Een weizen biertje

Gestart door Larsje40, 22-09-2020 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie

Citaat van: Larsje40 op 24-09-2020  15:21 uEn wat zou dan de juiste temperatuur zijn om die goede bananensmaak eruit te krijgen? Dan kan ik daar ook op gaan vergisten. En wat heb je dan verder met de vergisting gedaan? Uit laten gisten? Of op het einde kouder of warmer?

Zou namelijk graag het banaantje erin hebben zitten dus vandaar de vraag.

THNX.

24 graden, helemaal uitvergisten, cold crashen heeft weinig voor een heffe weizen, persoonlijk houd ik van een beetje troebel in dit soort bier

Larsje40

Citaat van: Guppie op 02-10-2020  18:16 u24 graden, helemaal uitvergisten, cold crashen heeft weinig voor een heffe weizen, persoonlijk houd ik van een beetje troebel in dit soort bier

Ok. Thnx. Ga ik dat de volgende keer.proberen. staat nu na te gisten op 21 graden. Hoofdvergisting op 20 graden gedaan.

Gr.

Larsje40

Ben ik weer met een vraagje.

Ik heb vandaag weer het SG gemeten en dit bedraagt nu 1010. (op 30-9-2020 was het 1011), dus heel hard daalt het niet meer.
Moet ik het nu dan ook nog een week in het gistvat laten nagisten? Of zou de nagisting nu wel compleet zijn en kan ik gaan bottelen en het daarna op de fles nog wat laten nagisten?
In BrouwHulp kwam het geschatte eind SG op 1007.

Hoor graag jullie meningen.

THNX!

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 03-10-2020  17:01 uBen ik weer met een vraagje.

Ik heb vandaag weer het SG gemeten en dit bedraagt nu 1010. (op 30-9-2020 was het 1011), dus heel hard daalt het niet meer.
Moet ik het nu dan ook nog een week in het gistvat laten nagisten? Of zou de nagisting nu wel compleet zijn en kan ik gaan bottelen en het daarna op de fles nog wat laten nagisten?
In BrouwHulp kwam het geschatte eind SG op 1007.

Hoor graag jullie meningen.

THNX!

Laat je bier eerst helemaal uitgisten voordat je bottelt.
hergisting op fles zonder te weten hoeveel suikers nog vergist kunnen worden is geen goed idee.

Beter is het een hergisting op de fles uit te voeren waarbij alleen de bottelsuiker vergist wordt.

Larsje40

Duidelijk. Dus als het nu enkele dagen op 1010 blijft dan is het uitgegist toch?

Want hoe weet je wanneer het helemaal uitgegist is en wanneer je dus kunt bottelen? Als bv over 3 dagen het SG nog steeds 1010 is, dan is het toch uitgegist?  Althans dat is wat ik altijd begrepen heb. En als ik het dan langer laat staan in het gistvat dan komt dat de smaak toch ook niet ten goede?

Want hoe kun je anders beoordelen of de sukers allemaal vergist zijn??

Ik laat hem denk ik nog een klein weekje staan en meet gewoon om de  dag het SG.

Moet hem ook weer niet te lang laten staan toch ivm de dode gistcellen die in het gistvat zitten. 24-9 is alles in het gistvat gegaan.

Thnx.

Gr.

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 03-10-2020  22:26 uDuidelijk. Dus als het nu enkele dagen op 1010 blijft dan is het uitgegist toch?

Ik laat hem nog een klein weekje staan en meet gewoon om de  dag het SG.

Meet om de 3 à 4 dagen om oxidatie te beperken...

Larsje40

Citaat van: Jacques op 03-10-2020  22:34 uMeet om de 3 à 4 dagen om oxidatie te beperken...

Ik heb het in zo'n Speidel gistvat met een kraantje dus dan is oxidatie toch bijna niet mogelijk?

Thnx

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 03-10-2020  22:36 uIk heb het in zo'n Speidel gistvat met een kraantje dus dan is oxidatie toch bijna niet mogelijk?

De hoeveelheid oxidatie is dan inderdaad minder. Maar er wordt wel zuurstof via het waterslot aangezogen als je monster neemt.

Larsje40

Citaat van: Jacques op 03-10-2020  22:47 uDe hoeveelheid oxidatie is dan inderdaad minder. Maar er wordt wel zuurstof via het waterslot aangezogen als je monster neemt.

Thnx alweer jacques.

Dus als ik nu bv over 3 dagen nog steeds 1010 meet dan kan ik er toch vanuit gaan dat het uitgegist is of heb ik dit nu verkeerd begrepen?

Thnx.

En sorry voor de vele vragen.

Oosterling

Citaat van: Larsje40 op 03-10-2020  23:28 uThnx alweer jacques.

Dus als ik nu bv over 3 dagen nog steeds 1010 meet dan kan ik er toch vanuit gaan dat het uitgegist is of heb ik dit nu verkeerd begrepen?

Thnx.

En sorry voor de vele vragen.

Ja, wanneer je SG meerdere dagen stabiel is, is de vergisting klaar. Dat kan ergens tussen de 5 dagen tot meerdere weken zijn, afhankelijk van de gistsoort, de hoeveelheid fermenteerbare stoffen in je wort en de temperatuur van de vergisting.
Het is niet verstandig om enkel te kijken naar de activiteit in je waterslot. Wanneer deze stopt met bubbelen, wacht je nog een paar dagen. Daarna neem je een monster. Dan wacht je twee of drie dagen, tweede monster. Als dit gelijk is gebleven, kun je gaan bottelen. Weizen hoeft naar mijn ervaring niet al te lang in het fermentatievat te blijven. De echte fijne smaak van een tarwebier krijgt die pas op fles of vat, naar mijn mening.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 22-09-2020  21:29 uDe gist zou ik vervangen door een echte weizen gist zoals de Lallemand Munich. De WB-06 past namelijk beter bij een iets zurig Belgisch witbier dan bij een weizen.


Sluit me hier volledig bij aan. Heb de WB-06 ook gebruikt direct na het bottelen leek het nog op een Weizen maar dat werd zeer snel minder. Hij werd steeds wat zuurder en de banaan was volledig weg.
Heb nu nog twee batches staan met twee echte Weizen gisten we gaan zien wat het gaat worden heb er vertrouwen in.

Larsje40

THNX voor de reacties weer.

Ben een beetje bang dat ik het misschien te lang in het gistvat laat staan en dat dit de smaak niet ten goede komt. vandaar de vele vragen.

gr.


Jacques

Citaat van: Larsje40 op 04-10-2020  14:41 uTHNX voor de reacties weer.

Ben een beetje bang dat ik het misschien te lang in het gistvat laat staan en dat dit de smaak niet ten goede komt. vandaar de vele vragen.

gr.

Goed bierbouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis. Heel vaak monsters nemen kan leiden tot oxidatie, maar het bier veel langer dan nodig is op de gist laten staan zorgt voor autolyse. Vandaar het advies minder te meten om oxidatie te voorkomen, maar wel de zaak om de 3 tot 4 dagen in de gaten houden door het nemen van monsters.

Het is overigens geen wonder dat de iSpindel de laatste tijd zo populair wordt onder gevorderde hobbybrouwers. Je kunt dan het SG volgen zonder monstername.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-10-2020  21:00 uGoed bierbouwen is steeds zoeken naar het juiste compromis. Heel vaak monsters nemen kan leiden tot oxidatie, maar het bier veel langer dan nodig is op de gist laten staan zorgt voor autolyse. Vandaar het advies minder te meten om oxidatie te voorkomen, maar wel de zaak om de 3 tot 4 dagen in de gaten houden door het nemen van monsters.
Daarom neem ik monsters via een vast aangebracht siliconenslangetje van 2 mm inwendig door het deksel of waterslot. Met de refractometer heb je dan aan een injectiespuitje van een paar ml genoeg. Zo maak ik bv ook die mooie SG grafiekjes: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg611218.html#msg611218

Guppie

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2020  23:26 uDaarom neem ik monsters via een vast aangebracht siliconenslangetje van 2mm inwendig door het deksel of waterslot. met de refractometer heb je dan aan een injectie spuitje van een paar ml genoeg. zo maak ik bv ook die mooie SG grafiekjes: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg611218.html#msg611218

Gelukkig heb ik geen grafiek nodig om te zien dat het gestopt is.
Duidelijk geval van zwaar overdrijven.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2020  23:26 uDaarom neem ik monsters via een vast aangebracht siliconenslangetje van 2 mm inwendig door het deksel of waterslot. Met de refractometer heb je dan aan een injectiespuitje van een paar ml genoeg. Zo maak ik bv ook die mooie SG grafiekjes: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg611218.html#msg611218

Het bier moet natuurlijk wel even doorstromen om een betrouwbare meting te kunnen nemen...

Ieder zijn methode. Als je kleine hoeveelheden brouwt is de weegmethode een goed alternatief voor iSpindel en dergelijke. Ook daarbij hoef je het gistvat niet te openen om de vergisting te volgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-10-2020  20:41 uHet bier moet natuurlijk wel even doorstromen om een betrouwbare meting te kunnen nemen
Klopt. Ik zuig eerst het volume op wat in het slangetje zit en dat proef ik. Daarna nog een keer opzuigen om te meten. Dat is dan dus het wort uit het vat. En je proeft op die manier de complete ontwikkeling van je brouwsel. Dat is ook heel interessant. Vooral tegen het einde van de gisting proef je dan dat het steeds beter gaat smaken als er ongewenste stoffen aan het afbreken zijn. En tijdens het opzuigen voorkomen dat er iets terugstroomt natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Guppie op 05-10-2020  11:01 uGelukkig heb ik geen grafiek nodig om te zien dat het gestopt is.
Duidelijk geval van zwaar overdrijven.

Je kunt niet alleen zien dat het gestopt is, maar je kunt ook de gistingspiek volgen en voorspellen wanneer de gisting ongeveer is afgelopen. Dus meer voordelen dan alleen zien of het gestopt is. Idem voor de weegmethode natuurlijk.

Larsje40

Nou vandaag weer gemeten met de dobber en het SG is nog steeds 1010.
Dus besloten om vandaag toch te gaan bottelen. het SG was 5 dagen geleden ook 1010, dus neem aan dat er weinig meer zal gebeuren.
Ik heb gebotteld met 8,5 g suiker per liter.

Nu heb ik BrouwHulp en BrouwVisie, en ik vond dat er veel verschil zat in de toe te voegen hoeveelheid suiker.
Als ik bij BrouwHulp het gewenste CO2 gehalte op 3,3 vol zet, dan geeft dat een toevoeging van suiker van 8,5 g/l
Als ik bij BrouwVisie het gewenste CO2 gehalte op 3,3 volumes zet, dan geeft hij een toevoeging van suiker van 9,1 g/l
Ik vind dit toch best wel een opmerkelijk verschil van 0.6 g suiker per liter.

Dus waar komt dit verschil vandaan? ligt het in de achterliggende berekening? Want ik neem aan dat dit toch eigenlijk wel ongeveer dezelfde berekening zou moeten zijn. of zie ik dit verkeerd.
Vind het allebei super programma's en heb sinds kort pas BrouwVisie dus daar ben ik nog een beetje zoekende. En ik weet dat ik een keer een programma moet kiezen en hier gewoon mee ga werken, maar ik wil gewoon bieden goed doorkrijgen en de verschillen zien voordat ik een keuze maak. dus vandaar dat ik het me afvroeg en of anderen dit wellicht ook bekend voorkomt en me uit kunnen leggen waar de verschillen vandaan komen.


Had ik ook nog een vraagje over de eerder genoemde iSpindle. Zover ik begrepen en gelezen heb is dit een plastic "buisje" met techniek erin waardoor via bluetooth/wifi realtime afgelezen kan worden wat het SG en de temp is. Wat ik me nu afvroeg is het volgende.
Het werkt dus als een soort dobber. Nu is het zo dat als ik mijn dobber in een meetglas doe en er zit koolzuur in, dan heeft dit invloed op het SG omdat de koolzuurbubbels van onder tegen de dobber aanduwen en van de zijkant de dobber omhoog "trekken" Tevens heb je ook vaak schuimvorming in je vergistingsvat wat volgens mij dus ook weer voor opwaartse kracht kan zorgen op het buisje.

Hoe betrouwbaar/secuur is de iSpindle dan? Wijkt dit dan veel af of is dit echt nihil en te verwaarlozen?

Begrijp me goed, ik vind het een mooi apparaat (welke ik zeker ook nog een keer wil aanschaffen) de Ispindle maar dit was gewoon iets wat ik me afvroeg.

gr.

Snelbier

Citaat van: Larsje40 op 07-10-2020  22:26 u...  Ik heb gebotteld met 8,5 g suiker per liter. Nu heb ik BrouwHulp en BrouwVisie, en ik vond dat er veel verschil zat in de toe te voegen hoeveelheid suiker.
Als ik bij BrouwHulp het gewenste CO2 gehalte op 3,3 vol zet, dan geeft dat een toevoeging van suiker van 8,5 g/l
Als ik bij BrouwVisie het gewenste CO2 gehalte op 3,3 volumes zet, dan geeft hij een toevoeging van suiker van 9,1 gr/l
Ik vind dit toch best wel een opmerkelijk verschil van 0.6 g suiker per liter. Dus waar komt dit verschil vandaan? ...ligt het in de achterliggende berekening? Want ik neem aan dat dit toch eigenlijk wel ongeveer dezelfde berekening zou moeten zijn. of zie ik dit verkeerd.

.. vraagje over de eerder genoemde iSpindle. Zover ik begrepen en gelezen heb is dit een plastic "buisje" met techniek erin waardoor via bluetooth/wifi realtime afgelezen kan worden wat het SG en de temp is. Wat ik me nu afvroeg is het volgende.
Het werkt dus als een soort dobber. Nu is het zo dat als ik mijn dobber in een meetglas doe en er zit koolzuur in, dan heeft dit invloed op het SG omdat de koolzuurbubbels van onder tegen de dobber aanduwen en van de zijkant de dobber omhoog "trekken" Tevens heb je ook vaak schuimvorming in je vergistingsvat wat volgens mij dus ook weer voor opwaartse kracht kan zorgen op het buisje.  Hoe betrouwbaar/secuur is de iSpindle dan?...
- Bottelsuiker zal in genoemde programma's ongeveer gelijk zijn, maar met een marge. Grammetje bottelsuiker komt overeen met ~half volume CO2, en dan is het verschil al minder dan het leek  ;)
Grootste afwijking (die eigenlijk marginaal is, of niet) zal zitten in verrekening van eerder gevormd CO2 in het gistvat.  Programma's proberen daar rekening mee te houden door oa vergistingstemperatuur mee te nemen in berekening.  Behalve kleine afwijkingen in ieders rekenmodel is ook JOUW input van belang voor correcte berekening. Ik wist tot voor kort geeneens dat BH de bottelsuiker kon berekenen, en ook niet dat ik daarvoor het tabblad 'vergisting en bottelen' moest invullen incl temperaturen..
- iSpindel (en verwanten) kunnen inderdaad last hebben van je genoemde 'vervuilingen' in het jongbier.
CO2-belletjes zullen zichzelf lossen, komt wel goed.
Schuimdek op het bier zal de spindel (soms tijdelijk) uit evenwicht brengen. Als het aankoekt heb je een blijvende afwijking.
Aankoeken van hopharsen of opgedroogd schuim kan blijvende verstoring geven.
Uiteindelijk zal het apparaat toch een mooie curve geven, en einde vergisting aantonen.. Mogelijk met afwijkend SG, maar dat kan je later nameten.
Zie het als een hulpmiddel om vergistingsverloop te volgen, niét als absolute meting voor SG.
Groet, Snelbier

Larsje40

Super bedankt weer voor de reacties.
Ik heb de flesjes gebotteld en wel in de gistkast staan bij 20 graden. Dus kan het mooi hergisten op de fles.

Had ik nog een vraag over de hergisting op de fles/rijping op de fles.
Hoe lang laat je een bier eigenlijk hergisten/rijpen in de fles? want hij staat nu bv in de gistkast op 20 graden, maar op een gegeven moment ga je het natuurlijk koud zetten zodat de CO2 beter in het bier kan komen (heb ik begrepen) en natuurlijk omdat lauw bier niet te zuipen is hahaha.
Maar hoe bepaal je nu het moment waarop je het gebottelde bier koud gaat zetten? Is dit na 1 week? Of na 3 weken of 3 maanden? Hoe bepalen jullie dat?

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties en antwoorden, ik word steeds wijzer op het gebied van bierbrouwen.
Ga binnenkort hier in de regio ook een beginnerscursus bierbrouwen volgen zodat ik daar ook weer veel van op kan steken.

THNX.

Snelbier

Hergisting bij mij meestal 2 weken. Na 1 week vaak  'bijna goed'..  Soms moet het wat langer warm staan om de hergisting af te maken.
Proeven na 1 week, 2 weken, etc.. Behalve schuimontwikkeling kan je zo ook de smaakontwikkeling volgen.
Als je te vroeg koelt zal hergisting meestal stoppen en zit je met plat bier.
Voor het proeven het bier een half uurtje in de vriezer, lauw bier is vies en schuimt teveel.
De CO2 in je flesjes zal altijd deels in het bier binden, is temperatuurafhankelijk. Gaat best snel, duurt geen dagen.
Géén noodzaak om het bier kouder op te slaan om CO2 te binden, dat gebeurt toch wel.
Verhoog de temperatuur, en CO2 zal weer uit het bier naar de kopruimte verhuizen, hogere druk.
Bij twijfel het bier langer warm hergisten. Het 'bederft' echt niet of zo.

Lekkerpilzen

Ik ben benieuwd hoe je biertje gaat worden, ik heb een vergelijkbaar recept gebrouwen paar weken geleden (zonder munchenermout) met WB-06 en die was zalig geworden. Heb die op 22C vergist, waardoor ik precies goede balans kruidnagel / banaan had gekregen.
Het was echt een mega lekker biertje geworden, maar het grappige is juist dat het niet echt een klassieke Weizen was geworden.

Smaak van mijn biertje: veel banaan / kruidnagel, maar toch een hele fruitige licht zurige "cleane" smaak/afdronk omdat WB-06 vrij ver uitgist. Je komt dus qua smaak denk ik meer in de buurt van een Witbier uit. Echt een biertje waar je op zomeravond er 10 van achter elkaar weg zet. Het perfecte biertje voor bij de BBQ, dit was een instant hit bij mijn vrienden. Het heeft niet dat heel volmondige van een echte Weizen, maar is gewoon super lekker bier geworden. WB-06 flocculeert goed dus na een paar weken merk je wel dat het bier ook steeds minder troebel gaat worden. Maar dat maakt niet uit want je moet dit soort bier zo snel mogelijk opdrinken  :proost: 


Larsje40

Ik heb gisteren alvast een flesje geproefd (kon het niet laten).

Zit al mooi wat koolzuur op het bier dus dat is mooi. Wat me wel opviel was dat toen ik het bier ging bottelen (toen heb ik het uiteraard ook even geproefd) was het een heel smakelijk biertje, nu is hij in die korte tijd dat hij op de fles staat wel een stuk zuurder geworden.
Kan dit liggen aan de WB-06?

Want wil in de herfstvakantie nog een weizen gaan proberen te maken en zit er dan aan te denken om met een smackpack van Wyeast te gaan werken en dan de 3086 weihestephan (zelf opkweken vind ik zelf dat ik nog niet aan toe ben).

En zou dit beetje zurig nog weg trekken na nog een weekje hergisting op de fles en dan nog een week of 2 a 3 op koelkasttemperatuur? iemand hier ervaring mee?

THNX.


tdp

Ben bang dat het niet (geheel) weg trekt. Is een eigenschap van de WB-06.

Er zijn overigens mooie korrels voor een Weizen, bijv de Lalbrew Munich Classic (niet de Lalbrew Munich wat nu Lalbrew Wit heet), Godzawa schijnt ook een mooie korrel te hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.