Driegranen Tripel

Gestart door Oosterling, 24-09-2020 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oosterling

Dag allen,

Na aanleiding van een vorig topic dat ik heb geopend (Het topic over het te laat bezorgen van het gist waardoor het wort bedorven raakte..) wil ik even mijn receptje delen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0002
Naam receptHet Snerpende Hertje Tripel
Brouwdatum23-06-2020
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,077 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad81,9%
Alcoholgehalte8,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)20 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,80 lWater uit Zutphen
9,03 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,03 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,1 %
2,02 kgPale Ale moutDingemans7 EBC29,4 %
0,40 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,9 %
0,40 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,9 %
0,40 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC5,9 %
0,61 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.45 min.3,3 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.60 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,1 gGalenabellen12,5%60 min.20,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
-Danstar Lallemand Kveik Voss()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting35,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting38,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting40,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad81,9%
Temp. nagisting35,0 °C

En natuurlijk hebben we hier ook weer een fraai filmpje van (maar dan niet met een Danstar Kveik Voss, maar met een Tripel Karmeliet opkweek.). :)



Het is wel lekker brouwen met een Kveik zeg, na drie dagen is het SG al naar 1.014 gezakt en het gist vlokt al mooi uit naar de bodem. Dit weekend bottelen met 9 gram kristalsuiker per liter. Ik laat even horen hoe die smaakt ;)


wernerthefox

Ben ook een tripel aan het brouwen met kveik. In een split batch met M31. Meer traditioneel recept, alleen pils en suiker adjunct, hogere SG dat wel (1.10). Grappig genoeg ook met alleen Galena als bitterhop. M31 gaat ietsje verder door lijkt het, zodra hij op dronk is dan post ik wel wat meer.

Oosterling

Citaat van: wernerthefox op 24-09-2020  22:52 uBen ook een tripel aan het brouwen met kveik. In een split batch met M31. Meer traditioneel recept, alleen pils en suiker adjunct, hogere SG dat wel (1.10). Grappig genoeg ook met alleen Galena als bitterhop. M31 gaat ietsje verder door lijkt het, zodra hij op dronk is dan post ik wel wat meer.

Klopt, die M31 houdt maar niet op met vergisten. Ik heb ooit een biertje gehad met een SG van 1001 (??!) met de M31. Kveik gaat gelukkig niet zó ver. Met een SG van 1.100, naar 1020 zou je al een tripel hebben van 12,2 procent. Komt het bottelsuiker nog bovenop. Of begrijp ik je nu verkeerd?

wernerthefox

Citaat van: Oosterling op 24-09-2020  22:58 uKlopt, die M31 houdt maar niet op met vergisten. Ik heb ooit een biertje gehad met een SG van 1001 (??!) met de M31. Kveik gaat gelukkig niet zó ver. Met een SG van 1.100, naar 1020 zou je al een tripel hebben van 12,2 procent. Komt het bottelsuiker nog bovenop. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Je begrijpt me goed... het wordt een zware jongen.

Oosterling

Citaat van: wernerthefox op 24-09-2020  23:31 uJe begrijpt me goed... het wordt een zware jongen.

Maar... De M31 heeft een alcoholtolerantie van maximaal 10%, Zou het gist dan niet dood gaan als het op zulke hoge percentages komt?

wernerthefox

Citaat van: Oosterling op 24-09-2020  23:40 uMaar... De M31 heeft een alcoholtolerantie van maximaal 10%, Zou het gist dan niet dood gaan als het op zulke hoge percentages komt?
Hij vindt het vast niet heel erg fijn. Maar denk dat ie het wel haalt t/m de fles. Ik laat het je weten.

wernerthefox

Een eerste indruk van mijn Kveik tripel (pilsmout, dextrose en galena als bittering hop). Begin SG was 1.104, eind SG 1.045 (refractometer). Volgens Brewking zit je dan op 12.5 %, een stevig bier. Fermentatie begon bij 22 graden en liep op naar 26 graden. Dextrose als toegevoegd voor hergisting op fles.
Na 4 dagen hergisting bij 25 graden nog niet veel koolzuur. Te ongeduldig.
Geen/weinig schuim.
Duidelijk haze bij afkoelen. Vermoedelijk geen gist maar eiwitten, bij 25 graden is het behoorlijk helder.

Ben echt blij verrast door de smaak. Fruitig..wellicht iets geaccentueerd door de onvolledige hergisting. Maar toch, geen spoor van fusels of off flavors. Echt prima bier. Wat mij betreft vooralsnog een aanrader voor zware bieren zonder uitgesproken hop of mout karakter.

Oosterling

Citaat van: wernerthefox op 02-10-2020  11:25 uEen eerste indruk van mijn Kveik tripel (pilsmout, dextrose en galena als bittering hop). Begin SG was 1.104, eind SG 1.045 (refractometer). Volgens Brewking zit je dan op 12.5 %, een stevig bier. Fermentatie begon bij 22 graden en liep op naar 26 graden. Dextrose als toegevoegd voor hergisting op fles.
Na 4 dagen hergisting bij 25 graden nog niet veel koolzuur. Te ongeduldig.
Geen/weinig schuim.
Duidelijk haze bij afkoelen. Vermoedelijk geen gist maar eiwitten, bij 25 graden is het behoorlijk helder.

Ben echt blij verrast door de smaak. Fruitig..wellicht iets geaccentueerd door de onvolledige hergisting. Maar toch, geen spoor van fusels of off flavors. Echt prima bier. Wat mij betreft vooralsnog een aanrader voor zware bieren zonder uitgesproken hop of mout karakter.

Goed om te horen! Galena hop heeft de neiging naar grapefruit te gaan smaken. Je fermentatie mag wel wat warmer, om de citrustonen van Voss Kveik echt tot leven te brengen. Verder lijkt het er vaak op dat wanneer kveik gebotteld wordt en onder de temperatuur gehouden wordt, dan waarop die de eerste keer heeft gefermenteerd, dat het dan een stuk langer kan duren. Ik heb zelf een kratje in een bak water van 40 graden gelegd, met een aquarium heater er in gedompeld. Ik hoop dat ik op deze manier na drie dagen de flesfermentatie en conditionering redelijk achter de rug heb. Dan kunnen ze daarna op huiskamertemperatuur tot rust komen en daarna in de koelkast.

Ik snap je waarden niet helemaal. 1.104 als begin, en 1.045 als einde, alcoholpercentage van 12,5%... Misschien begrijp ik je verkeerd, ik heb verder geen ervaring met een refractometer.
Ik gebruik zelf altijd de formule ((begin SG-eind SG) x 0,136)+0,3 =
Dat zou in dit geval 1.104 - 1.045 = 59. 59 x0,136 = 8,024
8,024 + 0,3 = 8,3% alcohol.

Cheers!

wernerthefox

Citaat van: Oosterling op 04-10-2020  00:06 uGoed om te horen! Galena hop heeft de neiging naar grapefruit te gaan smaken. Je fermentatie mag wel wat warmer, om de citrustonen van Voss Kveik echt tot leven te brengen. Verder lijkt het er vaak op dat wanneer kveik gebotteld wordt en onder de temperatuur gehouden wordt, dan waarop die de eerste keer heeft gefermenteerd, dat het dan een stuk langer kan duren. Ik heb zelf een kratje in een bak water van 40 graden gelegd, met een aquarium heater er in gedompeld. Ik hoop dat ik op deze manier na drie dagen de flesfermentatie en conditionering redelijk achter de rug heb. Dan kunnen ze daarna op huiskamertemperatuur tot rust komen en daarna in de koelkast.

Ik snap je waarden niet helemaal. 1.104 als begin, en 1.045 als einde, alcoholpercentage van 12,5%... Misschien begrijp ik je verkeerd, ik heb verder geen ervaring met een refractometer.
Ik gebruik zelf altijd de formule ((begin SG-eind SG) x 0,136)+0,3 =
Dat zou in dit geval 1.104 - 1.045 = 59. 59 x0,136 = 8,024
8,024 + 0,3 = 8,3% alcohol.

Cheers!
Zal het overwegen om temperatuur op te schroeven. Citrus vind ik fijn, maar ben beducht voor bijsmaken. Bij welke temperatuur vergist jij? Veel citrus begrijp ik, geen spoor van ongewenste bijsmaken? Wat betreft Galena, grapefruit vind ik prima. Haal het er vooralsnog niet uit.
Wat betreft de refracrometer, de FG moet je corrigeren omdat er ethanol in zit, hiervoor gebruik ik de app Brewking. Geen idee hoe goed die is. Ik zal bij de volgende fles ook proberen met de evaporatie methode en alcohol refractometer het alcohol% bepalen.
Hergisting heb ik gecontroleerd gedaan bij 25 graden, dus vergelijkbaar met de hoofdfermentatie. Ik voeg een mespuntje van de gist pellet toe voordat ik het jongbier op fles zet. Ze liggen nu een weekje en de tweede fles die ik gister heb losgetrokken had al redelijk wat koolzuur en schuim. Duurt iets langer dan gedacht maar heeft mogelijk te maken met de sterkte van het bier. Volgende keer ga ik naar 30 graden dan zou het binnen een paar dagen klaar moeten zijn.
Echt lekker doordrinkbaar bier wat door mijn mede-proever (geen bierdrinker) werd omschreven als fruitig.

El Pastor Belga (MaJa)

Altijd brix gebruiken met refractometer

is wel een aardig verschil als je gaat meten en invullen om te berekenen van eind SG.
En ja in Beersmith kan je die omrekening doen met SG maar is niet aan te raden..

El Pastor Belga (MaJa)

En ja in Beersmith kan je je refractometer instellen op SG om om te rekenen voor eind SG, maar is dus niet aan te raden...

wernerthefox

Ter lering en vermaak heb ik het alcoholpercentage van de kveik tripel bepaald met de evaporatiemethode.

Ik weeg ongeveer 10 g bier af in een klein hard plastic potje (totaal gewicht 17.31 g)
Verwarm het potje zonder dop 'au bain marie' in een steelpannetje met zacht kokend water. Ik voeg een beetje water toe wanneer het waterpeil daalt.
Af en toe bepaal ik het gewicht. Wanneer het bruto gewicht gedaald is tot 13.51 g (ongeveer 4 gram bier verdampt) koel ik het monster af door kraanwater toe te voegen tot de oorspronkelijke 17.31 g.
Ik koel het monster verder af onder de kraan.

Vervolgens bepaal ik met een alcohol refractometer het alcoholpercentage in het monster, als referentie meet ik ook het bier voor verdampen.
ABV voor verdampen: 30%
ABV na verdampen en nivelleren: 20.5%.

Conclusie: het alcoholpercentage is 9.5%. Met beerking (waardes SG/FG van 1.104 en 1.045) kwam ik tot 12.5%. Maja, ik denk niet dat het verschil wordt veroorzaakt door Brix/Gravity, SG en BRIX schaalt volgens mij lineair. Beide schalen staan ook op de refractometer. Waarom de waardes niet corresponderen weet ik niet.

Ik vertrouw de waarde van 9.5 % meer, dit omdat het meer in de lijn van verwachting ligt. Maar ook omdat ik in het verleden bij de laatste Brand bierbrouwwedstrijd het ABV had bepaald met de evaporatiemethode. Deze waarde was toen vrijwel identiek aan de waarde die was bepaald door Brand (neem aan met een chromatograaf). Heb in het verleden ook wat testen gedaan met witte wijn, evaporatie methode kwam behoorlijk goed overeen met de waarde op het etiket.

El Pastor Belga (MaJa)

Dit zijn 2 foto's van refractometerschalen welke je kan kopen bij onze Chinese of misschien ook wel hier bij onze Nederlandse of Belgische vrienden. Er zijn misschien nog wel meer verschillende schalen in omloop... Als je de sg schaal gebruikt die klopt gewoon niet daarom zijn ze verschillend...

wernerthefox

OK goed punt. Ik zal eens een poging doen om te kalibreren.

wernerthefox

Gisteravond ook de M31 geproefd. Tegelijk gebrouwen met de Voss. De Voss liep zoals gezeg op van 22 tot 26 graden, de M31 heb ik op 22 graden gehouden. Het laat zich raden waar de temperature probe van de InkBird lag. FG van de M31 dus 1.042.
De M31 is echt anders van smaak.Veel intenser, meest opvallend is de kruidige / phenolische afdronk. Ook opvallender alcohol aanwezig. Mogelijk ethanol of iets fusel? Niet meteen solventy, geen verkeerd bier. Maar niet erg doordrinkbaar. Voor een zware tripel ga ik in het vervolg Voss gebruiken, vanwege aangenaam fruitig aroma. En vanwege doordrinkbaarheid.

El Pastor Belga (MaJa)

Vergistingsgraad van 1104 => 1042 van 58% zo een 8.4% vol en  9%s uiker in de stort met M31 moet er toch wel iets serieus mis zijn gegaan die vergisting....


Als je met een refractometer hebt gemeten best steeds in brix en uitrekenen wat het eind SG is. Zoals eerder vermeld op refractometers is de SG schaal niet zo juist.


Je proeft het ook al aan het bier dat dat vrij droog en alcoholisch is dat die eind SG wel lager moet zitten dan die 1042. Want dan heb je wel een hele zware body..




 

wernerthefox

Citaat van: MaJa op 11-10-2020  15:43 uVergistingsgraad van 1104 => 1042 van 58% zo een 8.4% vol en  9%s uiker in de stort met M31 moet er toch wel iets serieus mis zijn gegaan die vergisting....


Als je met een refractometer hebt gemeten best steeds in brix en uitrekenen wat het eind SG is. Zoals eerder vermeld op refractometers is de SG schaal niet zo juist.


Je proeft het ook al aan het bier dat dat vrij droog en alcoholisch is dat die eind SG wel lager moet zitten dan die 1042. Want dan heb je wel een hele zware body..
Had geen zware body, ik denk ook dat ik behoorlijk lager zit. Zal vanavond een poging doen om de refractometer te ijken.

El Pastor Belga (MaJa)

Ijken helpt niet als je geen brix meet en niet kan lezen wat er eerder geschreven is.

El Pastor Belga (MaJa)

En natuurlijk omrekenen met het juiste programma er zijn er genoeg.
Hier eentje
https://brucrafter.com/convert-brix-to-sg/
wel de juiste gebruiken (die tijden vergisten,) , anders is het weer mis: met met begin en eindbrix
voor begin SG kan je voor vergisten gebruiken.


Je meetinstrumenten juist gebruiken is al een goed begin. Weet wat je meet en hoe....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.