Recept Black IPA

Gestart door Saxmo61, 27-09-2020 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Saxmo61

Hoewel ik nog niet zo lang brouw vind ik het wel  leuk om een beetje te experimenteren. Binnenkort wil ik eens proberen een black IPA te brouwen. Kunnen jullie mij adviezen geven over het volgende recept dat ik bedacht heb? Recept voor 19 ltr

4.00 kg Dingemans Pale Ale
1.00 kg Munich caramel
0.50 kg Aroma mout
0.50 kg Chocolade mout (toevoegen op 72gr)
0.25 kg Carafra Special T3 (toevoegen op 72 gr)

Maische
63      15 min
68      60 min
72      15 min
76       5 min

Hop
30 gr. Columbus             60 min
20 gr. Citra                    60 min
20 gr. Styrian Goldings.  10 min
30 gr. Citra.                   10 min

Dry hop
30 gr. Mandarine Bavaria
17 gr. Citra

Gist
Fermentis Be-256

Verwacht
86 IBU
84 EBC

Begin SG 1074
Eind SG 1012

Heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik verwacht lets van een frisse Porter tegen een Black IPA

William

Ik denk dat je wel op het beoogde black IPA karakter. Die fruitige hoppen zullen daarbij zeker helpen.
Ik heb in mijn black IPA redelijk wat special B gebruikt wat het ook een beetje dat droppie geeft.

Of ie een porter aanraakt weet ik niet. Met chocolademout gaat ie meer richting een stout maar dat mag de pret niet drukken.

Saxmo61

Bedankt voor je reactie William.
Porter vs Stout ik vind het verschil altijd lastig  ;D

Misschien wel een idee inderdaad. Aromatic Met 250 g verlagen en aanvullen Met Spec B

Alexander_H

Ik heb de laatste keer de helft van de zwarte mouten de dag van te voren in koud water gezet, en het water bij de kook de volgende dag toegevoegd. Dat gaf wel kleur maar minder andere bijsmaken/bitterheid.
De andere helft bij spoelen pas aan de maisch toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 28-09-2020  07:40 uIk heb de laatste keer de helft van de zwarte mouten de dag van te voren in koud water gezet, en het water bij de kook de volgende dag toegevoegd. Dat gaf wel kleur maar minder andere bijsmaken/bitterheid.
De andere helft bij spoelen pas aan de maisch toegevoegd.

Dit is een bekende methode. Het heeft zelfs geleid tot een bier waarmee Suzan Foster Algemeen kampioen is geworden bij het ONK 2016. Voor het recept zie hier.

Saxmo61

Citaat van: Alexander_H op 28-09-2020  07:40 uIk heb de laatste keer de helft van de zwarte mouten de dag van te voren in koud water gezet, en het water bij de kook de volgende dag toegevoegd. Dat gaf wel kleur maar minder andere bijsmaken/bitterheid.
De andere helft bij spoelen pas aan de maisch toegevoegd.

Bedankt voor de tips!
Ik dacht hetzelfde te bereiken door de donkere mouten pas op 72 ºC toe te voegen, maar ik neem jullie tip zeker ter harte en ga het ook op deze manier doen dan.
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat

Jacques

Citaat van: Saxmo61 op 28-09-2020  21:38 uBedankt voor de tips!
Ik dacht hetzelfde te bereiken door de donkere mouten pas op 72 ºC toe te voegen, maar ik neem jullie tip zeker ter harte en ga het ook op deze manier doen dan.
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat

Bij 72 ºC krijg je veel meer extractie dan alleen kleur.  Koud extractie heeft veel minder invloed op de smaak van je bier. Bij een IPA wil je dat de hop overheerst in de smaak van je bier.

Oscar

Black India Pale ale   :weetniet: :weetniet:  ik blijf het raar vinden  >:D >:D

Saxmo61

Citaat van: Oscar op 28-09-2020  22:25 uBlack India Pale ale   :weetniet: :weetniet:  ik blijf het raar vinden  >:D >:D

 ;D  ;D
Een warm mondgevoel van een koel bier?

Biertje1985

Citaat van: Oscar op 28-09-2020  22:25 uBlack India Pale ale   :weetniet: :weetniet:  ik blijf het raar vinden  >:D >:D
Er zit toch ook pale mout in. :proost:

LeonRodenburg

Citaat van: Oscar op 28-09-2020  22:25 uBlack India Pale ale   :weetniet: :weetniet:  ik blijf het raar vinden  >:D >:D

Daar hebben ze in de VS iets op gevonden, zie https://dev.bjcp.org/style/2015/21/21B/specialty-ipa/:

CiteerThe term 'IPA' is used as a singular descriptor of a type of hoppy, bitter beer. It is not meant to be spelled out as 'India Pale Ale' when used in the context of a Specialty IPA. None of these beers ever historically went to India, and many aren't pale. But the craft beer market knows what to expect in balance when a beer is described as an 'IPA' – so the modifiers used to differentiate them are based on that concept alone.

Blijkbaar is het in categorie `21B. Specialty IPA` niet meer de bedoeling om IPA te zien als een afkorting, maar als een omschrijving voor een bitter, hoppig bier.


El Pastor Belga (MaJa)

Cascadian dark ale kan ook. als het maar een naam heeft bier is het toch..

Dund

Ik zou de donkere mout niet warm toevoegen. In een black ipa wil je alleen de kleur van de mout in je bier hebben en niet de moutsmaak. Het moet geen porter of stout worden. Ik zet altijd een bak met koud water klaar de dag voordat ik ga brouwen en ik laat dan daar de geschootte zwarte mout in weken. De volgende dag het sap aan de kook toevoegen en je hebt een heerlijke black ipa. Dus niet een hoppige stout 😎. Ik ben zeer tevreden over deze manier van kleur geven. Je krijgt er heerlijke frisse doordrinkbare bieren door en niet van die bruine boterhammen. Voor mij is frisheid zeer belangrijk in een ipa.

Oscar

Citaat van: MaJa op 29-09-2020  19:58 uCascadian dark ale kan ook.

Dat is dus de juiste term   :brouwen:

Saxmo61

Haha, dus als ik de donkere mouten eerst week en het aftreksel later toevoeg heb ik een Dark IPA
Kook ik de donkere mout mee dan heb ik een Cascadian dark ale.
Van die laatste heb ik niet eerder gehoord.

Maakt op zich natuurlijk niet uit als ik maar een lekker bier overhoud. :proost:
Dan heb ik nu in elk geval ideeën voor een volgende keer brouwen en kan ik ze daarna naast elkaar zetten.
Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd zullen we maar denken

Jacques

Citaat van: Saxmo61 op 30-09-2020  08:52 uHaha, dus als ik de donkere mouten eerst week en het aftreksel later toevoeg heb ik een Dark IPA
Kook ik de donkere mout mee dan heb ik een Cascadian dark ale.
Van die laatste heb ik niet eerder gehoord.

Maakt op zich natuurlijk niet uit als ik maar een lekker bier overhoud. :proost:
Dan heb ik nu in elk geval ideeën voor een volgende keer brouwen en kan ik ze daarna naast elkaar zetten.
Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd zullen we maar denken

Nee, het zit anders.

Cascadian dark ale is een andere naam voor een dark IPA.
En als je donkere mouten mee maischt of kookt krijg je veel gebrande smaken in je bier waardoor de smaak richting porter en stout gaat. De smaak van de donkere mouten overheerst dan die van de hop.

Alexander_H

in Mijn Maria Magdalena kloon zat ook rogge, en dat icm de helft van de zwarte mouten bij spoelen en de helft van de mouten geweekt en "aftreksel" aan de kook toegevoegd gaf voor mij een mooie balans van toch wat donkere tonen en ook nog fris, ik miste alleen wat hoparoma in mijn eerste poging.

joenedu

Ik maisch de donkere mouten altijd mee, maar zal ze eens een keertje een dagje laten trekken en het donkere vocht einde kook toevoegen, ben benieuwd naar het smaakverschil.
Dus: schroten, dan laten weken in zeg een liter water, die dan weer van je spoelwater aftrekken? En dat uitlekken kan gewoon met een zeef?

Saxmo61

Allen bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee!

Normaal doe ik ook de donkere mouten mee maischen ga het deze keer ook eens anders doen.
Ook half om half, dus de helft koud weken en de andere helft bij het spoelen toevoegen.

Ben wel benieuwd of er wel wat van de smaken van deze mouten meekomt.
Natuurlijk kan je discussiëren of de choco smaak in een donkere IPA thuis hoort, maar ja dat maakt het uitproberen juist zo leuk vind ik.
Oh, als water gebruik in zuiver Zuid-Bevelands kraanwater, ik ben nog niet toe aan het analyseren bewerken van het water.

Alexander_H

Citaat van: joenedu op 01-10-2020  10:00 uIk maisch de donkere mouten altijd mee, maar zal ze eens een keertje een dagje laten trekken en het donkere vocht einde kook toevoegen, ben benieuwd naar het smaakverschil.
Dus: schroten, dan laten weken in zeg een liter water, die dan weer van je spoelwater aftrekken? En dat uitlekken kan gewoon met een zeef?
Ja inderdaad :)

Arthur B

Ik kwam dit toevallig tegen en de gist keuze viel me op. Is dit bewust geweest?

Wat was het resultaat?

Saxmo61

Hallo Arthur, excuses voor de late reactie. Had je vraag gemist.
De gist leek mij wel grappig om in dit recept uit te proberen voor een zachtere smaak.

Ik moet zeggen dat het een best biertje is geworden. Heb hem 2 maal gebrouwen, eenmaal met de donkere mouten mee in de maisch en de andere keer de donkere mouten eerst laten weken en daarna aan de kook toegevoegd.
De eerste is erg bitter geworden, wel vol choco smaak maar voor de gemiddelde mens niet helemaal oke, te heftig. Zowel mijn vrouw als ik vonden hem wel lekker. Het tweede brouwsel was veel zachter va smaak, wel lekker hoppig.
Mijn advies is dus zoals mij al werd geadviseerd om de donkere mouten niet mee te maischen

Arthur B


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.