Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Double IPA, zou dit kunnen?  (gelezen 879 keer)

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Double IPA, zou dit kunnen?
« Gepost op: 31-08-2020 23:58 u »
Hi,

Na een keer een heerlijke DIPA gedronken te hebben, toch eens besloten er zelf 1 te gaan brouwen, deels ook op basis van waar ik achter kon komen van het recept. Ik kom een nog 1 kg mout tekort, maar vermoed dat ik dit niet meer in de Braumeister 20 erbij zal krijgen, maar mogelijk ga ik het toch proberen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of er handige tips en tricks zijn.

Alvast bedankt
Groet :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK004
Naam recept7 Sins: Lust
Brouwdatum23-08-2020
BierstijlImperial IPA
Volume21.5 l
Begin SG1.069 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
23.00 lWater uit Groningen
0.73 gCaSO4
3.64 mlMelkzuur
11.45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
86 mg/l7 mg/l27 mg/l226 mg/l52 mg/l36 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.37 kgExtra Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC65.0 %
1.35 kgNaked Malted OatsCrisp3 EBC20.1 %
0.64 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9.5 %
0.36 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69.0 įC1 min.40 min.3.4 l/kg
Uitmaischen78.0 įC10 min.10 min.3.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
245.0 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU
105.0 gVictoria Secretpellets18.4%koudhop0.0 IBU
40.0 gColumbusbellen18.3%whirlpool0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2London Fog Ale Yeast (WLP066)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Double IPA, zou dit kunnen?
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2020 00:21 u »
0 IBU voor een DIPA ?  ;D ;D ;D

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2020 07:21 u »
Eens met Oscar. Dit lijkt meer op een neipa recept dan een dipa. Op zich verder niets mis mee. Er zijn altijd dingen die ik anders zou doen maar dat is zo persoonlijk. Het toevoegen van die kilo mout en wellicht teveel in de ketel hebben zou ik ondervangen door het volume van het recept iets te verlagen tot het wel past. Scheelt een beetje bier maar tijdens de brouwdag een hoop gedoe voor het geval dat het mis gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2020 22:03 u »
Ik kom een nog 1 kg mout tekort, maar vermoed dat ik dit niet meer in de Braumeister 20 erbij zal krijgen, maar mogelijk ga ik het toch proberen.

Iets meer dan 6 kg is het maximale wat je in de moutkorf kwijt kunt. (Tip draai de bovenste filterplaat om en leg een rvs ring op de plaat.)

De kg mout die je tekort komt kun je compenseren met 0,7 kg moutextractpoeder.

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2020 22:31 u »
Iets meer dan 6 kg is het maximale wat je in de moutkorf kwijt kunt. (Tip draai de bovenste filterplaat om en leg een rvs ring op de plaat.)

De kg mout die je tekort komt kun je compenseren met 0,7 kg moutextractpoeder.

Bedankt, zal hier eens mee gaan spelen, had toevallig laatst ook een andere boven filter gekocht waardoor je er meer mout in zou kunnen doen, dus ben benieuwd

Eens met Oscar. Dit lijkt meer op een neipa recept dan een dipa. Op zich verder niets mis mee. Er zijn altijd dingen die ik anders zou doen maar dat is zo persoonlijk. Het toevoegen van die kilo mout en wellicht teveel in de ketel hebben zou ik ondervangen door het volume van het recept iets te verlagen tot het wel past. Scheelt een beetje bier maar tijdens de brouwdag een hoop gedoe voor het geval dat het mis gaat.

0 IBU voor een DIPA ?  ;D ;D ;D

Zolang die maar lekker gaat worden maakt het label toch niet heel veel uit  :nut: , maar nog steeds bedankt voor de tips

:proost:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2020 22:34 u »
Zolang die maar lekker gaat worden maakt het label toch niet heel veel uit  :nut: ,

Dus mag je het ook een witbier noemen? Of porter? Of lambiek? Of pils?  :weetniet: :nut:  Lekker duidelijk voor de communicatie... ;)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2020 09:25 u »
Hoe lang kook je? Kun je echt bier alleen koudhoppen? Moet je niet altijd 10 min hop meekoken? Ik heb niet zoveel verstand van NEIPA's hoor maar dit komt echt extreem op me over.

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2020 16:38 u »
Leuk recept, ik zou het inderdaad een imperial NEIPA noemen. Een ongelofelijk grote hopgift, je gaat richting de 15 g/L volgens mij. Wordt een (zeer) troebel bier met veel hopsmaak, zacht, misschien een beetje zoetig en geen bitterheid. Is dat een beetje wat je in gedachten had? Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk (commercieel) biertje je in gedachten had toen je dit recept maakte :)

Opmerkingen/suggesties:
Ik vind je maischschema wel aan de korte kant, alleen 40 minuten op 69 graden. Klopt dat? Want dat zou ik zeker wat langer doen (minimaal 60 minuten op 69 graden).

Je hebt nu heel veel hop als koudhop en relatief weinig bij de whirlpool. Ik zou de helft van je Mosaic naar de whirlpool verschuiven, dan heb je waarschijnlijk nog wat meer hopsmaak en ook iets complexere smaak.

Verder sluit ik me aan bij hierboven: Als je eigenlijk iets zwaarder wilt zitten met je bier, zou ik ůf het volume iets naar beneden doen, ůf een deel van je pale ale vervangen door moutextract. Anders wordt het geknoei op de brouwdag en uiteindelijk doe je het voor de hobby dus moet het wel leuk blijven! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2020 21:45 u »
Hoe lang kook je? Kun je echt bier alleen koudhoppen? Moet je niet altijd 10 min hop meekoken? Ik heb niet zoveel verstand van NEIPA's hoor maar dit komt echt extreem op me over.

Bij een raw brouwsel wordt niet gekookt...

https://byo.com/article/raw-ale/
De laatste tijd zijn er steeds meer hobbybrouwers die hiermee experimenteren ondanks dat koken van het wort veel voordelen heeft.

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2020 21:55 u »
Leuk recept, ik zou het inderdaad een imperial NEIPA noemen. Een ongelofelijk grote hopgift, je gaat richting de 15 g/L volgens mij. Wordt een (zeer) troebel bier met veel hopsmaak, zacht, misschien een beetje zoetig en geen bitterheid. Is dat een beetje wat je in gedachten had? Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk (commercieel) biertje je in gedachten had toen je dit recept maakte :)

Opmerkingen/suggesties:
Ik vind je maischschema wel aan de korte kant, alleen 40 minuten op 69 graden. Klopt dat? Want dat zou ik zeker wat langer doen (minimaal 60 minuten op 69 graden).

Je hebt nu heel veel hop als koudhop en relatief weinig bij de whirlpool. Ik zou de helft van je Mosaic naar de whirlpool verschuiven, dan heb je waarschijnlijk nog wat meer hopsmaak en ook iets complexere smaak.

Verder sluit ik me aan bij hierboven: Als je eigenlijk iets zwaarder wilt zitten met je bier, zou ik ůf het volume iets naar beneden doen, ůf een deel van je pale ale vervangen door moutextract. Anders wordt het geknoei op de brouwdag en uiteindelijk doe je het voor de hobby dus moet het wel leuk blijven! :)

Bedankt, kooktijd helemaal over het hoofd gezien dus die aangepast naar 70 min.
Het recept komt van : Apex Brewing - Asmodeus DIPA, die gaven zelf ook aan dat de Columbus 20 min in de whirlpool tank zat, maar evt ook de toevoeging bij flameout kan zijn of een hopstand.
Nu ben ik nog niet helemaal bekend met het laatste, maar als ik koel naar 70 graden, dan de Columbus toevoeg en dat voor 20 min laat staan voordat ik verder ga koelen, dan zou er wel wat bitterheid uit moeten komen denk ik of is dat dan al teveel?

alvast bedankt
 :proost:

Offline Fractus

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2020 15:40 u »
Ja daar komt wel wat bitterheid uit, niet heel veel en afhankelijk van de rekenmethode in je brouwsoftware wordt deze soms zelfs helemaal niet meegerekend, maar je krijgt zeker een klein beetje bitterheid. Is ook wel nodig als tegenwicht voor de zoetige smaak van de mout.

Heb je het recept van hen gekregen? Want ik heb toch echt een beetje vraagtekens bij een maischschema van slechts 40 minuten :p

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 08-09-2020 22:24 u »
Heb je het recept van hen gekregen? Want ik heb toch echt een beetje vraagtekens bij een maischschema van slechts 40 minuten :p

Heb de samenstelling gekregen van de ingrediŽnten en de verhoudingen van de hop, het maischschema had ik uit de brouwsoftware maar helemaal over het hoofd gezien dat er maar 40 min in stond.
Heb deze nu al aangepast naar 60 min en dan 10 min op 78.

Denk dat ik het op een hopstand van 20 min op 70 graden doe, dan haal ik daar de bitterheid uit.

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 17-09-2020 10:41 u »
Wat aanpassingen gemaakt n.a.v. de tips en uiteindelijk gekozen om hoeveelheid naar beneden te zetten om begin SG te behalen.

Voor een hopstand van 20 min op 70 graden, ik neem aan dat je dit doet als je aan het koelen bent en als je op 70 graden zit dus geen koud water meer door de koelers heen laat lopen en dit voor een 20 min zo laat om vervolgens weer door te gaan met koelen?

Alvast bedankt.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK004
Naam recept7 Sins: Lust
Brouwdatum23-08-2020
BierstijlImperial IPA
Volume18.0 l
Begin SG1.083 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)17 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
23.00 lWater uit Groningen
1.20 gCaSO4
6.10 mlMelkzuur
7.95 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
91 mg/l7 mg/l27 mg/l226 mg/l52 mg/l47 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.37 kgExtra Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC65.0 %
1.35 kgNaked Malted OatsCrisp3 EBC20.1 %
0.64 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9.5 %
0.36 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69.0 įC1 min.60 min.3.4 l/kg
Uitmaischen78.0 įC10 min.10 min.3.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
220.5 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU
94.5 gVictoria Secretpellets18.4%koudhop0.0 IBU
36.0 gColumbusbellen18.3%whirlpool16.8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2London Fog Ale Yeast (WLP066)bovengist

Offline Fractus

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2020 12:04 u »
Inderdaad, gewoon halverwege stoppen met koelen, je hop erin, flink roeren en dan laten staan. Veel plezier met brouwen! :brouwen:

Kun je ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Ben wel benieuwd hoe het uiteindelijke bier gaat smaken! :biersmile:

Tags: