Alfazuurpercentage Northern Brew uit eigen tuin

Gestart door Sjoert, 21-09-2020 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoert

Ik heb afgelopen dagen geoogst van mijn Northern Brew hop uit eigen tuin..
Volgens mij heb ik het juiste moment afgewacht, de hop was papierachtig, mooi groen en donkergeel van binnen. Vers geplukt ruikt het superlekker, maar de hop lijkt snel zijn geur te verliezen bij het drogen. Alles bij elkaar ruik je het wel, maar dat is niets vergeleken met explosieve geur van de hop die je uit de winkel koopt..

Hoe weet ik nu hoeveel ik moet gebruiken in mijn bier? Klopt het alfazuurpercentage wel?
Ik wil het graag gebruiken als bitterhop, aromahop en/of drooghop (aangezien de aroma zeer aangenaam is).

Dan is het lastig om je recept te maken, toch?
Zijn er manieren om dit te controleren, behalve goed geluk?


Laikea

Ik volg dit met interesse. Ik mag binnenkort bij een vriend ook hopbloemen gaan oogsten en was precies naar dit benieuwd!

brouwerwaldonk

Als je naar een website van erkende hopboeren gaat vind je daar het alfazuurpercentage van de hopsoorten die ze telen. Vergelijk daarmee uw hop en je hebt ongeveer het % te pakken. De hop in uw tuin zal meestal onder andere omstandigheden gegroeid zijn wat een klein verschil oplevert.

CeesM

Maak hopthee van je eigen hop en een commercieel hop. Door het proeven merk je wel welke bitterder en aromatischer is. Dan weet je ook of je meer of minder van je eigen hop kan gebruiken.

goom

Als je het alfazuurgehalte wilt weten, dan kom je er maar op een manier achter: chemische analyse en wel titrimetrisch.

Het boek Analytical Chemistry van Skoog & West verschaft je alle info die je daarvoor nodig hebt.
Qua apparatuur kan je voldoen met een plotter en een pH meter (let op moet wel gekalibreerd zijn) en de tritratie kan je doen met 0,1 M NaOH.

Jacques

Citaat van: Sjoert op 21-09-2020  16:15 uIk heb afgelopen dagen geoogst van mijn Northern Brew hop uit eigen tuin..
Volgens mij heb ik het juiste moment afgewacht, de hop was papierachtig, mooi groen en donkergeel van binnen. Vers geplukt ruikt het superlekker, maar de hop lijkt snel zijn geur te verliezen bij het drogen. Alles bij elkaar ruik je het wel, maar dat is niets vergeleken met explosieve geur van de hop die je uit de winkel koopt..

Hoe weet ik nu hoeveel ik moet gebruiken in mijn bier? Klopt het alfazuurpercentage wel?
Ik wil het graag gebruiken als bitterhop, aromahop en/of drooghop (aangezien de aroma zeer aangenaam is).

Dan is het lastig om je recept te maken, toch?
Zijn er manieren om dit te controleren, behalve goed geluk?

Deze vraag is meerdere keren eerder gesteld.

Het antwoord is dat je er eigenlijk niet zo veel van kan zeggen. Echt eenvoudige betrouwbare methoden voor ons om het alfazuurpercentage te bepalen zijn er niet. Niet iedereen heeft een laboratorium om de methode van goom uit te voeren.

Dat hoeft ons zeker te te beletten om zelfgeteelde hop te gebruiken. De IBU waarde zegt eerlijk gezegd veel minder over de beleving van de bitterheid dan wel eens gedacht wordt. Esters, de vergistingsgraad en het gebruik van donkere mouten hebben onder andere ook een hele grote invloed op de beleving van de bitterheid.

Zelf hanteer ik de gemiddelde bitterheid die hopleveranciers op hun website vermelden. Het alfazuurgehalte van de hop die je zelf geteeld hebt wijkt daar gegarandeerd van af, maar het is een goed uitgangspunt.

Simco


Laikea

Citaat van: goom op 21-09-2020  21:25 uAls je het alfazuurgehalte wilt weten, dan kom je er maar op een manier achter: chemische analyse en wel titrimetrisch.

Het boek Analytical Chemistry van Skoog & West verschaft je alle info die je daarvoor nodig hebt.
Qua apparatuur kan je voldoen met een plotter en een pH meter (let op moet wel gekalibreerd zijn) en de tritratie kan je doen met 0,1 M NaOH.

Thanks! Ik zal eens in mijn boek kijken.

