Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beer-O-Meter  (gelezen 1248 keer)

Offline Laikea

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Viander
Beer-O-Meter
« Gepost op: 23-09-2020 09:38 u »
He allemaal,

Ik kwam toevallig een nieuwe startup tegen die een zogenoemde Beer-O-Meter gaan produceren.
Natuurlijk vroeg ik mij af wat jullie hiervan denken.

https://sgpapertronics.com/
"Our portable Beer-O-Meter allows you to test the most important brewing parameters in a user-friendly fashion. Our product will be able to initially test your water and brew for: pH, Plato, alcohol %, bitterness, calcium, magnesium, chlorium, sulphate, beer colour, yeast viability, bacterial infection."

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Beer-O-Meter
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2020 10:11 u »
Zo te zien kan iedereen het gebruiken: "INTUITIVE - Can be used by anyone without specific training."
Wij hobbybrouwers dus ook, maar ik denk niet dat wij de doelgroep zijn.

Het is voornamelijk de vraag of we het kunnen en, vooral ook, willen betalen (als we het al kunnen kopen!). Ik denk niet dat het een goedkoop apparaat zal zijn. Waarschijnlijk is het voor mij en mijn 15 L batches geen doen. Als je met meerdere mensen een of meerdere keren per maand telkens 100 L brouwt misschien wel..

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2020 16:59 u »
Zal inderdaad bedoeld zijn voor kleine tot middelgrote brouwerijen?

Offline volleybaltrainer

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2020 07:26 u »
Wel een cool project en waarschijnlijk niet voor de hobbybrouwer.

Zit overigens een Nederlands tintje aan, Universiteit Groningen, Daan Zillen en Baxbier. Dus als iemand connecties heeft met Baxbier is snel na te gaan wat de doelgroep is voor dit apparaat.

Als het doet wat het zegt, zal dit een mooie stap richting (nog) kwaliteitsborging in kleine brouwerijen zijn.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2020 08:19 u »
Als ze al een apparaat hebben...
Citaat
Our portable Beer-O-Meter allows you to test the most important brewing parameters in a user-friendly fashion. Our product will be able to initially test your water and brew for: pH, Plato, alcohol %, bitterness, calcium, magnesium, chlorium, sulphate, beer colour, yeast viability, bacterial infection.

Een beetje kwaliteit pH meter is al 100 euro. Het meten van stoffen als calcium, magnesium, etc., dat zal echt niet goedkoper zijn. Nog los van de wijze waarop kleur, gist vitaliteit en bacterie infecties worden gemeten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2020 14:37 u »
Het meten van stoffen als calcium, magnesium, etc., dat zal echt niet goedkoper zijn. Nog los van de wijze waarop kleur, gist vitaliteit en bacterie infecties worden gemeten.

Een hele serie analyses in 1 apparaat... Zouten waarschijnlijk via HPLC. Kleur mbv fotospecometrie. Infectie dmv selectief medium op een kweek en gistvitaliteit.. :weetniet:... Als je dit in 1 apparaat weet te gieten... Dat gaat je toch een paar flinke duiten kosten. :nut:

Offline R.Rushby

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Technology that elevates your craft
    • SG Papertronics
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2021 13:19 u »
Good afternoon. Apologies for responding in English and for the very long delay in response.

I work as a Director in SG Papertronics and can provide a bit more information on the Beer-o-meter.

The device is targeted at Craft Breweries as it is a laboratory grade device. However, hobby brewers will be able to purchase also. The device is being finalised still but the Target price point for the device is 1,500-2,000 euros with the pods costing between 5-10 euros a test pod. This is certainly of interest to craft breweries but might be more a club level investment from a hobby brewer perspective.

RTV did a nice little article on the company and who we are if you are interested. This is here - https://www.rtvnoord.nl/nieuws/750851/Lekkerder-bier-dankzij-revolutionaire-biermeter

We will be launching a website specifically on the Beer-o-meter in a few months which will have more detailed information.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2021 07:16 u »
Wel een leuk apparaat wat veel kan. Nadeel dat je losse test pod's moet aanschaffen van 10 euro. Je betaald waarschijnlijk weinig voor het apparaat een kleine 2000 euro maar bent wel afhankelijk van de test pod's. Als het bedrijf ineens besluit om de test pod's twee of drie maal zo duur te maken gaat het een dure hobby worden. Want zonder test pod's kun je er niks mee.
Denk dat het voor veruit de meeste hobbybrouwers een te dure oplossing is. Kan me voorstellen dat een kleine brouwerij het interessant vindt.

Tags: