Vlokken en de smaak zakt weg naar de bodem

Gestart door Frank1989, 14-09-2020 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank1989

Dag medehobbybrouwers,

Ik heb na enkele blikbrouwsels onlangs mijn eerste eigen BIAB-biertje gemaakt. Deze IPA welteverstaan: https://www.twortwat.nl/p-site/t-n/het-ganse-ijland En eerlijk gezegd is het voor een eerste poging tot moutbrouwen qua smaak helemaal geen slecht biertje geworden.

Wel zijn me twee minder goede dingen opgevallen aan het eindproduct en ik ben benieuwd of jullie hiervoor een oplossing weten.

Ten eerste: er zitten kleine vlokjes in het bier. Ik las op het web al dat dit waarschijnlijk eiwitten zijn en dat dit vaker voorkomt. Zeker ook bij koudgehopte bieren. Hoe voorkom je dat deze vlokken in je bier belanden? Ik heb gewoon het recept gevolgd en overgeheveld met een hevel met droesemkop, dus ik denk dat het daar niet aan kan liggen.

Ten tweede: het lijkt wel of de bitterheid van het bier uitzakt in de fles naar gelang de tijd vordert. De flesjes staan na de hergisting nu zo'n drie weken in de koelkast. Toen ik een paar dagen terug weer eens ging proeven en ik het flesje niet helemaal uitschonk, smaakte het bier ineens een stuk wateriger. Wat bleek, de smaakexplosie zat in de laag (ongeveer een derde deel van het bier) die nog onderin de fles zat. Komt het vaker voor dat met name de bitterheid uitzakt naar de bodem van de fles? Of kan dit wijzen op een brouwfout van mijn kant?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Jacques

De vlokjes kunnen eiwitten zijn maar ook gist...

De bitterheid van je bier wordt met de tijd minder. Dit komt vooral doordat andere smaken meer naar voren komen.




Gist neemt bitterstoffen op. Als je gist meeschenkt wordt je bier vaak een stuk bitterder.

Poorsprong

Citaat van: Jacques op 15-09-2020  21:33 uDe vlokjes kunnen eiwitten zijn maar ook gist...

De bitterheid van je bier wordt met de tijd minder. Dit komt vooral doordat andere smaken meer naar voren komen.




Gist neemt bitterstoffen op. Als je gist meeschenkt wordt je bier vaak een stuk bitterder.

Dit is een interessante grafiek Jacques. Ik snap dat het afhankelijk is van de omstandigheden, maar kun je in z'n algemeenheid iets zeggen over de schaal van de tijd. Is helemaal links direct na het bottelen? En na hoeveel weken/maanden begint de kartonsmaak zich te ontwikkelen? Smaken verschillen, maar voor veel bieren lijkt mij dat het optimum ergens voor het kruispunt van de bessen en de zoete smaken ligt? Dankjewel.

Groet,
Pieter

Jacques

Citaat van: Poorsprong op 16-09-2020  08:39 uDit is een interessante grafiek Jacques. Ik snap dat het afhankelijk is van de omstandigheden, maar kun je in z'n algemeenheid iets zeggen over de schaal van de tijd. Is helemaal links direct na het bottelen? En na hoeveel weken/maanden begint de kartonsmaak zich te ontwikkelen? Smaken verschillen, maar voor veel bieren lijkt mij dat het optimum ergens voor het kruispunt van de bessen en de zoete smaken ligt?

Het is allereerst een globaal plaatje om een idee te geven hoe de smaakontwikkeling verloopt.
Zo kan de oxidatiesmaak (kartonachtige smaak) zich sneller ontwikkelen als je geen oog hebt voor het voorkomen van oxidatie.

De smaakontwikkeling van een bier is afhankelijk van de zwaarte van het bier, de temperatuur tijdens het bewaren en de zuurtegraad van een bier. Zure bieren bewaren in de regel beter dan bieren met een hoge pH-waarde.

Frank1989

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Excuses voor mijn late antwoord. Ik denk in dit geval dat het gist is geweest wat, zoals Jacques al schreef, een deel van de bitterheid heeft opgenomen. Dit zeg ik ook omdat de vlokjes na het uitschenken weer naar de bodem zakken en daar samenklonteren op zo'n manier dat het lijkt op gist.

Ik heb in elk geval weer wat geleerd! Dank!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.