Hoeveelheid gist verhogen voor tripel?

Gestart door Opaslof, 26-08-2020 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie

Citaat van: seed7 op 27-08-2020  13:48 uWyeast schrijft de handleidingen voor lokaal gebruik van krakend verse zakken gist.

Hoe vers ook, met een zak zit je aan de onderkant van de mogelijkheden van deze gist. Twee zakken geen probleem.

Bij een enkele zak kan de gistvoeding net voldoende zijn om het toch goed te laten verlopen. Hierin zitten de voedingsstoffen die het eerste op raken door celdeling. Zijn ze op, dan stokkende gisting.

Er wordt dus niets gereanimeerd.

Ingo
Wyeast garandeert die 6 maanden de minimale hoeveelheid cellen, staat ook op hun website.

Jacques

Citaat van: Guppie op 27-08-2020  20:45 uWyeast garandeert die 6 maanden de minimale hoeveelheid cellen, staat ook op hun website.

De ervaring van William wordt door mij gedeeld. De verpakkingen hier in Nederland zijn vaak wat ouder. Naar mate de verpakking ouder is duurt het langer voordat de gist actief is.
In het verleden schreef Wyeast dat ook. Voor elke maand dat de verpakking oud is werd toen geadviseerd een dag uit te trekken voor het activeren. In de praktijk was dit echter niet nodig omdat de verpakking veel sneller opbolde.
Overigens schrijft Wyeast niet dat je de verpakking niet mag laten opbollen, ze schrijven dat opbollen niet noodzakelijk is.

Gist is een levend organisme en vitaliteit kan variëren zeker als deze over een grote afstand vervoerd wordt... Zeker bij een wat oudere verpakking (wij hebben verpakkingen die niet zo vers dan in de VS en de omzet is bij sommige leveranciers minder) is het toch aan te raden een paar dagen eerder op te laten bollen en als deze snel opbolt in de koelkast te zetten. Het opbollen gebruik je dan als controle middel. Niet iedere verpakking bolt namelijk even snel op.
Door de lagere temperatuur teert de gist weinig in op zijn reservestoffen en blijft deze in een goede conditie.

Overigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 28-08-2020  00:12 uOverigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.

Dat klopt toch niet helemaal wat je hier zegt, citaat van de Wyeast site: 'Alternatively, for pitching into cold conditions (34-58 °F, 1-14 °C) or higher gravity wort, we recommend increasing this pitching rate. This can be achieved by pitching additional Activator™ packages or by making a starter culture.'

Dus daar wijzen ze wel degelijk op.

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

William

Citaat van: Opaslof op 26-08-2020  00:01 uVraag is dus: is 1 zakje gist voor dit bier voldoende voor 20l wort? Of moeten we toch nog even langs de winkel?  Brouwdag zaterdag as. ...
Groetjes, alvast bedankt niels

Heeft de vraagsteller al een plan?

Guppie

Citaat van: Jacques op 28-08-2020  00:12 uDe ervaring van William wordt door mij gedeeld. De verpakkingen hier in Nederland zijn vaak wat ouder. Naar mate de verpakking ouder is duurt het langer voordat de gist actief is.
In het verleden schreef Wyeast dat ook. Voor elke maand dat de verpakking oud is werd toen geadviseerd een dag uit te trekken voor het activeren. In de praktijk was dit echter niet nodig omdat de verpakking veel sneller opbolde.
Overigens schrijft Wyeast niet dat je de verpakking niet mag laten opbollen, ze schrijven dat opbollen niet noodzakelijk is.

Gist is een levend organisme en vitaliteit kan variëren zeker als deze over een grote afstand vervoerd wordt... Zeker bij een wat oudere verpakking (wij hebben verpakkingen die niet zo vers dan in de VS en de omzet is bij sommige leveranciers minder) is het toch aan te raden een paar dagen eerder op te laten bollen en als deze snel opbolt in de koelkast te zetten. Het opbollen gebruik je dan als controle middel. Niet iedere verpakking bolt namelijk even snel op.
Door de lagere temperatuur teert de gist weinig in op zijn reservestoffen en blijft deze in een goede conditie.

Overigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.
Men blijft maar hameren op het opbollen, de FAQ geeft zelf aan dat het niet nodig is. Wyeast garandeert minimale cellen de eerste 6 maanden. Het feit dat we hier pakken kopen van gemiddeld iets oudere leeftijd doet daar niks aan af. Zolang het maar binnen die 6 maand blijft. Wat er in het verleden werd geschreven is verleden tijd, nu niet meer actueel.

