Bouw nieuwe aansturing HERMS

Gestart door Woeka, 29-09-2020 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woeka

Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe aansturing voor een HERMS systeem met als basis een raspberry pi 3 en CraftbeerPi.

Wensenlijstje / verbeterpunten:

Nice to have:
  • Touchscreen op de behuizing

Er is een printplaat in aantocht van Terragady die op de pi past waar makkelijk het een en ander op kan worden aangesloten.



Om het geheel in te plaatsen gebruik ik een behuizing van een oude kleine omvormer.


Mooie grote koelplaat voor de Solid State Relais.


Aansluitingen voor 4 temperatuursensoren, uit te breiden naar meer maar denk dat dit voor als nog wel volstaat.


Er moet nog het een en ander binnenkomen aan spullen aangeschaft via Aliexpress: stopcontacten voor de verwarmingselementen, extra relais, 12v DC voeding, lampjes, etc.



Opaslof

Leuk project. Ga ik volgen. Ik ben zelf ook aan het kijken met een raspberry pi Zero. Temperatuur uitlezen in eerste instantie. Ik ben benieuwd wat jij er allemaal op gaat aansluiten.

Alexander_H


Heyudude

Geweldige start in elk geval.
Ik heb de craftbeerpi software ook al gespot, volg het met interesse.

Ik zie de console al voor me

NB ik heb geen plannen voor een RIMS of HERMS
Gewoon super om te zien die techniek en oplossingen

** droom verder Dude

guidomarree

Mooi in elkaar gestoken. Zelf een RIMS systeem met craftbeerpi gemaakt. Voorlopig steekt deze nog in een doos van de Action, maar zal snel overstappen naar een elektrische doos. Zal iets veiliger zijn.

Ben benieuwd naar jouw vooruitgang.

Woeka

Vandaag drie dompelbuizen van verschillende lengtes binnengekregen met DS18B20 temperatuursensoren. Ik heb de kabels voorzien van een stekkertje en nu kan ik ze inpluggen.





Direct de pi aangeschopt en de sensoren aangesloten om te kijken of ze werken. Via SSH ingelogd op de pi om te kijken of ze ook gevonden worden.

joris@ScoutBrewery:~ $ cd /sys/bus/w1/devices/
joris@ScoutBrewery:/sys/bus/w1/devices $ ls
28-00000c857bb5  28-00000c863f9f  28-00000c872d31  w1_bus_master1

en hopla drie sensoren zichtbaar.

joris@ScoutBrewery:/sys/bus/w1/devices $ cd 28-00000c863f9f
joris@ScoutBrewery:/sys/bus/w1/devices/28-00000c863f9f $  cat w1_slave | sed -n 's/^.*\(t=[^ ]*\).*/\1/p' | sed 's/t=//' | awk '{x=$1}END{print(x/1000)}'
24.437

Bovenstaande is de temperatuur van een maar ook de andere twee geven een temperatuur aan. Het verschil tussen de drie is circa 0.2 graad, niet iets waar ik me heel erg zorgen over ga maken.

Opaslof

Ik heb destijds een setje van 20 sensoren gekocht. Bij Ali. Uiteindelijk wel ergens ontdekt dat dit de slechtste types waren die er zijn. Zo te zien aan de adressen heb jij authentieke. Iets met 0000 in de adressen.
Bij die van mij zat behoorlijk spreiding bij sommige temperaturen. Ik heb daarom een soort kalibratieproces gedaan in de temperatuurkast op het werk. Dat was een project op zich maar erg leuk om te doen. De afwijking per sensor zit nu in een formule gevat die ik op het resultaat loslaat om de 'echte' temp te printen.

Pak ik de beste sensoren eruit om op verschillende plekken te kunnen meten in m'n HERMS.
Gelukkig zitten die van jou dichter bij elkaar. Origineel spul hè.

Mocht iemand trouwens problemen zien met een heel bosje sensoren die er via 1wire na een aantal uren of dagen ineens mee ophouden: een reboot van de pi (spanning eraf) lost het probleem op. Tot ze de volgende keer weer verdwijnen uit het filesysteem.
Ikzelf heb toen een i2c naar 1wire breakout bordje besteld. Sindsdien geen problemen meer. Had uiteindelijk iets met timing te maken. Die gebeurt nu via een chip (hardware) en niet meer via software (meer afwijking).
Het blauwe printje.
 

Heyudude

Met de spanning eraf van de raspberry zou ik oppassen, als op dat moment de SD kaart wordt beschreven dan is je filesysteem corrupt. Gewoon via SSH inloggen en een reboot now. Veiliger en je bent sneller in de lucht dan een herstelactie of dataverlies

Woeka

Citaat van: Opaslof op 30-09-2020  22:58 uIk heb destijds een setje van 20 sensoren gekocht. Bij Ali. Uiteindelijk wel ergens ontdekt dat dit de slechtste types waren die er zijn. Zo te zien aan de adressen heb jij authentieke. Iets met 0000 in de adressen. Bij die van mij zat behoorlijk spreiding bij sommige temperaturen.

Deze komen ook van Ali af. Ik ga toch wel een kalibratie ronde doen, eerder wel eens gedaan door ze in een bak met ijs te leggen en het ijs dan langzaam te laten smelten.

Citaat van: Opaslof op 30-09-2020  22:58 uIkzelf heb toen een i2c naar 1wire breakout bordje besteld. Sindsdien geen problemen meer. Had uiteindelijk iets met timing te maken. Die gebeurt nu via een chip (hardware) en niet meer via software (meer afwijking).

Ah zo'n DS2482-100 heb ik als sample wel eens gehad van Maxim. Als ik storingen krijg dan kan ik de 1-wire nog ombouwen naar i2c.

Opaslof

Als je gaat kalibreren: kijk ook vooral naar de interessante temperaturen voor bier. De karakteristieken zijn nl niet recht. Er zit een verloopje in. Dus als het met ijs klopt, dan kan het bij 65 graden weer anders zijn.
Ik ken de noodAak van reboot trouwens wel. Meestal doe ik dat ook. Maar volgens mij moest ie ook echt uit om de sensoren weer tot leven te wekken.  In dat geval 'sudo halt' maar volgens mij ben jij ook heel goed bekend met linux [emoji16]
Hier een linkje over de sensoren. Wel grappig om te lezen. Ter lering maar vooral ter vermaak
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

Woeka

Vandaag de stopcontacten voor de verwarmingselementen binnen gekregen, 1 fase 16A. Iets lompere versie stopcontact waarmee de stekker ook vast zit door een lipje van het klepje van het stopcontact. Direct de gaten in de behuizing gemaakt en ze erin gezet samen met de stopcontacten voor de pompen. Die laatste zijn simpele schuko stopcontacten, de pompen trekken ook maar een watt of 25. Deze zitten onder een hoek van 45° omdat de stekkers die aan de pompen zit ook kabels hebben die direct de hoek om gaan. Recht boven elkaar dan hadden ze verder uit elkaar moeten zitten. Zonde van de ruimte en die is al niet heel erg ruim bemeten. Nog niet de goede boutjes voor kunnen vinden om ze vast te zetten.



En ook een start gemaakt met het uitbedraden van het geheel, 4mm² kabel voorzien van kabelschoenen en adereindhulzen.




Woeka

Done ... voor nu.



Moet nog een losse 12V voeding in en een printplaat op de Pi die de aansluitingen van de SSR's en sensoren handiger maken en ook voorzien is van een buzzer.

De Pi aangeslingerd, een paar aanpassingen gemaakt in de hardware en de pomp-uitgangen getest met een lamp. Dat ging nog niet helemaal goed, in de software uit is lamp aan en wanneer in de software de boel uit wordt gezet begint de lamp te knipperen. Lijkt erop dat er iets geïnverteerd moet worden. Wisselen met een andere pin die standaard laag is bevestigd mijn vermoeden .... nu alleen nog even oplossen, kon het echter nog niet snel vinden.




Woeka

Nog een beetje gespeeld met de instellingen. De instelling SimpleGPIO selecteren voor de pompen was de oplossing. Het knipperen was de oorzaak van de lamp die ik er als test aan had hangen ... dat was een led-lamp die doen gewoon rare dingen. Een normale gloeilamp en mijn soldeerbout doen het precies zoals verwacht. Het geheel is functioneel, nog wel even de PID instellen maar verder kunnen we los.

Woeka

Gisteren alle temperatuursensoren vervangen door DS18B20's en daarbij een van de niveaumeters van de fusten gesloopt. Gelukkig kon de plexiglasbuis met secondelijm en wat bakpoeder weer worden gelijmd. Hij lijkt weer waterdicht.

Vandaag een eerste test gedaan, temperatuur wordt netjes gemeten en de aansturing van het verwarmingselement gaat ook goed. Nog wel een beetje houtje touwtje.

Aantal verbeterpunten:
  • Langzame reactie op opdrachten op de Craftbeerpi, vermoedelijk slechte wifi verbinding. Kleine wifi dongle vervangen door een externe antenne
  • Langere kabels voor de verwarmingselementen
  • LED's op de behuizing die aangeven welke pompen / verwarmingselementen in werking zijn.
  • Werkschakelaar voor het 230v gedeelte
  • Aansluitingen van de ssr's en 1-wire op een printplaat HAT raspberry pi
  • Isolatie van de vaten

edit: 10-10-2020, mooi een paar punten kunnen afstrepen. Isolatie van de vaten laat ik achterwege: extra werk, onhandig opbergen en verwacht relatief weinig besparing bij het brouwen omdat het energie gebruik relatief kort is.