Citaat van: Simco op 22-09-2020  15:10 uIk kwam deze nog tegen:
https://www.inagro.be/Diensten-producten/Bepaling-gehalte-alfazuren-in-hop

Weet iemand welke LC methode hiervoor gebruikt wordt? Ik kan aan een LC bepaling komen, maar ga ervan uit dat je verschillende piekoppervlakken moet poolen? Zijn er chemici onder ons die dit al eens gedaan hebben?

Sjoert

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel verder mee  :)
Heeft iemand een idee waarom de geurbeleving zo verschilt als je hem droogt? Of doe ik iets niet goed?
Ik heb geen hor, en droog de hop op een donkere plek op een keukenpapiertje..



Jacques

Citaat van: Sjoert op 22-09-2020  20:29 uBedankt voor de reacties, hier kan ik wel verder mee  :)
Heeft iemand een idee waarom de geurbeleving zo verschilt als je hem droogt? Of doe ik iets niet goed?
Ik heb geen hor, en droog de hop op een donkere plek op een keukenpapiertje..

Met het drogen verdampen naast water ook aromastoffen...

Hoe hoger de temperatuur tijdens het drogen des te maar aromastoffen verdwijnen. Door te drogen bij kamertemperatuur heb je meer aromastoffen in hop dan wanneer je droogt bij een hogere temperatuur.

Zie ook het artikel Effect of drying temperature on the content and composition of hop oils


hansHalberstadt

Ik heb ook Nortern Brewer uit de tuin. Ik hou normaal gesproken 7.5% alfazuur aan. Drogen doe ik in een droogapparaat waar lucht inkomt van 50 graden ca 5 uur drogen tot de steeltjes bros worden. Na drogen ruikt de hop heel kruidig. 

middelaersch

Citaat van: Jacques op 22-09-2020  21:08 uMet het drogen verdampen naast water ook aromastoffen...

Hoe hoger de temperatuur tijdens het drogen des te maar aromastoffen verdwijnen. Door te drogen bij kamertemperatuur heb je meer aromastoffen in hop dan wanneer je droogt bij een hogere temperatuur.

Zie ook het artikel Effect of drying temperature on the content and composition of hop oils

Interessante lectuur!

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2020  21:19 uDrogen doe ik in een droogapparaat waar lucht inkomt van 50 graden ca 5 uur drogen tot de steeltjes bros worden. Na drogen ruikt de hop heel kruidig.

Uit de pdf van Jacques:

In relative terms, the loss of essential oils at a drying temperature of 55°C is 36% for cv. Saaz and
43% for the cv. Harmonie, if the value in the fresh
green hops is taken as the reference. During drying
at 40°C, the loss of essential oils is considerably
lower and is only about 10%.


Ik lees hier dat velen, net als Hans, droogapparaten hebben om hop snel te kunnen drogen, zelf droog ik mijn hop bij kamertemperatuur garagetemperatuur. Eigenlijk gewoon omdat ik geen zin heb om zo'n apparaat aan te schaffen, maar nu ga ik dat dus ook niet meer doen... 

Eerlijk gezegd dacht ik tot vandaag dat het beter was om de hop zo snel mogelijk te drogen, niet dus. :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 22-09-2020  21:34 uInteressante lectuur!

Uit de pdf van Jacques:

In relative terms, the loss of essential oils at a drying temperature of 55°C is 36% for cv. Saaz and
43% for the cv. Harmonie, if the value in the fresh
green hops is taken as the reference. During drying
at 40°C, the loss of essential oils is considerably
lower and is only about 10%.


Ik lees hier dat velen, net als Hans, droogapparaten hebben om hop snel te kunnen drogen, zelf droog ik mijn hop bij kamertemperatuur garagetemperatuur. Eigenlijk gewoon omdat ik geen zin heb om zo'n apparaat aan te schaffen, maar nu ga ik dat dus ook niet meer doen... 

Eerlijk gezegd dacht ik tot vandaag dat het beter was om de hop zo snel mogelijk te drogen, niet dus. :brouwen:
Bij mij is de inblaas temperatuur 50 graden. Dat is toch nog een stuk lager dan 55. overigens duurt het een tijd voordat die inblaas temperatuur bereikt wordt. Ik gebruik hier nl de afvoer van een mobiele airco voor. Ik zou evt terug kunnen naar lagere temperatuur evt via mengen met koude lucht. De hop (Northern Brewer) wordt vooral gebruikt als bitterhop. Voor smaakhop is het inderdaad wel beter om bij 40 te drogen. hoe lager de temperatuur hoe minder droog je het kunt krijgen. Het moet wel droog genoeg zijn om te kunnen bewaren, tenminste als het het niet in de vriezer wilt bewaren.     

middelaersch

Ik droog de hop bij kamertemperatuur. Vervolgens zodra deze droog aanvoelt vacuüm verpakken en invriezen.
Zowel aromahop als bitterhop.

Nog een opmerking over het bepalen van het alfazuur percentage (waar dit draadje eigenlijk over gaat...): de meeste mensen kunnen een verschil van minder dan 5 IBU niet proeven. Dus als je een bier van 25 IBU wilt maken, en het wordt 21 of 29 IBU, dan is dat geen probleem. M.a.w. zo nauw luistert dat niet.

hansHalberstadt

Ik heb een tijdje de hop helemaal niet gedroogd en zo ingevroren. Maar toen had ik het idee dat er een beetje een graslucht aanzat. Na drogen is het vooral kruidigheid. Bij het drogen ruik je die grassmaak eerst ook daarna de kruidigheid, dus blijkbaar zijn dat stoffen waar je juist wel via verdamping vanaf wilt. Misschien is dan toch een tussenweg beter: relatie kort drogen zodat je zoveel mogelijk alleen gewenste geurstof behoudt  en dan invriezen.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2020  23:10 uIk heb een tijdje de hop helemaal niet gedroogd en zo ingevroren. Maar toen had ik het idee dat er een beetje een graslucht aanzat.

Dat is ook mijn ervaring. Door te drogen verandert het aroma. Verder heb ik ooit een verslag van een onderzoek gelezen dat een klein beetje oxidatie van de hoparomastoffen gunstig is voor het aroma.
Best een complexe materie het drogen van hop.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-09-2020  20:12 uDat is ook mijn ervaring. Door te drogen verandert het aroma. Verder heb ik ooit een verslag van een onderzoek gelezen dat een klein beetje oxidatie van de hoparomastoffen gunstig is voor het aroma.
Best een complexe materie het drogen van hop.

Ja zeker als zelfs jij al zegt dat een klein beetje oxidatie gunstig is. 

hansHalberstadt

Volgend jaar ga ik het met deze nieuwe inzichten waarschijnlijk proberen op 45 graden.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-09-2020  20:12 uBest een complexe materie het drogen van hop.

Hop in het algemeen is complexe materie.... :) Daar weten we nog lang niet alles van... ::)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-09-2020  21:04 uHop in het algemeen is complexe materie.... :) Daar weten we nog lang niet alles van... ::)

Helemaal mee eens. Er zijn overigens nog heel wat andere zaken waar we als (hobby)brouwers nog lang niet alles van weten.

brouwmus

Reactie voor Sjoert:

Sinds een paar jaar krijg ik hop van een medebrouwer hier uit de stad en brouw daar met veel plezier fijne bieren mee.

Na een paar brouwsels is gebleken dat ik aan de lage kant moet zitten van het percentage alfazuur dat gewoonlijk voor de hop geldt. Wat meer gebruiken dus dan van hop die je koopt. (Hopthee maken heb ik nog nooit geprobeerd.)

Pas op met het gebruik van te weinig hop: het zorgt voor een - in mijn ogen - nogal "laf" biertje  ;)
(Hetzelfde is het geval bij te weinig koolzuur.)

Henielma

Ik gebruik al jaren alleen hop uit eigen tuin. Bij het inschatten van het alfazuurpercentage neem ik per soort de waarde aan de onderzijde van alfazuurpercentage bereik wat op internet te vinden is voor die soort. Hierbij ervan uitgaande dat deze gedroogde hop 20% van het natte gewicht heeft.

Wat ik verder nog wel verreken is hoe goed droog de hop is. Dit heeft namelijk direct invloed op het gewicht van de hop die je toevoegt. Dus nat gewicht meten en het droog gewicht meten en wanneer deze minder gedroogd is dan 20% verreken ik dat met het alfazuurpercentage.
Dus bijvoorbeeld Merkur hop: alfazuurpercentage 10..14% (bij 20% droog gewicht)
Wanneer mijn hop 30% droog is bij het verpakken schat ik het alfazuurpercentage op 10 * 20 / 30 = 6.7% alfazuurpercentage.

tdp

Citaat van: Henielma op 14-10-2020  10:58 uIk gebruik al jaren alleen hop uit eigen tuin. Bij het inschatten van het alfazuurpercentage neem ik per soort de waarde aan de onderzijde van alfazuurpercentage bereik wat op internet te vinden is voor die soort. Hierbij ervan uitgaande dat deze gedroogde hop 20% van het natte gewicht heeft.

Wat ik verder nog wel verreken is hoe goed droog de hop is. Dit heeft namelijk direct invloed op het gewicht van de hop die je toevoegt. Dus nat gewicht meten en het droog gewicht meten en wanneer deze minder gedroogd is dan 20% verreken ik dat met het alfazuurpercentage.
Dus bijvoorbeeld Merkur hop: alfazuurpercentage 10..14% (bij 20% droog gewicht)
Wanneer mijn hop 30% droog is bij het verpakken schat ik het alfazuurpercentage op 10 * 20 / 30 = 6.7% alfazuurpercentage.

Herman,

Ga je met drogen uit van vaste tijden/warmte, of totdat het echt droog is? Wanneer je uitgaat van het laatste, klopt de berekening volgens mij niet.

Dit jaar heb ik in verschillende iteraties de hop geplukt en gedroogd, meest volgens een vaste manier van drogen; Temperatuur op 55 graden, tijd op 5 uur. Vanaf daar heb ik 'getest' of de hop droog was volgens de methode van EBC, door het steeltje tegen de bovenlip aan te houden. Bij twijfel ging alles weer terug in de droger, voor een uur extra droogtijd. *Voordeel van thuiswerken door Corona ;)*.

Wanneer ik dan keek naar het percentage gewicht van de droge hop ten opzichte van de natte hop, was dit gemiddeld 30% drooggewicht. De laatste iteratie was 22%, maar die heb ik geplukt een dag nadat het geregend had. De hopbloemen zullen wellicht natter zijn geweest, waardoor er in verhouding meer vocht is verdampt door het drogen.

Wanneer je van droogpercentage uitgaat ten opzichte van plukgewicht, is de vochtigheid van de oogst een variabele. Volgens mij kunnen we beter uitgaan van 'droog is droog', wat je wel op basis van gewicht kunt bepalen. Immers, wanneer er geen daling meer is, is de hop droog. De methode overigens van EBC werkt ook goed, de steeltjes waren ook daadwerkelijk droog wanneer ik geen afname meer zag in gewicht van de gedroogde hop.

In jou benadering van het alfazuurpercentage van de Merkur hop zou ik dus voor de ondergrens of bovengrens gaan. Wanneer je kiest voor de ondergrens, moet je hier in je recepten rekening mee houden. Dat geldt ook voor wanneer je de bovengrens neemt. Dit heb ik vorig jaar gedaan met mijn Smaragd. Ik ben uitgegaan van de bovengrens, en heb wanneer ik Smaragd gebruikte ook de bovenkant opgezocht qua bitterheid. Stel dat ik een bier wou van tussen de 25 en 35 IBU, ging ik voor een bijdrage van 35 IBU van de Smaragd. Stel dat deze dan niet helemaal de alfazuurpercentages heeft van 6%, maar 4 of 5%, dan valt het nog steeds in de richting van je gewenste bier.

De reden dat ik van de bovengrens uitga, is dat ik denk dat onze hop van betere kwaliteit is, daar wij alles met de hand verwerken, niet machinaal.

Henielma

De hop droog ik op zolder gedurende een dag of 4 totdat de hop goed droog is. Afhankelijk of je een dag langer droogt verdampt en afhankelijk hoe warm en droog het op zolder is er meer vocht dat is het idee achter deze compensatie van het alfazuurpercentage naar beneden. Je hebt een punt wanneer je met door regen of dauw vochtige hop start maar ik pluk vrijwel altijd mijn hop droog omdat ik de laatste week goed op de weersverwachting let. En wanneer je de hop later plukt bijvoorbeeld de eerste dagen van oktober is de hop van zichzelf ook al wat droger. Maar zoals EBC vaak aangeeft is een IBU berekening een benadering van de werkelijkheid dus eigenlijk niet zo belangrijk.

Eigenlijk brouw ik alles met eigen hop en maakt het niet zoveel uit wat het alfazuurpercentage is omdat je de hoprassen die je gebruikt leert kennen en je past je recepten zodanig aan zodat je het bier krijgt met de smaak en bitterheid die je voor ogen hebt.

tdp

Citaat van: Henielma op 16-10-2020  22:30 uEigenlijk brouw ik alles met eigen hop en maakt het niet zoveel uit wat het alfazuurpercentage is omdat je de hoprassen die je gebruikt leert kennen en je past je recepten zodanig aan zodat je het bier krijgt met de smaak en bitterheid die je voor ogen hebt.

En eigenlijk is dat de mooiste manier van brouwen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.