Tripel

Gestart door Oblomov, 11-04-2006 06:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oblomov

Hoe ziet dit er uit voor een Tripel? Ik heb niet veel kaas gegeten van maischschema's, dus ik heb deze 'geleend' van een ander recept op hobbybrouwen.nl

Style: Belgian Tripel
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 21.00 L     
Boil Size: 29.26 L
Estimated OG: 1.080 SG
Estimated Color: 10.3 EBC
Estimated IBU: 29.0 IBU
Brewhouse Efficiency: 70.0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount          Item                                             T% or IBU       
5.00 kg         Pilsner, Malt Craft Export (Joe White) (3.2 EBC) G70.4 %         
0.75 kg         Munich Malt (17.7 EBC)                           G10.6 %         
0.50 kg         Wheat, Flaked (3.2 EBC)                          G7.0 %           
25.00 gm        Styrian Goldings [5.60%]  (90 min)               H13.8 IBU       
25.00 gm        Styrian Goldings [5.60%]  (45 min)               H11.9 IBU       
50.00 gm        Saaz [3.30%]  (5 min)                            H3.4 IBU         
0.85 kg         Corn Sugar (Dextrose) (0.0 EBC)                  S12.0 %         
1 Pkgs          Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787) [StarteY               


Mash Schedule: Batch Sparge
Total Grain Weight: 6.25 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Mash               Add 10.00 L of water at 50.4 C     45.0 C        15 min       
Step               Add 5.00 L of water at 76.3 C      54.0 C        20 min       
Step               Add 5.00 L of water at 98.7 C      64.0 C        60 min       
Step               Add 7.00 L of water at 97.6 C      72.0 C        30 min
Step               Decoct 6.66 L of mash and boil it  78.0 C        3 min             

Hopmans

Hoi Oblomov ,

Een beetje klein.

Zou je misschien de hobbybrouwen.nl-standaard willen gebruiken ?
Dat leest gewoon on stuk beter.

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: ***
Bron van het recept: ***
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: ***

Naam brouwsel: ***
Biertype: ***
Begin SG: ***
Eind SG: ***
Kleur (berekend): *** EBC
Berekende bitterheid: *** EBU

Vermeld de hoeveelheden per 10 liter wort/bier

Mout & suiker
*** gram       *** %      naam moutsoort/graan/suiker         *** EBC     
*** gram       *** %      naam moutsoort/graan/suiker         *** EBC     
*** gram       *** %      naam moutsoort/graan/suiker         *** EBC     

Water
*** L maischwater
*** L spoelwater

Maischschema
*** min    *** gr C
*** min    *** gr C
*** min    *** gr C
*** min    *** gr C

Hop
*** gram    naam hop    *** % alfa  bloemen/pellets     kooktijd *** min
*** gram    naam hop    *** % alfa  bloemen/pellets     kooktijd *** min

Kruiden of andere toevoegingen
*** gram    naam kuid/toevoeging          kooktijd *** min
*** gram    naam kuid/toevoeging          kooktijd *** min
*** gram    naam kuid/toevoeging          kooktijd *** min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: *** min

Gist
Naam gist:   ***            vloeibare gist/gedroogde gist/zelfopgekweekte gist

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting  *** dagen bij *** gr C
lagering        *** dagen bij *** gr C

Bijzonderheden: *** (maximaal 200 woorden)

 :degroeten:

P.S.: Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit.  :duimop:

MO

Ik kan het wel goed lezen hoor. In de meeste tripels zit geen tarwe. Heb je een speciale reden om tarwe te gebruiken? Ik weet niet hoe goed de Australische mouten zijn gemodificeerd (hoeveel eiwitten er zijn gehydrolyseerd, hoeveel zetmeel er als is omgezet tijdens het moutproces), maar normaliter kun je met de meeste mouten ook wel met eenstapsmaisch af. Ik zou dan gaan voor 60 min op 66 grC. De Westmalle gist die je volgens mij gekozen hebt, is wel een doorvergister. Westmalle tripels en andere Belgische bieren bevatten meer suiker dan je denkt, je zou tot 25% van de stort kunnen gaan. Je bitterheid is wat laag, maar dat is een kwestie van smaak.

Edgar

Het is zogezegd een gedateerd maischschema. Het inmaischen op 45° wordt niet veel meer gedaan, behalve bij Weizen. De 20 min op 54° zou ik persoonlijk dan weer wel doen, maar velen hier zullen het veel te lang vinden. Het ligt eraan hoeveel belang je hecht aan een helder bier. Voor een tripel lijkt het me minder belangrijk. 60 min op 64° is ook knap lang. Ik zou daarvoor mijn smaakorgaan gebruiken: Is het flink zoet: doorstoken naar 72°. Die laatste stap hoef je niet tevoren vast te leggen, maar gebruik gewoon een jodiumtest om te zien of de pap vrij van zetmeel is. De decoctie op het einde (uitmaischen) heb ik nog nooit zo gezien. Ziet er interessant uit, maar of het iets oplevert is de vraag.

De éénstapsmaisch die MO voorstelt zal het ook prima doen.

De suiker zou ik pas na de vergistingspiek doseren in vloeibare vorm. Bitterheid is volgens mij prima, maar mag best meer zijn.

Oblomov

Dank voor alle respons. Goeie site is dit zeg. Ik had eerder moeten bedenken dat ze in België (en NL) meer verstand hebben van Belgisch beer dan in Australië ???

  • Volgende keer gebruik ik de hobbybrouwen.nl standaard.
  • Ik heb meestal wat problemen met de schuimkraag, volgens mijn LHBS (local homebrew store), helpt het toevoegen van tarwe, vandaar.
  • Ik maish in een grote koelbox, de decoctie op het einde is zodat ik niet met te veel wort eindig; mijn pan is maar 30 liter.
  • Ik zal het maishschema aanpassen, 20 min of 54 en dan 60 op 66.
  • Ook wat meer suiker, mijn bier is vaak wat aan de zoete kant.

Dat gist wat overigens moeilijk te krijgen hier, ik heb deze op de kop weten te tikken via een speciale order.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.