Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een weizen biertje  (gelezen 3742 keer)

Offline Larsje40

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Een weizen biertje
« Gepost op: 22-09-2020 16:42 u »
Ik wil donderdag mijn eerste weizen biertje gaan brouwen.
Onderstaand een recept dat ik heb gemaakt in BrouwHulp.
Ik wil gaan vergisten 1 week op 20 graden en dan 2 weken op 10 graden lageren.

Ik ga hem brouwen in de Brew Monk 30. Dus weet ook niet of ik nog anders moet doen met het spoelwater (meer/minder of in 1 keer al het water en niet meer apart spoelen)? dit is de eerste keer dat ik ga brouwen met de Brew Monk.

Ik hoor graag jullie tips en trucs en opmerkingen om het nog beter te maken.
Ik heb nog op voorraad:
HOP:
- Hallertau Mittelfruh
- Hallertau Tradition
- Hallertau Perle
- Northern Brewer
- Saaz
- Cascade
GIST:
- Fermentis WB-06
- Fermentis T-58 Safbrew Specialty ale
- Fermentis S-33 safbrew ale
- Lallemand Koln
- Lallemand Nottingham

Dus ik kan nog wijzigen in bovengenoemde Gisten en hopsoorten.

Ik hoor het graag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk005
Naam receptRemy's eertse Weizen
Brouwdatum22-09-2020
BierstijlWeizen
Volume15,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Horst aan de Maas
7,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,76 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC53,0 %
1,33 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,23 kgMünchenermoutDingemans17 EBC7,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
45,0 °C1 min.15 min.4,5 l/kg
55,0 °C8 min.5 min.4,5 l/kg
63,0 °C10 min.35 min.4,5 l/kg
72,0 °C10 min.30 min.4,5 l/kg
78,0 °C5 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,7 gHallertau Mittelfrühpellets3,7%60 min.10,7 IBU
12,0 gSaazpellets1,4%15 min.1,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

THNX alvast voor de reacties!!

Gr.
Lars

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Een weizen biertje
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2020 21:29 u »
Ik zie veel goede dingen in het recept.

De gist zou ik vervangen door een echte weizen gist zoals de Lallemand Munich. De WB-06 past namelijk beter bij een iets zurig Belgisch witbier dan bij een weizen.

Verder zou ik een iets anders maischschema aanhouden.
43 ºC   15 min (meer kruidnagel)
66 ºC   30 à 40 minuten (vollere body en betere versuikering door droge zomers van de afgelopen jaren)
72 ºC   20 minuten (is voldoende)

Uitmaischen is niet nodig, zeker niet als je het wort na het filteren verhit voor het aan de kook brengen.

Veel succes met je brouwsel.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2020 21:39 u »
Ik zie veel goede dingen in het recept.

De gist zou ik vervangen door een echte weizen gist zoals de Lallemand Munich. De WB-06 past namelijk beter bij een iets zurig Belgisch witbier dan bij een weizen.

Verder zou ik een iets anders maischschema aanhouden.
43 ºC   15 min (meer kruidnagel)
66 ºC   30 à 40 minuten (vollere body en betere versuikering door droge zomers van de afgelopen jaren)
72 ºC   20 minuten (is voldoende)

Uitmaischen is niet nodig, zeker niet als je het wort na het filteren verhit voor het aan de kook brengen.

Veel succes met je brouwsel.

Ik vind de WB-06 een super goede Weizen produceren. Heb bijvoorbeeld ook de m20 van MJ gebruikt, die kwam niet eens in de buurt van een Weizen.
Verder dacht ik dat de WB06 een strain van Weihenstephaner was?

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2020 21:41 u »
Ik wil donderdag mijn eerste weizen biertje gaan brouwen.
Onderstaand een recept dat ik heb gemaakt in BrouwHulp.
Ik wil gaan vergisten 1 week op 20 graden en dan 2 weken op 10 graden lageren.

Ik ga hem brouwen in de Brew Monk 30. Dus weet ook niet of ik nog anders moet doen met het spoelwater (meer/minder of in 1 keer al het water en niet meer apart spoelen)? dit is de eerste keer dat ik ga brouwen met de Brew Monk.

Ik hoor graag jullie tips en trucs en opmerkingen om het nog beter te maken.
Ik heb nog op voorraad:
HOP:
- Hallertau Mittelfruh
- Hallertau Tradition
- Hallertau Perle
- Northern Brewer
- Saaz
- Cascade
GIST:
- Fermentis WB-06
- Fermentis T-58 Safbrew Specialty ale
- Fermentis S-33 safbrew ale
- Lallemand Koln
- Lallemand Nottingham

Dus ik kan nog wijzigen in bovengenoemde Gisten en hopsoorten.

Ik hoor het graag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk005
Naam receptRemy's eertse Weizen
Brouwdatum22-09-2020
BierstijlWeizen
Volume15,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Horst aan de Maas
7,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,76 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC53,0 %
1,33 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,23 kgMünchenermoutDingemans17 EBC7,0 %

Maischschema
45,0 °C1 min.15 min.4,5 l/kg
55,0 °C8 min.5 min.4,5 l/kg
63,0 °C10 min.35 min.4,5 l/kg
72,0 °C10 min.30 min.4,5 l/kg
78,0 °C5 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,7 gHallertau Mittelfrühpellets3,7%60 min.10,7 IBU
12,0 gSaazpellets1,4%15 min.1,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

THNX alvast voor de reacties!!

Gr.
Lars
Zo brouwen met WB06 zou ik doen. Heb nagenoeg hetzelfde recept gebrouwen, alleen had ik 5% munchener light als enige verschil. Smaakte echt super!

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2020 08:05 u »
De WB-06 zou kunnen, al zou ik zelf de T-58 gebruiken. Dit wordt zelfs door Fermentis zelf geadviseerd. Je gaat dan wel meer richting een weizen met een kruidnagelprofiel.

Wat is de reden dat je het bier 2 weken op 10 graden wil lageren? Als er een stijl is die je niet wilt lageren... ;) Als je al met de temperatuur zou willen spelen, zou ik hem op het laatst wat op laten lopen, om de laatste SG punten weg te snoepen.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2020 00:19 u »
Bedankt alvast voor de reacties.

Ik ga hem gewoon zo brouwen nu zoals hij hier op het forum is geplaatst door mij. De volgende ga ik eens met een ander soort gist maken en dan het verschil proeven. Voor nu wilde ik het maken met de producten die ik nog heb, bij mijn volgende bestelling ergens zal ik zeker een gist voor weizen bestellen. Ik las inderdaad op de site van Fermentis dat de WB-06 een goed gist is voor tarwebier, exclusief wit en weizen.

Zie onderstaande tekst van de website van Fermentis betreffende WB-06. (of betekent EX hier iets anders dan exclusief?)

Fruity and phenolic character, varying with the fermentation conditions. Produces well-attenuated beers and it is ideal for wheat base beers, such as Belgian and German Styles (Ex. Wit Beers and Weizen Beers). Produces typical phenolic notes of wheat beers. Allows to brew beer with a high drinkability profile and presents a very good ability to suspend during fermentation.

Betreffende de vergisting, ik heb dat gelezen in een link die hier op het forum te vinden is
http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Is ook de eerste keer dat ik gecontroleerd ga vergisten omdat mijn STC-1000 net klaar is. Dus ook nieuw voor mij. Dus ook hier zijn alle tips welkom.

Ik wil het wort nadat ik ben begonnen met vergisten ook niet meer overhevelen. Dus wort in het gistvat en dan vanuit dat gistvat ook bottelen.

gr.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2020 07:10 u »
Ik denk dat ze met ex. example bedoelen, en niet exclusief   :)

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2020 07:53 u »
...
Betreffende de vergisting, ik heb dat gelezen in een link die hier op het forum te vinden is
http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
...

Als ik die tabel lees, staat er eerst een week op 20 graden 'hoofdvergisting' en dan 1 week op 20 en 2 weken op 10 graden 'navergisting'. Zou heel goed kunnen werken, maar ik vraag me wel af of een open gistvat daarbij veel invloed heeft. (Trek deze site overigens niet in twijfel, is namelijk een heel goed artikel ;)).

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2020 09:15 u »
Ach verrek ja, dat zou ook kunnen natuurlijk dat dat example is, niet over nagedacht THNX!!

Betreffende het vergisten, ik wil het niet met open vat vergisten maar gewoon met waterslot, Dus in het vat en dan vergisten met een deksel met waterslot. En de hele vergistingsperiode wil ik het dan in hetzelfde gistvat laten zitten.
Heb dat artikel doorgelezen en er wat punten uit gehaald omdat ik dat graag eens wilde proberen.

THNX

gr.

Offline Guppie

• Senior lid
  • Motus necesse est
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2020 14:24 u »
Ik vind de wb 06 wel een super gist voor een Weizen, op de juiste temp vergist een bananenbom.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2020 15:21 u »
Ik vind de wb 06 wel een super gist voor een Weizen, op de juiste temp vergist een bananenbom.

En wat zou dan de juiste temperatuur zijn om die goede bananensmaak eruit te krijgen? Dan kan ik daar ook op gaan vergisten. En wat heb je dan verder met de vergisting gedaan? Uit laten gisten? Of op het einde kouder of warmer?

Zou namelijk graag het banaantje erin hebben zitten dus vandaar de vraag.

THNX.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2020 22:00 u »
Nou vandaag de weizen gebrouwen (eerste keer met de Brew Monk en eerste keer met gistkast).

Het ging eigenlijk allemaal goed, alleen zat ik in het begin ff te klooien met de brew monk. Ik heb er nog 4 liter water extra in gedaan dus een gestart met 21 Ltr in de brew monk. Het overlooppijpje dat in het midden zit bleef bij 15 liter echt heel erg boven de oppervlakte zitten en denk als ik dat zo had gelaten dat er op een gegeven moment bijna leeggepompt zou zijn. dus vandaar het zekere voor het onzekere.

Ik heb als spoel maar 1,4 Ltr gebruikt omdat ik anders te hoog uit kwam voor mijn gistvat qua liters.

Na het maischen zat ik op een SG van 1040 (voorspeld was 1041). en na het koken zat ik op een SG van 1046 ipv het voorspelde 1050. dus dat is wel een verschilletje, maar maak ik me niet zo druk om, dan maar wat lager gehalte alcohol hahaha.

Hij staat nu in de koelkast met de sensor van de STC-1000 op het gistvat met een stukje spons daarover. STC- staat ingesteld op 20 graden.

Denk dat ik hem nu zo een week met rust laat en dan kijk wat het SG geworden is.

Als het dan laag genoeg is (1007 of lager), dan laat ik hem nog een weekje op 20 graden rusten en ga dan over tot bottelen. Of ik laat hem nog een weekje extra op 10 graden staan voor het bottelen, daar ben ik nog niet uit.

We gaan het zien en ben zelf al wel heel benieuwd om hem te gaan proeven!

Gr.

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Het Snerpende Hertje
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2020 22:14 u »
Ik vind de WB-06 een super goede Weizen produceren. Heb bijvoorbeeld ook de m20 van MJ gebruikt, die kwam niet eens in de buurt van een Weizen.
Verder dacht ik dat de WB06 een strain van Weihenstephaner was?

Inderdaad. Ik las in diverse topics dat de WB-06 niet te onderscheiden is van de Wyeast xl 3068. Zo citeer ik even uit dit topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=11640.0:

Oei, Dit is wel een oud draadje.
Maar ik heb dezelfde ervaring.

Zit nu aan een weizen gebrouwen met de Wyeast.
Ik moet zeggen dat niemand het verschil duidelijk tussen de korrel en Wyeast kan proeven.
Ik heb er een panel van 10 onervaren proevers op los gelaten en het verschil zit hem in de marges.
Ik kan niet zeggen dat de een meer of minder heeft als de ander.
Mijn volgende weissen gaat een opkweek uit de bekende fles worden. Kijken of we dan wel een verschil krijgen.

Moet wel zeggen dat de Wyeast minder ver is uitgegist.
Deze is om 1012 blijven steken en de korrel heeft het tot 1006 gekregen. Zou je moeten proeven toch??

Verder gebruik ik zelf altijd het maischschema voor Weizen als volgende:

Maischschema
Inmaischen44,0 °C0 min.10 min.4,4 l/kg
Eiwitrust50,0 °C10 min.15 min.4,4 l/kg
Amylaserust62,0 °C10 min.30 min.4,4 l/kg
Amylaserust72,0 °C10 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,4 l/kg

Als hoptoevoeging, zou ik voor 15 liter weizen; 18 gram Hallertauer Mittelfruh pallets toevoegen, die had je ook nog op voorraad, dacht ik zo snel te lezen. 75 Minuten lang je wort koken, en je pallets er vanaf het begin bij toevoegen. Fermenteren twee weken op 19 graden (Al is dat ook een discussiepuntje op dit forum, de ene vind 18 graden geweldig, de andere houdt stug vol dat die moet vergisten op 21 graden Celsius.)

Je zegt trouwens dat je SG wat lager is geworden dan je had verwacht. Dat kan natuurlijk te maken hebben met die 4 liter water die je extra hebt toegevoegd tijdens het maischschema. Ook het minimale spoelen, met maar 1,4 liter zorgt er voor dat veel suikers nog blijven hangen in je mout.

Hopelijk kun je hier wat mee en als anderen mij willen corrigeren als ik een foutje of onwaarheid heb gezegd, dan mag dat ;)

:proost:

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-09-2020 16:59 u »
Uiteraard kan ik daar wat mee, ik leer ook steeds meer bij en alle tips zijn welkom om nog een beter biertje te brouwen.

Had ik nog wel een vraag betreffende het bottelen.
Ik heb eerder een Vienna gebrouwen en daar was het probleem dat er op veel flesjes bijna geen koolzuur zat, ik heb toen suiker in een bottelvat gedaan en daar gewoon het wort uit het gistvat in laten lopen en vervolgens in de flesjes gedaan. een brouwsel daar voor heb ik dat ook gedaan en dat gaf geen probleem.

Ik ga er van uit dat de suiker dus niet goed gemengd is, omdat sommige flesjes echt meteen overschuimen als je ze open maakt en anderen sissen nog niet eens als je hem open maakt.
Nu zou ik graag bij deze weizen suiker rechtsreeks in de fles doen zodat ik zeker weet dat overal suiker in zit om koolzuur te vormen.

Nu is mijn vraag hoeveel suiker doe je nu per flesje dan? Is dat ook echt uitmeten of wordt er vaak bv een theelepeltje suiker in gedaan en is dat dan goed en voldoende? Dus met andere woorden, waar baseer je de hoeveelheid suiker op wat je rechtstreeks in het flesje doet voor je hem gaat vullen met het vulpijpje? In BrouwHulp kun je dus invullen zoals iedereen wellicht wel weet hoeveel gehalte CO2 je wilt, maar wat is nu het goede gehalte CO2 voor een weizen?

(of kan ik dit beter in een ander topic vragen)

Gr.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-09-2020 17:04 u »

Waarom Remy's eertse Weizen en niet Remy's eerste Weizen

HHopbier

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-09-2020 18:31 u »

Waarom Remy's eertse Weizen en niet Remy's eerste Weizen

HHopbier

hahaha had ik niet eens gezien, type foutje.

THNX

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 25-09-2020 22:18 u »
Nu is mijn vraag hoeveel suiker doe je nu per flesje dan? Is dat ook echt uitmeten of wordt er vaak bv een theelepeltje suiker in gedaan en is dat dan goed en voldoende? Dus met andere woorden, waar baseer je de hoeveelheid suiker op wat je rechtstreeks in het flesje doet voor je hem gaat vullen met het vulpijpje? In BrouwHulp kun je dus invullen zoals iedereen wellicht wel weet hoeveel gehalte CO2 je wilt, maar wat is nu het goede gehalte CO2 voor een weizen?

De hoeveelheid bottelsuiker dat je geeft hoort afgestemd te worden op de bierstijl dat je brouwt.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Het Snerpende Hertje
« Reactie #17 Gepost op: 26-09-2020 22:42 u »

Ik ga er van uit dat de suiker dus niet goed gemengd is, omdat sommige flesjes echt meteen overschuimen als je ze open maakt en anderen sissen nog niet eens als je hem open maakt.
Nu zou ik graag bij deze weizen suiker rechtsreeks in de fles doen zodat ik zeker weet dat overal suiker in zit om koolzuur te vormen.

Gr.

Eerst het suiker oplossen in kokend water, en dit in je bottelemmer gieten. Vervolgens je bier overhevelen in de bottelemmer. Lees ook even dit (bijna antieke) topic even door! https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4898.0

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2020 12:03 u »
Vandaag het SG eens gemeten. Ik heb dit met een dobber gedaan, zat wel veel koolzuur in het maatglas dus vraag me af of het helemaal betrouwbaar is.

SG is nu 1020, maar hij bubbelt echt nog maar heel weinig dus vraag me af of hij nu nog verder gist? Want hoeveel/snel zou hij nu nog moeten vergisten?

Ik heb ook een refractometer van ATK, ik weet dat je daar ook het SG mee kunt meten van het jongbier, maar dan moet je volgens mij wel ergens een correctie toe passen omdat het aan het vergisten is toch?

THNX.

GR.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2020 12:14 u »
Je kunt in het geval van veel bubbels en dobber twee dingen doen:
- Het jongbier eerst ontgassen door het een paar keer heen en weer te gieten in een glas
- De dobber flink laten draaien in het jongbier

Schuim kan tot 3 sg punten schelen.

Eventueel schuim op het jongbier, dat aflezen bemoeilijkt, kun je verwijderen door op het laatst een beetje jongbier boven op de vloeistof te schenken zodat het schuim wegstroomt over de rand van de maatcylinder.

Er zijn verschillende tools op internet te vinden waarmee je op basis van een refractometer meting (in Brix) tijdens de vergisting het sg kunt berekenen. Ik gebruik hiervoor het rekencentrum van BrouwVisie (rechterkant van het venster)

Of ie wel of niet klaar is laat ik meestal afhangen van de berekende vergistingsgraad. Elke gist heeft een karakteristieke range. Als er ook sucrose in de stort zit dan moet je de verwachte vergistinsgraad met zoveel procent verhogen: dus bij een verwachte vergistingsgraad van 75% en 10% suiker in de stort uitgaan van een vergistingsgraad van 75+ 7.5=82%

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2020 15:37 u »
Ok, duidelijk.

Maar het kan dus ook gewoon zo zijn dat hij nu maar heel langzaam door pruttelt naar een lagere SG dan 1020. (hij kwam van 1046 toen ik hem in het gistvat heb gedaan. Dus hij is al wel wat SG omlaag gegaan.

Hoop dan ook niet dat ik een verstokte vergisting ga krijgen.

THNX.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2020 21:00 u »
Ik heb ook een refractometer van ATK, ik weet dat je daar ook het SG mee kunt meten van het jongbier, maar dan moet je volgens mij wel ergens een correctie toe passen omdat het aan het vergisten is toch?

Er is een handige gratis app voor op je mobiel: Brewking.
Ziet er grafisch heel goed uit en is handig in gebruik.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 28-09-2020 11:48 u »
Thnx. Jacques

Zal eens kijken of ik er iets mee kan.

Offline Larsje40

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 30-09-2020 12:48 u »
Vandaag weer een keer het SG gemeten.
Het is nu 1011, dus toch nog wel wat doorgezakt gelukkig.

Ik kan hem nu uiteraard nog niet gaan bottelen, maar zou ik nu de temp wat gaan verhogen om hem misschien nog door te laten gisten? Of zou ik hem gewoon zo nog een weekje laten staan om te kijken hoever het nog doorgist?

Ik heb hem met een dobber gemeten.

Gr.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #24 Gepost op: 01-10-2020 17:13 u »
Vandaag het SG eens gemeten. Ik heb dit met een dobber gedaan, zat wel veel koolzuur in het maatglas dus vraag me af of het helemaal betrouwbaar is.

SG is nu 1020, maar hij bubbelt echt nog maar heel weinig dus vraag me af of hij nu nog verder gist? Want hoeveel/snel zou hij nu nog moeten vergisten?

THNX.

GR.
Ik laat dan de dobber gewoon een tijd lang in de vloeistof staan, zodat de koolzuur eruit kan gaan en kijk dan of er een verschil is tussen de 1e en de dan volgende meting. Wel bij 20 ºC laten staan.  :biersmile: :proost: :nut:

Tags: