Waterprofiel BrouwHulp obv Oasen rapportage

Gestart door Derp, 01-09-2020 07:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Hi allemaal,

Ik heb onlangs een pH meter gekregen, en wil graag een begin maken met het waterprofiel onder controle te krijgen.

Na het bekijken van enkele YouTube videos heb ik gezien dat sommige brouwers berekenen wat hun toevoegingen moeten zijn, daar dan bijvoorbeeld 75% van toevoegen, dan 10-15 min na het inmaisschen een pH meting doen en op basis daarvan de laatste toevoeging doen. Dan zitten ze dichter bij waar ze moeten zijn, maar is het minder waarschijnlijk dat je een fout maakt simpelweg omdat de berekening niet helemaal klopt.

Ik zou graag in BrouwHulp het waterprofiel van Nieuwkoop in willen vullen, en heb daarvoor de rapportage van Oasen voor het juiste station gedownload: https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_De_Hooge_Boom.pdf

Bij het invullen van het eerste veld in BrouwHulp loopt het al stuk: Oasen geeft geen losse Calcium en Magnesiumwaarden. Volgens deze link van Oasen zit er echter 12.2 mg/l Magnesium en gemiddeld 57.9 ml/l Calcium in water van Oasen.

Natrium staat simpelweg in het rapport (102 mg/l)
Chloride ook (87 mg/l)
Sulfaat ook (46 mg/l)
De zuurgraad heb ik zelf gemeten met de nieuwe (voorgekalibreerde) meter en kwam uit op een pH van 8.4 (terwijl het rapport overigens 8.1 aangeeft).

Nu het missende stukje uit de puzzel: de totale Alkaliniteit (CaCO3). Ik ben niet natuurkundig of scheikundig onderlegd, dus het is helaas abracadabra hoe ik dat uit zou moeten rekenen. Er zit een rekenhulp in BrouwHulp waarin je "bicarbonaat" kan invullen, waarna hij de totale Alkaliniteit uitrekent, maar ook bicarbonaat staat niet in het rapport.

Is er iemand die me hierbij op gang kan helpen?


Snelbier

Citaat van: Derp op 01-09-2020  07:17 u... Nu het missende stukje uit de puzzel: de totale Alkaliniteit (CaCO3). ....
Er zit een rekenhulp in BrouwHulp waarin je "bicarbonaat" kan invullen, waarna hij de totale Alkaliniteit uitrekent, maar ook bicarbonaat staat niet in het rapport.
Bij mij dezelfde vraag. Gewoon om te zien hoe mijn water er uitziet vóórdat ik iets aan waterbehandeling ga doen.
- Waterstofcarbonaat is wél vermeld, zowel bij Derp als bij mij.
Is dit hetzelfde als Bicarbonaat? Wiki zegt van wel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat  .
In dat geval kan je met de rekenhulp van BrouwHulp totale alkaliteit berekenen en klopt het plaatje.
Groet,  Snelbier

RobbinR

Citaat van: Snelbier op 01-09-2020  12:41 uIs dit hetzelfde als Bicarbonaat?

Bicarbonaat is feitelijk een dubbele carbonaatbinding.
Maar waterstofcarbonaat kun je inderdaad gebruiken voor de software.

Onderstaande website is super interessant als je wil lezen over waterbehandeling.
https://www.brunwater.com/water-knowledge
Heeft voor mij een hoop verhelderd.

Derp

Citaat van: André de Laat op 01-09-2020  08:15 uIk heb daarop steeds hetzelfde antwoord: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41312.msg627774.html#msg627774
Gedeeltelijk eens. Het idee dat ik erbij heb is om de pH in de "ideale" range te krijgen, hopend op een hogere efficientie.

Maar ook zeker voor het leren. Het is dus in mijn geval een beetje kip-ei: van het doen kun je leren.

Derp

Citaat van: RobbinR op 01-09-2020  13:01 uBicarbonaat is feitelijk een dubbele carbonaatbinding.
Maar waterstofcarbonaat kun je inderdaad gebruiken voor de software.

Onderstaande website is super interessant als je wil lezen over waterbehandeling.
https://www.brunwater.com/water-knowledge
Heeft voor mij een hoop verhelderd.
Dank je! Ik ga daar in de loop der tijd eens in proberen vast te bijten. Op dit moment zie ik alleen door de formules de scheikunde niet meer. :nut: Ik heb eigenlijk niet vaak dat een tekst totaal niet door te komen is, maar heb totaal geen achtergrond hierin dus het is al lastig om het überhaupt te lezen.

RobbinR

Citaat van: Derp op 01-09-2020  13:11 uDank je! Ik ga daar in de loop der tijd eens in proberen vast te bijten. Op dit moment zie ik alleen door de formules de scheikunde niet meer. :nut: Ik heb eigenlijk niet vaak dat een tekst totaal niet door te komen is, maar heb totaal geen achtergrond hierin dus het is al lastig om het überhaupt te lezen.


Snap ik Derp!

Als ik je een tip mag geven.
Als je op de Bru'n water website per paragraaf wat tekst opschrijft dan blijft het best lekker hangen.
In ieder geval, dat heeft het bij mij gedaan op die manier.

Derp

Citaat van: RobbinR op 01-09-2020  13:16 uSnap ik Derp!

Als ik je een tip mag geven.
Als je op de Bru'n water website per paragraaf wat tekst opschrijft dan blijft het best lekker hangen.
In ieder geval, dat heeft het bij mij gedaan op die manier.
Dank je! Ga tijdens de volgende brouw (dit weekend) eens een poging wagen. :)

Jacques

Citaat van: Derp op 01-09-2020  07:17 uIk zou graag in BrouwHulp het waterprofiel van Nieuwkoop in willen vullen, en heb daarvoor de rapportage van Oasen voor het juiste station gedownload: https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_De_Hooge_Boom.pdf

Bij het invullen van het eerste veld in BrouwHulp loopt het al stuk: Oasen geeft geen losse Calcium en Magnesiumwaarden. Volgens deze link van Oasen zit er echter 12.2 mg/l Magnesium en gemiddeld 57.9 ml/l Calcium in water van Oasen.

Inderdaad heel bijzonder. De totale hardheid wordt wel vermeld maar niet hoeveel calcium en magnesium. Als ik jou was zou ik contact opnemen met het waterleidingbedrijf.

Derp

Citaat van: Jacques op 01-09-2020  22:56 uInderdaad heel bijzonder. De totale hardheid wordt wel vermeld maar niet hoeveel calcium en magnesium. Als ik jou was zou ik contact opnemen met het waterleidingbedrijf.

Ik zal ze eens een mailtje sturen!

Ik dacht nog.. zijn daar geen teststrips voor, maar die meten allemaal de totale hardheid. Oasen zal toch geen teststrips gebruiken voor de metingen he.  ;D

Derp

Oasen geeft aan dat het calciumgehalte een beetje varieert, maar gemiddeld is deze 24 mg/l. Magnesium is gemiddeld ongeveer 15,5 mg/l.

Kan ik nu dus in gaan vullen. :)

Waterstofcarbonaat is in mijn geval 227,5. Zoals gesuggereerd door RobbinR zal ik die invullen in het rekenhulpje om de totale alkaliniteit te berekenen.

Derp

En voor het geval dat in de toekomst toevallig iemand uit Nieuwkoop het waterprofiel wil invullen:



Dank allemaal!

Fractus

Je raad het niet, maar ik ga toevallig binnenkort buiten de deur brouwen bij iemand die uit precies dezelfde waterput z'n water krijgt. Bedankt voor de info, het was inderdaad erg gebrekkig op de website van Oasen.

Derp

Citaat van: Fractus op 16-10-2020  14:10 uJe raad het niet, maar ik ga toevallig binnenkort buiten de deur brouwen bij iemand die uit precies dezelfde waterput z'n water krijgt. Bedankt voor de info, het was inderdaad erg gebrekkig op de website van Oasen.
Kijk, dan heb je nog eens wat aan zo'n topic.

Overigens vertrouw ik mijn eigen werk niet 100% hoor.. Nog steeds geen tijd gehad hier echt goed in te verdiepen. Zit ze nu in Brewfather in te vullen en daar is de notatie weer anders en ben ik weer lost.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.