Nice to have (ergens toekomst)
  • Beeldscherm met touchscreen

Woeka

Vanmiddag de printplaten binnen gekregen voor de Craftbeerpi.



Ik had de middag vrij dus kon ik er direct een van de onderdelen van voorzien en dat ging redelijk vlot.



Na het afregelen van het voltage, de printplaat op de Raspberry Pi gedrukt en de spanning erop gezet ... Geen rook alleen maar vrolijk knipperende ledjes, yeah. Bij een korte test deed het geheel nog niet wat het moest doen. Alle SSR's werden aangezet wanneer er een bepaalde SSR werd ingeschakeld. Gelukkig was de oorzaak snel gevonden. Eerder had ik alle negatieve polen van de SSR's aan elkaar gekoppeld. Schakelen deed ik door de positieve voedingskant van de SSR aan of uit te zetten. De printplaat doet precies het omgekeerde die schakelt de negatieve voedingskant. Door iedere SSR van zijn eigen + en - te voorzien was dat opgelost. Ik heb de temperatuursensoren nog niet getest maar daar verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Een mooie verbetering, vind ik zelf, voor:


Na:


Zit netter vast en de Raspberry Pi wordt gevoed via dc-dc converter die 5 V maakt van de 12 V waarmee de printplaat gevoed wordt.

Ik heb nog een paar printplaten over dus mocht iemand daar interesse in hebben,  eventueel voorzien van onderdelen, stuur dan even een PM.

Woeka

En vandaag de 12 V voeding binnen gekregen. Nu is alleen de stekker erin steken voldoende en hoeft de Raspberry Pi niet meer via een externe adapter gevoed te worden.



Tevens een klein beetje kabelmanagement gedaan en een relais in de 230 V voedingskant gezet (die Hager). Voor nu staat het relais aan totdat de schakelaar binnen is voor aan de buitenkant van de behuizing die het relais moet gaan schakelen. Bij de oranje Wago lasklemmen zit het nog niet helemaal netjes daar heb ik nog een doorverbindblokje nodig.

Woeka

Van een Raspberry Pi is bekend dat daar niet zomaar de spanning van afgehaald moet worden om hem uit te zetten. Als de Pi net bezig is met een schrijfactie naar de SD-card wil deze dan nog wel eens corrupt raken en kun je opnieuw beginnen met het inrichten van de SD-card. Tip: maak eens in de zoveel tijd even een backup van de SD-card. Verklein deze ook even anders is het backup bestand zo groot als de SD-crad ipv de bestanden die er opstaan. Zat hits op Google.

Er zit standaard geen knopje op de Rasberry Pi om hem uit te zetten. Dus wordt de Pi zonder beeldscherm en muis gebruikt dan moet je inloggen middels ssh en het shutdown command geven. Gelukkig hebben daar al eerder mensen over nagedacht. Met een paar regels code en een momentschakelaartje kun je ervoor zorgen dat de Raspberry Pi wordt uitgeschakeld. Een 2-pins header op de print gesoldeerd en een simpele schakelaar eraan gehangen. Dat wordt nog een mooie met een ledje erin, maar goed die is nog niet binnen.




guidomarree

Mooi project, zelf met iets gelijkaardigs bezig. Nu vroeg ik mij af voor wat de extra printplaat wordt gebruik? Misschien wel interesse in.

Opaslof

Ik verwarm met gas. Is zoiets eigenlijk ook via homebrewpi aanstuurbaar te krijgen?

Woeka

Citaat van: guidomarree op 11-10-2020  11:41 uMooi project, zelf met iets gelijkaardigs bezig. Nu vroeg ik mij af voor wat de extra printplaat wordt gebruik? Misschien wel interesse in.

Extra printplaat zorgt ervoor dat alles op 12 V geschakeld wordt en de gpio poorten van de pi minder belast worden. De Pi wordt er ook door gevoed en er zit ook een buzzer op de printplaat. Alles kun je ook aansluiten met female Dupoints stekkers rechtstreeks op de pi maar dan heb je een hele spaghetti. Met de schroef terminals op de print is het allemaal mooier aangesloten.

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  12:02 uIk verwarm met gas. Is zoiets eigenlijk ook via homebrewpi aanstuurbaar te krijgen?

Enige wat de print doet is een aantal GPIO pins beschikbaar maken, als in Homebrewpi de gpio pins die moeten worden aangestuurd aan te passen zijn, zie ik zo geen belemmeringen.

guidomarree

Citaat van: Woeka op 11-10-2020  23:05 uExtra printplaat zorgt ervoor dat alles op 12v geschakeld wordt en de gpio poorten van de pi minder belast worden. De Pi wordt er ook door gevoed en er zit ook een buzzer op de printplaat. Alles kun je ook aansluiten met female Dupoints stekkers rechtstreeks op de pi maar dan het je een hele spaghetti. Met de schroef terminals op de print is het allemaal mooier aangesloten.

Oke, de foto eens goed bekeken en dus dan zijn de beige terminals de juiste GPIO voor de relais aan te sturen. De zwarte dan om de sensoren binnen te nemen. En wat is die getwiste grijs/rode dan voor? Krijg je bij de printplaat alle onderdelen zoals weerstanden en zo? of deze zijn nog zelf aan te kopen en solderen zeker?

En die simpele inbouwstekkers waren niet goed/veilig genoeg voor de verwarmingselementen?

Woeka

Citaat van: guidomarree op 12-10-2020  06:53 uOke, de foto eens goed bekeken en dus dan zijn de beige terminals de juiste GPIO voor de relais aan te sturen. De zwarte dan om de sensoren binnen te nemen. En wat is die getwiste grijs/rode dan voor? Krijg je bij de printplaat alle onderdelen zoals weerstanden en zo? of deze zijn nog zelf aan te kopen en solderen zeker?

En die simpele inbouwstekkers waren niet goed/veilig genoeg voor de verwarmingselementen?

Klopt, ik had toevallig deze schroefterminals nog liggen. Die getwiste zwart grijze is een extra header met een moment schakelaar die ik zelf nog heb toegevoegd om de software van de pi uit te schakelen zonder dat je in hoeft te loggen. Ik maak met mijn telefoon verbinding met de CraftBeerpi website en daar zit wel een shutdown button verstopt maar een fysieke knop op de behuizing vind ik prettiger werken.

Ik stuur je even een PM over de printplaat.

De zwarte inbouw wandcontactdozen, komen uit China en hebben het CE (China Export) keurmerk ... voor de pompen van 25 watt per stuk vind ik dat niet zo probleem. Voor de 2400 Watt per stuk van de verwarmingselementen heb ik liever stevige stekkers. Die blauwe hebben wel het echt CE keurmerk erop staan (voor hoeveel dat waard is voor spul uit China). Tevens zorgt de klep op het stopcontact ervoor dat de stekker wordt vastgehouden, zit het net even steviger vast.

guidomarree

Citaat van: Woeka op 12-10-2020  11:05 uKlopt, ik had toevallig deze schroefterminals nog liggen. Die getwiste zwart grijze is een extra header met een moment schakelaar die ik zelf nog heb toegevoegd om de software van de pi uit te schakelen zonder dat je in hoeft te loggen. Ik maak met mijn telefoon verbinding met de CraftBeerpi website en daar zit wel een shutdown button verstopt maar een fysieke knop op de behuizing vind ik prettiger werken.

Ik stuur je even een PM over de printplaat.

De zwarte inbouw wandcontactdozen, komen uit China en hebben het CE (China Export) keurmerk ... voor de pompen van 25 watt per stuk vind ik dat niet zo probleem. Voor de 2400 Watt per stuk van de verwarmingselementen heb ik liever stevige stekkers. Die blauwe hebben wel het echt CE keurmerk erop staan (voor hoeveel dat waard is voor spul uit China). Tevens zorgt de klep op het stopcontact ervoor dat de stekker wordt vastgehouden, zit het net even steviger vast.

Oke, ja altijd handig wat elektronica op overschot.

En ik ben aan het kijken om https://benl.rs-online.com/web/p/products/8245636/ te kopen. Hiervoor gewone muur contactdozen, echter deze passen niet mooi in mijn elektrische kast.
Waarschijnlijk gewoon een klemmenstrook kopen van ali: https://nl.aliexpress.com/item/4000545157790.html?spm=a2g0o.cart.0.0.297e3c00YZ4M6w&mp=1

Hier dan zo een flat cable of zo van de pi naartoe laten lopen en van daaruit verder te verbinden. Die shutdown button is inderdaad ook handig, ga ik zeker eens bekijken.

Woeka

Afgelopen zaterdag de eerste keer gebrouwen met het systeem.



Als recept een Rochefort 8 kloon gekozen ... flink wat geleerd en de nodige verbeterpunten gevonden.

De boel staat in de vergistingskast en sinds vanochtend begint de SG te dalen.


Opaslof


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.