Temperatuursonde Inkbird waterdicht?

Gestart door trebvuister, 24-09-2020 10:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Ik zag laatst ergens een foto van iemand die zijn temperatuursonde van de Inkbird via het waterslot in het wort had hangen.
Volgens mij kan je dan een nog indicatie van de temperatuur van je wort krijgen.

Weet iemand of dit nadelig is voor de sonde of voor het bier?

Heyudude

Wat ik vaker zie is de sonde op het vat ter hoogte van het wort daaroverheen een spons met elastiek vast gemaakt.

Denk dat het meten in het wort nauwkeuriger is maar ik zou niet weten of die waterdicht is, vaak de sonde wel maar de aansluiting naar de meetkast niet.

trebvuister

Citaat van: Heyudude op 24-09-2020  15:26 uWat ik vaker zie is de sonde op het vat ter hoogte van het wort daaroverheen een spons met elastiek vast gemaakt.

Denk dat het meten in het wort nauwkeuriger is maar ik zou niet weten of die waterdicht is, vaak de sonde wel maar de aansluiting naar de meetkast niet.
Ik plak hem nu ook aan de buitenkant, het gaat om de sonde niet om de aansluiting op de meetkast.
Die houd ik liever buiten de koelkast  :)

guidomarree

Een lange tijd mijn Inkbird gebruikt als sturing voor mijn elektrische ketel. Geen perfecte PID regeling, maar met wat gevoel wel goed bruikbaar.
Hierbij altijd de sensor dus in mijn wort tijdens maischen. Geen problemen hiermee gehad en deze werkt nu ook nog perfect voor mijn gistkast.
Wel aan de buitenkant van het vat bevestigd met elastiek en spons. Het grotere probleem om deze aan de binnenkant te krijgen is het luchtdicht blijven van het vat. Weet niet hoe je deze via je waterslot er in krijgt.

Jan de Graaff

De sonde van de Inkbird 308 is waterdicht. Zie FAQ (4e vraag).

Citaat van: Heyudude op 24-09-2020  15:26 uWat ik vaker zie is de sonde op het vat ter hoogte van het wort daaroverheen een spons met elastiek vast gemaakt.
Dit doe je als je je vergistingsvat in een temperatuurgecontroleerde kast hebt staan (vaak een oude koelkast). Je wil dan niet de temperatuur regelen op de kerntemperatuur van je wort, maar je wil de temperatuur van binnen in de kast ook mee laten wegen. Anders kun je last krijgen van over- en undershoots. Om die te voorkomen kun je het beste de temperatuursonde met een spons op de buitenzijde van je gistvat plakken en zo een Inkbird de temperatuur in je klimaatkast laten regelen.

Als je geen klimaatkast hebt, maar, bijvoorbeeld, wel een verwarmingsriem o.i.d. dan wil je de kerntemperatuur van je wort meten om de verwarming te regelen. Dat doe je met de temperatuursonde in een zakbuis (aka Thermowell) of direct in het wort hangen.
Bij dat laatste moet je wel zeker weten dat de sonde schoon is en het vat goed afgesloten blijft; wat best moeilijk is. Een zakbuis is verreweg te prefereren.

Dit is al best vaak bediscussieert in dit forum, dus als je hier meer over wilt weten moet je even gaan grasduinen.

trebvuister

Citaat van: JanDeGraaff op 24-09-2020  16:30 uDe sonde van de Ink-bird 308 is waterdicht. Zie FAQ (4e vraag).
Dit doe je als je je vergistingsvat in een temperatuur-gecontroleerde kast hebt staan (vaak een oude koelkast). Je wil dan niet de temperatuur regelen op de kerntemperatuur van je wort, maar je wil de temperatuur van binnen in de kast ook mee laten wegen. Anders kun je last krijgen van over- en undershoots. Om die te voorkomen kun je het beste de temperatuursonde met een spons op de buitenzijde van je gistvat plakken en zo een Inkbird de temperatuur in je klimaatkast laten regelen.

Als je geen klimaatkast hebt, maar, bijvoorbeeld, wel een verwarmingsriem o.i.d. dan wil je de kerntemperatuur van je wort meten om de verwarming te regelen. Dat doe je met de temperatuursonde in een zakbuis (aka Thermowell) of direct in het wort hangen.
Bij dat laatste moet je wel zeker weten dat de sonde schoon is en het vat goed afgesloten blijft; wat best moeilijk is. Een zakbuis is verreweg te prefereren.

Dit is al best vaak bediscussieert in dit forum, dus als je hier meer over wilt weten moet je even gaan grasduinen.
Bedankt voor het duidelijke antwoord
Ik hou hem lekker aan de buitenkant met een sponsje

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.