Elektrische ketel

Gestart door BikerEddy, 29-09-2020 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

guidomarree

Citaat van: BikerEddy op 13-10-2020  18:13 uMaar het is een  KLarstein Brauheld Pro 45 L geworden.

Dat ziet er een mooie automaat uit, indien ik opnieuw begon had ik deze misschien ook wel gekocht. Maarja, op dat moment dacht ik nog aan het geld en de mogelijkheid om het misschien toch goedkoper te kunnen doen  :weetniet:
Alhoewel zo knutselen ook zijn charmes heeft. Indien het echter ooit misloopt weet ik waar te zoeken.

BikerEddy

Citaat van: JanDeGraaff op 13-10-2020  21:55 uOok heb ik zelf een isolatiemantel gemaakt van een isolatiematje van Decathlon.

Veel (brouw)plezier met je automaat!  :brouwen:
Hoi Jan,

Een peilglas hoeft voor mij niet ik spoel met een maatbeker, maar dat schuimmatje is een goede tip, waar heb je die spanbanden vandaan?

Jan de Graaff

Citaat van: BikerEddy op 14-10-2020  09:59 uwaar heb je die spanbanden vandaan?
Een paar stukken van een spanband van 5 meter afgeknipt en met een aansteker de randjes gesmolten om rafelen tegen te gaan. [emoji6]

BikerEddy

Citaat van: JanDeGraaff op 14-10-2020  13:40 uEen paar stukken van een spanband van 5 meter afgeknipt en met een aansteker de randjes gesmolten om rafelen tegen te gaan. [emoji6]
Mooi, bedankt voor de tip, matje en banden komen morgen binnen, zaterdag mijn Trio Tripel Hop bottelen en zondag brouwen.  :brouwen:

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 14-10-2020  09:59 uHoi Jan,

Een peilglas hoeft voor mij niet ik spoel met een maatbeker, maar dat schuimmatje is een goede tip, waar heb je die spanbanden vandaan?

Kijk voor spanbanden eens bij de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/spanband-2/

BikerEddy

Allemaal bedankt voor de tips, slotje kan erop.

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 14-10-2020  16:10 uAllemaal bedankt voor de tips, slotje kan erop.

Op dit forum is het niet gebruikelijk topics te sluiten, vandaar dat ik het slotje verwijderd heb.

BikerEddy

Citaat van: Jacques op 14-10-2020  21:27 uOp dit forum is het niet gebruikelijk topics te sluiten, vandaar dat ik het slotje verwijderd heb.
Hoi Jacques,

Sorry dat ik hem gesloten heb, maar het kan dus heb ik het gedaan.
Ik heb dit topic gestart, ben goed geholpen door de mede brouwers, perfect! dus ik dacht gesloten boek, maar niet dus....
Waarom?

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 15-10-2020  21:24 uHoi Jacques,

Sorry dat ik hem gesloten heb, maar het kan dus heb ik het gedaan.
Ik heb dit topic gestart, ben goed geholpen door de mede brouwers, perfect! dus ik dacht gesloten boek, maar niet dus....
Waarom?

Om anderen de gelegenheid te blijven bieden om te reageren. Ze kunnen aanvullende vragen stellen of aanhaken bij een bestaand topic.

hans100w

Citaat van: André de Laat op 14-10-2020  16:03 uKijk voor spanbanden eens bij de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/spanband-2/

https://www.action.com/nl-nl/p/spilbergen-kofferriem-/

mamaat

Hmja... Ik vind het eigenlijk allemaal veel te duur. Ik wil ook zelf gaan maischen en heb al naar tweedehands wekpannen gezocht maar daar is niet veel van beschikbaar voor een leuke prijs.

Nu denk ik erover een generieke ketel van een liter of dertig, veertig, vijftig te kopen (daar wordt wel veel van aangeboden), twee oude waterkokers te slopen (van die oude met een spiraal erin, kost niks, even naar de kringloop) en de verwarmingselementen hieruit onderin de ketel te bouwen (met de aansluiting buiten de ketel, element erbinnen). Dan moet er nog een roostertje in net boven de elementen (ook niet duur, ik vrot wel wat) en dan kan ik de verwarming aansturen met een temperatuurregelaar net als in mijn vergistingskastje. Dan moet het voor minder dan 50 Euro wel lukken :D .

Een waterkoker is ongeveer 2 kW, met twee elementen ga je dan net over de norm maar dat zal wel goed gaan. Desnoods zet ik er een trage stop in of een van 25 A (niet doorvertellen).

Roeren doe ik wel met de hand.

Zijn er projecten bekend van mensen die ditzelfde idee hebben gehad en hebben uitgevoerd?

Broewerke

Citaat van: mamaat op 10-12-2023  17:43 uHmja... Ik vind het eigenlijk allemaal veel te duur. Ik wil ook zelf gaan maischen en heb al naar tweedehands wekpannen gezocht maar daar is niet veel van beschikbaar voor een leuke prijs.

Nu denk ik erover een generieke ketel van een liter of dertig, veertig, vijftig te kopen (daar wordt wel veel van aangeboden), twee oude waterkokers te slopen (van die oude met een spiraal erin, kost niks, even naar de kringloop) en de verwarmingselementen hieruit onderin de ketel te bouwen (met de aansluiting buiten de ketel, element erbinnen). Dan moet er nog een roostertje in net boven de elementen (ook niet duur, ik vrot wel wat) en dan kan ik de verwarming aansturen met een temperatuurregelaar net als in mijn vergistingskastje. Dan moet het voor minder dan 50 Euro wel lukken :D .

Een waterkoker is ongeveer 2 kW, met twee elementen ga je dan net over de norm maar dat zal wel goed gaan. Desnoods zet ik er een trage stop in of een van 25 A (niet doorvertellen).

Roeren doe ik wel met de hand.

Zijn er projecten bekend van mensen die ditzelfde idee hebben gehad en hebben uitgevoerd?
Tsja ik kan me je idee voorstellen en knutselen is leuk doch of ik bovenstaande moet toejuichen betwijfel ik. Lijkt richting verkeerde zuinigheid. Er volgt ook nog een gist en bottelproces.
Zoek of wacht tot er iets degelijks, en zeker veilig, voorbij komt.
Zo'n dure hobby is het echt niet als je het binnen de perken kunt houden.
Ik hoop wel dat je het brouwen opstart en je zult zien dat je er snel heel anders over denkt. Succes alvast

mamaat

Ik ben iets verder. Oude waterkokers slopen is bij nader inzien niet praktisch. Er blijkt wel het een en ander te koop voor weinig.

Als je zoekt op "Electric heating element for water", "heating rod submersible", "Immersion Heater Element" of "Water Heater Stainless Steel" dan vind je wel bruikbaar spul voor niet te veel geld. Het meeste is net niet af, je moet er vaak zelf een moer, een O-ring en/of een afschermkap bij zoeken. Wil je dat niet dan wordt het al weer snel duur.

Voorbeelden (voor zolang de links werken):

Eenvoudig

Lux

Kapje voor elektrische afscherming

De stroomdraden aan het eenvoudige element zijn ook nog wel te isoleren met krimpous. Een aardedraad op de wand van de ketel lijkt me wel verstandig.

Je hebt een boor nodig om een net gat te boren in rvs (of je slijpt/vijlt een kleiner gat groter tot de gewenste maat) en dan ben je toch al een heel eind.

Jan de Graaff

Citaat van: mamaat op 10-12-2023  17:43 uZijn er projecten bekend van mensen die ditzelfde idee hebben gehad en hebben uitgevoerd?
Ik denk dat je het beste hier op het forum (of elders op het internet; er staat genoeg over) zoekt naar HERMS (Heat Exchanged Recirculating Mashing System) posts. Dat is, zeker met zo'n verwarmingselement zoals jij laat zien, het meest veilige en betrouwbare manier van zelf zo'n systeem maken. Of je moet, net als Martin Keen met z'n Clawhammer (zie Youtube) werken met een mesh-inzet voor je mout.

Ik zou zeker niet gaan maischen met je mout los rond/op zo'n verwarmingselement die je voor ogen hebt. Een valse bodem kan misschien ook werken, maar dan moet je wellicht erg voorzichtig of helemaal niet roeren.
Hoe dan ook zul je een pomp-systeem nodig gaan hebben. Vooral om verbranding (mout/zetmeel/suikers) te voorkomen en de temperatuur gelijkelijk door de maisch te verdelen.

En elektrisch veilig werken is toch wel een minimum. Werkelijk geen enkele hobby is een huisbrand of (ernstige) ongelukken waard.

hansHalberstadt

Maisch direct verwarmen met een element was bij mij geen succes. Als je niet heel goed continu kunt roeren dan gaat dat element gigantisch aanbranden door de hoge vermogens concentratie op 1 punt. En als het eenmaal aangebrand is vormt het aangebrande laagje een goede thermische isolatie zodat het daarna alleen maar erger wordt.

mamaat

Ik wil er zeker ook nog wel een bodem en/of fijn rooster in maken en dan nog een mand van fijn gaas waar de mout in gaat (is wat praktischer dan een zak). Een soort van fijn frietnet, als in een friteuse.

Ik zie niet op tegen een beetje putsen, ik heb er helemaal zin in. Het plan is nu de oude waskit van mijn moeder te gebruiken die ik nog in de schuur heb staan. Dat is aluminium, niet ideaal maar ik moet hem toch isoleren.

HERMS is voor mij op dit moment een beetje overdreven.

Gaas om net van te vormen:
https://www.amazon.nl/Yisss-roestvrij-knaagdieren-metaalweefsel-gatstenen/dp/B0CJR5L9B2/ref=sr_1_41?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=3JRLQQZA9DR2G&keywords=roestvrij%2Bstaal%2Bnet&qid=1702324163&sprefix=roestvrij%2Bstaal%2Bnet%2Caps%2C168&sr=8-41&th=1

Of... gaat het al mis met aanbranden als het zoete heldere wort het element raakt? Dat zal toch niet, dat is in elke hobbyketel het geval?

hansHalberstadt

Lastig om van tevoren goed te voorspellen wat dit gaat doen. Wat je nu aan het doen bent is doorontwikkelingsfase. In het algemeen heb je bij een doorontwikkelingsfase meerder slagen nodig om tot het goede resultaat te komen. Dus loop je het risico dat je geld uitgeeft wat iets niet werkbaars oplevert en wat je dus moet veranderen door opnieuw geld te investeren. Je ziet niet op tegen prutsen. Maar wel tegen geld uitgeven zo te zien. Dus voor het geld moet je wel even bedacht zijn dat dat meer kan worden dan je denkt vanwege de redesign slagen.

Ik heb zelf 35 jaar ervaring met brouwen en dacht even een mooi miniroerwerk en beslagemmer te maken van een frietsaus emmer, met elektrisch verwarmingselement van een dompelaar. Bij de eerste test bleek het dus voor geen meter te werken ondanks mijn ervaring. Dus dat kan jou ook overkomen.

ps doorontwikkelingsfase moet zijn voorontwikkelingsfase.

Jan de Graaff

Citaat van: mamaat op 11-12-2023  20:25 uOf... gaat het al mis met aanbranden als het zoete heldere wort het element raakt? Dat zal toch niet, dat is in elke hobbyketel het geval?
Nee, in de meeste, zoals jij dat noemt, hobbyketels zit het element veelal met thermische pasta aan de onderkant tegen de bodemplaat aangeplakt. Er is dus een groter oppervlak wat verwarmt in plaats van "de vermogensconcentratie op 1 punt" [Zie Hans' antwoord]. Dat grotere oppervlak kan soms ook wel leiden tot enig aanbranden – en dat gebeurt ook wel – maar vele malen minder.

De modernste automaten – Grainfather G40, Brewzilla 4Gen – hebben zelfs verwarmingselementen met een zogenaamde 'ultra low Watt density'; oftewel een lage Watt dichtheid per vierkante centimeter waardoor er nog gelijkmatiger verhit kan worden met minder aanbranding/karamellisatie in het wort tot gevolg. Als jij het element in je pan inbouwt, dan volg jij de omgekeerde route en concentreer je 3 kW vermogen op een heel klein oppervlak. Vandaar de suggestie om via de HERMS methode te verwarmen met zo'n 3 kW element; dat is veel gelijkmatiger en beheersbaarder.

Het kan natuurlijk wel hoor, maar wat Hans terecht zegt, zul je beducht moeten zijn op extra uitgaven om verbeteringen aan je huidige ontwerp te bekostigen. Het is niet ondenkbaar dat je daardoor uiteindelijk toch duurder uit zou kunnen zijn.

Ik zou overigens niet die mesh gebruiken die je gelinkt hebt van Amazon. Die is te grof. Je moet toch in meshes van 200 micron of fijner denken. En dat is erg lastig om zelf te verwerken. Of anders kom je uit op een RVS inzet zoals deze. Of toch een brouwzak, maar wees voorzichtig dat die het element niet kan raken; die smelt zo weg.

Ook zou ik geen aluminium pan gebruiken om bier in te brouwen. Wort is vrij zuur en aluminium kan daar niet zo goed tegen. Nou is een beetje aluminium niet heel erg, maar je moet het nou ook weer niet actief gaan opzoeken... Je wil de pan waarschijnlijk voor langere tijd gaan gebruiken en dan is een geëmailleerde pan (vaak goedkoop maar moeilijk te bewerken, bijvoorbeeld met gaten boren) of een RVS pan vanaf dag 1 beter.

mamaat

Wat een kill-joys, die gasten van dat hobbybrouw forum!

Serieus: ik ga wel wat beter begrijpen waarom zo'n ding kant en klaar 400 Euro moet kosten. En dit is (letterlijk) waardevolle feedback, ik wil inderdaad liever niet en paar keer het vierkante wiel uitvinden om met een aantal iteraties uiteindelijk op een sub-optimale oplossing van 600 Euro of meer uit te komen.

Een groot deel van de lol en de voldoening is om het voor weinig met goedkoop spul en rommel die ik nog heb liggen voor elkaar te krijgen en me daar een bijdehandte vent bij te voelen.

Ik wil nog wel een paar tientjes aan een RVS pan uitgeven. Ik heb er een gezien van 24 liter voor 58 Euro. En ik ga eens nadenken over een manier om die 3 kW aan warmte goed te verdelen. Als ik het uitgewerkt heb meld ik me wel weer.

Jan de Graaff

Bij Makro is een 24 liter RVS groentepan (zonder deksel) in de aanbieding (€ 53,47 incl. BTW).

Waar je heel erg mee moet uitkijken bij goedkope(re) RVS pannen zijn de handvatten. De wanden bij de goedkope pannen zijn vaak dunner en de bevestiging van de handvatten minder stevig. Die kunnen afscheuren als je de pan met een groot gewicht erin (water en mout/wort) wil gaan tillen en verplaatsen. Als dat gebeurd en je krijgt wort wat net van de kook af is over je benen, dan ben je nog niet jarig. Dat is echt wel een aandachtspunt. De meeste RVS brouwpannen van circa 24 liter liggen rond de € 120, met reden. De professionele 24 L RVS soeppan van Makro kost in de BTW € 143,99 – bijna 3x zoveel als de 24L groentepan... Het zit 'm vooral in de sterkte van de materialen die voor het gebruik geschikt moeten zijn.

Als je nadenkt over hoe te verwarmen, dan zou ik je het volgende ter overweging willen meegeven:
Neem een ±24 L RVS pan – wel een goede kwaliteit – die geschikt is voor inductie. Als verwarming een draagbare inductiekookplaat van ±2000 W; IKEA heeft er een voor 40 euro. Om te brouwen een BIAB-zak. Dan heb je al een aardige installatie om met de BIAB-methode circa 12–15 L bier te brouwen. De pan is ook handig in de winter voor de erwtensoep voor de hele straat en de inductiekookplaat kun je in de zomer ook naast de barbecue gebruiken. Zo doe je een multifunctionele investering – een brouwautomaat is dat niet – die niet al te hoog is, maar wel veel ruimte geeft. Voor zowel verbetering als opschalen. En als je er onverhoopt toch mee wil stoppen is er geen man overboord, want de spullen kun je ook nog ergens anders voor gebruiken. Ik heb deze opzet zelf niet – ik heb een brouwautomaat – dus je zult nog wel even moeten uitzoeken wat bij wat past en zo.

Hoe dan ook blijft hobbybrouwen een hobby en hobby's kosten geld. Het probleem is dat je je steeds weer wil verbeteren en dus gaat er steeds weer geld in. Niet voor niks is er een topic "Het Zwarte Gat"...

hansHalberstadt

Ik gebruik zo'n pan: https://hobbybrouwshop.nl/product/rvs-kookpan-70-liter/ (de oude versie van de originele Menno wet niet of het dezelfde is) in combinatie met een zelfbouw roerwerk en gasbrander. Dat werkt perfect.daarnaast nog een 100 liter Menno kookpan met brander. Voor het filteren gebruik ik een koperen hevelfilter. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=617185
investering van een paar 100 euro en al meer dan 10 jaar plezier van. Dus die investering valt weg tegen de hoeveelheid bier die je ermee gaat brouwen en wat je daarmee bespaart aan verschil tussen jouw kostprijs van het bier en de winkelprijs voor gelijkwaardig bier. Bij mij levert de hobby dus geld op ipv dat het geld kost.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2023  09:38 ubij mij levert de hobby dus geld op ipv dat het geld kost.
Nou, om precies te zijn bij jou bespaart je hobby jou geld. Het kan niks opleveren, tenzij je je bier verkoopt met een winstmarge.

Het is precies hetzelfde met vrouwen (en mannen, trouwens) die in de uitverkoop van alles kopen en dan opeens weet-ik-hoeveel geld verdient hebben. Volgens mij heb je dan nog steeds geld uitgegeven, alleen wat minder dan wat je uitgegeven zou hebben voordat de uitverkoop begon...

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 12-12-2023  10:52 uNou, om precies te zijn bij jou bespaart je hobby jou geld. Het kan niks opleveren, tenzij je je bier verkoopt met een winstmarge.
Je mag het ook besparen noemen, maar het eindresultaat is hetzelfde. dat is dus wat het oplevert nl dat ik aan het eind van de maand geld over hou voor andere dingen.

mamaat

Ik heb mijn aandacht inmiddels inderdaad verlegd van een intern verwarmingselement naar een kookplaat. Primair om aanbrandproblemen en/of de ingewikkelde mitigatie daarvan te vermijden. Een plaat kun je ook rustiger laten werken. Opwarmen kan dan vol pot, op temperatuur houden kan dan wat rustiger met minder aanbrandgevaar. En je hebt geen tingel-tangelwerk in je pan dat in de weg zit, ruimte kost en je pan verziekt voor andere toepassingen.

Maar, om het dan toch automatisch regelbaar te maken heb je een "domme" plaat nodig die je extern af kunt schakelen en die bij het weer inschakelen verder gaat op de laatste instelling. Ik heb een oude klassiek keramische kookplaat in mijn hobbyruimte maar die doet dat dus niet, die heeft tiptoetsen en begint opnieuw. Dus dan maar een goedkope 1-zone plaat gezocht. Die zijn er wel, maar de tweedehandsjes zijn allemaal te klein voor de grote pan die ik erop wil. De nieuwe van 40 Euro zijn inductie en hebben hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem m.b.t. uit- en weer aanschakelen. Ook moet ik voor inductie een duurdere pan hebben. Er zijn wel overgangsplaatjes te koop van 20 euro maar die zijn ook niet groot en die lijken, afgaande op een paar geloofwaardige reviews, sowieso niet geweldig te werken.

Nu wil ik voor een mooie pan die op inductie kan misschien nog wel wat uitgeven. Als ik de mout netjes in een zak of zeef laat en ik trek het uiteindelijk omhoog en spoel, dan kan ik direct door met hopkoken in dezelfde pan. En ik heb een kas waar 's zomers veel tomaten en paprika's  uit komen dus dan kan ik ook wat grotere batches tomatensoep maken om in te vriezen.

Een roermechaniek is denk ik niet zo moeilijk, dat kan met een verfmenger op een boortol en als ik heel lui wordt bouw ik daar wel een stellage voor die ik over de pan kan zetten.

Dan blijft alleen die regeling nog over... Voor die 40 Euro durf ik zo'n plaat nog wel open maken om er een omleiding in aan te sluiten zodat ik het verwarmingselement af kan schakelen zonder dat de aansturing uit gaat. Ik weet echter niet of ik dan de regeling van de plaat zelf verstoor en die zich mogelijk raar gaat gedragen, of in een foutstatus schiet omdat de temperatuur niet meer overeenkomt met de stroom of zo. Het zou mooi zijn als iemand anders dit al gedaan heeft en hier verstandige dingen over kan zeggen.

hansHalberstadt

Citaat van: mamaat op 13-12-2023  12:29 uIk heb mijn aandacht inmiddels inderdaad verlegd van een intern verwarmingselement naar een kookplaat.

Een roermechaniek is denk ik niet zo moeilijk, dat kan met een verfmenger op een boortol en als ik heel lui wordt bouw ik daar wel een stellage voor die ik over de pan kan zetten.
Bij verwarmen van je beslag is het essentieel dat je de warmte snel kunt verdelen over je hele beslag. Anders krijg je problemen dat het lokaal te warm wordt en je enzymen snel beschadigen of dat je overshoot krijgt, omdat de sensor geen goede info krijgt. Dus roerwerk blijft een heel belangrijk aandachtspunt. en Zonder goed roerwerk gaat het dan alsnog aanbranden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.