Gajes van Bruut

Gestart door rutger1973, 15-09-2020 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutger1973

Hallo brouwers,

Ik zou graag eens een poging willen wagen om een kloon te maken van Gajes van Bruut. Heerlijke hoppige tripel.

Op verschillende sites wordt er bij dit bier aangegeven dat gebruik is gemaakt van Europese en Amerikaanse 'C-hoppen'. Wordt hiermee hop bedoeld met een citrus smaak of de centennial/citra/Cascade hop combinatie?

https://www.tapperijdezwaan.nl/speciaal-bieren/produkt/182/Gajes

Groet!


Herman

Met 'C' hoppen wordt vanouds gedoeld op Cascade, Centennial, Chinook en Columbus. Citra is ook met een C en is hier later bij gekomen, maar is qua smaak wel anders. Samen zijn dit wel de 5 C's. De 1e vier vind ik meer overeenkomsten met elkaar hebben dan dat dit met de Citra het geval is.

rutger1973

Dank Herman,

Wat zouden ze dan bedoelen met Europese hoppen? De 5 hoppen die je noemt zijn allen Amerikaans...

Herman

Zeg het maar.... Saaz, Hallertau (diverse soorten), Fuggles, EK Goldings, Styrian Goldings, Strisselspalt, Spalt(er) etc.....
Mail ze voor info, veel brouwers willen amateurs best op de goede weg helpen en verklappen van hop verklapt niks over het recept ten slotte.

Griebelienus

Citaat van: rutger1973 op 15-09-2020  23:09 uHallo brouwers,

Ik zou graag eens een poging willen wagen om een kloon te maken van Gajes van Bruut. Heerlijke hoppige tripel.

Op verschillende sites wordt er bij dit bier aangegeven dat gebruik is gemaakt van Europese en Amerikaanse 'C-hoppen'. Wordt hiermee hop bedoelt met een citrus smaak of de centennial/citra/Cascade hop combinatie?

https://www.tapperijdezwaan.nl/speciaal-bieren/produkt/182/Gajes

Groet!

Bruut Gajes! Oei oei, griebel de griebel! Dat is een lekker bier! (krijgt 4 sterren van de 3 in mijn proef-logboek ;-).

Dit volg ik even vol belangstelling. Lijkt me een zeer interessante uitdaging. Die jongens van Bruut die kunnen er echt wat van (en houden hun recepten echt wel geheim hoor). Op t etiket staat: gerstemout, hop, koriander en gist.
Naar mijn smaak zit er zeker Cascade in als aromahop. Miscchien Wilamette halverwege de kook. Wat betreft de Europese hoppen, schat ik iets van Magnum of Tettnang als bitterhop en een fruitige hop op het eind bij vlamuit, zoiets als EK Golding of Styrian, Hallertau Tradition of toch een VS hop, zoals Mosaic voor de fruitige afdronk.
Wat de gist betreft, die zou er in moeten zitten. Misschien is die op te kweken? Ik vermoed een Belgische triple-gist met een bepaalde fruitigheid.

Wat de mout betreft. Ik denk pale ale of pilsmout een beetje Munich (10%)  en cara 120 (3%)  of zoiets. Alleen pilsmout en 3% aromamout (50 ebc) doet t ook. Dus elke standaard basis voor een triple met een maischschema van 40 min op 62 en 30 min op 72 zal voldoen voor enige mout/zoetheid en een mooie goudgele kleur.

wernerthefox

Citaat van: Herman op 15-09-2020  23:16 uMet 'C' hoppen wordt vanouds gedoeld op Cascade, Centennial, Chinook en Columbus. Citra is ook met een C en is hier later bij gekomen, maar is qua smaak wel anders. Samen zijn dit wel de 5 C's. De 1e vier vind ik meer overeenkomsten met elkaar hebben dan dat dit met de Citra het geval is.
Enigszins off-topic: Vind je Columbus vergelijkbaar met Cascade en Centennial? Naar mijn idee is Columbus erg kruidig...wiet-achtig bijna.

Jacques

Citaat van: Herman op 15-09-2020  23:55 uZeg het maar.... Saaz, Hallertau (diverse soorten), Fuggles, EK Goldings, Styrian Goldings, Strisselspalt, Spalt(er) etc.....
Mail ze voor info, veel brouwers willen amateurs best op de goede weg helpen en verklappen van hop verklapt niks over het recept ten slotte.

Ik denk dat daar nieuwe Europese hopsoorten bedoeld worden. Kruisingen van traditionele Europese en Amerikaanse hopsoorten, zoals Mandarina Bavaria. Hopsoorten met veel citrusachtige aroma's.
http://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/mandarina-bavaria/

Herman

Ik vind ze allen behoorlijk verschillend hoor, Columbus herinner ik me als kruidig en wat harsig.

Griebelienus

Als je de reviews leest van https://www.bierista.nl/bruut-gajes  dan zou je het volgende kunnen opmaken.

Gist:
In elk geval zit er gist in de fles (goed nieuws!, dus opkweken maar om te ruiken of het wat kan worden of dat het bottelgist is)
Zo niet, dan wellicht een Belgische gist kiezen die enige fruitigheid geeft. Wyeast Chouffe, Chimay, Westmalle of  van white-labs veel van de 500 serie, of een korrelgist van MJ: MJ31, 41 , 47 of de Fermentis gsiten:T-58 of BE-256. In de meeste gevallen relatief warm vergisten voor de fruitigheid en kruidigheid. 21 tot 25 a 26 graden of zoiets. (zie elders op dit forum of het boek van A3 Otte voor de vele specs van de gisten)

Moutstort: 
8 % Vol,een goud-gele amberkleur, wordt vaak gemeld, ook een biscuit-smaak, dus ik denk:
gewoon pilsmout, munchnermout, biscuit-mout en een cara mout (karamel).
dus ik stel voor: 85 % pils, 5 % Munchner, 3 % biscuit en 2 % CaraMunich (120 ebc) en 5% suiker  (beetje afhankelijk van je maisch-rendement meer of minder suiker toevoegen bij t koken om op t gewenste sg te komen)
maischschema:  30 min 63 graden en 30 minuten 72 graden (veel mensen proeven de zoetheid)

Hop.
Op het etiket staat 37 IBU, maar veel mensen rapporteren grapefruit, citrus en limoen, maar ook tropisch fruit. Kruidigheid en bitterheid. "Europese en Amerikaanse C-hoppen" in de beschrijving, betekent niet dat de Europese hoppen ook C-hoppen zijn.  Dus ik denk aan een Europese hop als bitterhop, met enige kruidigheid, zoals bijvoorbeeld Challenger of Magnum. Maar Mandarina Bavaria zou ook kunnen (maar ik vind de smaak daarvan het een beetje tegenvallen in vergelijking met een van de CTZ hoppen als bitterhop, kan je beter Columbus nemen). Dan halverwege de boil Cascade en nog een dosis aan het eind bij Vlamuit. Maar als je die fruitigheid wilt en niet alleen op de gist wilt verlaten, zou ik ook adviseren om naast een frisse citrus-hop als laatste hopgift ook een beetje Mosaic toe te voegen. Deze laatste geeft een 'tropische vruchten' afdronk. 10 gram op 20 liter lijkt me dan genoeg.

Een late hopgift met Mandarina kan ook, maar persoonlijk zou ik dat niet doen, te weinig "citrus-punch", in vergelijking met Cascade vind ik) Een late hopgift met Styrian of EK Golding kan ook de citrus-limoensmaak geven. Drooghop is volgens mij niet aan de orde, daarvoor is de hop te weinig uitgesproken.

Kruiden: dat lijkt me verder duidelijk: geplette koriander.Ik denk relatief veel, want je kan het echt goed proeven. Een redelijk verse koriander komt goed naar voren bij 10 tot 15 gram per 20 liter. Laatste 10 minuten meekoken en dan er uit halen. (hopsock of hopspider is essentieel)

Ben benieuwd naar je eigen ideeën hierover. Een opzetje maken in BrouwHulp of een ander programma?

rutger1973

Ik heb inmiddels contact gehad met de Bruut. Heel aardig te woord gestaan maar ze geven helaas niet veel prijs over het recept (wat op zich logisch is). De volgende zaken heb ik gevonden:
ABV 8%
EBC 15
IBU 37

Mout:
Pilsmout (96,8%)
Cara 120 (3,2%)

Filmpje gezien waarin de Brewboys vertellen dat ze Gajes op de vriendentap nemen. Hierin wordt aangegeven dat er een 'Ale gist' wordt gebruikt en hij spreekt over Cascade en Centennial. Daarmee moet ik het maar mee doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.