Opaslof

Het plan voor morgen is kortgezegd: dubbele hoeveelheid gist.
Citaat van: Opaslof op 27-08-2020  13:21 uEerst maar eens een keer proberen met 2 zakken gist en zonder voeding... Kijken hoe dat gaat.
Als het mislukt, dan weten we dat en ga ik het de volgende keer anders doen, met giststarter en/of voeding...

Dus voor de gistfles met vloeibare gist:
Gisteren 1 zak gist overdags op kamertemperatuur laten komen en 's avonds geactiveerd (22 Jun productiedatum). Als die echt goed gaat opbollen leggen we hem even terug in de koelkast tot een uurtje of twee voor gebruik (om evt uitputting te voorkomen).
De tweede zak ligt nu nog gekoeld (zelfde productiedatum) en gaan we vandaag of zaterdagochtend (brouwdag) activeren. Kunnen we beide zakken op de brouwdag in de namiddag pitchen.

Voor de andere helft van het wort gebruiken we de droge gist: ook toch maar 2 zakjes dus 23 gram (Target OG 1078). Bij eerdere brouwsels gooiden we de gist er droog in, maar ik wil deze keer toch gaan hydrateren om de vroegtijdige giststerfte te beperken.

Dus we gaan deze keer geen starters maken of extra voeding, dat experiment bewaren we voor een andere keer. Eerst maar eens zien hoe het op bovenstaande manier verloopt.

André de Laat

Ik had die ooit gekocht. Helemaal vergeten. Achter in de koelkast. Bevroren geweest en zeker 6 maanden over de datum. Gewoon gebruikt. Zonder er op te slaan. Ging perfect. Spul kan blijkbaar wat hebben.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 28-08-2020  01:28 uDat klopt toch niet helemaal wat je hier zegt, citaat van de Wyeast site: 'Alternatively, for pitching into cold conditions (34-58 °F, 1-14 °C) or higher gravity wort, we recommend increasing this pitching rate. This can be achieved by pitching additional Activator™ packages or by making a starter culture.'

Dus daar wijzen ze wel degelijk op.

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

Dat doen ze niet in hun Faq https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions
"An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. "

Ook in de tekst op de verpakking wordt de door jou genoemde nuancering niet vermeld. Een nuancering die zeer van belang is omdat we vaak bieren brouwen met een SG boven de 1050.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-08-2020  22:09 uDat doen ze niet in hun Faq https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions
"An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. "

Ook in de tekst op de verpakking wordt de door jou genoemde nuancering niet vermeld. Een nuancering die zeer van belang is omdat we vaak bieren brouwen met een SG boven de 1050.

Misschien toch nog maar eens beter lezen, het staat duidelijk op de verpakking (toch in mijn tijd).
En ook in de FAQ naar de juiste vraag kijken. Het wordt bij diverse vragen vermeld.
Wyeast heeft bovendien ook een calculator.

En ze vermelden niet enkel de densiteit van het wort, maar ook de temperatuur van vergisting.

Maar dan nog weet je met vloeibare gist nooit of je voldoende actieve cellen toevoegt. Het blijft altijd gissen en afwachten.


Jacques

Citaat van: EBC op 29-08-2020  18:19 uMisschien toch nog maar eens beter lezen, het staat duidelijk op de verpakking (toch in mijn tijd).
En ook in de FAQ naar de juiste vraag kijken. Het wordt bij diverse vragen vermeld.
Wyeast heeft bovendien ook een calculator.

En ze vermelden niet enkel de densiteit van het wort, maar ook de temperatuur van vergisting.

Maar dan nog weet je met vloeibare gist nooit of je voldoende actieve cellen toevoegt. Het blijft altijd gissen en afwachten.

Je hebt gelijk. Er staat inderdaad op de verpakking dat je bij wort boven de 1060 of bij lagere temperaturen mogelijk meer gist nodig hebt. Hoeveel laten ze in het midden, daarvoor heb je een calculator voor nodig.

Overigens was dit in het verleden niet vermeld op de verpakking. In het verleden is dat een aantal keer aan de orde geweest op het forum.

Opaslof



Zo. De boel staat in de vergistingskast.
2 zakjes Wyeast in het ene vat, 2 gehydrateerde zakjes korrelgist in het andere.
Wel waren we iets te enthousiast met de gehydrateerde gist dat we die waarschijnlijk iets te warm hebben gepitcht. Mocht max. 6 graden verschil met het wort zijn volgens het boek van Adrie, maar ik denk dat we eerder richting 10 of 12 zaten. Nou ja. We zien wel wat er gebeurt.
Gemeten SG van het gekookte wort viel wat tegen: 1060 maar dat was zonder de suiker. Die kieperen we er over een dag of 4/5 bij in de staart van de hoofdvergisting. Dan trekt het SG ook wel weer omhoog, maar de 1078 gaan we niet meer aantikken vermoed ik.

Vergistingstemperatuur overigens ingesteld op 19 graden.

Opaslof

Lijkt op zich goed te vergisten. Meld zometeen de SG getallen. Ik ga overhevelen. Suiker moet er nog bij (875 g per 20 liter jongbier).
Even een snelle vraag: kan ik de suiker gewoon uit het pak in de nieuwe gistfles strooien of moet ik eerst oplossen in water? En moet dat gekookt water zijn?

El Pastor Belga (MaJa)

Als je geen fontein wil toch maar oplossen in wat warm/kokend water.


Opaslof

Thanks. Ik heb her en der gevonden 1 deel suiker oplossen in 2 delen gekookt water. Is nu aan het terugkoelen.
Wel jammer dat het volume bier nu gaat toenemen qua alcohol percentage. Gaan we de volgende keer iets anders doen. 1:1 of zo.

SG van de S-04 is voor toevoeging van suikerwater 1022.
Die gaat de nagisting in.

William

De volgende keer kun je het suiker ook oplossen in wort dat je apart houd na het koken (en in een steriele fles bewaard)

Opaslof


EBC

Volgende keer gewoon toevoegen tijdens het brouwen. Je gaat geen noemenswaardig verschil merken.

Gist het bij later toevoegen verder uit? Nee. Wie zegt dat het wel zo is, had een bier dat niet uitvergist was.
Heeft de gist moeite met meer suiker? Indien je de juiste en voldoende gist toevoegt niet.
Krijg je meer kleur bij koken? Heel misschien, maar daar ben je zelf bij. Kort koken en niet te hard.

Andere voordelen van suiker tijdens vergisting toevoegen?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

EBC

Citaat van: Opaslof op 05-09-2020  15:25 uDie gaat de nagisting in.

Nee, je gaat de hoofdgisting opnieuw opstarten  ;D.

Opaslof

Ojee. Dan heb ik een probleem: net de boel in de flessen gedaan redelijk vol. Hm dat gaat een troep worden. Argh. Niet aan gedacht.

Opaslof


Opaslof

Nou ja. In elk geval weer wat geleerd. Vanuit een post op het forum waarin verschillende momenten zijn geprobeerd voor het toevoegen van de suiker kwam uit dat eind van de hoofdvergisting het beste moment was. Inderdaad om de gist het in het begin niet te makkelijk te maken. Vandaar dat ik het zo doe.
Ben nu wel benieuwd of er uiteindelijk genoeg gist is voor de tweede hoofdvergisting. Aangezien ik al heb overgeheveld. En de trub al weg is.
We gaan het zien.

beun

Als je geluk hebt valt het wel mee. als ik nu naar de foto kijk zou ik de glazen door grote flessen vervangen. mocht er veel schuim door de blow off komen dan kun je dit zo opvangen.
scheelt weer veel poetsen  ;)

stefan

Opaslof

Dat is wel een goeie tip. Ik zat al te denken om de bende weer opnieuw over te hevelen naar de iets grotere gistvaten (30l). Jouw voorstel klinkt aantrekkelijker dan de hele schoonmaak en desinfectie van vaten en flessen. Hopen dat de blowoff niet verstopt. Anders gaat de siliconen stop eraf. Ik zal hem wat minder strak erin doen. En de koelkast weer terug van 22 naar 19 graden.

William

Als je al een keer hebt overgeheveld ben je al veel troep kwijt dat schuim stabiliseert en kan leiden tot propvorming. Ik zou het zo wel aandurven.

Elke handeling met bier is een potentiel infectierisico en op de loer liggende oxidatiespoken😉

EBC

Laat het nu maar gewoon gaan, maar voor de volgende keer, vergeet sommige onzin die op dit forum wordt vermeld.   ;D ;D ;D
Lang niet alles is waar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.