American IPA

Gestart door Mascleta, 03-09-2020 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mascleta

Morgen gaan ik en mijn broertje ons 10e biertje brouwen. De eerste 5 bieren brouwden we met een recept en de ingrediënten die we kregen bij de brouwcursus en sindsdien zijn we zelf aan de slag gegaan. Voornamelijk met recepten die we vonden op het internet of uit het welbekende boek van Adrie haalden en dan een klein beetje aanpasten aan onze eigen smaak en inzichten door wat te schuiven met parameters en ingrediënten in BrouwHulp.

Eerder brouwden we een american (imperial) IPA die qua kleur vrij donker was. Daarin gebruikten we onder andere Chinook en citra. Dit keer hebben we het helemaal overhoop gegooid en een eigen recept opgezet. Deze keer in plaats van Chinook en Citra gekozen voor Mosaic en Citra. Ook de moutstort en maischschema's hebben we veranderd.

Nu kunnen we hem natuurlijk gewoon gaan brouwen en kijken wat het wordt, maar het leek mij wel eens interessant om te horen of jullie als ervaren brouwers nog aan- of opmerkingen hebben aan de hand van het opgestelde recept.

Om advies te vragen is het natuurlijk ook wel handig om te weten wat wij voor ogen hebben. Wij houden erg van de huidige populaire Amerikaanse IPA's. Bomvol fruitige hoparoma's en niet die bitterheid die er zo bovenop ligt bij Engelse IPA's. Het mag qua bier ook best een beetje richting een NEIPA of DIPA neigen. Echter weten we niet precies hoe we die smaak moeten benaderen met ons recept en waar we dan aanpassingen aan kunnen doen. Nog aanpassingen in de hopgift, of juist een andere moutstort of maischschema? Alle tips (het liefst natuurlijk met een leerzame onderbouwing) zijn van harte welkom.

Ter info: qua mouten hebben we ook nog Weyermann Munchener type I 12-18, Aroma 50, tarwemout licht 3EBC, Cara20, pilsmout 3ebc, geroosterd gerst 1200 EBC, zwarte mout 1400 EBC over die we kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie input.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam receptStay Hoppy (Citra and Mosaic)
Brouwdatum04-09-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume15,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Rager)48 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Zeeland
7,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,75 kgPale Ale moutDingemans7 EBC83,3 %
0,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC11,1 %
0,25 kgCara 120Dingemans120 EBC5,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C10 min.30 min.3,8 l/kg
72,0 °C10 min.20 min.3,8 l/kg
78,0 °C10 min.1 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gCitrabellen12,8%60 min.20,4 IBU
8,0 gMosaicbellen11,1%60 min.17,7 IBU
30,0 gMosaicbellen11,1%koudhop0,0 IBU
30,0 gCitrabellen12,8%koudhop0,0 IBU
12,0 gMosaicbellen11,1%0 min.4,4 IBU
12,0 gCitrabellen12,8%0 min.5,1 IBU

Gist
[row]
HoeveelheidNaamType12,0 gLiberty Bell Ale(M36)bovengist


daanvandervleuten

Ik vind het wat onoverzichtelijk schema. Maar hier mijn opmerkingen die ik er uit haal;

Mooi recept.
Ik heb laatst we een soortgelijk gemaakt met fantastisch resultaat. Had de bry 97 als gist en mosaic en El dorado als whirlpool en dryhop.
Veel smaak, wel voldoende bitter.
Kies een gist die echt clean is en de hop ondersteund.

Mascleta

Bedoel je met onoverzichtelijk schema het maischen? En wat vind je daar precies zo onoverzichtelijk aan? Gedeelte alfa-amylase, beta-amylase en uitmaischen. 

Wat betreft je hopadvies. Ik heb de Citra en Mosaic al in huis, maar ga het zeker onthouden voor een volgende keer.

Je hebt het over een gist die echt clean is. Bedoel je dan bijvoorbeeld de US-05? Die heb ik ook nog liggen hier en zou ik kunnen gebruiken in plaats van de M36. Ik heb de M36 echter gekozen omdat er bij stond dat hij juist goed te gebruiken is voor hopperige bieren en American Pale Ales. Er stond in de beschrijving: "Deze giststam levert fruitige tonen, onder andere peer en mogelijk aardbei of kiwi". Dit leek mij wel geschikt voor het bier wat wij voor ogen hebben. Wat zou voor jou een reden zijn om voor een cleanere gistsoort te kiezen?

Jan de Graaff

Als ik je feedback mag geven op je recept:
Post het en vraag om feedback een paar weken voordat je gaat brouwen en niet na tienen op de avond ervoor; dan heeft het allemaal niet zoveel zin meer, hè? Dan zit je feitelijk maar een paar uur voor je daadwerkelijk gaat brouwen..

Je kunt dan inderdaad beter, in je eigen woorden, gewoon gaan brouwen en kijken wat het wordt. Het wordt bier, sowieso, alleen is dan nog even de vraag hoe goed. Dat merk je dan wel en dan kun je gaan sleutelen.
Het grote voordeel wat je dan hebt is dat je de uitkomst exact kent. Niemand kan dat op voorhand helemaal goed inschatten, want teveel variabelen waar jullie zelf er een van zijn..

daanvandervleuten

Layout technisch onoverzichtelijk.

Verder lees ik dat je na hebt gedacht over je gist keuze en je maischschema.
Lijkt me dat je een heel eind komt. Ben benieuwd naar je ervaringen!

tdp

Die M36 is een mooie gist, niet zo saai als de US-05. Lang geleden dat ik er mee gebrouwen heb, maar prima keuze voor dit bier!
Met het recept is m.i. niets mis mee, ik neem aan dat je hem zo gebrouwen hebt?

Mascleta

Je hebt gelijk JanDeGraaff, het was een beetje aan de late kant. De hele week tot volle tevredenheid lopen sleutelen aan het recept en dan opeens slaat de twijfel tot de avond voor het brouwen. Je kent het misschien wel.

En inderdaad tdp, ik heb hem zo gebrouwen zoals gepost. Aangezien het niet netjes in om alleen vragen te stellen laat ik hier ook even kort weten hoe het tot nu toe verlopen is.

We kwamen uit op een start SG van 1067 en hebben hem een week in de vergistingskast laten vergisten op 19 graden. Na een week de dryhop toegevoegd en temperatuur verhoogt naar 20 graden.

Na twee weken de dryhop er weer uit en SG gemeten op 1014. Na twee dagen weer gemeten op 1014 en het bier gebotteld. Vergistingsgraad van 78,8%

Jongbier had veel fruitige hoparomas in geur en smaak. 41 flesjes gebotteld en weer de vergistingskast terug in, dit keer een graadje hoger op 21 graden. Ik ben enorm benieuwd na hoe die smaakt over enkele weken. :)

Martijn0172

Volgens mij is alles prima gegaan! Kleine kanttekening, ik zou de drooghop toevoegen nadat het bier is uitvergist en dan na 5 dgn ongeveer bottelen. Door het er weer uit te vissen verhoog je de kans op oxidatie en infecties

Jan de Graaff

Ik zou persoonlijk ook niet 2 weken lang drooghoppen; je vergroot het risico op hop creep (die discussie is nu in volle gang in meerdere draadjes, dus zoek er maar eens op!) enorm. En je loopt het risico op "grassige" bijsmaakjes doordat het plantmateriaal van de hop lange tijd in contact is geweest met het bier.

De consensus is dat ongeveer 3 tot 5 dagen de ideale drooghopduur is. Op het forum van de American Homebrewers Association lees je vaak dat men stelt dat er na 72 uur drooghoppen weinig extra aroma meer vrijkomt.

Mascleta

Dank voor de reacties. Misschien was mijn tekst niet helemaal duidelijk, maar ik heb eerst een week vergist zonder dryhop. Daarna een week met dryhop en die er bij de eerste keer SG meten uitgehaald.

Ik ga de volgende keer wat korter dryhop bijvoegen en mij wat verder inlezen in hop-creep en dryhop in het algemeen.

Oosterling

Citaat van: Mascleta op 03-09-2020  22:18 uOm advies te vragen is het natuurlijk ook wel handig om te weten wat wij voor ogen hebben. Wij houden erg van de huidige populaire Amerikaanse IPA's. Bomvol fruitige hoparoma's en niet die bitterheid die er zo bovenop ligt bij Engelse IPA's. Het mag qua bier ook best een beetje richting een NEIPA of DIPA neigen.

Ik heb zelf een receptje dat heel geschikt is voor een beginnende brouwer, die met een brouwzak brouwt. Ik heb dit recept samengesteld na dat ik enkele Jopen Blurred Lines gedronken had. Het  resultaat is een heerlijke hoppy hazy NEIPA. Misschien kun je hier iets mee?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0009
Naam receptNEIPA Blurred Lines kloon
Brouwdatum02-08-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,09 lWater uit Zutphen
27,12 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,23 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC60,0 %
1,21 kgPale Ale moutDingemans7 EBC22,5 %
0,31 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,8 %
0,31 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,8 %
0,31 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC5,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.120 min.0,3 l/kg
78,0 °C15 min.10 min.0,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4,5 gGalenaBellen12,5%25 min.3,7 IBU
4,5 gSimcoeBellen12,9%25 min.3,8 IBU
4,5 gSimcoeBellen12,9%20 min.3,2 IBU
4,5 gGalenaBellen12,5%20 min.3,1 IBU
4,5 gGalenaBellen12,5%15 min.2,4 IBU
4,5 gSimcoeBellen12,9%15 min.2,5 IBU
7,3 gGalenaBellen12,5%10 min.3,0 IBU
7,3 gSimcoeBellen12,9%10 min.3,1 IBU
9,3 gGalenaBellen12,5%5 min.3,2 IBU
9,3 gSimcoeBellen12,9%5 min.3,3 IBU
6,7 gGalenaBellen12,5%0 min.2,3 IBU
6,7 gSimcoeBellen12,9%0 min.2,4 IBU

Je ziet het, geen spoelwater omdat deze graanstort zo verschrikkelijk eiwitrijk is dat je gegarandeerd een verstopping krijgt. Koken is ook maar een half uurtje. Fermenteren op 35 graden met een zakje Danstar Kveik Voss, en na 5 dagen bottelen met 7 gram kristalsuiker per liter. Ik voeg zelf ook nog altijd 500 gram lactose toe, om een Milkshake NEIPA te creëren. De smaken van Tropisch fruit uit de Simcoe in combinatie met de zachte soepele mondfeel van de lactose, perfect zomerbiertje. Laat maar even weten als je er wat van vind. Ik heb ook nog twee filmpjes gemaakt van dit brouwsel.





 :proost:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.