Dubbelbock

Gestart door Fractus, 24-09-2020 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fractus

Deze staat voor van het weekend op het programma. Een dubbelbock, 7,5% met hergisting op de fles richting de 8%. Geprobeerd vooral Europese hopsoorten te gebruiken maar ik had alleen nog Columbus als echte bitterhop dus die heb ik er een beetje bij gedaan vanwege het hoge alfazuur%. Vergisting is gepland met de Nottingham op 15 graden en langzaam oplopend naar 20 graden tijdens de nagisting. Het recept is losjes gebaseerd op een prijswinnend recept van een bockbier.

Ik heb hem lockbock genoemd als verwijzing naar een eventuele tweede lockdown die van kracht is als hij op dronk is  :nut:

XLS bestand toegevoegd voor iedereen die hem wil importeren.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk028
Naam receptLockbock
Brouwdatum27-09-2020
BierstijlDubbelbock
Volume20,0 l
Begin SG1,081 SG
Eind SG1,024 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,4%
Alcoholgehalte7,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)70 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,70 lWater uit Delft
2,00 mlMelkzuur
0,70 gMgSO4
8,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l10 mg/l43 mg/l128 mg/l63 mg/l63 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,85 kgMünchenermoutDingemans15 EBC82,0 %
0,57 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC8,0 %
0,57 kgCara 120Dingemans120 EBC8,0 %
0,14 kgCarafa IIWeyermann1150 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C10 min.40 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen2,3%60 min.6,8 IBU
30,0 gTettnangerpellets4,1%60 min.13,2 IBU
4,0 gColumbusbellen11,4%60 min.4,4 IBU
20,0 gTettnangerpellets4,1%20 min.5,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gNottingham ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting15,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting15,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting15,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


basvo

Ik denk dat dit eerlijk gezegd meer een Brown porter gaat worden dan een dubbelbock. Is zelfs lekkerder dan een dubbelbock  ;)

Takkie83

Ziet er lekker uit! Maar waarom Styrian Goldings als bitterhop? Is dat niet een beetje zonde? Heb je niks Duits liggen?

Fractus

Nee helaas, ik heb alleen Amerikaanse hoppen, en dan Tettnanger, Saaz en Styrian Golding :/

Ik ben wel benieuwd basvo, waarom denk je meer aan een brown porter? De moutstort, de hopgiften, de gist misschien?

Trouwens ook het recept waarop hij gebaseerd is, wel zo netjes natuurlijk :) Dank aan de originele brouwer! https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35188.0.html

Takkie83

Dan zou ik persoonlijk denk ik voor een 100% Tettnanger gaan, of een combinatie met Saaz, maar wie weet wat het oplevert dit  :brouwen:

Fractus

Bedankt voor de feedback Takkie83, ik zal even kijken of dat qua voorraad lukt. Denk je dat het veel uitmaakt? In mijn beleving heeft een bock sowieso niet echt veel hoparoma, en is vooral de mout bepalend.

basvo

Citaat van: Fractus op 24-09-2020  22:19 uNee helaas, ik heb alleen Amerikaanse hoppen, en dan Tettnanger, Saaz en Styrian Golding :/

Ik ben wel benieuwd basvo, waarom denk je meer aan een brown porter? De moutstort, de hopgiften, de gist misschien?

Trouwens ook het recept waarop hij gebaseerd is, wel zo netjes natuurlijk :) Dank aan de originele brouwer! https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35188.0.html

Inderdaad de moutstort icm de gist. Mijn Brown porter heeft namelijk dezelfde moutstort, alleen is het aandeel Brown mout ietsje hoger en heb ik pale chocolate ipv de carafa.

Edit: shit, zie nu pas dat de basis mout munchener is... :nut:

Takkie83

Citaat van: Fractus op 25-09-2020  09:28 uIn mijn beleving heeft een bock sowieso niet echt veel hoparoma, en is vooral de mout bepalend.

