Vlierbloesem

Gestart door Ger, 22-01-2003 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ger

Vorig jaar heeft een lid van dit forum melding gemaakt van een zeer goede vergisting, dat hij op gang had gebracht met vlierbloesem die hij in het gistvat had gedumpt.
Ik herinner mij dat hij laaiend enthousiast was over het resultaat en dat hij verlangend uitzag naar de volgende bloei van de vlier.
Vervolgens hebben we hier niets meer over gehoord, maar zijn relaas is mij wel al die tijd bij gebleven en ik vraag mij nog steeds af hoe het hem het afgelopen voorjaar vergaan is.
Ook kan ik mij voorstellen dat er mede-forumleden zijn die zich in dit avontuur gestort hebben en ik ben dus ook benieuwd naar hun ervaringen.

Groeten Ger :degroeten:

bert

Dag Ger

Die van die vlierbloesem, dat was ik :lekkerbier:. De afgelopen lente heb ik de vlierbloesem aan de struiken (met name vlierstruiken) laten hangen :weetniet:. Ik ben aan het overschakelen van knoeibrouwen in de keuken naar een iets handelbaarder garagebrouwerijtje, en da's dus bouwen ipv brouwen.
Ik kan je wel vertellen dat ik onlangs het laatste flesje met gemengde gevoelens heb leeggemaakt, blij dat het nog altijd even lekker was :nut: (vlierbloesem subtiel aanwezig in de smaak), droevig dat het nu op is :-[.
minpuntje bleef de kraag, aanvankelijk enthousiast schuimend maar ook snel weer verdwenen. Ik wacht nu op de volgende lente en ga dan nog eens aan de slag, met enkele lichte wijzigingen aan het recept.

Tot daar mijn verhaal, eens benieuwd of er nog van die nutcases zijn die zich eraan gewaagd hebben.

Bert

Adrie

Jazeker, er zijn meer nutcases  :nut: . In het grijze verleden heb ik wel eens een bier gebrouwen met gedroogde vlierbloesems en andere bloemen en kruiden erin. Het resultaat leek meer op kruidenthee dan op bier, maar vrouwen bleken dit bier erg lekker te vinden. En ook bij ons bier was er geen schuimkraag. Waarschijnlijk zitten er stoffen in de bloesems die het schuim destabiliseren.
Ondertussen ben ik helemaal af van de kruiden. Met de gist- en hopkeuze kun je al zoveel afwisselen, dat kruiden voorlopig op het tweede plan staan.

Groeten,

A3

Peter_van_den_Hurk

Heer Ger,
In het verleden heb ik ook wel eens Vlierbloesen gebruikt om een lekker bier te krijgen.
Ik had gebrouwen met alleen pilsmout om de Vlierbloesem geur zo goed mogelijk waar te kunnen nemen.
Toen het bier uitgegist was, heb ik 10 liter apart genomen en daar 1 litermaat verse (afgeknipte) Vlierbloesen ingedaan.
Dit nog 1 dag laten staan en toen gefilterd.
Het resultaat was een prachtig bier met lichte vlierbloesem geur en smaak.
Het schuim bleef bij mij wel mooi staan.
groet Peter

Ger

Heren,
Bedankt voor de reakties, interessant!!!!
Ik zal er geen brouwdag aan wagen, maar een experiment met wat moutextract lijkt me wel de moeite waard.

 :degroeten: Ger

Patrik_Claes

Ik denk dat ik iemand jaloers kan maken...want ik heb Bert's allerlaatste flesje met vlierbloesembier in mijn kelder staan! Ik was eigenlijk tot nog toe van plan om de gist uit het flesje op te kweken want aroma en smaak waren echt zeer fraai en het leek me onmogelijk dat dat enkel kwam door de bloesen zelf (hoeveel bleosem heb je nu weer juist gebruikt per liter Bert?). Omdat het hier echter ging om 'spontane fermentatie' ging ik er vanuit dat het om verschillende gisten tegelijk ging, die  daarenboven fel van jaar tot jaar kunnen verschillen...om dezelfde 'melange' terug te bekomen zou je volgens mij daarom dus een gistcultuur van het flesje moeten maken, uitstrijken op platen en de individuele kolonies analyseren om de soort te bepalen, om vervolgens nog de juiste verhouding van de verschillende giststammen te zoeken  :nut: wel heel veel werk dus! En nu staat dat flesje dus al meer dan een jaar in mijn kelder  :-[  te laat om nog gist uit op te kweken vrees ik, of toch om alle stammen terug tot leven te wekken. Rest me dus nog 1 ding: opdrinken! Wat denk je Bert, een keertje afspreken? (er is ook nog die Geuze van een jaar of 20!).

Groetjes,

Patrik

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.