Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisttank (ckt) gezocht  (gelezen 6328 keer)

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
Gisttank (ckt) gezocht
« Gepost op: 14-04-2006 20:33 u »
beste medebrouwers.

Als hobbybrouwer wil ik mijn huidige -beperkte- installatie graag uitbreiden.
Ik start met het vernieuwen van mijn gistvaten (nu zijn het plastic vatjes van 30 ltr): deze zou ik willen vervangen met een rvs gisttank van cilidroconische vorm.
Heeft iemand al ervaring met dit materiaal? en weet iemand waar ik ze kan vinden voor een betaalbare prijs?

PS; ook nog op zoek naar 1. filterkuip, 2. pomp voor wort (en beslag?), 3. een plaats waar ik kraantjes kan laten monteren op mijn brouwketels (ben zelf onhanding in laswerken).

BART :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rodeloper

• Junior lid
  • **
Re: gisttank (ckt) gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2006 20:49 u »
Bezoek eens de site van : http://people.zeelandnet.nl/nomad/schaepekop/
heb daar bij hobbybrouwer zelfgemaakte cilindrisch conische tanks gezien.
rodeloper

link aangepast

Offline piet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2006 21:02 u »
Hoi Bart

wij hebben zelf een vergistingstank met een conis gemaakt van rvs wat een werk.
Ik denk dat een fabrieksvat heel duur is .
Mijn eerste brouwsel in het vat staat nu te vergisten en het werkt uitstekend de gist aftappen gaat prima. A.P.S. pomen in Yerseke heeft nieuwe magneetpompen voor een redelijke prijs
Maar daar kan je geen beslag mee verpompen .
Dat heb ik zelf ondervonden (de bodemfilter van mijn herms lag niet goed)

piet

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2006 21:53 u »
Ik gebruik de cyko van Brouwland (50 liter). Niet goedkoop, werkt goed.

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Gisttank (ckt) gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2006 14:45 u »
Edgar,
die ckt van Brouwland ken ik... maar ik vraag me erbij af of dat de tank goed afsluit. Toen ik hem in de winkel bekeek had ik er mijn twijfels over.

Hoe hou je alles op temperatuur? In een volledig verwarmde kamer? en hoe doe je 't dan bij de lagering?

BART :brouwen:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2006 16:13 u »
Ja hij sluit goed af.

Op temperatuur houden is een andere zaak. Als je zou willen koelen moet je het vat zelf voorzien van een koelelement en isolatie, of de temperatuur van de ruimte variëren.

Voordeel is: Geen hevelen na de hoofdvergisting, en gemakkelijk oogsten van gist. Nadeel: Temperatuursturing en handelbaarheid.

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-04-2006 19:58 u »
ik heb ook ontdekt dat via morebeer.com zeer degelijke ckt's kunnen aangekocht worden.
Mét koeling én verwarmingselementen voor beheersing van de vergisting. Schitterend!!! maar... duur en heeft iemand al ervaring met deze site, de leveringen etc?

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
« Reactie #7 Gepost op: 15-04-2006 22:20 u »
Ik heb reeds twee fermenters bij Morebeer aangekocht. Heel mooi materiaal maar ook vrij duur. Indien er besteld wordt bij Morebeer wel goed afspreken hoe de vaten thuis geraken. Eén fermenter werd mij geleverd via luchtpost. Dit ging vrij snel en was betaalbaar. De Tweede werd per boot geleverd. Deze levering heeft heeeeel lang geduurd en was vrij kostelijk. Bij navraag bij Morebeer werd hierop wel geen afdoend antwoord gegeven. Dus indien je daar besteld best via luchtpost.
Ook wel rekening houden met douane. Bij de eerste levering geen probleem maar bij de bootlevering heeft deze instantie ook zijn rekening gepresenteerd.
Ondertussen kijk ik ook uit naar zelfbouw. Enige tijd terug werd op dit forum een adres weergegeven van een Engels bedrijf dat de konische vaten perst en ook levert zonder verder toebehoren. Heb even zitten zoeken maar vind het niet meer terug.

Ik ben van mening dat zelfbouw de beste oplossing is maar dan moet je wel wat werktuig en kennis in  huis hebben of er over kunnen beschikken.

Norbertus.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2006 09:23 u »
Hoi Piet,

Je schrijft: "A.P.S. pomen in Yerseke heeft nieuwe magneetpompen voor een redelijke prijs"
Ik neem aan dat het dan gaat over 'IWAKI' pompen of bedoel je een ander merk? Bedoel je het type iwaki md30(kost bij hen €300) of nog een ander type?
Wat moet ik als een redelijke prijs beschouwen voor een pomp?

Brouwgroeten,
Bierke

Offline piet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #9 Gepost op: 16-04-2006 21:16 u »
Hoi bierke

Ik heb een pomp gekocht die minder koste dan 300 euro maar je hebt pompen van ? tot ?
liter/min en daar zit waarschijnlijk het verschil in prijs.Het was wel een iwakimagneetpomp.

piet

Offline Bierke

• Senior lid
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2006 09:51 u »
Hoi Piet,

Dan zal ik mijn licht nog eens moeten opsteken bij APS pompen!
Bedankt, :degroeten:
Bierke

Tags: