Even voorstellen: Micha

Gestart door Micha, 01-10-2020 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micha

Beste medebrouwers,

Graag wil ik me ook even voorstellen: mijn naam is Micha. Ik ben 45 jaar oud en woonachtig in regio Eindhoven. In het dagelijkse leven schrijf ik software voor machines en sinds een jaar of twee houd ik me ook bezig met brouwen. Ik zit nog volop in de leercurve van het brouwen en kom graag wijsheid halen hier op het forum. Vooralsnog kan ik overal een antwoord op vinden, dus zodoende heb ik nog geen nieuwe vraag hoeven aanmaken.

Inmiddels heb ik een paar stouts, een tripel, enkele witbieren en ales op mijn naam staan. Die heb ik met name gebrouwen uit 'Verander water in bier'. Tot nog toe is alleen een witbier echt mislukt vanwege een afwezige koriander smaak. Ik ben van plan om de komende brouwsels vooral Engelse ales te gaan maken. We zijn vaak in Engeland op vakantie geweest, en ik word erg blij als ik in een pub een hele rij taps met lokale ales zie. Na het proeven van de zoveelste lekkere ale die ik niet in Nederland kon krijgen heb ik zodoende het plan opgevat om het zelf te gaan maken.
De brouwerij is eenvoudig van opzet met een paar 30 liter pannen en een brander. Het roeren in de pan vind ik het leukste gedeelte, dus voorlopig zal ik de stap naar een elektronisch brouwsysteem nog niet maken. Wel ligt er een stc-1000 klaar voor een gistkast. Het hevelfilter is een eigen bouwsel van koper buis. Om te koelen heb ik een spiraalkoeler, maar ik sluit niet uit dat er toch een tegenstroom koeler gaat komen. Als rekenhulp gebruik ik BrouwHulp, wat me tot nog toe erg goed bevalt. Wel reken ik e.e.a. graag zelf ook eens door om een goed beeld te krijgen van het hele proces.

Met 30 liter pannen maak ik dus geen grote hoeveelheden, maar voldoende om mezelf en wat buurmannen van bier te voorzien. Het ultime doel is om zelf nieuwe recepten te maken, maar voorlopg leer ik nog veel van bestaande recepten. Daarnaast werk ik me door de literatuur heen (yeast, hops, malt, barley, tasting beer, designing great beers en recentelijk de MOOC van de KU Leuven afgerond).

Proost en met groendelijke vrieten,
Micha

Heyudude

Welkom!  Ow je bent al een pro zie ik [emoji4]
Lekkere smaak ook, Ale en stout  staan ook bij mij op de top 10 lijst.
Ben zelf nog niet zo lang bezig met de hobby maar kom er achter dat een standaard recept, doornemen, snappen en brouwen beter werkt dan meteen het diepe induiken en zelf wat bedenken.

De mooc cursus en een lokale cursus ga ik ook doen, leerzaam

Have fun!

William

Welkom!

Misschien is het Peels brouwersgilde iets voor jou? Goede leerschool om installaties van anderen in werking te zien en ook nog eens gezellig.

Micha

Citaat van: William op 01-10-2020  13:24 uWelkom!

Misschien is het Peels brouwersgilde iets voor jou? Goede leerschool om installaties van anderen in werking te zien en ook nog eens gezellig.

Ik heb een aantal heren van het gilde al eens ontmoet op een brouwdag. Dat was erg gezellig. Ik heb nog geen contact opgenomen, maar ik ben het wel van plan. (Edit: zojuist meteen maar even contact opgenomen)


Micha

Citaat van: Heyudude op 01-10-2020  12:07 uWelkom!  Ow je bent al een pro zie ik [emoji4]
Lekkere smaak ook, Ale en stout  staan ook bij mij op de top 10 lijst.
Ben zelf nog niet zo lang bezig met de hobby maar kom er achter dat een standaard recept, doornemen, snappen en brouwen beter werkt dan meteen het diepe induiken en zelf wat bedenken.

De mooc cursus en een lokale cursus ga ik ook doen, leerzaam

Have fun!

De mooc kan ik zeker aanraden. Alhoewel de chemie me grotendeels boven de pet ging,was er genoeg andere stof voor een leerzame cursus. De thuis experimenten zijn ook de moeite waard.

Groeten,
Micha

tdp

Welkom!

Het aanbod bitters en Engelse Pale Ales is inderdaad bedroevend, een van de redenen dat ook ik ze graag zelf brouw. Ben benieuwd welke Bitter/Pale Ale jou favoriet is! Ik ben erg fan van de Landlord van Timothy Taylor, al zijn er legio goede voorbeelden op het eiland te koop! En getapt met een handpomp maakt het feest helemaal af!

Qua boeken zou je dan wellicht nog de volgende titels kunnen aanschaffen, om in de Engelse stijl in te lezen:
- Real Ales for the Home Brewer - Marc Ollossen
- Camra's Brew Your Own British Real Ale - Graham Wheeler

Beide staan veel recepten in, al ontbreekt het advies voor de te kiezen gist...

Micha

Beste tdp,

Bedankt voor de adviezen. Beide boeken staan al in de kast! Het was even zoeken, maar ik heb de 2009 (3e editie) van het Camra boek. Volgens de autheur was dat de beste. De eerste ale heb ik al gemaakt (Courage). Die smaakt prima, maar ik heb het verdelen van de bottelsuiker nog niet goed onder controle. De ales die ik lekker vind zijn o.a.:
- Fuller London Pride
- Old speckled hen
- Bishops Finger
- Abbot
- Fursty Ferret
- Theakston old peculiar
- Spitfire

De lokale ales heb ik helaas niet goed bijgehouden, dus daar durf ik zo geen namen bij te noemen. Ik zoek vooral moutige bieren en veel hoparoma. Welke gisten hebben jouw voorkeur? De courage heb ik gedaan met een korrelgist (fermentis safale 04 als ik het me goed herinner).

tdp

De West Yorkshire Ale (Wyeast 1469) is een mooie (Timothy Taylor gist), net als de WLP 023 (Burton Ale Yeast).

Qua korrel gebruik ik vaan de Lallemand ESB, welke nu London heet volgens mij. De Windsor is ook een fijne korrel. Zelf gebruik ik weinig Fermentis gisten, de S04 recentelijk niet gebruikt.

Hier nog wel leuk leesvoer, van een gezamenlijk ESB project van een paar jaar terug:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,47.0.html

BikerEddy

Hoi Micha

Welkom op het forum.
Er valt hier genoeg kennis te vergaren!

Micha

Citaat van: tdp op 08-10-2020  11:36 uDe West Yorkshire Ale (Wyeast 1469) is een mooie (Timothy Taylor gist), net als de WLP 023 (Burton Ale Yeast).

Qua korrel gebruik ik vaan de Lallemand ESB, welke nu London heet volgens mij. De Windsor is ook een fijne korrel. Zelf gebruik ik weinig Fermentis gisten, de S04 recentelijk niet gebruikt.

Hier nog wel leuk leesvoer, van een gezamenlijk ESB project van een paar jaar terug:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,47.0.html

Bedankt voor de tips! Ik ga aanstaande zondag Burton Bridge Top Dog stout proberen en ik koop meteen in om die Landlord ook te gaan proberen. Ik ben benieuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.