Hoeveelheid gist verhogen voor tripel?

Gestart door Opaslof, 26-08-2020 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Opaslof op 13-09-2020  11:55 uKan dat ook met bv 1 liter appelsap? Ipv bierbrouwen? En dan een liter jongbier opofferen (die extra liter  past het niet inner fles). Is wat overzichtelijker. En minder tijd en schoonmaak...
Dat kan wel, maar dan krijg je een mengsel van cider en bier want appelsap wordt cider. Kan voor sommige bieren wel lekker zijn.

Opaslof

Zo weer een update van de voortgang:
De boel heeft nu twee weken op 22'C staan te vergisten:

Fles (a) met vloeibare gist is van 1022 naar 1017 gegaan. (begin SG was 1072)
Fles (b) met korrelgist is van 1037 naar 1033 gegaan (begin SG was 1074)
Ik heb de gistflessen meteen wat geroerd met de hevelslang.

Dus a) is bijna klaar voor bottelen. Onder de 1015 was mijn gedachte.
Fles b) moet nog best een eindje maar heeft in elk geval niet helemaal stilgestaan. Maar mierzoet. (Yek)

Dus beide flessen voor een week of twee terug de kast in op 22'C denk ik maar.
Of zal ik er 24 van maken?

William

De nagisting mag best lang duren omdat je wat weinig gist had en ook wat te snel hebt overgeheveld.

Variant a is met een vergistingsgraad van 77% misschien nog niet helemaal op z'n eind aangezien er ook veel suiker in zat. Deze mag wel op 80% vergistingsgraad of hoger komen. Zonder suiker zou de 1214 toch op 77% moeten kunnen komen.

Variant b is met een vergistingsgraad van nog geen 50% meer zorgwekkend. Nu is de S04 een gist met een lage vergistingsgraad maar het is nu wel heel erg laag. Met een hogere temperatuur ga je niet veel bereiken. Zeker niet bottelen, want garantie op mierzoet bier, gushers of bommetjes. Je kunt overwegen om extra actieve gist toe te voegen.

Als je heel gek wilt doen zou je variant b op de gist van variant a kunnen hevelen, nadat je variant a gebotteld hebt.



Opaslof

Bedankt voor de tip. Goed idee om de andere gist te gebruiken. Weet nog niet of er veel slurrie nog in zit en hoe veel activiteit daar nog in zit, maar het is zeker een mogelijkheid. Kan me niet voorstellen dat het de smaak nu nog heel veel gaat beïnvloeden. En dan nog... Belangrijkste is dat het uitgist.

- slurrie gewoon zo erin kieperen?
- Gistvoeding erbij nodig?

Ik zal het a-biertje over twee weken nog eens meten. En even opzoeken welk eind SG bij de 80% SVG hoort (in het kader van 'hoe zat het ook alweer') voordat ik ga bottelen.

William

Inderdaad de slurrie erbij kiepen en tijd geven als je nog een beetje sediment hebt. Een beetje voeding zou in dit geval denk ik geen kwaad kunnen.

Opaslof


Opaslof

Oja zo zat het met de vergistingsgraad:
SVG = (begin SG-eind SG)/(begin SG-1)

Bier a) begin SG 1072, eind SG moet zijn:
1016 voor SVG 77%, 1014 voor SVG 80%, 1012 voor SVG 83%

Bier b) begin SG 1074, eind SG moet zijn:
1017 voor SVG 77%, 1015 voor SVG 80%, 1013 voor SVG 83%

(Origineel recept had overigens SVG 89%: 1070 -> 1008)

Dus als ik ergens richting 1010, hooguit 1015 kan uitkomen, dan heb ik vertrouwen in bottelen. Zou leuk zijn als ik de flesjes mooi op druk krijg (flessen met te weinig prik heb ik al eens gehad, evenals spuitflessen en 2 knalflessen [emoji16])

Over twee weekjes doe ik wel weer verslag.

Opaslof

Citaat van: Opaslof op 26-09-2020  21:41 uBier a) begin SG 1072, ...
Bier b) begin SG 1074, ...

Zoals gezegd, bij wijze van verslag hierbij de update van twee weken (op 22 graden) later.
Beide flessen hebben nog iets doorgegist.

Bier a) van 1017 -> 1016 (svg 78%). Die is dus echt wel klaar. We hebben afgeheveld en er bottelsuiker, bottelgist (2 jaar oude F-2, 20 gram, gehydrateerd) en gistvoeding bij gedaan. Zachtjes doorgeroerd en gebotteld. De flessen staat weer in de gistkast op 22 graden. Die gistvoeding was eigenlijk bedoeld voor de andere gistfles. Foutje, maar we hebben het gewoon maar laten gaan. Zit dus nu ook in de flesjes.

Bier b) van 1033 -> 1028 (svg 62%). Nog lang niet klaar. Naar suggestie van hier heb ik hier de gistslurrie uit bier a) aan toegevoegd en gistvoeding.

Now we wait...

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  11:27 uZoals gezegd, bij wijze van verslag hierbij de update van twee weken (op 22 graden) later.
Beide flessen hebben nog iets doorgegist.

Bier a) van 1017 -> 1016 (svg 78%). Die is dus echt wel klaar. We hebben afgeheveld en er bottelsuiker, bottelgist (2 jaar oude F-2, 20 gram, gehydrateerd) en gistvoeding bij gedaan. Zachtjes doorgeroerd en gebotteld. De flessen staat weer in de gistkast op 22 graden. Die gistvoeding was eigenlijk bedoeld voor de andere gistfles. Foutje, maar we hebben het gewoon maar laten gaan. Zit dus nu ook in de flesjes.

Bier b) van 1033 -> 1028 (svg 62%). Nog lang niet klaar. Naar suggestie van hier heb ik hier de gistslurrie uit bier a) aan toegevoegd en gistvoeding.

Now we wait...

Op hoeveel liter bier heb je het zakje bottelgist toegevoegd?
Je hebt er slechts 0,02 tot 0,07 g per liter van nodig.

Overmaat aan gist maakt dat je de gistvoeding achterwege kunt laten.
En hydrateren van korrelgist is niet nodig...

Opaslof

Het gaat om 20 liter, dus ik zie dat we boven de bovengrens van de bottelgist zitten. Wel was de gist al wat ouder dus minder levendig.
Eigenlijk hadden we 2,5 gram gistvoeding aangemaakt (10 minuutjes gekookt in een klein beetje water) voor de andere gistfles met verstokte vergisting. Eenmaal afgekoeld het zakje gist in gegooid. Na een kwartiertjes geroerd en na weer een kwartiertje rust in de gistfles gedaan en SG 1016 bier op
overgeheveld. Vlak na het bottelen vanuit deze emmer kwamen we erachter dat de voeding dus inderdaad niet bedoeld was voor deze fles, en dat de hoeveelheid gist wel erg ruim was voor 20 liter. Maarja, het zat er al doorheen. Laat maar gaan.
Nu maar hopen dat dat het gaat meevallen met
a) evt. gistsmaak/gistvoedingsmaak(?)
b) evt. teveel aan koolzuur op fles, als de bottelgist met voeding naast de bottelsuiker ineens toch een hoop extra suikers gaat omzetten.
We gaan het zien. Regelmatig flesje opentrekken dan maar en zodra het koolzuurgehalte goed is maar snel de rest opdrinken.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:36 uHet gaat om 20 liter, dus ik zie dat we boven de bovengrens van de bottelgist zitten. Wel was de gist al wat ouder dus minder levendig.
Eigenlijk hadden we 2,5 gram gistvoeding aangemaakt (10 minuutjes gekookt in een klein beetje water) voor de andere gistfles met verstokte vergisting. Eenmaal afgekoeld het zakje gist in gegooid. Na een kwartiertjes geroerd en na weer een kwartiertje rust in de gistfles gedaan en SG 1016 bier op
overgeheveld. Vlak na het bottelen vanuit deze emmer kwamen we erachter dat de voeding dus inderdaad niet bedoeld was voor deze fles, en dat de hoeveelheid gist wel erg ruim was voor 20 liter. Maarja, het zat er al doorheen. Laat maar gaan.
Nu maar hopen dat dat het gaat meevallen met
a) evt. gistsmaak/gistvoedingsmaak(?)
b) evt. teveel aan koolzuur op fles, als de bottelgist met voeding naast de bottelsuiker ineens toch een hoop extra suikers gaat omzetten.
We gaan het zien. Regelmatig flesje opentrekken dan maar en zodra het koolzuurgehalte goed is maar snel de rest opdrinken.

Één ding is zeker... je zult geen last hebben van een hergisting die niet op gang komt.  :)

Met zo'n overmaat aan gist in de fles doe je er inderdaad goed aan het bier snel op te drinken.
Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt?

Opaslof


Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:43 u8 g/l

Dan zit het met de hoeveelheid koolzuur in de fles zeker goed.

Bij welke temperatuur staat het bier?

Opaslof

Zit goed met koolzuur, bedoel je zeker niet te weinig of zeker niet teveel?
Het staat op 22 graden.
Anders zo nu en dan maar even de doppen een klein beetje lossen om de druk af te laten.
Of een stel vrienden uitnodigen, niet teveel tegenwoordig met Corrona.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:48 uZit goed met koolzuur, bedoel je zeker niet te weinig of zeker niet teveel?
Het staat op 22 graden.

Ik bedoel dat je zeker niet te weinig koolzuur zult hebben.

Mijn vermoeden is dat je al na 3 dagen voldoende koolzuur in je bier hebt.

Opaslof

Ah dan gaan we midden van de week eens een eerste flesje doen. Ik kan ze ook evt. uit de gistkast halen, de omgevingstemp is een graad of 5 lager.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  21:19 uAh dan gaan we midden van de week eens een eerste flesje doen. Ik kan ze ook evt. uit de gistkast halen, de omgevingstemp is een graad of 5 lager.

Dat is een leuke test waarbij je kunt zien wat de invloed is van de temperatuur.

Opaslof

Helft van de flesjes op 22' en de andere helft buiten de koelkast. Dan kan ik vergelijken. [emoji106]

Opaslof

Voilà, de vergisting van bier b) is weer op gang gekomen door toevoegen van gistslurrie + voeding. We hebben weer belletjes!!!


William

Mooi hé, beetje mengen en roeren

Opaslof

Laatste stand van zaken: bier b is met hulp van de tips uitgegist na 2,5 week. SG 1014 met 1 belletje CO2 per 2,5 minuut. Dus met 8 gram bottelsuiker en zonder bottelgist op fles.
De vergisting heeft dus mooi doorgezet. SVG 81%!
Dank voor alle tips!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.