Arduino pH sensor, iemand ervaring hiermee?

Gestart door Jeroen76, 29-08-2020 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Heeft iemand ervaring met het gebruik van zo'n pH sensor tijdens het brouwen?

Op Marktplaats

Op AliExpress



Gr. Jeroen

seed7

Goed genoeg voor ons doel. Als je de sensor echter in het gistvat wil hangen, kijk dan naar voedselveiligheid.

(Ze hebben ook een leuke troebelheidsmeter, geen idee of het zin heeft voor gist in jongbier)

Ingo

Ztefan

Kan bijna niet nauwkeurig zijn voor deze prijs. Maar wellicht een goede indicator. Leuk om je verloop te zien denk ik. Ik zou er wel een 'echte' bijnemen om je maisch- en spoelwater bij te stellen.

Jeroen76

Citaat van: Ztefan op 29-08-2020  10:34 uKan bijna niet nauwkeurig zijn voor deze prijs. Maar wellicht een goede indicator. Leuk om je verloop te zien denk ik. Ik zou er wel een 'echte' bijnemen om je maisch- en spoelwater bij te stellen.
Inderdaad slim om ook met een professionele meter te meten en het verschil te ervaren. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat ik me verbaas over de kwaliteit van een goedkoop AliExpress item. Anderzijds ook nogal wat meuk binnen gekregen hoor ;)

Gr. Jeroen


seed7

Als je modulaire sensoren etc. met kwaliteit  zoekt: https://atlas-scientific.com/


Ingo

William

pH sensoren werken initieel meestal wel redelijk. Zorg er vooral voor dat de sensor niet vervuild want dan gaat de betrouwbaarheid snel achteruit. Maar dat geldt ook voor "normale" pH meters.

Biertje1985

Die dingen hebben geen temperatuurcompensatie. Dat moet je zelf dan weer doen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jeroen76 op 29-08-2020  09:32 uOp AliExpress

Deze https://www.aliexpress.com/item/32957428276.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11d64c4dfde0ap is wat voordeliger met verzendkosten! :degroeten:
Ik heb het ding maar besteld.

Jeroen76

Hahahahaha ja had de verzendkosten niet gezien. Altijd even op letten bij ome Ali

Gr. Jeroen


ExPeteriment

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 29-08-2020  14:49 uDeze https://www.aliexpress.com/item/32957428276.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11d64c4dfde0ap is wat voordeliger met verzendkosten! :degroeten:
Ik heb het ding maar besteld.
Dank voor de tip. Na spelen met druk-, temperatuur censoren en loadcellen, geeft mij dit een nieuwe dimensie.

Albertus

Ook maar besteld. Leuk projectje, met een Arduino o.i.d kun je er een volledig temperatuur gecorrigeerde, automatisch ijkende, pH meter mee bouwen.

Bert

hansHalberstadt

De bufferversterker zit zo te zien in het printje wat erbij geleverd wordt. pH meters hebben een hoog ohmige uitgang dus mogen niet belast worden met een ingangs stroom. arduino analoge inputs zijn niet hoogohmig genoeg daarvoor.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2020  21:42 uDe bufferversterker zit zo te zien in het printje wat erbij geleverd wordt. pH meters hebben een hoog ohmige uitgang dus mogen niet belast worden met een ingangs stroom. arduino analoge inputs zijn niet hoogohmig genoeg daarvoor.
Arduino is voor mij zo 2018. Ik laat er een esp32 op los. Kan dat wel?

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 30-08-2020  22:29 uArduino is voor mij zo 2018. Ik laat er een esp32 op los. Kan dat wel?
Geen idee zo. dan zou je de gegevens van de analoge inputs moeten opzoeken.

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2020  21:42 uDe bufferversterker zit zo te zien in het printje wat erbij geleverd wordt. pH meters hebben een hoog ohmige uitgang dus mogen niet belast worden met een ingangs stroom. arduino analoge inputs zijn niet hoogohmig genoeg daarvoor.

Rechtstreeks aansluiten is ook niet de bedoeling.
Het printje levert 0..5 V, dat wil ik aansluiten op de analoge ingang van de Arduino.

Bert

Alexander_H


ExPeteriment

Citaat van: Alexander_H op 01-09-2020  08:52 uVoor esp:
Dank je, ga ik mee aan de slag als de sensor er is.

Esp32 heeft 12 bits AD convertor, Arduino uno en nano 10 bits. Met Esp32 heb je ook meteen bluetooth en wifi.

Albertus

Citaat van: ExPeteriment op 01-09-2020  10:09 uEsp32 heeft 12 bits AD convertor, Arduino uno en nano 10 bits. Met Esp32 heb je ook meteen bluetooth en wifi.

De analoge ingang van de ESP32 heeft een bereik van 0..3,3 Volt. Het printje  van de pH sensor levert 0..5 Volt, met een spanningsdeler kun je e.e.a. op elkaar afstemmen maar het voordeel van de 12 bits t.o.v. arduino's e.d. ben je kwijt .

De keuze voor de ESP32 heeft natuurlijk wel andere voordelen (bluetooth, wifi, snelle processor).

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 01-09-2020  12:19 uDe analoge ingang van de ESP32 heeft een bereik van 0..3,3 Volt. Het printje  van de pH sensor levert 0..5 Volt, met een spanningsdeler kun je e.e.a. op elkaar afstemmen maar het voordeel van de 12 bits t.o.v. arduino's e.d. ben je kwijt .

De keuze voor de ESP32 heeft natuurlijk wel andere voordelen (bluetooth, wifi, snelle processor).

Bert
Ik weet niet hoeveel pH bereik die 0-5 V is maar stel even 10 pH punten met 10 bits (1024 stapjes) dan heb je 0.01 pH punt digitale resolutie. Dat lijkt me niet echt de kritische factor waar het om draait.

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 01-09-2020  12:57 uik weet niet hoeveel pH bereik die 0-5 v is maar stel even 10 pH punten met 10 bits (1024 stapjes) dan heb je 0.01ph punt digitale resolutie. Dat lijkt me niet echt de kritische factor waar het om draait.

Daar heb je gelijk in, die 0..5 V komt volgens de documentatie overeen met een pH van 0..14

Bert

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 29-08-2020  14:49 uIk heb het ding maar besteld.
Joepie het ding ligt in Luik!
CiteerArrived At Destination Country/Region
【1】Liege-Linehaul Arrival:CA1069
2020-09-05 12:14:00
Met de ervaring uit het verleden, denk ik dat ik het ding over 3 dagen in huis heb.
Ging het het nu maar zo rap met de bestelde rvs fittingen!

ExPeteriment

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 07-09-2020  18:11 uJoepie het ding ligt in Luik!Met de ervaring uit het verleden, denk ik dat ik het ding over 3 dagen in huis heb.
Ging het het nu maar zo rap met de bestelde rvs fittingen!
Die van mij is geaccepteerd door de vliegmaatschappij. Geschatte bezorgtijd: 13 -16 sept. Voor 8 euro kan ik een boel geduld opbrengen. Kijk er wel naar uit ermee te spelen..

Jeroen76

Volg graag jullie ervaringen en experimenten!

Succes

Gr. Jeroen


ExPeteriment

Citaat van: Jeroen76 op 08-09-2020  11:37 uVolg graag jullie ervaringen en experimenten!

Succes

Gr. Jeroen
Ervaringen zal ik delen. Als voorpret pijnig ik mijn hersenen hoe ik een soort continue meting kan fabriceren op mijn Easybrew 30. Niet omdat het moet, maar omdat het misschien kan. Koelen en temperatuur compensatie is dan van belang. Als er tips zijn verneem ik ze graag. Ik wil wort bij maischen meten en het spoelwater als het op temperatuur is.

ExPeteriment

Sorry, reactie had ik 2maal geplaatst, internet aan Bodensee was wat traag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.