Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bouw nieuwe aansturing HERMS  (gelezen 2594 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Bouw nieuwe aansturing HERMS
« Reactie #25 Gepost op: 20-10-2020 08:22 u »
Mooie opstelling Woeka, erg gaaf gemaakt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #26 Gepost op: 20-10-2020 08:47 u »
Ik ben ook aan het volgen , ondertussen printplaatje gesoldeerd, pi geinstalleerd (was nog wat tweaken, die install.sh van craftbeerpi werkt niet echt lekker meer ) .
Even kijken wanneer ik weer tijd heb om verder te bouwen, maar dan kan ik ondertussen mooi je topic volgen om kennis op te doen ;)

Offline Woeka

• Junior lid
  • **
  • ... whatever
« Reactie #27 Gepost op: 20-10-2020 10:46 u »
Mooie opstelling Woeka, erg gaaf gemaakt!

De fusten e.d. heb ik overgenomen van een medehobbybrouwer dus daar heb ik zelf niet veel aan hoeven doen. De aansturing is wel nieuw.

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 17-11-2020 11:50 u »
Mooi dat het zo goed werkt! Ik ben zelf ook wat aan het experimenteren met mijn oude raspberry pi. Krijg al aardig wat werkend.

Ik vroeg mij af, (die fusten zijn 50 L, toch) wat voor verwarmingselement je gebruikt om te verwarmen? Welk Wattage?

Ik dacht dat ik op elke groep 16 A kon zetten dus max 16 A x 230 V = 3680 W, klopt die berekening? Dan zou ik zeggen een verwarmingselement van max 3000W, heb je een beetje marge. Is dat voldoende voor 50 liter? Of gebruik je bijvoorbeeld twee elementen op twee groepen?

Offline Woeka

• Junior lid
  • **
  • ... whatever
« Reactie #29 Gepost op: 19-11-2020 11:13 u »
Ik vroeg mij af, (die fusten zijn 50 L, toch) wat voor verwarmingselement je gebruikt om te verwarmen? Welk Wattage?

De verwarmingselementen zijn 2400 Watt. In de HTL zit er een en in de kookketel zit er een. Onge´soleerd is het net wat aan de lage kant. Wanneer we aan het maischen zijn loopt de temperatuur te langzaam op, circa 0.5 tot 0.75░ per minuut. We hebben nog geen isolatie mantels gemaakt voor de fusten, staat wel op de 2DO lijst.

Bij het koken pakken we het fust in met een deken en dan komt het tot een mooie kook.

Ik dacht dat ik op elke groep 16 A kon zetten dus max 16 A x 230 V = 3680 W, klopt die berekening? Dan zou ik zeggen een verwarmingselement van max 3000W, heb je een beetje marge. Is dat voldoende voor 50 liter? Of gebruik je bijvoorbeeld twee elementen op twee groepen?

Bij een verbruik van 3600 Watt kan je niet nog wat anders op die groep aan hebben staan. Dus daar moet je even goed over nadenken, alles met een verwarmingselement: koffiezetapparaat, waterkoker, oven, ed. kan niet tegelijk op dezelfde groep aan staan. Ik zou het bij een 1 fase huisaansluiting op een element houden van maximaal 3000 Watt.

Wil je meer dan zal je twee verschillende groepen moeten aansluiten op je brouwinstallatie of een aparte groep moeten maken in je meterkast voor je brouw installatie van bij voorbeeld 25 A. Ik zou het afraden om een bestaande groep van 16 A op te hogen naar 25 A, de WCD's (wandcontactdozen) die er eventueel achter zitten zijn geschikt voor maximaal 16 A en dan is het mogelijk dat je daar overheen gaat in het geval van kortsluiting.

Tags: