Nog een Lambieker op het forum

Gestart door Spontaan, 31-08-2020 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spontaan

Hallo allen,

Tijd om mezelf ook eens voor te stellen.

Als nickname / 'labelnaam' heb ik 'Spontaan' gekozen, niet zozeer vanwege mijn persoonlijkheid maar vanwege mijn interesse in deze vorm van vergisting. Tevens is het een uitermate dyslectisch anagram van Stefan :)

In het verleden heb ik weleens een zeer succesvolle spontane cider gemaakt, met 'keeving' en alles erop en eraan. Sindsdien lijd ik aan de hallucinatie dat dit dus steevast goed gaat en produceer ik voornamelijk gootsteenazijnen. Inmiddels ben ik erachter dat het een kwestie is van stabiele Lactobacillus-ontmoedigers, en dat citroenzuur in een spontane vergisting niet stabiel is. Het enthousiasme voor Lambiek deel ik overigens met (broeder) BrouwMark voor wiens eerste Lambiek ik de overjarige hop leverde, en hij dan weer hop en micro-organismes voor de mijne.

Hoewel ik dus bij het opstarten van mijn eerste Lambic *) afgelopen maart van alles voorhanden had om mee te inoculeren, weigert de brij vooralsnog om anders te gaan smaken dan een Duvel. >:D Een groot succes dus ten opzichte van mijn eerdere vlierbessen- en honingazijnen, maar in deze vorm helaas nog niet echt aan mij besteed, aangezien ik niet zo goed tegen hop schijn te kunnen. Misschien dus net iets teveel van iets te jonge hop in deze Lambiek. Bovendien staat deze in glas. Daar hadden de bacteriƫn in mijn ongehopte verzuursels nooit een probleem mee, maar de Brett in deze Lambiek dus mogelijk wel.

Met het oog op het naderende brouwseizoen (en het verdere rijpen van deze batch) ben ik dan ook druk doende de mentale balans op te maken tussen Oscars credo "een Lambiek zonder vat is geen Lambiek" en conflicterend bewijsmateriaal, zoals bijv. deze mededeling van Adbrouwt, of deze van Serge VL. Ik wil hiermee de glas-discussie niet weer oprakelen want er is al heel wat info. Ik stel voorlopig vast dat het per hobbybrouwer en diens werkstijl wisselt langs welke weg een redelijk consistente micro-oxygenatie te bereiken valt, en ik moet uitzoeken waar voor mij de balans ligt.

Ik heb het niet zo op plastic, dus heb ik al overwogen eea te rijpen in een kalebas (te poreus / vereist bijenwas aan de binnenkant) of in een (20l) jeneverkruik (mogelijk langs krasjes in het glazuur net poreus genoeg). Na dat soort hersenkronkels lijken de 20/30 liter kastanjehouten vaten van Tas dan ineens een uiterst verstandig en betaalbaar alternatief. Wegens een teveel aan excentrieke hobby's beschik ik in elk geval over voldoende natuurlijke bijenwas om de buitenkant te barrel waxen, wat een klein vat ongeveer dezelfde eigenschappen zou moeten geven als een grote. Inmiddels vraag ik me dan weer af of ik dat wel wil, aangezien veel vatenbrouwers alhier hun Lambiekjes na ruim een jaar al lijken te kunnen bottelen / 'horizontaal' te kunnen blenden met dezelfde jaargangen. Een snellere ontwikkeling heeft dus misschien zo zijn voordelen.

Kortom, het borrelt alweer om in het najaar aan de slag te gaan. Ik zou jullie in een lange-termijnsthread best van mijn ontwikkelingen op de hoogte willen houden. Doe ik dit het beste onder Brouwproces of onder Discussie over recepten?

*) Daar ik over een uitstekend natuurlijk gevoel voor spelling beschik, en bovendien tijdens mijn vormende jaren ben blootgesteld aan 3 verschillende Groene boekjes, neem ik lekker de vrijheid om Lambik steeds zo te spellen als ik het op die plek wil hebben staan. Met excuses aan Willy Vandersteen die hier indertijd wel mee overhoop lag.

tdp

Een hartelijk welkom Stefan, een mooie introductie!

Zoals je al ziet is er veel te vinden over spontane vergisting, met de vele verschillende invalshoeken. Genoeg te lezen dus!

V.w.b. je lange-termijndraadje: Ik zou het onder brouwproces zetten persoonlijk.

Groet,
Teun

Adbrouwt

Welkom spontaan
Leuk dat je het zure pad gaat kiezen. Het blijft toch mooi om te brouwen. Vaak met wisselend succes maar dat houdt de hobby spannend
Wil je zelf gisten gaan vangen of ga je een kant en klare start cultuur gebruiken?

Heyudude

Welkom! En leuk om straks te volgen je topic over alternatief brouwen zonder plastik en hop....
Elke dag gaat er een wereld voor me open hier...

Spontaan

Citaat van: Adbrouwt op 31-08-2020  18:46 uWil je zelf gisten gaan vangen of ga je een kant en klare start cultuur gebruiken?

Doorgaans vertrouw ik op wat reeds aanwezig is in fruit, honing of meel (als in zuurdesem, waar je dus ook prima drank mee kunt vergisten, maar ja, wie weet hoe een mousserende paardenbloemenwijn eigenlijk zou moeten smaken :proost:)

Bij bier overleven de aanwezige gisten het koken natuurlijk niet, dus ik heb mijn Lambiek aan al mijn andere rare brouwseltjes blootgesteld, en aan de Lambiek van BrouwMark. Dat vertrok dus vrij voorspoedig. De boel is zelfs al nagenoeg droog vergist, waardoor ik mij eens temeer afvraag of er eigenlijk nog wel een rondje Brett in zit.

Ik heb het geloof ik nagelaten om het wort langer buiten te laten staan dan strikt noodzakelijk voor het afkoelen. Aangezien ik nog niet overdonderd ben door de huidige microflora, zal ik dat met een volgende ronde misschien juist wel weer doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.