Klopt. Als je brouwt volgens de stijl is dat ook zo. Vandaar dat ik geen Styrian en Columbus zou gebruiken, ook al blijft er door de lange kooktijd weinig over van de smaak en aroma. Styrian vind ik bovendien een te laag alfazuurpercentage hebben om mee te bitteren, dat kost je relatief veel hop.

Persoonlijk denk ik dat een beetje Saaz en/of Tettnangersmaak er echter niet in zal misstaan dus als ik moet kiezen tussen de hopsoorten die je noemt dan zou ik daarvoor gaan. Tettnanger 60-90 minuten meekoken en wat Saaz op 20 bijvoorbeeld.

Laat je weten hoe die wordt?  :brouwen:

Fractus

Vandaag gebrouwen, heb het recept uiteindelijk gelaten zoals hij was omdat ik anders in de problemen kwam met andere brouwsels die op de planning staan. Niettemin bedankt voor alle feedback, zeker nuttig voor een volgende keer!

Begin-SG ietsje lager uitgepakt: 1,078. Geen man overboord, wordt vast een lekker bockje! Ben benieuwd wat de nottingham gaat doen bij die lage temperatuur. Zal jullie op de hoogte houden :)

Takkie83

Ben zeker benieuwd! Ben vooral benieuwd of je storende smaken van de Styrian en Columbus gaat krijgen of niet. Misschien merk je er wel niets van. De rest van het recept belooft veel goeds in ieder geval  :biersmile:

Biertje1985

Citaat van: Takkie83 op 25-09-2020  19:47 uStyrian vind ik bovendien een te laag alfazuurpercentage hebben om mee te bitteren, dat kost je relatief veel hop.

Tettnanger 60-90 minuten meekoken en wat Saaz op 20 bijvoorbeeld.
Tettnanger heeft een nog lager alfazuurpercentage  :weetniet:
Als het Duits moet dan als bitterhop Magnum?

Takkie83

Ja, maar die heeft ie niet  :)

Fractus

Vandaag de 'lockbock' gebotteld. Helaas had de naam een sterk voorspellende waarde...

Eind SG was 1,026, ietsje hoger dan voorspeld maar het bier was al zeker een week uitgegist. Ik vond zelf de kleur van het bier prachtig, zeer donkerkoper en helder. Gebotteld met 6 g/L kristalsuiker, smaak was een beetje vlak nog maar de moutigheid zat er wel in. Ben benieuwd hoe deze over een maandje smaakt!

Takkie83

En, al geproefd?

Fractus

Nog niet! Ik ben van plan van de week te proeven, maar ik ben op dit moment (erg onhandig) op een andere plek dan de flessen staan. Ik zal even laten weten hoe hij is zodra ik er weer bij kan!

Fractus

Gisteren eerste fles opengetrokken. Mooi donker bier, richting zwart. Geur is moutig en beetje gebrand. Qua smaak overheerste ook de mout, een kleine hint geroosterd/koffie zit er wel in. Zit voor een bock aan de donkere kant van het spectrum, maar wel clean en doordrinkbaar. Heb niets gemerkt van sterke hopsmaken, eigenlijk was het vooral de moutigheid die de smaak bepaalde. Best tevreden voor zo'n eerste poging!

Citaat van: basvo op 24-09-2020  18:04 uIk denk dat dit eerlijk gezegd meer een Brown porter gaat worden dan een dubbelbock. Is zelfs lekkerder dan een dubbelbock  ;)

Dit klopt denk ik wel een beetje, oeps. Misschien volgende keer wat minder carafeII en minder brown malt. Dat biscuit haalde ik er wel duidelijk uit. Hij is trouwens ook iets lager in alcohol uitgevallen, dus met 7,2% amper een dubbelbock te noemen.

Takkie83

Volgens mij is de dubbelbock van Brand ook 7% hoor. En die van Ameland ook. En het BKG geeft een range van 7-8% aan. Dus wat dat betreft zit je prima  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.