Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koeling gistingemmer  (gelezen 311 keer)

Offline Brouwerij Tpleintje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Koeling gistingemmer
« Gepost op: 16-09-2020 16:42 u »
Hey collega's  ;D

Ik wou eens horen hoe jullie het gistingsvat koel houden bv. 10 graden
Bij ons is het redelijk warm ongeveer 20 graden iemand tips of uitleg?
Het is een tripel bier trouwens ;)

Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Laikea

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: koeling gistingemmer
« Reactie #1 Gepost op: 16-09-2020 16:55 u »
Hey collega's  ;D

Ik wou eens horen hoe jullie het gistingsvat koel houden bv. 10 graden
Bij ons is het redelijk warm ongeveer 20 graden iemand tips of uitleg?
Het is een tripel bier trouwens ;)

Alvast bedankt.

Veelal wordt dit gedaan met een zogenoemde gistkast. Dit is eigenlijk een omgebouwde koelkast die een temperatuursrange heeft van 7 tot 20 graden (vaak daar buiten ook nog). Zodoende kun je je bier dat lekker aan het vergisten is op je ideaal gewenste temperatuur houden!

Offline Brouwerij Tpleintje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16-09-2020 16:58 u »
Oke dank u
Is er misschien nog een alternatief want bij ons gaat dat een beetje moeilijk zijn in onze ruimte.

Alvast bedankt.

Offline Laikea

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 16-09-2020 17:00 u »
Oke dank u
Is er misschien nog een alternatief want bij ons gaat dat een beetje moeilijk zijn in onze ruimte.

Alvast bedankt.

Heb je toevallig ruimte in je gewone koelkast? Anders kun je altijd proberen met een koelbox lijkt me alleen heb ik hier geen ervaringen mee

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-09-2020 17:21 u »
1e: Natte lap om het vat kan al 1-2 graden schelen tov buitentemperatuur.  Wel elke paar uur bevochtigen.. Doe ik soms als mijn bierhok nét iets te warm is.
2e. Vat in een bak water, en daar elke paar uur ijsblokjes, koel-elementen of bevroren waterflessen ingooien. Kun je wat meer graden mee afsnoepen, maar blijft gerommel in de marge.
Daar ga je op een gewone zomerdag géén 10'C  mee halen, tenzij je ega ijsboer is.
3e: Brouwzakken.. isolerend omhulsel voor gistvat waar je koel-elementen in kunt proppen. Werkt, maar is veel werk om koeling te verversen en kost meer dan een oud koelkastje.
4e: (eigenlijk nr1 met stip): Koelkast gebruiken. Waar een wil is is een weg. Die koelkast cq bier-clima kan de ander 90% van de tijd voor huishouden worden gebruikt.
4e: Alleen ondergisters brouwen in winter.. Zo simpel, en toch werkt dat.. Maar dat was je vraag niet.
Proost, Snelbier

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-09-2020 19:23 u »
Ik zie het probleem niet direct van 20 graden bij een tripel... maar je hebt niet bijster veel opties: of een ruimte die veel koeler is of iets waar je een koeling kan plaatsen (waarbij een koelkast de makkelijkste weg is) al het andere is vooral gedoe...

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-09-2020 19:57 u »
Kveik misschien?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16-09-2020 22:23 u »
Oke dank u

Alvast bedankt.

Er is een alternatief.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/temperatuurcontrole/d/coolbrewing-bag

Ideaal is het niet, een koelkast is handiger.

Tags: