Carbonate CO3 invullen in Bru'n Water

Gestart door pim1980, 26-08-2020 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Dag allen,

Ben bezig met Bru'n Water en hierin moet ik de waarde voor 'Carbonate CO3' invullen, met de beschrijving: Carbonate may be reported in (as CaCO3) units and must be converted to (ppm) by multiplying by 0.60 for use in this program.

Mijn water rapport geeft een 'theoretisch afzetbaar CalciumCarbonaat' waarde van 0.21 mmol/l. Is dit dan de bedoelde carbonate CO3 die ik in Bru'n Water in moet vullen, en moet ik hem dan invullen als 0.21 x 100 x 0.6 = 12.6 ppm?

Bedankt!

William

Die factor 0.6 zit erin omdat 100 ppm calciumcarbonaat, 40 ppm calcium en 60 ppm carbonaat bevat. Dus ja, 12.6 ppm carbonaat

pim1980

Dank je. Andere vraag waar je misschien antwoord op weet.

Ik heb mijn waterinput nu goed staan, en kan de 'grain bill' invullen. Die heeft wel wat invloed op de pH, maar in het 'water adjustment' tabblad verandert er daardoor niks aan het 'existing water profile' terwijl de gestorte mout toch ook mineralen bevat.

Het lijkt me dat na storten van de mout je mineraalgehalte van de maisch dus anders is dan voor het storten. Dus hoe weet je dan hoeveel je nog van het e.e.a. moet toevoegen?

William

Je hebt gelijk dat een behoorlijk deel van de mineralen uit de mouten komen. BrouwHulp houdt hier rekening mee. De mineralencompositie zelf staat niet in de moutdatabase maar er staat per mout wel een getal in dat aangeeft wat de bijdrage aan pH cq bufferend vermogen is. Dit zijn de moutparameters pH in demiwater en Base tot pH 5.7 (in meq/l). Voor een donkere mout word de pH lager en heb je meer base nodig om de pH te verhogen (of meer zuur om deze te verlagen). De pH zorgt voor de verdeling van de ionen tussen de mout en het water in het beslag.

Door deze pH gerelateerde moutparameters word indirect het mineraleneffect van de mouten meegenomen.

Als je BrouwHulp gebruikt: voer maar eens een 100% pilsmout recept in en daarnaast een recept met hetzelfde sg maar met veel meer donkere mouten. Je zult in het waterbehandelingscherm zien dat je voor het recept met donkere mouten veel minder zuur nodig hebt nadat je "voeg automatische zuur of base toe" hebt aangevinkt

Jacques

Citaat van: pim1980 op 26-08-2020  14:52 uIk heb mijn waterinput nu goed staan, en kan de 'grain bill' invullen. Die heeft wel wat invloed op de pH, maar in het 'water adjustment' tabblad verandert er daardoor niks aan het 'existing water profile' terwijl de gestorte mout toch ook mineralen bevat.

Het lijkt me dat na storten van de mout je mineraalgehalte van de maisch dus anders is dan voor het storten. Dus hoe weet je dan hoeveel je nog van het e.e.a. moet toevoegen?

Je waterprofiel verandert niet. Wel verandert de samenstelling van de mineralen in het beslag/maisch.
Brouwsoftware houdt rekening met de invloed van de gebruikte mout op de pH van je beslag/maisch. Aan de hand van de ingevoerde samenstelling van de mineralen van jouw leidingwater en dat van de gebruikte mouten wordt berekend of je zuur moet toevoegen of juist een alkalisch zout. Dit laatste kan het geval zijn bij het brouwen van een zeer donker bier.

pim1980

Dag Jacques,

Dat is me duidelijk. Maar ik ben vooral benieuwd naar de samenstelling van de mineralen na de stort. Stel ik wil een IPA brouwen en wil daar ik zeg maar wat, 250 mg/l sulfaat in hebben. Dan moet ik dat toevoegen in het maischwater, en uiteindelijk na de kook ook nog, rekening houdend met de verdamping tijdens de kook, om op die 250 mg/l uit te komen in het uiteindelijke bier. Maar doet de mout hier nog iets mee?

Idem met calcium. Helpt bij het flocculeren van de gist. Maar dan moet je er na alle reacties in de maisch nog wel genoeg van over hebben toch?

trebvuister

Citaat van: pim1980 op 27-08-2020  07:23 uDag Jacques,

Dat is me duidelijk. Maar ik ben vooral benieuwd naar de samenstelling van de mineralen na de stort. Stel ik wil een IPA brouwen en wil daar ik zeg maar wat, 250 mg/l sulfaat in hebben. Dan moet ik dat toevoegen in het maischwater, en uiteindelijk na de kook ook nog, rekening houdend met de verdamping tijdens de kook, om op die 250 mg/l uit te komen in het uiteindelijke bier. Maar doet de mout hier nog iets mee?

Idem met calcium. Helpt bij het flocculeren van de gist. Maar dan moet je er na alle reacties in de maisch nog wel genoeg van over hebben toch?
Alles wat jij hier noemt wordt ook berekend in brouwsoftware. BrouwHulp is daar één van.
Ik gebruik sindskort Brewfather omdat die ook op de iPad draait en synchroniseert tussen computer-iPad-iPhone

pim1980

Citaat van: trebvuister op 27-08-2020  08:52 uAlles wat jij hier noemt wordt ook berekend in brouwsoftware. BrouwHulp is daar één van.
Ik gebruik sindskort Brewfather omdat die ook op de iPad draait en synchroniseert tussen computer-iPad-iPhone

Ik gebruik Brewfather voor recepten, ideaal, zal daar ook eens in het watergebeuren duiken.

Maar in Bru'nWater zie ik zo snel niet de mineraalhoeveelheden aangepast worden ongeacht welke mouten en hoeveelheden je stort. Alleen de pH wijzigt.

middelaersch

Citaat van: pim1980 op 27-08-2020  12:19 uMaar in Bru'nWater zie ik zo snel niet de mineraalhoeveelheden aangepast worden ongeacht welke mouten en hoeveelheden je stort. Alleen de pH wijzigt.

Dat klopt. En dat is in BrouwHulp, EZWater en Brewfather ook zo.

De invloed van de moutstort op de pH wordt berekend, maar de mineraalhoeveelheden worden er niet door gewijzigd. Althans: de berekende en getoonde mineraalhoeveelheden.
Lees ook reactie #3 van William en #4 van Jacques nog een keer.

Jacques

Citaat van: pim1980 op 27-08-2020  07:23 uDag Jacques,

Dat is me duidelijk. Maar ik ben vooral benieuwd naar de samenstelling van de mineralen na de stort. Stel ik wil een IPA brouwen en wil daar ik zeg maar wat, 250 mg/l sulfaat in hebben. Dan moet ik dat toevoegen in het maischwater, en uiteindelijk na de kook ook nog, rekening houdend met de verdamping tijdens de kook, om op die 250 mg/l uit te komen in het uiteindelijke bier. Maar doet de mout hier nog iets mee?

Idem met calcium. Helpt bij het flocculeren van de gist. Maar dan moet je er na alle reacties in de maisch nog wel genoeg van over hebben toch?

De berekeningen zijn altijd een benadering. De exacte hoeveelheid aan mineralen in het wort is niet bekend. Dit komt doordat elke mout anders is. De plaats van de teelt en weersomstandigheden maken uit. Vergelijkt het met het alfazuuurgehalte van een hop.
Verder is er sprake van interactie van calciumionen met fosfaten uit de mout. Calciumfosfaat slaat neer waardoor de hoeveelheid calcium- en fosfaationen minder worden. De hoeveelheid waterstofionen wordt hoger. Dit zorgt voor een verlaging van de pH.

Om te zorgen dat je voldoende calciumionen hebt voor het flocculeren kun je meer calciumzouten toevoegen dan nodig zijn voor de pH daling. Een andere optie is claciumchloride toe te voegen na het koken van het wort.

Overigens gaan we als we het hebben over calciumconcentraties het steeds uit van de totale hoeveelheid calciumionen in het brouwwater (leidingwater + toevoeging).

Voor de liefhebber
https://www.microbiologyresearch.org/docserver/fulltext/micro/35/1/mic-35-1-61.pdf?expires=1598560410&id=id&accname=guest&checksum=F75EFC320F71C1578989C731D9EC223B
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1965.tb02043.x

pim1980

Ik heb intussen begrepen dat de 'Supporters version' van Bru'n Water ook laat zien hoe de mineraalsamenstelling na de kook zal zijn, en niet alleen voor het maischwater. Iemand daar ervaring mee?

Uiteraard zal dat een benadering zijn omdat hij de exacte samenstelling van de graankorrels niet weet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.