Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid water  (gelezen 6654 keer)

Offline Gijsbert

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoeveelheid water
« Reactie #50 Gepost op: 19-09-2020 11:14 u »
Kleurtjes zijn om aan te geven wat invoervelden zijn (groen) en uitvoer (roze, waar je dus niets kunt invullen)

ps ik weet jouw rendementen niet. Maar na 1 keer brouwen weet je je echte begin SG bij volume einde koken en daarmee kun je veld B17 bepalen. Deze heb ik nu even op 80% gezet, dus dan heb je 20% verlies tov een optimaal bodemfilter zoals in prof brouwerij zit.

Hans bedankt. Ik ga het eens op mijn gemak bekijken en laat je na mijn batch mijn bevindingen horen/lezen. Kun je de sheet alsnog als bijlage sturen? Op mijn tablet opent ie wel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #51 Gepost op: 19-09-2020 11:15 u »
Die 10% per uur is een richtlijn. Als je 1000 liter brouwt of 10 liter scheelt nogal wat in verdamping. En die richtlijn gaat er ook vanuit denk ik dat je dezelfde hoogte/breedte verhouding hebt voor je wort, dus feitelijk alles opschalen met zelfde vorm van je ketels.
Als je bv 10 liter brouwt in een brouwautomaat of 20 liter dan zal bij 10 liter de hoogte breedte verhouding maar de helft zijn. dus qua kookbellen zal dat inderdaad niet nodig zijn om het vermogen te verdubbelen naar 20 liter tov 10. Maar qua karamelisering zal 10 liter bij hetzelfde vermogen wel meer verkleuring opleveren tov 20 liter omdat het oppervlak waar het karameliseren plaatsvind vooral de bodem is. ook bevat 20 liter meer DMS van 10 liter dus zal je feller moeten koken om dat eruit te dampen. Dus het is allemaal niet zo zwartwit. In de praktijk is het vooral een kwestie van voor jezelf uittesten wat het beste resultaat geeft mbt eiwit uitvlokking en uitdampen van DMS. (groentesmaak)
De snelheid van koken gaat/hoeft natuurlijk niet omlaag  aan het einde. zo nauwkeurig heeft allemaal geen zin.
10% per uur (bv tov je volume begin koken) blijft wel een eerste richtlijn.

Dank je Hans voor het uitgebreide antwoord. Maar mijn vraag gaat over of ik de verdamping bij een 10 liter batch lager zou moeten instellen (in mijn brouwsoftware) dan bij een 20 liter batch?

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 19-09-2020 13:27 u »
In beide gevallen wil je op +-10% zitten, dus afgezien van wat je nu ingevuld hebt staan, ja of nee.
Als je liters hebt staan, dan zul je wat moeten aanpassen, immers 2 liter wegkomen op 10 of 100 liter is niet hetzelfde.
Als je procenten hebt staan, dan nee... immers 10% is immers altijd 10%

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #53 Gepost op: 19-09-2020 15:46 u »
In beide gevallen wil je op +-10% zitten, dus afgezien van wat je nu ingevuld hebt staan, ja of nee.
Als je liters hebt staan, dan zul je wat moeten aanpassen, immers 2 liter wegkomen op 10 of 100 liter is niet hetzelfde.
Als je procenten hebt staan, dan nee... immers 10% is immers altijd 10%

Ah, nu begrijp ik het: je moet ongeveer 10% verdampen om van je DMS af te komen? Mijn gedachte  was altijd: ik kook een uur om van de DMS af te komen en de installatie bepaalt hoeveel er dan verdampt is.

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 19-09-2020 17:17 u »
Volgens die logica kan je ook de vlam voluit zetten en met een lege ketel komen te staan... ;)

Offline Gijsbert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 19-09-2020 18:52 u »
Hans bedankt. Ik ga het eens op mijn gemak bekijken en laat je na mijn batch mijn bevindingen horen/lezen. Kun je de sheet alsnog als bijlage sturen? Op mijn tablet opent ie wel.
Hans zou je mij de excelsheet kunnen posten als bijlage?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 19-09-2020 18:57 u »

Dank je Hans voor het uitgebreide antwoord. Maar mijn vraag gaat over of ik de verdamping bij een 10 liter batch lager zou moeten instellen (in mijn brouwsoftware) dan bij een 20 liter batch?

Dat hangt puur af van welk kookvermogen je gebruikt dat bepaalt voor vrijwel 100% je verdamping. Voor 10 liter kun je iets minder fel koken dan voor 20 liter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 19-09-2020 18:58 u »

Die zat al als bijlage bij het bericht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 19-09-2020 21:36 u »
Ah, nu begrijp ik het: je moet ongeveer 10% verdampen om van je DMS af te komen? Mijn gedachte  was altijd: ik kook een uur om van de DMS af te komen en de installatie bepaalt hoeveel er dan verdampt is.

Voor de liefhebber.

Als het gaat om DMS kwijt tet raken zijn er meer factoren in het spel.

Zie dit uitgebreide artikel over de vorming van DMS http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
Zoals je in het artikel kunt lezen is het een complexe materie.
Niet alleen voldoende lang koken (met daarbij behorende verdamping) maar ook het koelen van het wort speelt een belangrijke rol. Overigens heb ik wel eens begrepen dat een verdamping van 8% voldoende is voor het verdampen van P-DMS.

Offline Gijsbert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 19-09-2020 21:51 u »
Die zat al als bijlage bij het bericht.
Klopt, zag hem eerst niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 19-09-2020 21:55 u »

Hans heeft het rekenblad aan zijn reactie gekoppeld. Die kun je downloaden.

Offline Gijsbert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 19-09-2020 22:04 u »
Hans heeft het rekenblad aan zijn reactie gekoppeld. Die kun je downloaden.
Dank je Jacques, ik zag hem eerst niet.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #62 Gepost op: 01-10-2020 22:31 u »
Dat hangt puur af van welk kookvermogen je gebruikt dat bepaalt voor vrijwel 100% je verdamping. Voor 10 liter kun je iets minder fel koken dan voor 20 liter.

Ook aan de vorm van je pan, als je een ondiepe brede pan hebt, verdampt er meer dan een smalle diepe pan...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #63 Gepost op: 02-10-2020 02:20 u »
Ook aan de vorm van je pan, als je een ondiepe brede pan hebt, verdampt er meer dan een smalle diepe pan...
Dat klopt volgens mij niet. Waar zou de energie om het water te laten verdampen vandaan moeten komen anders dan van je brander? Het kan hooguit zijn dat de brander iets efficiŽnter is bij een grotere bodem, maar dat zal niet veel schelen. Het gaat dus puur om het vermogen wat je brander overbrengt naar je pan en dat kun je simpel meten door te kijken hoe snel een bepaalde hoeveelheid water opwarmt.

Tags: