Welk bier als beginner?

Gestart door Heyudude, 12-09-2020 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heyudude

Hoi
Irk heb een setje brouwspullen overgenomen en daar zit als oefenmateriaal Belgisch blond, Belgisch bruin en Abdij bier (oftewel dubbel) in (in blik van Bewferm)
Het eerste brouwsel een Belgisch blond staat op de fles, geen idee of het lekker is. Denk het wel.De andere ga ik ook opmaken om ervaring op te doen.
Daarna wil ik zelf een keuze maken, ik had al gelezen: geen pils. Ik heb ook nog geen gecontroleerde gistkast.De vraag is wat dan wel? Tips zijn welkom  :groots:

brouwerwaldonk

Nu wil je nog blikbrouwen doen, ooit wil je beginnen met mout en hop, begin dan met iets simpel met enkel pilsmout voor een blond bier van hoge gisting (dit wordt geen pils).

Heyudude

De blikken wil ik wel opmaken ook al is het proces eenvoudiger, denk om ervaring op te doen met gisten op vat en bottelen kan dat geen kwaad. De SG waarde meten, de suiker na de eerste vergisting toevoegen? Probeersels zal.
Daarna met zelfgekozen mout en hop, maar dan een recept dat geschikt is. Een blonde dus? Heb je toevallig een link naar een voorbeeld?

Simco

Je walsenmolen is onderweg dus dat is al een goed begin.

Ikzelf ben begonnen met witbier vanwege het seizoen.

Een blonde is altijd goed en niet te complex. Kies in ieder geval een recept met een eenvoudig maischschema en met hooguit 2 soorten mout en 1 hop. Verder vind ik zelf korrelgist erg makkelijk te gebruiken.

Ikzelf heb nu een aantal maal een eenvoudig witbier en een blonde gebrouwen. Wat ik zelf het lastigste vind is de temperatuur constant houden. Ook al heb ik een inductie plaat, het is en blijft erg opletten.

Heyudude

Citaat van: Simco op 12-09-2020  17:31 uJe walsenmolen is onderweg dus dat is al een goed begin.
Dat klopt. Het verschil met een simpelere schijfmolen was te gering om het niet te doen.

CiteerIkzelf ben begonnen met witbier vanwege het seizoen.

Een blonde is altijd goed en niet te complex. Kies in ieder geval een recept met een eenvoudig maischschema en met hooguit 2 soorten mout en 1 hop. Verder vind ik zelf korrelgist erg makkelijk te gebruiken.

Ikzelf heb nu een aantal maal een eenvoudig witbier en een blonde gebrouwen. Wat ik zelf het lastigste vind is de temperatuur constant houden. Ook al heb ik een inductie plaat, het is en blijft erg opletten.
Witbier? Hmm lekker. Goed plan of een blonde inderdaad.
De temperatuur? Ja dat merkte ik nu al, ben ook van plan om een Inkbird voor dit doel te gebruiken. De thermostaat vd ketel gebruik ik dan niet.De pan wordt niet overal gelijkmatig warm, en bovenin is het uiteraard ook minder warm.
(ik snap wel waarom het wort wordt rondgepompt... ach ja ik moet het ermee doen)

Markie Mark

Ik zou beginnen met een tripel of blond met een korrelgist (bovengister) en 1 tot max 2 soorten hop. Dan beperk je de hoeveelheid ingrediënten enorm en hou je het proces simpel maar kom je wel tot een fantastisch bier.

Jan de Graaff

In mijn optiek maakt het allemaal geen bal uit, waar je mee begint. Ik zou bijna zeggen: het gaat toch wel fout, maar dat is niet helemaal eerlijk (of waar). Als je nu blikken brouwt doe je al wat ervaring op. Ik zie je hier op het forum bezig, dus lees je je in.
Met andere woorden: je hebt al een behoorlijke voorsprong.

Wat ik zou adviseren: Brouw een bier waarvan je denk dat je die lekker vindt. Dan doe je je best en heb je een idee van wat je zou willen van het eindresultaat. Als je het dan niet genaild hebt is het de ultieme uitdaging om het nog een keer, maar dan goed, te doen...
Ik heb één keer een English Bitter gebrouwen en ik hou niet zo van English Bitters... Ik vond 'm niet lekker maar ik heb ook geen flauw idee of ie goed of slecht was. Misschien was het de beste English Bitter ooit gebrouwen, maar dat is dan wel compleet aan de mensheid voorbij gegaan dan... (hij deed 't wel heel erg goed in de haché, meerdere malen!)

Daarnaast: jij bent waarschijnlijk degene die het meeste van je bier gaat drinken en je zult je eigen ergste criticus zijn. Dus, brouw wat de criticus in je milder stemt en doe je best. En brouw soms wat voor je levenspartner; dat helpt. En dat is alles, eigenlijk.

En dit geldt niet alleen voor een beginner, maar precies zo voor een oude rot.

JanPieter

Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig en ben eerst eens met 3 blond bieren begonnen om mijn installatie en processen te leren kennen. Met name de verliezen bepalen, opwarmtijden, organisatie op een brouwdag leer je als je een aantal keren ongeveer hetzelfde bier brouwt. Ik vind het opmerkelijk dat mijn eerste blond toch een goed bier is geworden, ondanks de vele 'fouten', maar daarom is mijn 3e blond een veel beter bier geworden. Niet complex, maar wel alles in de processen gecontroleerd en het is zeker reproduceerbaar.

Mijn advies zou dus zijn om een eenvoudig recept te pakken, en dat en aantal keren achter elkaar met de nodig aanpassingen te brouwen om jezelf alles eigen te maken.

Succes!

p.s. Ik probeer elke brouwdag minimaal één grote verbeterslag te maken. Dus zaken die me niet bevielen anders aan te pakken. Leren doe je elke keer, dus ik schrijf op een brouwdag en kan dan teruglezend bepalen waar het figuurlijk laag hangende fruit voor een volgende bouwdag hangt.  ;)

André de Laat

SMaSH brouwsels. Simpeler kan haast niet. In combinatie met een eenstaps maischschema. Ook aan te raden: koop een goed boek. Er zijn er zat te koop overal. ¨Bierbrouwen voor Dummies¨ van Jacques bijvoorbeeld of ¨Verander water in bier¨ van Adrie Otte. Gewoon bij Bol.com te koop. En als je de banner op deze pagina gebruikt doe je Jacques er dubbel plezier mee.

Succes ermee,

André de Laat.

André de Laat

Citaat van: Simco op 12-09-2020  17:31 uWat ik zelf het lastigste vind is de temperatuur constant houden. Ook al heb ik een inductie plaat, het is en blijft erg opletten.

Ik werk ook met een inductieplaat. Een Hendi, 3500 Watt, de digitale uitvoering. Die stel ik in op temperatuur en die houdt ie mooi vast. Geen enkel probleem.
https://www.bol.com/nl/p/hendi-inductiekookplaat-model-3500-digitaal/9200000065493675/

André.

Heyudude

Citaat van: André de Laat op 12-09-2020  23:15 uSMaSH brouwsels. Simpeler kan haast niet. In combinatie met een eenstaps maischschema. Ook aan te raden: koop een goed boek. Er zijn er zat te koop overal. ¨Bierbrouwen voor Dummies¨ van Jacques bijvoorbeeld of ¨Verander water in bier¨ van Adrie Otte. Gewoon bij Bol.com te koop. En als je de banner op deze pagina gebruikt doe je Jacques er dubbel plezier mee.

Succes ermee,

André de Laat.


Goed advies (ook hierboven). Dank! We gaan weer eens neuzen in de recepten databases.

William

Ik zou beginnen met een bierstijl die jezelf lekker vind (en jou huisgeno(o)t(en) ook).

Als dat Belgische-achtige bieren zijn dan is gistkarakter en doordrinkbaarheid belangrijk en zou ik verschillende gisten proberen.
Als je meer van de IPA-achtige bieren bent is gistkarakter minder belangrijk en richt je jezelf meer op de hop - bitter versus aroma.

Smash zie ik als een volgende stap waarin je vooral de individuele effecten van mout en hop leert kennen. Nadeel van smash is dat het soms een beetje saaie bieren kunnen worden....

André de Laat

Citaat van: William op 13-09-2020  10:45 uNadeel van smash is dat het soms een beetje saaie bieren kunnen worden....

Vind je? Ik heb al tig SMaSH bieren gebrouwen (IPA stijl) en zijn allemaal heerlijke bieren geworden.

William

Citaat van: André de Laat op 13-09-2020  11:16 uVind je? Ik heb al tig SMaSH bieren gebrouwen (IPA stijl) en zijn allemaal heerlijke bieren geworden.

Ja, ik vind de combinatie van twee of drie hoppen prettigere bieren opleveren mbt bitterbalans en aroma.

André de Laat

Citaat van: William op 13-09-2020  11:25 uJa, ik vind de combinatie van twee of drie hoppen prettigere bieren opleveren mbt bitterbalans en aroma.

Zo zie je maar... Iedereen beleeft het anders. Maar goed ook.

Heyudude

Ik weet het goed gemaakt. Ga gewoon van alles een keer proberen, dan kan ik meepraten  ;D


Ja ik denk dat we hier wel een witbier of een Belgische hoog gistend bier waarderen, vrouwlief kijk al naar de bubbels in de fastferment. Blub blub, soort aquarium  :)


IPA nog niet echt fan van, maar te weinig gedronken denk ik. Wie weet...

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 13-09-2020  11:52 uIPA nog niet echt fan van, maar te weinig gedronken denk ik. Wie weet...

Ik brouw bijna niks anders dan IPA´s :) ;)  :proost: :proost: :nut: :nut:

Moest er vroeger ook niks van weten. Nu wil ik niks anders meer. Maar misschien verandert dat wel weer een keertje  :) ;)  :proost: :proost: :nut: :nut:

André.

Lange1985

Wat mij betreft is een goede app een aanrader. Ik gebruik zelf Beersmith 3 op de tablet. Daarin kun je mooi digitaal spelen en berekenen wat kleur, dichtheud, bitterheid etc doen. Daarnaast zit er een enorme database met recepten van andere gebruikers bij.
 :brouwen:


Heyudude

Aha werkt tapatalk nog? Al gezocht naar hobbyforum, vond het niet.


Een tripel? Hmm wel wat ingewikkelder maar met de juiste voorbereiding wel te doen.
Staat op de lijst hier. 🙏🏼 dank

Jacques

Citaat van: William op 13-09-2020  10:45 uSmash zie ik als een volgende stap waarin je vooral de individuele effecten van mout en hop leert kennen. Nadeel van smash is dat het soms een beetje saaie bieren kunnen worden....

Ben ik met je eens.

Bier krijgt meer diepgang als 2 of 3 soorten mout gebruikt en ook 2 of 3 hop. Je kunt dan ook een donkerder bier brouwen. Met alleen chocolademout gaat dat echt niet lukken.

Waarom smash aanbevolen wordt aan beginners is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Afwegen is niet het grootste probleem als je begint met brouwen. Het brouwen van een smakelijk bier stimuleert meer. Het leren van wat de invloed is van de individuele ingrediënten komt later.

Heyudude

Als je het zo stelt js het net zoals koken, je kunt makkelijk een recept volgen met stappen. De kunst is echter te herkennen of er iets aangepast moet worden om de smaak te verbeteren of meer naar je eigen smaak aan te passen.

Ik was ook al van plan om een standaard recept, bewezen en niet te lastig te maken. Iets wat ik herken, dan wat variaties aanbrengen... bedoel ik begin net, als het goed is nog lang niet klaar met leren en experimenteren

seed7

Citaat van: Heyudude op 12-09-2020  17:39 uWitbier?

Witbier is een zeer beginners onvriendelijk bier, zeer weinig hop en daarmee een grotere kanst op smaakafwijkingen door wilde 'beestjes'.

Eenvoudig bier, Pale Ale. Kun je alle kanten mee op.

Ingo

Heyudude

Citaat van: seed7 op 14-09-2020  18:34 uWitbier is een zeer beginners onvriendelijk bier, zeer weinig hop en daarmee een grotere kanst op smaakafwijkingen door wilde 'beestjes'.

Eenvoudig bier, Pale Ale. Kun je alle kanten mee op.

Ingo
Duidelijk... een eenduidig antwoord is lastig want wat voor de een gesneden koek is dat natuurlijk al vergeten hoe lastig het in het begin is.

Pale ale? Eens zoeken, dank alvast. Heb nog even met uitzoeken. De fastferment bevat een dubbele bruine en dat was me al te makkelijk om te maken met een blik. (Ben al verwend :) )
Maar goed ik deed het omdat ik wil leren van het SG meten, bottelen en omgaan met de Fastferment.

Fractus

Hou er ook rekening mee dat je bier pas 'op dronk' is een week of 5-6 na het brouwen, op z'n vroegst. Dus eigenlijk zou je nu moeten nadenken over welk bier je lekker zou vinden om in november/december te drinken ;)

Jan de Graaff

Citaat van: Fractus op 15-09-2020  11:59 uHou er ook rekening mee dat je bier pas 'op dronk' is een week of 5-6 na het brouwen, op z'n vroegst. Dus eigenlijk zou je nu moeten nadenken over welk bier je lekker zou vinden om in november/december te drinken ;)
Helemaal mee eens!! Ik doe precies hetzelfde. Je moet eigenlijk een seizoen vooruit lopen.
Afgelopen zondag heb ik het bier dat ik traditioneel rond de kerstdagen als alternatieve kerstkaart weggeef (het etiket is de kerstwens) gebotteld.
Begin maart brouw ik witbier voor als de zon in mei goed doorbreekt.
Ik ben er alleen dit jaar niet aan toegekomen om in mei een lekker herfstbier te brouwen..  :(

Heyudude

Hmm, dus die 2 weken op fles nagisting dat is een sprookje om de beginnende brouwen niet te ontmoedigen? [emoji16]
Kan me wel wat voorstellen dat langer dan 2 beter is afhankelijk vd biersoort. De dubbel die nu gist zou ook 5-6 weken in de fles moeten. Eens vooruit plannen dan maar... winterbier, kerstbier en dan eenvoudig qua receptuur....


Koken, filteren, gisten, drinken, repeat...

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 15-09-2020  16:30 uHmm, dus die 2 weken op fles nagisting dat is een sprookje om de beginnende brouwen niet te ontmoedigen?
Nee hoor, helemaal niet.
Maar sommige bieren hebben ook tijd nodig om lekker te worden.
Hele hoppige IPAs wil je zo jong mogelijk drinken (<9 maanden) omdat de hoparoma's toch minder worden na verloop van tijd. Pils is ook best lekker jong, maar moet wel een aantal weken lageren.
Donkere bieren, quadrupels en tripels hebben gewoon wat tijd nodig om smaak te ontwikkelen. Ze zijn prima te drinken na 2 weken nagisten op fles, maar de smaak wordt nog wel beter als je ze laat liggen. Sommige Barley-wines kun je het beste een jaar of twee laten liggen.

Goed, het is wel een delicaat geheel; je moet bier ook niet te lang laten liggen; dat is ook weer zonde.
Eerlijk gezegd worden mijn bieren nooit zo heel erg oud. Ik heb nu nog een flesje van mijn Kerstbier van afgelopen jaar liggen. Die, heb ik mij voorgenomen, ga ik eind oktober openen om te kijken hoe de smaak zich ontwikkelt heeft.

Heyudude

Ik zit in brewfather wat te zoeken naar een geschikt recept, valt niet mee. Zit niet meteen te wachten op allerlei toevoegingen zoals Calcium chloride, gypsum etc. En dat in een triple bv.

We zoeken verder en misschien eerst hier op het forum een recept vandaan plukken.


Koken, filteren, gisten, drinken, repeat...

Jacques

Citaat van: seed7 op 14-09-2020 &nbsp;18:34 uEenvoudig bier, Pale Ale. Kun je alle kanten mee op.

Mee eens. Een pale ale heeft meer smaak dan een pils. Dat stimuleert dat je verder gaat met de hobby.
Er is binnen deze bierstijl veel mogelijk. Je hebt keuze uit verschillende mout- en hop- en gistsoorten.

Fractus

Je kunt heel veel recepten hier op het forum vinden. Kijk anders ook even bij de bewezen recepten, daar staan ze mooi in een overzicht van Jacques: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html

En als je een simpel recept zoekt, is dit winnende recept voor een tripel misschien iets: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html
Heeft eerste prijs gewonnen in 2018.

Simpeler dan dat wordt het niet: Pilsmout, kristalsuiker, één hopsoort (Cascade) en een korrelgist. Als je met je rendement wat hoger of lager zit maakt het niet zoveel uit, lekker wordt het toch wel. Misschien het overwegen waard?

Heyudude

Citaat van: Fractus op 16-09-2020 &nbsp;12:17 uHeeft eerste prijs gewonnen in 2018.

Simpeler dan dat wordt het niet: Pilsmout, kristalsuiker, één hopsoort (Cascade) en een korrelgist. Als je met je rendement wat hoger of lager zit maakt het niet zoveel uit, lekker wordt het toch wel. Misschien het overwegen waard?

Zeker: dank! Staat straks  op de lijst van bieren die ik wil maken

Voel er inderdaad wat voor om met IPA's te experimenteren later... maar ja zoveel plannen [emoji4]
Alleen bewezen recepten brouwen doet een kok ook niet.

JayK

Ik ben zelf net begonnen, maar van wat ik lees, zou ik je geen 100% pilsener aanraden, want dan is (waarschijnlijk) je maisch pH te hoog, en dat gaat dan niet goed. En als beginner (ik althans), heb het liever fool-proof, dan dat ik moet gaan meten en bijstellen met zuren e.d.

Mijn eerste partial mash is een Belgisch blond, maar die zit pas net een paar dagen in het gistvat, dus ik kan er weinig over meedelen. Allereerste "brouwsel" was een pre-hopped kit van Coopers, de IPA, en met extra hop was deze erg lekker, ik denk dat ik zelf nog wel een keer een IPA/APA zou willen brouwen, maar hangt inderdaad af van wat jij lekker vindt.

 :biersmile:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.