Gestokte vergisting/bottelsuiker

Gestart door GizmoGonzales, 06-09-2020 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GizmoGonzales

Onlangs heb ik een Belgische tripel gebrouwen, waarbij de SG 1.102 zou moeten zijn. Dit werd uiteindelijk 1.089 wat mij niet zo heel veel uit maakt. Het probleem is dat er in plaats van 1.011 een eind SG van 1.030 gehaald is. Ik heb er al een nieuwe giststarter mét gistvoeding toegevoegd na 2 weken vergisten maar er veranderd helaas niets. Nu vraag ik me af of ik dit alsnog kan bottelen en hoe ik dan om moet gaan met bottelsuiker, aangezien er nog vrij veel suiker in zou moeten zitten? Ik zie graag jullie reacties tegemoet, alvast bedankt!

Jacques

Kun je het recept plaatsen (ingrediënten, gebruikte gist en maischschema)?

GizmoGonzales

Ik hoop dat dit zo werkt.

tdp

Heb je 1 pakje gist gebruikt voor dit bier? Da's wel weinig wanneer je een dergelijk begin SG wilt hebben, dan is 't nig zo gek dat e het wier hef ;).

Voor de zekerheid: Gemeten met een hydrometer of met een refractometer (en in geval van het laatste: omgerekend?)

Teun

GizmoGonzales

Citaat van: tdp op 07-09-2020  16:33 uHeb je 1 pakje gist gebruikt voor dit bier? Da's wel weinig wanneer je een dergelijk begin SG wilt hebben, dan is 't nig zo gek dat e het wier hef ;).

Voor de zekerheid: Gemeten met een hydrometer of met een refractometer (en in geval van het laatste: omgerekend?)

Teun

Ja 1 zakje,al ging de vorige keer wel zonder problemen. Wellicht volgende x twee zakjes. Is gemeten met hydrometer, nadat hij stil kwam te staan wel een tweede zakje in een giststarter gedaan met voeding. Hierop ging die even bubbelen maar qua sg niets veranderd helaas.

El Pastor Belga (MaJa)

Wel een Stevige tripel
12%abv (vergistingsgraad) voorzien

En uiteindelijk komt ie uit op een
7.9%abv  (vergistingsgraad van 65%) das weer niet zo een stevige Tripel.
 
Moest je met een refractometer gemeten hebben kom je uit op van 1.089 > 0.994 (1.03 omgerekend vanaf begin SG met meting refracto)
10.2%abv (vergistingsgraad  van 107% ??? )

Die new world heeft een vergistingsgraad die naar de 79% gaat zonder de suiker...
jij komt aan een goede 65% met suiker da is toch wel echt weinig. zitten nog veel suikertjes in die vergist kunnen worden.
in het andere geval 107% vergistingsgraad vind k ook wel heeeel veel..

En 1 pakje gist was toch wel weinig moest zo een 18 gram zijn voor die 16 L. Denk dus eerder die 65%

Opnieuw gist toevoegen die actief is. 1 pakje gist en daarmee een starter 0.5L is genoeg maken met gistvoeding (kan meegekookte gist zijn) in een wort van 1.04 of eventueel het eigen bier gebruiken is nog 1.03 ( opkoken en beetje suiker toevoegen tot 1.04) als dit na afkoelen en toevoegen van de gist goed aan het gisten is toevoegen aan uw brouwsel.

Andere mogelijkheid kan zijn totaal verkeerde metingen.  Temperatuur bij meten ....

Misschien iemand die een ander idee heeft, maar zo bottelen is vragen om problemen.


EDIT: TS was sneller dan mijn schrijven  :)


Jacques

Laat het bier nog twee weken staan. Als het SG niet gedaald is kun je bottelen. Gebruik dan wel een bottelgist. Voor de veiligheid is het goed geen 10 g bottelsuiker per liter te geven. Houd het beperkt tot 7 g / liter.

Een echte tripel zal het niet zijn, maar dat neemt niet weg dat het toch een lekker bier kan zijn.

GizmoGonzales

Citaat van: Jacques op 07-09-2020  21:38 uLaat het bier nog twee weken staan. Als het SG niet gedaald is kun je bottelen. Gebruik dan wel een bottelgist. Voor de veiligheid is het goed geen 10 g bottelsuiker per liter te geven. Houd het beperkt tot 7 g / liter.

Een echte tripel zal het niet zijn, maar dat neemt niet weg dat het toch een lekker bier kan zijn.

Bedankt allemaal voor de input, de update nu is dat het bier gisteravond laat is begonnen met wat lijkt een tweede vergisting. Sinds een uur of 11 bubbelt hij er vrolijk op los, blijkbaar heeft de tweede giststarter meer tijd nodig gehad om te beginnen. Ik wacht zoals u zei deze twee weken af, maar heb wel weer goede hoop. Ik hou jullie op de hoogte over het uiteindelijke sg. Nogmaals bedankt!

biking rebel

Voor een Belgische tripel heb je de verkeerde gist gekozen. Dit is een gist voor stout, ales, porter, etc. Wat niet wegneemt dat het nog steeds een lekker bier kan worden. Hopelijk gist ie nu goed door. Extra zakje gist kan je altijd nog doen.

GizmoGonzales

Nou, zojuist weer een meting gedaan en de sg ligt nu al een paar dagen op 1.025
Ik denk dat dit het maximaal haalbare is en dat ik volgende week maar eens ergens ga bottelen. Is het dan verstandig om nog bottelsuiker toe toevoegen of allen gist om te bottelen?


Griebelienus

Citaat van: GizmoGonzales op 16-09-2020  13:32 uNou, zojuist weer een meting gedaan en de sg ligt nu al een paar dagen op 1.025
Ik denk dat dit het maximaal haalbare is en dat ik volgende week maar eens ergens ga bottelen. Is het dan verstandig om nog bottelsuiker toe toevoegen of allen gist om te bottelen?

Boven de 1.020 is een beetje link. Ik heb dat ook eens gedaan, met veel spuiters en een knaller tot gevolg (heul veul rotzooi).
Het kan ook zijn dat je toch vrij veel onvergistbare suikers hebt, doordat je langer op een hogere temp hebt gemaischt, dan in je recept stond. Dan is 1.025 zo gek nog niet.
Dus m.i. ja, wel suiker toevoegen, maar veel minder dan je van plan was en bijvoorbeeld 4 a 5 g/l en ook nog een beetje bottelgist (F2 of CBC-1 of zoiets of een beetje korrelgist die je al had gebruikt (max 2 gram op 20 liter). Op die manier gist het nog wel wat verder door en krijg je toch een mooie hoeveelheid CO2, zonder knallers of spuiters.
Er zijn wellicht andere hobby-brouwers met meer ervaring die voor je kunnen berekenen/bedenken hoeveel suiker en botelgist wijsheid is.

Snelbier

Citaat van: GizmoGonzales op 16-09-2020  13:32 uNou, zojuist weer een meting gedaan en de sg ligt nu al een paar dagen op 1.025
Ik denk dat dit het maximaal haalbare is en dat ik volgende week maar eens ergens ga bottelen. Is het dan verstandig om nog bottelsuiker toe toevoegen of allen gist om te bottelen?
Zie ook reactie nr6 en nr10 voordat je beslist.
Je huidige gist lijkt niet verder te willen, maar moet je wél zeker weten om plofflessen te voorkomen. Dus langer (veel langer dan gewend) laten uitgisten en METEN..
Bij bottelen krijg je zeker wat zuurstof in het bier, en kan de gist een oppepper krijgen en doorgaan met moeilijke suikers. On-afhankelijk van bottelsuiker..
Vandaar Jaques advies om én vers bottelgist te gebruiken én minder suiker. Lijkt mij ook de veilige weg, maar het blijft een gok.
Alternatief: Lallemand CBC-1 bottelgist gebruiken.  Vergist alleen makkelijke suikers, en die zitten NIET meer in je jongbier. Dus kan/moet je bottelsuiker gebruiken, misschien iets minder dan 'normaal'.
Bovendien is CBC1 een killergist, doodt je eerder gebruikte gist(en). Oude gist zal dus NIET stiekem doorgaan na bottelen. Een mogelijk probleem minder.
Beslissing zal je zelf moeten nemen.. Als het mijn bier was zou ik het ook niet weten.
Succes,  Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.