Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blond en Tripel zonder suiker toevoeging  (gelezen 1497 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Blond en Tripel zonder suiker toevoeging
« Reactie #25 Gepost op: 12-09-2020 22:05 u »
Dat zal zeker kunnen. Extra suiker maakt naast alcohol ook nog wat esters zoals Jacques al aangaf, maar meer ook niet. Dus als je de suiker weglaat krijg je minder alcohol en minder esters. De doordrinkbaarheid wordt meer bepaald door de onvergistbare suikers van de mouten en daar heeft suiker geen invloed op. Dus wat jij wil kan gewoon.

Niet alleen meer alcohol en esters maar ook andere vergistingsproducten worden aangemaakt als je een suikergift doet. Denk aan onder andere acetaldehyde, diacetyl en hogere alcoholen.

Zie onder andere Wort composition and its impact on the flavour‐active higher alcohol and ester formation of beer – a review

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #26 Gepost op: 12-09-2020 22:29 u »
In een blondbier zit doorgaans geen suikerstort.

Als je met 'blond' een Belgisch blond met 6 tot 6.5% ABV bedoelt: daar zit vrijwel altijd suiker in. 

Citaat uit 'Brew like a monk' over Belgisch blond bier: 'Use sugar. An all malt beer will end up too sweet and cloying.'

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #27 Gepost op: 13-09-2020 02:08 u »
Als je met 'blond' een Belgisch blond met 6 tot 6.5% ABV bedoelt: daar zit vrijwel altijd suiker in. 

Citaat uit 'Brew like a monk' over Belgisch blond bier: 'Use sugar. An all malt beer will end up too sweet and cloying.'

Hangt ook weer af van welke gist je gebruikt of die ver doorgist of niet T58 tov M41 is al een heel verschil,
met de M41 kan je gerust een doordrinkbaar volmoutbiertje brouwen van 6-6.5%

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 13-09-2020 06:07 u »
Niet alleen meer alcohol en esters maar ook andere vergistingsproducten worden aangemaakt als je een suikergift doet. Denk aan onder andere acetaldehyde, diacetyl en hogere alcoholen.

Zie onder andere Wort composition and its impact on the flavour‐active higher alcohol and ester formation of beer – a review

Dat klinkt niet positief. Alle 3 wil ik eigenlijk niet nog eens extra in mijn bier. Dus nog een reden om de suiker weg te laten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 13-09-2020 21:54 u »
Dat klinkt niet positief. Alle 3 wil ik eigenlijk niet nog eens extra in mijn bier. Dus nog een reden om de suiker weg te laten.

Het zijn voorbeelden van vergistingsnevenproducten. Vergistingsnevenproducten dragen bij aan de smaak van je bier. Ook als je volmout brouwt worden die aangemaakt.
Lees het artikel uit de link waaruit blijkt dat de samenstelling van de suikers in het wort de smaak van je bier beïnvloedt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 13-09-2020 22:03 u »
Het zijn voorbeelden van vergistingsnevenproducten. Vergistingsnevenproducten dragen bij aan de smaak van je bier. Ook als je volmout brouwt worden die aangemaakt.
Lees het artikel uit de link waaruit blijkt dat de samenstelling van de suikers in het wort de smaak van je bier beïnvloedt.
OK, maar op basis van wat jij nu weet: wat zou je de topicstarter adviseren (dus niet: lees nog maar wat verder)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 13-09-2020 23:24 u »
OK, maar op basis van wat jij nu weet: wat zou je de topicstarter adviseren (dus niet: lees nog maar wat verder)

In een tripel hoort suiker...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 13-09-2020 23:30 u »
In een tripel hoort suiker...
Maar TS zegt ook niet dat het een tripel moet zijn. 

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #33 Gepost op: 13-09-2020 23:43 u »
Maar TS zegt ook niet dat het een tripel moet zijn.

Ik heb al diverse malen een heerlijke tripel en blond bier gebrouwen :proost:, maar in al deze recepten zit een toevoeging van suiker tijdens het koken en of nagisting.
Nu wil ik eigenlijk deze bieren weer gaan brouwen maar dan zonder de suikertoevoeging,.....

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 14-09-2020 01:12 u »
Hij wil hetzelfde bier brouwen maar dan zonder suiker. Dus kan zijn dat het dan geen tripel meer mag heten. Maar of dat erg is?

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #35 Gepost op: 14-09-2020 09:31 u »
Hij wil hetzelfde bier brouwen maar dan zonder suiker. Dus kan zijn dat het dan geen tripel meer mag heten. Maar of dat erg is?
Zijn vragen zijn beantwoordt, dus kan hij er zijn voordeel/nadeel mee doen. Hoe hij zijn bier zal noemen boeit mij niet echt. :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 14-09-2020 16:47 u »

Het is niet een kwestie dat het dan geen tripel mag heten...
Het gaat om de smaak van het bier. Zoals ik al probeerde uit te leggen heeft een suikergift invloed op de smaak van je bier en is een suikergift kenmerkend voor een traditionele tripel.

Je kunt een dergelijk bier brouwen zonder suiker. Iedereen is vrij om te brouwen wat hij wilt. Dat is het mooie van het zelf brouwen van je bier.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #37 Gepost op: 14-09-2020 17:22 u »
Het is niet een kwestie dat het dan geen tripel mag heten...
Het gaat om de smaak van het bier. Zoals ik al probeerde uit te leggen heeft een suikergift invloed op de smaak van je bier en is een suikergift kenmerkend voor een traditionele tripel.

Je kunt een dergelijk bier brouwen zonder suiker. Iedereen is vrij om te brouwen wat hij wilt. Dat is het mooie van het zelf brouwen van je bier.
Wat ook mooi is aan zelf brouwen van bier is dat je gemakkelijk een split batch kunt maken met en zonder suiker. En dan normaliseren op start dichtheid. Dan kun je zelf bepalen wat de suikergift doet en of je het lekker vindt of niet :proost:

Tags: