Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chocoladebrowniebock  (gelezen 492 keer)

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Chocoladebrowniebock
« Gepost op: 02-09-2020 14:51 u »
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0013
Naam receptChocoladebrowniebock
Brouwdatum25-8-2020
BierstijlBockbier
Volume20,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)68 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,20 lWater uit Zutphen
10,11 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,25 kgMünchenermoutDingemans15 EBC51,6 %
0,79 kgCara-pilsWeyermann4 EBC12,5 %
0,69 kgBiscuitDingemans50 EBC10,9 %
0,39 kgVienna moutWeyermann7 EBC6,2 %
0,30 kgChocolademoutDingemans900 EBC4,7 %
0,30 kgRookmoutWeyermann6 EBC4,7 %
0,30 kgViking Cookie MoutViking50 EBC4,7 %
0,30 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC4,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.2,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.2,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,6 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.19,8 IBU
15,5 gSaazpellets3,4%60 min.8,2 IBU
20,7 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%10 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist Ale (WLP500)bovengist

Deze mouten heb ik zojuist even fijngemalen en ik hoop er een smakelijke bock van te kunnen brouwen. Opmerkingen? Vragen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Chocoladebrowniebock
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2020 15:13 u »
Je gebruikt 8 verschillende moutsoorten, waarbij er 2 doorgaan als 'basismout', goed voor 62% zo ongeveer. Wat verwacht je van die andere 6 in dit recept?
Verder zou ik voor een bock een ondergist gebruiken, al kan ik me voorstellen dat het met een dergelijke moutstort niet veel doet. Mocht je geen ondergist willen gebruiken, zou ik bijvoorbeeld de Koln van Lallemand pakken, of de Nottingham.

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2020 15:37 u »
Je gebruikt 8 verschillende moutsoorten, waarbij er 2 doorgaan als 'basismout', goed voor 62% zo ongeveer. Wat verwacht je van die andere 6 in dit recept?
Verder zou ik voor een bock een ondergist gebruiken, al kan ik me voorstellen dat het met een dergelijke moutstort niet veel doet. Mocht je geen ondergist willen gebruiken, zou ik bijvoorbeeld de Koln van Lallemand pakken, of de Nottingham.

Bedankt voor je reactie! Dit is ook de eerste keer dat ik een bier ga brouwen met zo'n graanstort. Het is de bedoeling dat er eigenlijk van alle moutsoorten iets iets van een hint of een tint doorkomt na de fermentatie, dus iets rokerig, chocolade, koek achtig. Bedankt voor je advies!

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2020 15:41 u »
Naar mijn ervaring is het verkrijgen van een chocolade, koekjes, muffin, tiramisu of wat voor smaak dan ook, door middel van mout alleen bijzonder moeilijk. Eigenlijk mis je het zoete, het mondgevoel en bovenal de typische smaak. Je kunt natuurlijk lactose en smaakstoffen toevoegen maar dat is blijkbaar niet jouw intentie. Als we jouw recept even zien als een volle dubbel of quadrupel, die een bovengemiddeld moutig dient te zijn, dan zou ik de volgende stappen nemen (puur op persoonlijke basis).

- Vervang de carapils voor caramunich 120 EBC en verlaag tot 8%

- Verwijder de rookmout. De rookmout zit wat mij betreft het idee van een zoetig donker bier in de weg. Als je echt persé rook wilt, dan 10% toevoegen.

- Verwijder de chocolademout. Deze mout levert geen typische chocoladesmaak en is meer gebrand. Met 5% in de stort zal dit een de balans meer richting het gebrande trekken.  De kleur van het bier wordt met de caramunich en de melanoidinemout echt wel bruin.

- De bitterheid is vrij hoog. Persoonlijk zou ik voor max 20-25 EBU gaan, om het zoete te accentueren.

Online Snelbier

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2020 15:55 u »
.. Deze mouten heb ik zojuist even fijngemalen en ik hoop er een smakelijke bock van te kunnen brouwen. Opmerkingen? Vragen?
Eens met reactie van TDP..  Dit gaat géén standaard 'Bock' worden, hoeft wat mij betreft ook niet.
Als je echt alle gewenste smaakjes terugproeft zal het een leuk winterbier worden, of een rokerige choco-stout.
Moeilijk om met zoveel (gewenste) smaakjes een mooi bier te brouwen.. Maar niet gebrouwen is altijd droog..
Mout heb je al geschroot, dus advies lijkt daar nutteloos? Neem ze tocj mee voor volgende brouwsels, indien nodig.
Gist WLP500 zou ook de nodige smaken geven.  Bij een moutstort die (in theorie) veel smaken geeft..
Enige wat je nog kan veranderen is een 'neutraler' gist, maar misschien pakt het heel goed/lekker uit.
Doe je ding, en brouw.. Misschien wordt dit hét kerstbier-2020.  Proost, Snelbier

Toevoeging: Ik heb Gerb gekruist..  Goede tips van Gerb, maar mout is al geschroot..

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2020 16:02 u »
Eens met reactie van TDP..  Dit gaat géén standaard 'Bock' worden, hoeft wat mij betreft ook niet.
Als je echt alle gewenste smaakjes terugproeft zal het een leuk winterbier worden, of een rokerige choco-stout.
Moeilijk om met zoveel (gewenste) smaakjes een mooi bier te brouwen.. Maar niet gebrouwen is altijd droog..
Mout heb je al geschroot, dus advies lijkt daar nutteloos? Neem ze tocj mee voor volgende brouwsels, indien nodig.
Gist WLP500 zou ook de nodige smaken geven.  Bij een moutstort die (in theorie) veel smaken geeft..
Enige wat je nog kan veranderen is een 'neutraler' gist, maar misschien pakt het heel goed/lekker uit.
Doe je ding, en brouw.. Misschien wordt dit hét kerstbier-2020.  Proost, Snelbier

Toevoeging: Ik heb Gerb gekruist..  Goede tips van Gerb, maar mout is al geschroot..

Hey bedankt voor je advies! Mout is inderdaad al door de molen gegaan. Heb wel een andere gistsoort klaargelegd, de WLP833 German Bock Lager yeast. Dankjewel voor de goede moed, we gaan maar gewoon brouwen. Ik zal de hoptoevoeging terugschroeven naar 25 IBU.

Online Snelbier

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-09-2020 16:38 u »
Ik zal de hoptoevoeging terugschroeven naar 25 IBU.
Beetje zoeter kan nooit kwaad als je niet weet waar een complex bier uitkomt. Zoet is allemansvriend.
Proost, Snelbier

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2020 20:34 u »
Beetje zoeter kan nooit kwaad als je niet weet waar een complex bier uitkomt. Zoet is allemansvriend.
Proost, Snelbier

Dankjewel voor het advies, deze heb ik opgevolgd. Resultaat is 20 liter, SG 1.070, zeer donkerbruine kleur met een amberachtige gloed. De WLP833 gepitcht met een liter starter. Nu op 15 graden in de kast en dan zien we het wel!

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11-09-2020 13:49 u »
Ondertussen is het SG gezakt naar 1020, en meerdere dagen al stabiel. Om een indruk te geven van de kleur, heb ik een foto bijgevoegd. De geur is aangenaam, al lijkt het er op dat de "chocolademout" van Brewferm met een kleur van 800-1000 EBC een overhand heeft en het gerookte mout op de achtergrond is gevallen. Het is even afwachten hoe het bier zich verder ontwikkeld op fles. Bottelen wordt gedaan met 6 gram kristalsuiker per liter en daarna op kamertemperatuur gehouden. Ik hou jullie op de hoogte. 

Tags: