Hoeveelheid gist verhogen voor tripel?

Gestart door Opaslof, 26-08-2020 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-09-2020  16:05 uGist het bij later toevoegen verder uit? Nee. Wie zegt dat het wel zo is, had een bier dat niet uitvergist was.

Er zijn meerdere vergelijkende tests uitgevoerd door meerdere forumleden. Bij een paar tests maakte het weinig uit. Bij een aantal andere tests zorgde een latere suikergift voor een wat hogere vergistingsgraad. Dit was vooral bij zeer zware bieren.

Overigens geef ik de voorkeur aan suiker tijdens het koken te geven. Dat is wel zo makkelijk. En het verschil in eind SG is inderdaad vrij klein.

Opaslof

Ok in laat het even zo in de fles zitten dan. Wel met een groter bakkie eronder voor de blowoff. Kan ik de boel door laten gisten als in nagisten?
Of over een week toch nog een keer overhevelen?

EBC

Citaat van: Jacques op 05-09-2020  23:44 uEr zijn meerdere vergelijkende tests uitgevoerd door meerdere forumleden. Bij een paar tests maakte het weinig uit. Bij een aantal andere tests zorgde een latere suikergift voor een wat hogere vergistingsgraad. Dit was vooral bij zeer zware bieren.

Overigens geef ik de voorkeur aan suiker tijdens het koken te geven. Dat is wel zo makkelijk. En het verschil in eind SG is inderdaad vrij klein.

Ik wil niet muggenziften, maar gist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Een bier vergist niet verder uit omdat er later suiker is toegevoegd.

Stel je voor, dan gebeurt dat altijd met het toevoegen van hergistingssuiker.  :biersmile: Nee hoor.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-09-2020  19:23 uIk wil niet muggenziften, maar gist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Een bier vergist niet verder uit omdat er later suiker is toegevoegd.

Stel je voor, dan gebeurt dat altijd met het toevoegen van hergistingssuiker.  :biersmile: Nee hoor.

De tests laten een ander beeld zien.

Maar ik ben met je eens dat het theoretisch niets zou moeten uitmaken. De suikers die toegevoegd worden zijn makkelijk vergistbaar.

De verhouding van de vergistbare suikers heeft overigens invloed op de vergisting en de smaak van je bier. Zie
Wort composition and its impact on the flavour‐active higher alcohol and ester formation of beer – a review
Bij mijn weten is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed op de smaak van je bier door late suikergiften. Mogelijk is dat omdat bij commerciële brouwerijen zelden of nooit een late suikergift wordt gegeven.

EBC

Citaat van: Jacques op 06-09-2020  21:45 uDe tests laten een ander beeld zien.

Tja ... zo houden we elkaar dom.

Doe die tests nog maar eens over, want de resultaten zijn niet in lijn met de wetenschappelijke consensus.


Jacques

Citaat van: EBC op 06-09-2020  23:34 uTja ... zo houden we elkaar dom.

Doe die tests nog maar eens over, want de resultaten zijn niet in lijn met de wetenschappelijke consensus.

Het waren meerdere forumleden die de tests hebben uitgevoerd. Dat maakt dat het geen toeval treffers waren. Bij een test die ik uitvoerde maakte het niets uit, bij een ander wel (was met een zwaarder bier).

Heb jij bronnen die jouw stelling bevestigen?

Opaslof

We zijn inmiddels een weekje verder. Ik zou het verloop nog even melden. Zie de tabel hieronder.
De boel staat nu 2 weken op 19 graden te vergisten. Na de eerste week dus overgeheveld en suikerwater toegevoegd.
Na het toevoegen van het suikerwater ben ik helaas vergeten het SG opnieuw te meten, dus ik heb mijn best gedaan die te berekenen om die te herleiden.

De fles met vloeibare gist vertoonde afgelopen week activiteit. De fles met korrelgist niet.
Vandaag de SG meting gedaan en dat laat inderdaad zien dat 1 van de flessen geen vergisting meer is gebeurd sinds een week.

Het lijkt erop dat de gist dood is of bij overheveling echt alles is achtergebleven in het eerste gistvat. Kan ook zijn dat het bij het enten op de brouwdag toch niet goed is gegaan: we hadden netjes gehydrateerd, maar uiteindelijk niet goed gelet en de te warme gist op het wort gegoten. Het temperatuurverschil moet iets van 10 graden zijn geweest. Dus misschien heeft daarbij een behoorlijk deel van de gist het niet gered.

Ik heb net de temperatuur van de gistkast naar 22 graden verhoogd voor de nagisting van de 'goeie' fles. (beide flessen staan in dezelfde klimaatkast)
Ik neem aan dat die mooi in een drietal weekjes de laatste suikers van SG 1022 gaat vergisten.

Wat adviseren jullie me om de gestokte vergisting in de andere fles weer op gang te krijgen?
(wederom bedankt voor de adviezen: ik leer weer een hoop deze ronde ;-) )

Fles 1 (S-04 korrel)  Fles 2 (1214 XL vloeibaar)
Begin SG1060  1060
Begin inhoud19.6 l  19.9 l
Begin moutsuikers (berekend)19.6 l * 147 g/l = 2881 g  19.9 l * 147 g/l = 2925 g
Tussen SG (na 1 wk hoofdgisting)1021  1016
Tussen moutsuikers (berekend)19.6 l * 52.5 g/l = 1029 g  19.9 l * 40 g/l = 796 g
Tussen vol% zonder suikerwater1060 -> 1021 = 5.1%  1060 -> 1016 = 5.7%
<Overgeheveld in gistflessen en suikerwater toegevoegd>
Suikerwater1.9 l + 967 g  1.6 l + 783 g
Totaal beginsuikers (berekend) (g/l)(2881+967)/(19.6+1.9) = 179 g/l  (2925+783)/19.9+1.6) = 173 g/l
Totaal tussensuikers (berekend) (g/l)(1029+967)/(19.6+1.9) = 93 g/l  (796+783)/19.9+1.6) = 73 g/l
Nieuw begin SG met suikerwater (berekend)1074  1072
Nieuw tussen SG met suikerwater (berekend)1037  1030
Tussen vol% met suikerwater1074 -> 1037 = 4.9%  1072 -> 1030 = 5.5%
Gemeten SG na 2e week10371022
Vol% na 2e week1074 -> 1037 = 4.9%  1072 -> 1022 = 6.6%


Opaslof

Hm, ik zie dat Tapatalk de tabel niet goed weergeeft.
Dan maar even als plaatje:

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;18:19 uHet lijkt erop dat de gist dood is of bij overheveling echt alles is achtergebleven in het eerste gistvat. Kan ook zijn dat het bij het enten op de brouwdag toch niet goed is gegaan: we hadden netjes gehydrateerd, maar uiteindelijk niet goed gelet en de te warme gist op het wort gegoten. Het temperatuurverschil moet iets van 10 graden zijn geweest. Dus misschien heeft daarbij een behoorlijk deel van de gist het niet gered.

Als de gist gewerkt heeft is deze niet zo maar dood door een verkeerde manier van enten.

Overigens is het niet nodig om korrelgist te hydrateren. Veel gistleveranciers zeggen tegenwoordig dat hun gisten E2U (easy to use) zijn. Dat wil zeggen dat ze zo over het wort gestrooid kunnen worden. Lallamand schrijft zelfs de korrelgist kweik Voss beter niet kunt hydrateren omdat dit een beter resultaat geeft.

Opaslof

Op zich ging die s04 ook als een malle in het begin. Maar ik begrijp alleen niet waarom die na overhevelen en met extra suikerwater helemaal niets met SG 1037 heeft gedaan in een week.
De andere fles met Wyeast kwam wat langzamer op gang maar is wel steady going.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 12-09-2020 &nbsp;22:38 uOverigens is het niet nodig om korrelgist te hydrateren. Veel gistleveranciers zeggen tegenwoordig dat hun gisten E2U (easy to use) zijn. Dat wil zeggen dat ze zo over het wort gestrooid kunnen worden. Lallamand schrijft zelfs de korrelgist kweik Voss beter niet kunt hydrateren omdat dit een beter resultaat geeft.

Vijfentwintig jaar geleden strooide ik de korrelgist al ongehydrateerd zo over het appelsap, ging ook toen al goed.
Wel roerde ik het er daarna doorheen. Dat doe ik nu bij het bier niet meer. Ik strooi het erover en maak het vat dicht.
Dat heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;22:44 uOp zich ging die s04 ook als een malle in het begin. Maar ik begrijp alleen niet waarom die na overhevelen en met extra suikerwater helemaal niets met SG 1037 heeft gedaan in een week.
De andere fles met Wyeast kwam wat langzamer op gang maar is wel steady going.

Daar heb ik geen antwoord op. Het is zeker vreemd. Misschien was het suikerwater heter dan bij de andere batch?

Opaslof

Zelfde water uit 1 pan. Ik heb vanuit het terugkoelen gewacht tot de temperatuur binnen de 5 graden was tov het bier. Maar elke gistsoort zal ook wel anders reageren.
Maar gewoon maar laten gaan en zien wat er over 3 weken uitkomt? Of misschien extra gist erin gooien. Of bottelgist, die heb ik nog wel een zakje liggen als die nog goed is.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;23:18 uZelfde water uit 1 pan. Ik heb vanuit het terugkoelen gewacht tot de temperatuur binnen de 5 graden was tov het bier. Maar elke gistsoort zal ook wel anders reageren.
Maar gewoon maar laten gaan en zien wat er over 3 weken uitkomt? Of misschien extra gist erin gooien. Of bottelgist, die heb ik nog wel een zakje liggen als die nog goed is.

5 ºC temperatuurverschil is geen enkel probleem.

Extra gist wil vaak niet helpen. Gebruik de zoekfunctie en zoek naar "gestokte vergisting".
Bottelgist om de vergisting op gang te brengen heeft weinig zin, die kan als het goed is alleen eenvoudige suikers vergisten. Die zijn al lang vergist. Ze worden als eerste opgenomen door de gist.

Opaslof

Ok. Ik lees al wat over roeren, gistvoeding toevoegen, tweetraps giststarter maken van de gist op de bodem.
Ook over een testje met een kleine hoeveelheid bier apart met grote hoeveelheid gist en voeding laten uitgisten om te zien of er überhaupt nog vergistbare suikers inzitten.
Maar de suiker die ik had toegevoegd zit er sowieso nog in, daar is niets mee gebeurd, anders had ik wel een lagere SG dat 1037 gemeten vandaag.

We zullen van de week eens in de gaten houden of die iets hogere temperatuur wat helpt en of ie toch wat gaat bubbelen.
Volgend weekend maar weer een sample nemen voor SG.

Als het dan nog in de buurt van 1037 ligt, dan gaan we actie ondernemen...

Dank voor het meedenken [emoji106]

William

Hoe meet je het sg? Met een refractometer of een hydrometer? Indien met een refractometer moet je nog een correctie uitvoeren.

Na hevelen kun je veel gist kwijtraken waardoor alles veel langzamer gaat. Overhevelen zou je pas moeten na de hele vergisting. En nadat je het sg hebt gemeten 😉

Opaslof

Met een SG meter. Niet een refractometer. Had ik inderdaad gelezen dat dit met alcohol in de vloeistof gecorrigeerd moet worden.
Ik heb inderdaad het gevoel dat een heleboel gist is achtergebleven en dat beetje dat wel is overgeheveld het niet aankan. Of nog niet. Jammer dat ik het niet doorhad dat het overhevelen pas moet gebeuren na uitgisten (hoofd) van de toegevoegde suiker.  Al doende leert men ;-)


William

Het kan het waarschijnlijk wel aan maar je het duurt langer.

Heb je de suikeroplossing wel goed door het jongbier gemengd?


Citaat van: William op 26-08-2020 &nbsp;13:09 uHet zal wel goed komen maar dan moet je wel geduld hebben.

NU zul je nog iets meer geduld moeten hebben ;)


hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 06-09-2020 &nbsp;19:23 ugist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Ik denk dat dat zeker klopt als je een niet al te zware wort.
Bij hele hoge beinSG's heb je een sutuatie waarbij de gist het moeilijker krijgt. Dus volgens mij is het dan niet alleen een kwestie van vergistbare suikers, maar ook een uitputtingsslag voor de gist. Mijn ervaring is dat de gisting beter verloopt als je de pijn zoveel mogelijk verspreidt, waarschijnlijk ook met minder ongewenste nevenproducten tot gevolg, dus in het begin wat minder osmosestress en dus de suiker pas tegen het einde van de hoofdgisting toevoegen.

In hoeverre de gist daar voordeel van heeft zal ook sterk gistras afhankelijk zijn. Maar ookal zou het niets uitmaken, dan heeft toevoegen van de suiker tegen het einde toch geen nadelen?

Dus mijn redenatie is:
Het kan helpen door de suiker tegen het einde toe te voegen, maar als het niet helpt kan het ook geen kwaad, dus dan is de logische keuze simpel lijkt mij: tegen het einde toevoegen. 

Opaslof

Ik heb de suikeroplossing er als laatste bijgegooid. Bovenop het jongbier. Niet gemengd. Het suikerwater is ook zwaarder dan het jongbier met alcohol. Dus dat zou ook naar beneden zakken en gaandeweg mengen?
Maar misschien mengt het stilstaand niet zo best. Dan zou inderdaad best goed kunnen.

Als ik gewoon wat langer moet wachten: geen probleem. Als het maar geen maanden wordt. En dan wordt het hergisten op fles natuurlijk ook een gebed zonder end.
Of misschien gaat het wel helemaal niet meer gebeuren.

Als ik volgend weekend, na een week met 22 graden, nog steeds 1037 meet, dan denk ik dat ik wel overweeg om dan nieuwe gist toe te voegen. Wel een heel process met in een aantal trappen de vergisting op te starten met steeds wat meer jongbier. Moet ik nog eens nalezen in de verschillende posts over vastgelopen vergisting. En in m'n boek...

middelaersch

Citaat van: Jacques op 06-09-2020 &nbsp;21:45 u...omdat bij commerciële brouwerijen zelden of nooit een late suikergift wordt gegeven.

Als commerciële brouwerijen dat inderdaad niet doen, waag ik het te betwijfelen of het significante voordelen biedt.  :weetniet:

Ik gebruik vaak suiker in Belgische bieren, en voeg die altijd toe tegen het einde van de kook. Heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd.
Daar moet ik wel de kanttekening bij maken dat ik geen extreem zware bieren brouw, SG max 1.090.

William

Citaat van: Opaslof op 13-09-2020 &nbsp;11:17 uIk heb de suikeroplossing er als laatste bijgegooid. Bovenop het jongbier. Niet gemengd. Het suikerwater is ook zwaarder dan het jongbier met alcohol. Dus dat zou ook naar beneden zakken en gaandeweg mengen?
Maar misschien mengt het stilstaand niet zo best. Dan zou inderdaad best goed kunnen.


Als je eerst het suiker in een vat doet en daar het jongbier ophevelt zal het in ieder geval beter mengen.

Heb je het sample via de kraan onderin het gistvat genomen? Dan zou je relatief meer suiker kunnen hebben afgetapt en hiermee een te hoog sg.

Ik zou het vat / fles sowieso flink zwenken om alles te mengen.

hansHalberstadt

Volgende keer bij een zwaar bier pas overhevelen als vrijwel alle suiker is vergist. Je hebt de gist immer keihard nodig om alle suiker te vergisten. Overhevelen in een te vroeg stadium of als je nog suiker toe gaat voegen is vragen om problemen. Zomaar gist toevoegen gaat je niet helpen zeker geen korrelgist want die kan niet opstarten in zulke zware condities. Wat je wel kunt doen is nog een klein beetje bier brouwen bv 5 liter en daar 2 zakjes korrelgist in opstarten en evt nog een keer beluchten zodra je tekenen van gisting ziet. en als dat  op de gistingspiek zit bij je vastgelopen brouwsel doen. 

Opaslof

Citaat van: William op 13-09-2020 &nbsp;11:23 uHeb je het sample via de kraan onderin het gistvat genomen? Dan zou je relatief meer suiker kunnen hebben afgetapt en hiermee een te hoog sg.
Ik heb het afgeheveld niet helemaal op de bodem.
Ik kan nog wel even de flesse goed zwenken, misschien wat roeren. Wie weet helpt het.
Meet ik meteen de SG nog een keer...

Opaslof

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2020 &nbsp;11:26 uWat je wel kunt doen is nog een klein beetje bier brouwen bv 5 liter en daar 2 zakjes korrelgist in opstarten en evt nog een keer beluchten zodra je tekenen van gisting ziet. en als dat  op de gistingspiek zit bij je vastgelopen brouwsel doen.
Kan dat ook met bv 1 liter appelsap? Ipv bierbrouwen? En dan een liter jongbier opofferen (die extra liter past het niet in de fles). Is wat overzichtelijker. En minder tijd en schoonmaak...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.