Recepten > Bewezen recepten

OBBK 2020 D1 - Dubbelbock - Gerard Maas

<< < (3/3)

Davester:
Gefeliciteerd Gerard, mooi recept wat we zeker een keer gaan proberen.
Was juist op zoek naar een mooi recept met honing, dank voor het delen.

wernerthefox:
Dank voor het recept, een goede bock is voor de thuisbrouwer mogelijk 1 van de grootste brouw-uitdagingen.
Mbt de smaak van je eindproduct, hoe vond je hem zelf? Proef je de honing terug? En hoe was de afdronk, het meest kenmerkende denk ik van een goede bock...

JanDeGraaff:
In eerste instantie was ik getriggerd door dit recept omdat er stond dat het wort op kamertemperatuur vergist was. Nou was dat een foutje en omdat ik niet gekoeld kan vergisten, had ik bedacht dan misschien maar te wachten tot maart en dan in de schuur zonder vorstbeveiliging te vergisten. Heb je in ieder geval op tijd bokbier voor als het seizoen begint en de temperatuur ligt enkele weken (hopelijk) tussen de 10 en 13șC. Met een warmteriem kun je 'm wel boven de 10șC houden als het buiten kouder wordt.

Maar, recente discussies, een webinar van Fermentis en dit Fermentis onderzoek hebben laten zien dat je met W34/70 ook op 20șC kunt vergisten zonder significante impact op de smaak.

Ik begin mij dus af te vragen of deze Dubbelbock inderdaad straffeloos op kamertemperatuur (18șC – 20șC) vergist zou kunnen worden met W34/70? Wat denken jullie?

Jacques:

--- Citaat van: JanDeGraaff op 04-11-2020  09:56 u ---Ik begin mij dus af te vragen of deze Dubbelbock inderdaad straffeloos op kamertemperatuur (18șC – 20șC) vergist zou kunnen worden met W34/70? Wat denken jullie?

--- Einde van citaat ---

Gewoon proberen. Gelet op de resultaten van het onderzoek dat Fermentis heeft laten zijn tijdens het webinar heeft de temperatuur tijdens de vergisting bij deze gist veel minder invloed op de smaak van je bier dan altijd gedacht werd.

Daarnaast zijn er ook diverse commerciële bockbieren die gebrouwen zijn met een bovengist en ook goed smaken.

Gerard van De Tulp:

--- Citaat van: wernerthefox op 02-11-2020  12:20 u ---Dank voor het recept, een goede bock is voor de thuisbrouwer mogelijk 1 van de grootste brouw-uitdagingen.
Mbt de smaak van je eindproduct, hoe vond je hem zelf? Proef je de honing terug? En hoe was de afdronk, het meest kenmerkende denk ik van een goede bock...

--- Einde van citaat ---

Mijn proefnotietie op untapp: Schuim is mooi geworden. Geur lekker karamel. Smaak karamel met n beetje honing kruidig. Afdronk lekker bittertje. Gelukkig niet té zoet. Lekker clean zoals n lager hoort. Tevreden.

Honing is duidelijk maar niet overheersend.  Ik hou zelf niet zo van die mierzoete commerciele bokken en heb deze daarom wat meer bitter gegeven. Daardoor krijgt het voor mij wat meer inhoud. Ik brouw niet vaak hetzelfde (of ge-update) recept dus is het altijd ook een stukje mazzel hoe het uitpakt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie