Houtsnipper in bier

Gestart door tonincx, 28-09-2020 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tonincx

Ik wil voor de eerste keer eens hout toevoegen aan het bier tijdens het nagisten. Ik heb een zakje medium toasted eiken chips gekocht.
Ik veronderstel dat ik die snippers best kan ontsmetten voor ik ze toevoeg, maar weken in een Star San oplossing lijkt mij geen goed idee.
15 min in de oven op 80°C misschien? ik heb ook een stoomoven.

Wat is de beste en veiligste manier om houtsnippers aan je bier toe te voegen?

Arjen1969

Wat je zou kunnen doen is de snippers laten weken in een (niet te dure) whisky of in pure drinkbare alcohol. Daarmee trek je de smaak van de snippers in de alcohol en die kun je na einde gisting toevoegen. Op die manier is het in elk geval steriel, heb je de smaak die je graag wil en loop je geen risico op besmetting. Je gaat wel een beetje omhoog in je alcoholpercentage maar op een grote batch is dat te verwaarlozen.

tonincx

Nog een extra vraag: ik heb medium toasted franse eik chips.
Er moet maar een vleugje hout in zitten, hout moet zeker niet overheersen.

Op de verpakking staat 5 tot 30 g/10l. Smaakprofiel: karamel met een nootachtige, geroosterde ondertoon en een lichte vanilletoets.
Welke verhouding gebruik ik en hoe lang laat ik ze in het vat.


beermenke

Volg de tip van Arjen
Neem een potje van pakweg 250 ml
Stop hierin je schilfers en vul het potje met alcohol.
Na een week heb je al een mooi extract. Proeven en druppelsgewijs toevoegen voor het bottelen. Richtlijn is moeilijk. Smaak bepaalt. Ik zou bv per 5 liter verschillende toevoeging doen en over 6 weken diverse botteling vergelijken. Succes!

Pim

Hou er rekening mee dat over tijd verschillende smaken worden afgegeven. Zo komen de tannines (wrang bitter) en kleur als eerste vrij. De vanille-tonen komen pas na vele weken!

Wanneer je dus een "extract" trekt in bv een week dan heb je nagenoeg alleen die bittere smaken.

Voor een toekomstig bier heb ik al enkele maanden snippers op port en op bourbon staan. Dat gaat er dus pas bij wanneer een goede balans van alle smaken in die dranken terecht is gekomen.

Jacques

Citaat van: Pim op 28-09-2020  20:57 uHou er rekening mee dat over tijd verschillende smaken worden afgegeven. Zo komen de tannines (wrang bitter) en kleur als eerste vrij. De vanille-tonen komen pas na vele weken!

Wanneer je dus een "extract" trekt in bv een week dan heb je nagenoeg alleen die bittere smaken.

Voor een toekomstig bier heb ik al enkele maanden snippers op port en op bourbon staan. Dat gaat er dus pas bij wanneer een goede balans van alle smaken in die dranken terecht is gekomen.

Goede tip. Ook ik heb meerdere flessen staan met verschillende houtsnippers die op goedkope wodka staan. Ze staan er al een tijdje. Als ik er wat van de vloeistof gebruik vul ik aan met wodka en een kleine hoeveelheid houtsnippers. Op die manier krijg je een complexe houtsmaak.

Stevie51

Citaat van: beermenke op 28-09-2020  12:56 uVolg de tip van Arjen
Neem een potje van pakweg 250 ml
Stop hierin je schilfers en vul het potje met alcohol.
Na een week heb je al een mooi extract. Proeven en druppelsgewijs toevoegen voor het bottelen. Richtlijn is moeilijk. Smaak bepaalt. Ik zou bv per 5 liter verschillende toevoeging doen en over 6 weken diverse botteling vergelijken. Succes!

Hoeveel snippers zou je toe moeten voegen? Zou je de snippers tot de rand van het potje moeten toevoegen en daarna opvullen met whisky of wodka?

Als je het op whisky zet, krijg je dan ook een whisky smaak in je bier of is de smaak van het hout overheersend?

Op dit moment heb ik namelijk een quadrupel staan waar ik wel een experiment mee wil doen.

tonincx

We zullen morgen eens een extract potje starten dan :-)

Pim

Citaat van: Jacques op 28-09-2020  21:41 uGoede tip. Ook ik heb meerdere flessen staan met verschillende houtsnippers die op goedkope wodka staan. Ze staan er al een tijdje. Als ik er wat van de vloeistof gebruik vul ik aan met wodka en een kleine hoeveelheid houtsnippers. Op die manier krijg je een complexe houtsmaak.
Heb ik niet zelf verzonnen hoor Jacques...  komt van Mr. Struise  8)

Pim

Citaat van: Stevie51 op 28-09-2020  22:19 uHoeveel snippers zou je toe moeten voegen? Zou je de snippers tot de rand van het potje moeten toevoegen en daarna opvullen met whisky of wodka?

Als je het op whisky zet, krijg je dan ook een whisky smaak in je bier of is de smaak van het hout overheersend?

Op dit moment heb ik namelijk een quadrupel staan waar ik wel een experiment mee wil doen.
Je zult moeten experimenteren met soort snippers, tijd en gebruikte drank en het zo op je eigen behoefte afstemmen. Whisky, bourbon, sherry, port geven uiteraard smaken af en die kunnen je bier verrijken.... mits je dat natuurlijk lekker vindt. Van wodka heb ik begrepen dat die nagenoeg geen smaak afgeeft.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld voor een 30L batch zware (12%) RIS ongeveer 200gr snippers (heavy toast eiken) in een hopzakje op 350ml whisky. Nadat de snippers lang hebben kunnen trekken, voeg ik het totaal (dus inclusief de whisky) toe aan het jonge bier en laat het dan nog een dag of 10 staan. Daarna bottelen en LANG laten rijpen (minimaal 3 maanden maar liever 6 of meer)

Nogmaals: alles is afhankelijk van wat je wilt bereiken en wat je smaak is.  Succes!

Pieter1954

Heeft er hier iemand ervaring met andere houtsoorten? Of is er iets bekend in de literatuur?
Ik heb in mijn garage 118 verschillende houtsoorten liggen. Sommige ruiken fantastisch bij de verwerking ervan.

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Pieter1954 op 29-09-2020  12:22 uHeeft er hier iemand ervaring met andere houtsoorten? Of is er iets bekend in de literatuur?
Ik heb in mijn garage 118 verschillende houtsoorten liggen. Sommige ruiken fantastisch bij de verwerking ervan.

118 potjes kopen en testen maar...

Pim

Citaat van: Pieter1954 op 29-09-2020  12:22 uHeeft er hier iemand ervaring met andere houtsoorten? Of is er iets bekend in de literatuur?
Ik heb in mijn garage 118 verschillende houtsoorten liggen. Sommige ruiken fantastisch bij de verwerking ervan.
Je wil naast een aangename geur OOK een aangename smaak hebben, denk ik! Kijk eens naar deze link http://blog.wijnbeurs.nl/tien-nuttige-weetjes-over-hout/
Mogelijk wordt je daar iets wijzer van.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 29-09-2020  12:22 uHeeft er hier iemand ervaring met andere houtsoorten? Of is er iets bekend in de literatuur?
Ik heb in mijn garage 118 verschillende houtsoorten liggen. Sommige ruiken fantastisch bij de verwerking ervan.

Kijk op de site Wilhelm Eder om een idee te krijgen.
https://www.barrel-shop.com/oak-alternatives/beer/chips?p=2

Pieter1954

Heren bedankt maar beide links gaan alleen over eikenhout.

Pim

Citaat van: Pieter1954 op 29-09-2020  23:29 uHeren bedankt maar beide links gaan alleen over eikenhout.
Dan heb je niet goed gekeken.
Dit staat er bv bij de link die ik stuurde....
Soorten hout: De meest geschikte houtsoort voor wijnvaten is eiken; toch worden ook nog steeds andere soorten hout gebruikt, zoals kastanje en acacia.

En ook in de link van Jacques zag ik enkele andere houtsoorten staan.

Het is wel over het algemeen eiken wat gebruikt wordt en kennelijk is daar een goede reden voor op basis van de smaken die worden afgegeven en de duurzaamheid van het hout.

Stevie51

Gekke vraag maar stel hem toch maar:

Ik heb een zak hout chips liggen die eigenlijk voor de barbecue bedoeld zijn. Dit
zijn chips van vaten waar whisky in heeft gezeten uit de USA.

Kan ik deze gewoon gebruiken?

Pim

Citaat van: Stevie51 op 30-09-2020  10:29 uGekke vraag maar stel hem toch maar:

Ik heb een zak hout chips liggen die eigenlijk voor de barbecue bedoeld zijn. Dit
zijn chips van vaten waar whisky in heeft gezeten uit de USA.

Kan ik deze gewoon gebruiken?
Als je ze goed desinfecteerd (bv whisky, bourbon) en zo een tijdje laat staan, dan zou ik daar niet zo bang voor zijn. Uiteraard wel even opletten met de houtsoort en of die geschikt is. Zo heb ik bv nog nergens gezien dat beukenhout werd gebruikt in bier terwijl dat op een BBQ of bij roken wel gebruikt wordt.

Stevie51

Citaat van: Pim op 30-09-2020  11:36 uAls je ze goed desinfecteerd (bv whisky, bourbon) en zo een tijdje laat staan, dan zou ik daar niet zo bang voor zijn. Uiteraard wel even opletten met de houtsoort en of die geschikt is. Zo heb ik bv nog nergens gezien dat beukenhout werd gebruikt in bier terwijl dat op een BBQ of bij roken wel gebruikt wordt.

Gaat inderdaad om eik.

wernerthefox

Ik gebruik slavonian oak, medium. Gewoon los aan het eind van de fermentatie. Iets van 5 tot 10 gram per liter. Heb in het verleden ook eik van sherry vaten gebruikt, dit geeft een meer rokerige smaak.

Bvk1983

Ik wilde dit weekend een RIS gaan brouwen en daar later Jack Daniels Tennessee Fire met eiken aan toevoegen. Zojuist een flesje gehaald om het hout vast te laten weken maar het bbq rookhout wat ik heb blijkt geen eiken maar hickory te zijn. Qua roken schijnt dit een gelijksoortige smaak af te geven, is dat in bier ook zo of kan ik beter toch gewoon eiken snippers gaan halen?

Pim

Citaat van: Bvk1983 op 30-09-2020  17:54 uIk wilde dit weekend een RIS gaan brouwen en daar later Jack Daniels Tennessee Fire met eiken aan toevoegen. Zojuist een flesje gehaald om het hout vast te laten weken maar het bbq rookhout wat ik heb blijkt geen eiken maar hickory te zijn. Qua roken schijnt dit een gelijksoortige smaak af te geven, is dat in bier ook zo of kan ik beter toch gewoon eiken snippers gaan halen?
Tenzij iemand je het met zekerheid kan bevestigen zou ik geen risico nemen met een batch zelfgemaakt bier waar je hard voor gewerkt hebt plus een hoeveelheid whisky.
Maar dat is mijn mening  :weetniet:

Stevie51

Citaat van: Arjen1969 op 28-09-2020  12:29 uWat je zou kunnen doen is de snippers laten weken in een (niet te dure) whisky of in pure drinkbare alcohol. Daarmee trek je de smaak van de snippers in de alcohol en die kun je na einde gisting toevoegen. Op die manier is het in elk geval steriel, heb je de smaak die je graag wil en loop je geen risico op besmetting. Je gaat wel een beetje omhoog in je alcoholpercentage maar op een grote batch is dat te verwaarlozen.

Ik kan aan een halve liter pure alcohol van 96% komen waar normaal o.a. vanille extract van wordt gemaakt.

Is het nu zo dat als je 200 gram snippers op 350 ml whisky zet ik met de alcohol van 96% de hoeveelheid vloeistof kan halveren? Dus 200 gram snippers op 175 ml alcohol van 96%?

Pim

Citaat van: Stevie51 op 30-09-2020  20:31 uIk kan aan een halve liter pure alcohol van 96% komen waar normaal o.a. vanille extract van wordt gemaakt.

Is het nu zo dat als je 200 gram snippers op 350 ml whisky zet ik met de alcohol van 96% de hoeveelheid vloeistof kan halveren? Dus 200 gram snippers op 175 ml alcohol van 96%?
Wat je als eerste doet is het desinfecteren van de snippers. Hiervoor is het handig om de snippers in zijn geheel onder te dompelen. Enkele uren is hiervoor zeker voldoende. Of je pure alcohol of bv whisky gebruikt maakt niet heel veel uit, volgens mij.

Indien je smaken uit de snippers wil trekken voordat je de snippers gaat toevoegen aan je bier dan moet eea natuurlijk (veel) langer staan. Alcohol geeft dan een neutralere smaak dan bv whisky. Het is dus maar net wat je aan smaken in je bier wil gaan krijgen. Voor het extraheren van smaken is het natuurlijk ook beter om de snippers volledig onder te dompelen.

Wat je samen met de snippers aan je bier toevoegt, dus de hoeveelheid alcohol, whisky of wat dan ook, is ook weer een kwestie van smaak. Pas wel op met het toevoegen van alcohol want die geeft een vervelende bijsmaak. Whisky en bourbon hebben natuurlijk hun eigen smaken die je naar believen kunt toevoegen of weglaten. Zoals eerder aangegeven, bereik ik bovenstaande stappen door voor een batch van 30 L RIS zo'n 200 g getoaste eiken snippers op 350 ml whisky te zetten in een krappe beker waardoor alle snippers ondergedompeld zijn. En na laaaaaaang trekken, kieper ik het totaal bij het bier om het dan nog een dag of tien te laten staan. En dan bottelen en weer laaaaaang wachten. Maar dan krijg je ook wat  8)

Jacques

Citaat van: Pim op 30-09-2020  09:57 uDan heb je niet goed gekeken.
Dit staat er bv bij de link die ik stuurde....
Soorten hout: De meest geschikte houtsoort voor wijnvaten is eiken; toch worden ook nog steeds andere soorten hout gebruikt, zoals kastanje en acacia.

En ook in de link van Jacques zag ik enkele andere houtsoorten staan.

Het is wel over het algemeen eiken wat gebruikt wordt en kennelijk is daar een goede reden voor op basis van de smaken die worden afgegeven en de duurzaamheid van het hout.

Dat eiken zo populair is komt denk ik dat als je deze houtsoort bij verschillende temperaturen toast je heel andere smaken krijgt.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.