Wanneer Epsomzout toevoegen

Gestart door trebvuister, 09-09-2020 08:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Dit weekend ga ik brouwen en ga ik ook Epsomzout (magnesiumsulfaat) toevoegen aan mijn water.
Ik ging er vanuit dat ik dat gewoon bij mijn maischwater doe.

Op de verpakking staat: toevoegen als het water kookt.

Ik heb dat nog nooit gehoord.
Is er iemand die weet of het uitmaakt wanneer je het toevoegt (ik denk zelf van niet)

Laikea

Of je de magnesiumsulfaat toevoegd als het water koud is of aan het koken is maakt niet heel veel uit. Houd er wel rekening mee dat er water verdampt tijdens het koken, dus als je het eerder toevoegd de samenstelling van je water kan veranderen.

trebvuister

Citaat van: Laikea op 09-09-2020  08:53 uOf je de magnesiumsulfaat toevoegd als het water koud is of aan het koken is maakt niet heel veel uit. Houd er wel rekening mee dat er water verdampt tijdens het koken, dus als je het eerder toevoegd de samenstelling van je water kan veranderen.
Bedankt. ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater

Laikea

Citaat van: trebvuister op 09-09-2020  09:23 uBedankt. ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater

Graag gedaan! Ik ga er vanuit dat het dan goed moet komen. Veel plezier met brouwen dit weekend

Jacques

Citaat van: trebvuister op 09-09-2020  09:23 uBedankt. Ik ben in de berekening (brewfather) uitgegaan van toevoegen in het maischwater.

Helemaal goed. Net als calciumchloride en calciumsulfaat zorgt magnesiumsulfaat voor een verlaging van de pH-waarde van het beslag. Het effect van magnesiumsulfaat op de pH is wel veel kleiner dan dat van calciumsulfaat. Dit komt doordat magnesiumzouten beter oplosbaar zijn dan calciumzouten.
Naast voor een (beperkte) verlaging van de pH wordt het toevoegen van magnesium ook gedaan voor het bevorderen van de vergisting. Als het je daar om te doen is kun de magnesiumsulfaat tijdens het koken van het wort toevoegen (laatste 10 minuten).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.