik vind in het recept niet terug hoeveel bottelsuiker ik moet gebruiken.
Iemand hier een idee van?

Haagse Wouter

Citaat van: Doc Jo op 25-10-2020  10:19 uBeste medebrouwers,
Wederom een vraagje, iets dat ik over het hoofd heb gezien. Mijn brouwsel Cornet Oaked staat klaar om morgen gebotteld te worden maar ik vind in het recept niet terug hoeveel bottelsuiker ik moet gebruiken.
Iemand hier een idee van?

Zal wel fiks zijn denk ik? Cornet is een hoogschuimend bier.
8 g/L?

Takkie83

Mits goed uitgegist zou ik hem ook op 8 g/l gooien.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 08-11-2020  22:16 uMits goed uitgegist zou ik hem ook op 8 g/l gooien.

Als hij goed is uitgegist kun je ook naar 10 g per liter gaan als je veel koolzuur wil hebben.

Davester

Zeer benieuwd, deze ga ik ook zeker een keer brouwen, eens kijken wat we ervan kunnen maken.

Fractus

Citaat van: Orangeloo op 04-10-2020  13:37 u14 gram gist is toch wel aan de lage kant voor 30 liter met een SG van 1072?

Of dit is een foutje, of ze hebben bewust onder gepitcht. Volgens mr malty volstaat 19 gram met 100% viability  :weetniet:

Doc Jo

Beste vrienden, vandaag voor de eerste maal mijn Cornet kloon geproefd.
Smaak... subliem. Kleur... een beetje amber. Geur... een zeer goede neus. Maar dan, bruis in het bier is minimaal schuim op het bier is eveneens minimaal.
Bij het brouwen en bottelen waren mijn gemeten waarden perfect.
Ik heb er 8 g /l ingedaan maar blijkbaar niet genoeg dus ga ik dit naar 10 g /l brengen en afwachten. Desnoods nog een klein beetje gist bijvoegen indien nodig.
Graag jullie mening?

Fractus

Als je 26 oktober hebt gebotteld, kan het zijn dat er nog wat meer koolzuur op de flessen komt. Bij welke temperatuur bewaar je je flessen?

Ook kun je een flesje het best een dag of twee in de koelkast laten staan voor het proeven volgens mij, zodat de koolzuur goed oplost in het bier (maar dat zou vooral zijn als je nu spuiters had)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.