Centenial hop in een tripel?

Gestart door goom, 07-09-2020 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Ik zat mij af te vragen of Centenial hop (ja dat is een Amerikaanse hop) in een tripel zou passen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

tdp

Zou prima passen denk ik, er zijn ook genoeg (commerciële) voorbeelden waarbij bijvoorbeeld Cascade gebruikt wordt. Oxhead heeft er al ooit prijzen mee gewonnen.

Markie Mark

Centennial kan wat mij betreft prima in een tripel. Heb hem nooit single hop gebruikt in een tripel maar wel samen met Cascade. En ik heb ook heerlijke bieren gebrouwen in de tripelcategorie met Cascade of Wakatu als SmasH. Ik zou je Centennial gewoon inzetten.

Hay

Moet je zeker doen kan prima.
Mijn volgende smash tripel, na een keer Cascade en een keer citra gebruikt te hebben, wordt een Centennial smash.

guidomarree

Ik heb hier een Smash tripel met Centennial hop staan en is tot nu toe nog een van mijn lekkerste biertjes. Wel nog maar 8 keer gebrouwen  ;D

Laikea

Ik heb laatst een tripel gebrouwen met Centennial en Target hop. Is heel erg smakelijk geworden en anders dan bieren die ik tot nu toe heb geproefd heb!
Ik zeg, zeker proberen. Het leuke van brouwen is dat je kleine hoeveelheden kan brouwen en kan experimenteren met de verschillende hop- en gistsoorten.
Succes :biersmile:

trebvuister

Citaat van: guidomarree op 07-09-2020  15:48 uIk heb hier een Smash tripel met Centennial hop staan en is tot nu toe nog een van mijn lekkerste biertjes. Wel nog maar 8 gebrouwen  ;D
Kun je het recept een keer plaatsen?

beun

Ik heb met mijn single hop tripel met Centennial hele goede ervaringen. gewoon doen!

goom

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

guidomarree

Citaat van: trebvuister op 07-09-2020  16:30 uKun je het recept een keer plaatsen?
Ik zal nog eens zoeken. Dacht dat het zelfs van dit forum kwam.

Oscar

Citaat van: goom op 07-09-2020  09:24 uIk zat mij af te vragen of Centenial hop (ja dat is een Amerikaanse hop) in een tripel zou passen.

Iedere hop past in een tripel!!!   :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-09-2020  19:23 uIedere hop past in een tripel!!!   :brouwen:

Uit bezoeken die ik in het verleden gebracht heb aan de trappistenbrouwerij van Westmalle weet ik dat bij die brouwerij ook Amerikaanse hopsoorten worden gebruikt. De mix aan hopsoorten verandert regelmatig. Misschien is dit wel het geheim dat Westmalle tripel steeds weer een klein beetje anders smaakt.

Oscar

Alle beschikbare hoppen zijn geschikt voor ieder biertype!  :brouwen:

guidomarree

Ik krijg het recept niet goed gekopieerd. Dus hierbij de post van op het Vlaamse forum.
Ongeveer midden in de discussie staat het definitieve recept dat ik heb gebrouwen. Uiteindelijk een lekker frisse, hoppige tripel geworden
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11691-centennial-smash/

Soms moet het echt niet moeilijk zijn om lekker te smaken.

de Machtige Wil

Citaat van: guidomarree op 08-09-2020  09:36 uIk krijg het recept niet goed gekopieerd. Dus hierbij de post van op het Vlaamse forum.
Ongeveer midden in de discussie staat het definitieve recept dat ik heb gebrouwen. Uiteindelijk een lekker frisse, hoppige tripel geworden
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11691-centennial-smash/

Soms moet het echt niet moeilijk zijn om lekker te smaken.

Het recept in die link is geen tripel maar een IPA. Ook lekker  ;)

guidomarree

Oeps [emoji23] ik zal mij toch nog eens meer moeten inlezen in wat nu precies welk soort bier definieert. Bedankt voor de opmerking althans.
Maar anderzijds blijft het een lekkere hop en zal dan denk ik ook wel smaken in een tripel

EBC

Citaat van: Oscar op 07-09-2020  23:12 uAlle beschikbare hoppen zijn geschikt voor ieder biertype!  :brouwen:

Oscar toch.

Je hebt gelijk dat je met alle hoppen lekker bier kan brouwen, en mag mixen wat je wilt. Maar spreek je eenmaal over biertypen/stijlen, dan zijn er wel beperkingen.

Neem nou een APA met Duitse hop  :weetniet:

Oscar

Citaat van: EBC op 08-09-2020  16:30 uMaar spreek je eenmaal over biertypen/stijlen, dan zijn er wel beperkingen.

Die beperkingen bepaal jezelf, ik beperkt mij daarmee dus niet... ;)

Citaat van: EBC op 08-09-2020  16:30 uNeem nou een APA met Duitse hop  :weetniet:

Dat wordt dan een DPA   :brouwen:... De hoofdstijl is hier een Pale Ale... ;)   De beperking zit tussen je oren... ;D >:D :brouwen: :biersmile:

wernerthefox

Citaat van: Jacques op 07-09-2020  22:41 uUit bezoeken die ik in het verleden gebracht heb aan de trappistenbrouwerij van Westmalle weet ik dat bij die brouwerij ook Amerikaanse hopsoorten worden gebruikt. De mix aan hopsoorten verandert regelmatig. Misschien is dit wel het geheim dat Westmalle tripel steeds weer een klein beetje anders smaakt.
Je maakt mij nieuwsgierig...gebruiken ze deze als aromahop of bitterhop. Kan me voorstellen dat je Magnum/Galena gebruikt voor bitterheid, ook uit economisch oogpunt. Maar dan krijg je niet per se een tripel met een Amerikaans hopkarakter.

Hay

Citaat van: trebvuister op 07-09-2020  16:30 uKun je het recept een keer plaatsen?

FF zoeken op smash tripel bij winnende recepten van Oxhead.
Die is weliswaar met Cascade, dus die ff vervangen door centennial en aanpassen aan je brouwinstallatie en aan je gist en brouwen. :biersmile:

Jacques

Citaat van: EBC op 08-09-2020  16:30 uOscar toch.

Je hebt gelijk dat je met alle hoppen lekker bier kan brouwen, en mag mixen wat je wilt. Maar spreek je eenmaal over biertypen/stijlen, dan zijn er wel beperkingen.

Neem nou een APA met Duitse hop  :weetniet:

Mee eens, zij het dat je ook in een APA een kleine hoeveelheid Duitse hop kunt gebruiken als daarnaast veel Amerikaanse hopsoorten gebruikt wordt. Als het gaat om hopgiften is er veel grijs en weinig zwart/wit.

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 08-09-2020  18:31 uJe maakt mij nieuwsgierig...gebruiken ze deze als aromahop of bitterhop. Kan me voorstellen dat je Magnum/Galena gebruikt voor bitterheid, ook uit economisch oogpunt. Maar dan krijg je niet per se een tripel met een Amerikaans hopkarakter.

Zowel hopsoorten met een hoog als ook met een laag alfazuurgehalte kunnen gebruikt worden zowel de bittergift als aromagift. Het kan uit het oogpunt van smaak heel erg interessant zijn om een hopsoort met een hoog alfazuurgehalte te gebruiken in een aromagift. Niet voor niets worden sommige hopsoorten ook aangeduid als "dual purpose" hopsoorten.

Er wordt gewerkt met een mix van 4 tot 5 hopsoorten. Niet iedere hop heeft evenveel invloed op de smaak van je bier. Wanneer je een kleine hoeveelheid Amerikaanse hop geeft bij de aromagift heb je niet meteen een bier met een Amerikaans hopkarakter. Het gaat om de verhoudingen van de hopsoorten. Bij Westmalle hebben ze hier veel ervaring mee. Het bier heeft steeds de kenmerkende Westmalle smaak maar is steeds een klein beetje anders. Het is erg knap wat men doet.

Martijn0172

Citaat van: EBC op 08-09-2020  16:30 uNeem nou een APA met Duitse hop  :weetniet:

Heb toch eens een behoorlijk lekkere en fruitige APA gebrouwen met alleen Bavaria Mandarina

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 08-09-2020  21:38 uHeb toch eens een behoorlijk lekkere en fruitige APA gebrouwen met alleen Bavaria Mandarina

Dat is geen typische klassieke Duitse hop zoals Saaz, Herbrucker, Tettnanger of Spalter...

Martijn0172

EBC heeft het toch over Duitse hop? En geen 'klassieke' Duitse hop?

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 08-09-2020  21:56 uEBC heeft het toch over Duitse hop? En geen 'klassieke' Duitse hop?

Dat klopt.
Maar de Bavaria Mandarina is geen typische Duitse hop. Het is ontwikkeld als een Duitse reactie op de groei van Amerikaanse hopsoorten.

tdp

En ach, in de Sierra Nevada Pale Ale zit volgens mij ook gewoon Hallertau Perle en Hallertau Magnum.

Biertje1985

Wat een discussie weer over wat wel mag en wat niet mag. En wat stijlvast is ect ect.... Neem nou Duvel tripel hop geen echte Tripel.
Maar die gaan ook los met de hop. La chouffe Houblon ook lekker.

Wat denk ik gevraagd wordt is of het lekker zal worden, nou ik kan je vertellen dat een typische tripel met wat Amerikaanse hop en wellicht zelfs drooghop, vaak een lekker bier wordt. En bloedlink want vaak door de frisheid van de hop, enorm doordrinkbaar. Ik heb ooit een tripel met Galaxy hop gebrouwen en dat fust (sodakeg) was in 1 avond leeg met een man of 7. Sterk spul de dag erna iedereen brak. :proost:

Doen dus en hou je niet in met de aromagift/drooghop.

El Pastor Belga (MaJa)

Duvel tripel hop en Chouffe houblon zijn ook geen Tripels maar een BIPA (belgian IPA) volgens bjcp als je da toch in een hokje wil zetten.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 09-09-2020  20:28 uWat een discussie weer over wat wel mag en wat niet mag. En wat stijlvast is ect ect.... Neem nou Duvel tripel hop geen echte Tripel.
Maar die gaan ook los met de hop. La chouffe Houblon ook lekker.

Wat denk ik gevraagd wordt is of het lekker zal worden, nou ik kan je vertellen dat een typische tripel met wat Amerikaanse hop en wellicht zelfs drooghop, vaak een lekker bier wordt. En bloedlink want vaak door de frisheid van de hop, enorm doordrinkbaar. Ik heb ooit een tripel met Galaxy hop gebrouwen en dat fust (sodakeg) was in 1 avond leeg met een man of 7. Sterk spul de dag erna iedereen brak. :proost:

Doen dus en hou je niet in met de aromagift/drooghop.

Het nut van bierstijlen is dat je erover kan praten en iedereen weet welk smaaksegment je bedoelt. Ze zijn niet voor niets ontwikkeld. Het zijn zeer handige indelingen om verschillende bieren te leren kennen. Niet alleen voor brouwers, maar vooral ook voor bierliefhebbers, proevers en horecapersoneel.

Dus het gaat er niet om wat mag. Een brouwer mag doen wat hij wil, en wanneer je zegt een tripel met Amerikaanse hop, dan weet elke bierkenner wat je bedoelt.

Overigens verwijst het 'tripel' in Duvel tripel hop naar de 3 soorten hop die gebruikt worden. Duvel is immers geen tripel  ;)

Jacques


Eric v B

Brouwerij de Grieze uit Lull (bij Venray) brouwt Tripa's. Erg lekker met diverse soorten hop.
https://www.brouwerijdegrieze.nl/tripa/

Jacques

Citaat van: Eric v B op 07-04-2022  12:30 uBrouwerij de Grieze uit Lull (bij Venray) brouwt Tripa's. Erg lekker met diverse soorten hop.
https://www.brouwerijdegrieze.nl/tripa/

Een tripa heb ik ook meerdere keren gebrouwen. De gist van Westmalle combineert heel goed met Amerikaanse hopsoorten. In de traditie van de tripels heb ik bij deze bieren ook een flinke suikergift gedaan.

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 07-09-2020  22:41 uUit bezoeken die ik in het verleden gebracht heb aan de trappistenbrouwerij van Westmalle weet ik dat bij die brouwerij ook Amerikaanse hopsoorten worden gebruikt. De mix aan hopsoorten verandert regelmatig. Misschien is dit wel het geheim dat Westmalle tripel steeds weer een klein beetje anders smaakt.

Ik zou inderdaad kunnen zweren dat hij sinds recent bitterder smaakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.