Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer Epsomzout toevoegen  (gelezen 290 keer)

Offline trebvuister

• Vol lid
  • Land: nl
Wanneer Epsomzout toevoegen
« Gepost op: 09-09-2020 08:38 u »
Dit weekend ga ik brouwen en ga ik ook Epsomzout (magnesiumsulfaat) toevoegen aan mijn water.
Ik ging er vanuit dat ik dat gewoon bij mijn maischwater doe.

Op de verpakking staat: toevoegen als het water kookt.

Ik heb dat nog nooit gehoord.
Is er iemand die weet of het uitmaakt wanneer je het toevoegt (ik denk zelf van niet)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Laikea

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: wanneer epsomzout toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2020 08:53 u »
Of je de magnesiumsulfaat toevoegd als het water koud is of aan het koken is maakt niet heel veel uit. Houd er wel rekening mee dat er water verdampt tijdens het koken, dus als je het eerder toevoegd de samenstelling van je water kan veranderen.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2020 09:23 u »
Of je de magnesiumsulfaat toevoegd als het water koud is of aan het koken is maakt niet heel veel uit. Houd er wel rekening mee dat er water verdampt tijdens het koken, dus als je het eerder toevoegd de samenstelling van je water kan veranderen.
Bedankt. ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater

Offline Laikea

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 09-09-2020 09:33 u »
Bedankt. ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater

Graag gedaan! Ik ga er vanuit dat het dan goed moet komen. Veel plezier met brouwen dit weekend

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 09-09-2020 21:45 u »
Bedankt. Ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater.

Helemaal goed. Net als calciumchloride en calciumsulfaat zorgt magnesiumsulfaat voor een verlaging van de pH-waarde van het beslag. Het effect van magnesiumsulfaat op de pH is wel veel kleiner dan dat van calciumsulfaat. Dit komt doordat magnesiumzouten beter oplosbaar zijn dan calciumzouten.
Naast voor een (beperkte) verlaging van de pH wordt het toevoegen van magnesium ook gedaan voor het bevorderen van de vergisting. Als het je daar om te doen is kun de magnesiumsulfaat tijdens het koken van het wort toevoegen (laatste 10 minuten).

Tags: