Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: OBBK 2019 V1 - schwarzwalder kirsch RIS - Gerard Maas  (gelezen 4692 keer)

Offline Gerard van De Tulp

• Boven 10 berichten
  • *
  • bij twijfel............meer hop toevoegen (altijd)
OBBK 2019 V1 - schwarzwalder kirsch RIS - Gerard Maas
« Gepost op: 22-09-2020 21:11 u »
Dit bier heb ik samen met Gildebroeder Roel gebrouwen.  Dit bier heeft OBBK 2019 vrije klasse gewonnen. Het is een Schwarzwalder kirsch RIS. N stevige jongen. Ik brouw mijn RISsen als parti-gyle omdat het dunbier nog zoveel suiker heeft dat er gemakkelijk een stout of BIPA van gemaakt kan worden.
De Schwarzwalder kirsch RIS vraagt behoorlijk wat voorbereiding.  Ik hoop dat jullie het recept kunnen gebruiken.  Succes.

Omdat het nogal veel werk is om het recept over te typen in het forum heb ik het als bijlage toegevoegd.
Ik krijg het niet goed uit word gekopieerd met behoud van de opmaak.  Omdat ik nogal oldschool ben heb ik geen brouwsoftware.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: OBBK 2019 V1 - schwarzwalder kirsch RIS - Gerard Maas
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2020 22:02 u »
Alsnog van harte gefeliciteerd.

Dank voor het delen van het recept.
Ik heb van jouw recept twee plaatjes gemaakt.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2020 08:02 u »
Gefeliciteerd en wow, dat is een recept wat enige voorbereiding nodig heeft inderdaad!

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2020 09:09 u »
Wat een super mooi recept! Gefeliciteerd! :)

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2020 09:11 u »
Mooi recept! Heb je met de vergisting nog iets bijzonders gedaan om hem helemaal van 1114 naar 1018 te laten vergisten?

Offline Laikea

• Vol lid
  • Brouwerij Viander
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2020 09:34 u »
Super goed! Gefeliciteerd :) Bedankt voor het delen  :biersmile:

Offline Gerard van De Tulp

• Boven 10 berichten
  • *
  • bij twijfel............meer hop toevoegen (altijd)
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2020 11:18 u »
Mooi recept! Heb je met de vergisting nog iets bijzonders gedaan om hem helemaal van 1114 naar 1018 te laten vergisten?

WLP099 is een diastaticus gist.  Het enige wat je moet doen is lang genoeg wachten.  Bij een zwaar bier als dit duurt de navergisting wel een paar maanden.Geduld is hier belangrijk. Het laatste stuk gaat erg langzaam, bijna geen activiteit in het waterslot maar vergis je niet. Als je te snel bottelt zal het in de fles té lang doorgaan en kan je bommetjes krijgen. Ik heb wel RIS'sen gehad die met deze gist tot 1005 doorgingen. Bij deze is het eind SG hoger vanwege de lactose.

Tags: