Hoeveelheid gist verhogen voor tripel?

Gestart door Opaslof, 26-08-2020 00:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Opaslof

Hallo allemaal, voor het brouwen van een tripel heb ik twee gisten gekocht: Wyeast 1214 en safale s04. Elk moet zo'n 20 liter wort gaan verbieren. Nu is elk gistzakje gemaakt voor ongeveer 20 liter. Maar moet er bij sterkere bieren niet iets mee gist worden gebruikt?
Het recept gaat uit van begin-eind SG van 1070 naar 1008. Met een andere calculator kom ik met de ingrediënten zelfs op een hoger begin SG. 1075 of zo.
Eind SG 1008 is wel erg laag dus ik ben benieuwd hoe ver we hier komen.

Vraag is dus: is 1 zakje gist voor dit bier voldoende voor 20l wort? Of moeten we toch nog even langs de winkel?  Brouwdag zaterdag as. ...
Groetjes, alvast bedankt niels

William

Brouwsoftware zoals BrouwHulp kan de hoeveelheid benodigde gist uitrekenen.

De hoeveelheid gist is op het randje of net te weinig. Ik zou er een half zakje extra bijdoen, ook om geen slepende vergisting te krijgen.

Het voorspelde eind sg is zo laag omdat er ws veel suiker in deze tripel zit. Suiker is 100% vergistbaar.

Opaslof

Dank je. Ik zal m'n receptje zo 's posten. Ik heb nog geen software draaien (wel een spreadsheet om een en ander uit te rekenen).
Is een slepende vergisting alleen een kwestie van iets langer wachten? Of komt het dan nooit goed?

Opaslof

Het recept is op basis de tripel uit Adrie z'n boek voor 10 liter. Opgeschaald naar 40 liter (2x 20l, elk met andere gist), en iets aangepast omdat mijn spreadsheet echt veel hoger qua begin SG uitkwam.
Er zit inderdaad suiker in. Maar ik ben benieuwd of we de 1008 uberhaupt kunnen halen. We hebben inmiddels wel een klimaatkast gebouwd, misschien helpt dat iets.

De Wyeast 1214 XL is volgens de verpakking geschikt tot 20 liter met "OG up to 1060". (en die van het recept 1073 of hoger als we het kunnen halen...)
De SafAle S-04 (11.5 g) voor 20-30 liter wort. Staat geen begin SG bij.

Er stond me bij dat voor een hoog begin SG extra gist nodig zou zijn, vandaar mijn vraag.
Of ik moet een beetje neutrale korrelgist toevoegen i.p.v. een hele nieuwe zak Wyeast kopen?

Het recept (we gaan denk ik voor optie 1, die ligt het dichtst bij het origineel):

                                    Optie 1 (40 l)  Optie 2 (40 l)
                                    --------------  --------------
(80% rend.)  Pilsmout (80%)       : 7.880 kg        7.300 kg
(83% rend.)  Tarwemout (licht)    : 1.180 kg        1.090 kg
(78% rend.)  Cara 50              : 0.530 kg        0.530 kg
(80% rend.)  Aromamout (Amber 50) : 0.400 kg        0.340 kg
(100% rend.) Kristalsuiker        : 1.750 kg        1.650 kg

Beslagdikte          : 3.0 l/kg        3.3 l/kg

Moutwater            : 30 l            31 l
Spoelwater           : 22 l            21 l

Begin SG             : 1078            1073
Eind SG              : 1008            1008

Alcohol              : 9.2%            8.5%

Suiker hergisting    : 8.0 g/l         8.0 g/l

Gisten: a) Wyeast 1214 XL Belgian Ale (Abbey?)
        b) SafAle S-04

Hoofdvergisting : 19 'C
Nagisting       : 22 'C

William

Het zal wel goed komen maar dan moet je wel geduld hebben.

Als je de Wyeast gebruikt kun je de evt opschalen om wat extra gist te kweken. Als je pas start zou ik daar nog niet mee beginnen. Opschalen kost ook een paar dagen.

Stephanus

Fermentis Safale S-04 bovengistend 11.5 gram Bekende Engelse Ale-gist die kan worden gebruikt voor alle bovengistende bieren.
SG1070   17,2 Plato   benodigd 13,8 gram/20 ltr.

Houd wel rekening met de ouderdom van de korrelgist: hoe ouder de gist en hoe warmer bewaard, des te meer moet je toevoegen. Korrelgist die op de juiste manier (in de koelkast bij een temperatuur van minder dan 8°C) bewaard wordt heeft een verlies van 25% actieve gistcellen per jaar en een verlies van 50% actieve gistcellen per jaar als de gist bewaard wordt bij 22°C. Gebruik je oude korrelgist, corrigeer hier dan voor.

Wyeast 1214 Belgian -Ale Abdij bier voor hoge densiteit, veel esters, er wordt bv. Chimay mee gebrouwen.
Beste is om een giststarter te maken.

Succes!

Opaslof

Dank voor de reakties! Ik ben nog een beginnend brouwer en gist opkweken eigenlijk nog nooit gedaan.
Wel heb ik een keer een starter gemaakt met een flesje appelsap (dat was om te zien of de gist nog wat deed).

S-04: Voor SG1070 13.8 g, dus voor 1073 of 1078 zelfs nog meer... De gist is wel vers (paar weken geleden gehaald en in de koelkast <7 'C bewaard).
Misschien dan toch een tweede zakje S-04 regelen en die er gedeeltelijk bij in doen.
Bij Brouwmarkt zeiden ze dat het wel goed zou komen met 1 zakje, maar better safe than sorry...

Wyeast: Bij Brouwmarkt hebben ze gezegd dat ik de gist een aantal dagen van tevoren moest activeren op kamertemperatuur: zoveel dagen als het aantal maanden dat de gist oud is. Hij is van 22 juni, dus zeg twee maanden => dus 2 dagen voor de brouwdag activeren volgens deze vuistregel. Vandaag maar eens uit de koelkast gehaald, vanavond activeren. Kan de gist in de drie dagen vast wakker worden. En misschien ook een starter maken vrijdag.

Ik zal nog eens lezen hoe ik een starter maak en of we dat zien zitten voor zaterdag (brouwdag)...

beun

Alhoewel je een tripel ietsje mag onderenten is 1 smack pack aan de krappe kant. nog een smackpack of een starter maken zou beter zijn.
Als je het wil proberen met 1 pack kun je beter de suiker na de hoofdgisting toevoegen. Dan heeft de gist het makkelijker en loop je minder risico op een slepende vergisting.
Iets gistvoeding toevoegen tijdens koken en goed beluchten kan ook helpen om dit te voorkomen.

stefan

Opaslof

Net even wat zitten zoeken op internet. Ik kom er steeds meer achter dat ik gewoon dubbele hoeveelheid nodig heb. Dat aantal gistcellen gaat echt hard achteruit naarmate de tijd verstrijkt.
Ook de s04 met die hoge SG van 1078 gaat volgens mij richting 2 zakjes.
Dus ik denk dat ik het me maar makkelijk ga maken en toch even naar de winkel ga. Giststarter maken is misschien wat teveel van het goede voor nu en te kort van tevoren voor de eerste keer en voor twee gisten.

Maar ik ga dat zeker nog een keer doen.

Kan ik gewoon per gistfles twee pakjes erin mikken voor zowel de droge als de vloeibare gist? Of is er ook zoiets als 'teveel gist' in de zin van dat het de smaak negatief beinvloedt?

William

Je hebt niet snel teveel gist.

In geval van de vloeibare gist zou ik het pack wel eerst smacken en wachten totdat deze opgezwollen is: dan heb je een actieve gist. Het zou zonde zijn en meer risico geven als je na het brouwen nog eerst twee dagen moet wachten voordat de gist actief word. Trek voor het opzwellen wel 2 dagen uit (afhankelijk van ouderdom). Zwelt ie sneller op, dan kun je deze koel bewaren tot gebruik

Guppie

Citaat van: William op 26-08-2020 &nbsp;20:16 uJe hebt niet snel teveel gist.

In geval van de vloeibare gist zou ik het pack wel eerst smacken en wachten totdat deze opgezwollen is: dan heb je een actieve gist. Het zou zonde zijn en meer risico geven als je na het brouwen nog eerst twee dagen moet wachten voordat de gist actief word. Trek voor het opzwellen wel 2 dagen uit (afhankelijk van ouderdom). Zwelt ie sneller op, dan kun je deze koel bewaren tot gebruik
Lees punt 3 van de FAQ eens van Wyeast zelf. Compleet niet nodig om eerder te activeren.  https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions#r16   

William

Citaat van: Guppie op 26-08-2020 &nbsp;21:32 uLees punt 3 van de FAQ eens van Wyeast zelf. Compleet niet nodig om eerder te activeren.  https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions#r16

Deze is bekend maar mijn ervaring is dat het soms even.kan duren voordat de gist actief wordt. Ik ga liever voor zekerheid.

Citeer3. Can I use an Activator package without activating it and waiting for it to swell?
Yes. An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. There will only be a slightly longer lag time if the package is not activated before use. In any case, the nutrient pack should be popped before using because it contains valuable nutrients. Typically, the Activator can be activated when you start your brew and will be swollen by the time your wort is cool.


Guppie

Ja wat dus totaal onnodig is, neem aan dat de fabrikant het wel weet. Sterker nog ik denk dat je de gist uitput door het te activeren en dan achterlaat met een voorraad voeding die snel slinkt

William

De fabrikant zal vooral het gemak benadrukken in zijn openbare uitingen. Ik ga dan liever af op mijn ervaring ;)

Guppie

Citaat van: William op 26-08-2020 &nbsp;22:01 uDe fabrikant zal vooral het gemak benadrukken in zijn openbare uitingen. Ik ga dan liever af op mijn ervaring ;)
Ik denk dat de fabrikant vooral geen risico gaat lopen door onwaarheden te verkondigen. Zeker niet in de States. Ik denk dat je vooral geluk hebt gehad dat het nog werkte. Ik lees hier op het forum wel veel vaker deze onzin. Ik lees wel de FAQ.

Opaslof

Het pack ligt vanaf vanochtend uit de koeling en morgenochtend even smacken. Brouwdag is zaterdag. Dus als ie meteen zwelt leg ik m wel in de koeling. En dan voor het toedienen weer op tekpmlaten komen. Dat is het plan voor nu.
Morgen ga ik een extra Wyeast halen en voor de tweede gistfles een extra s-04.

Een eerdere brouw met Wyeast wilde het pack  ook niet Direct opbollen na smacken vlak voor toedienen, dus ik wil nu inderdaad wel iets eerder beginnen.

Guppie

Citaat van: Opaslof op 27-08-2020 &nbsp;00:17 uHet pack ligt vanaf vanochtend uit de koeling en morgenochtend even smacken. Brouwdag is zaterdag. Dus als ie meteen zwelt leg ik m wel in de koeling. En dan voor het toedienen weer op tekpmlaten komen. Dat is het plan voor nu.
Morgen ga ik een extra Wyeast halen en voor de tweede gistfles een extra s-04.

Een eerdere brouw met Wyeast wilde het pack  ook niet Direct opbollen na smacken vlak voor toedienen, dus ik wil nu inderdaad wel iets eerder beginnen.
Dat opbollen is niet nodig, betekent dat je gist aan het uitputten is, zie de FAQ en instructies van de fabrikant.

Opaslof

Ok als ik het goed heb dan kan de gist terug in de koeling zodra er bolling begint te komen? En dan vlak voor het pitchen weer op temperatuur laten komen?
We gaan het zien zaterdag. Vandaag een tweede smackpack ophalen in de winkel. En een tweede zakje SafAle voor de andere fles...
Ik laat het verloop van de vergisting nog wel weten t.z.t.
Cheers, Niels

seed7

Heb je (complexe) gistvoeding? Gebruik die.

Ondanks dat het niet veel is, geef in dit geval de suiker na de hoofdgisting als de schuimlaag net ingezakt is.

Ingo

Guppie

Of men gebruikt de Wyeast zoals de fabrikant het voorschrijft en dan hoef je het niet meer te reanimeren met gist voeding.

Opaslof

Suiker gaat inderdaad op een later moment. We gaan het de gist in het begin niet te makkelijk maken natuurlijk ;-)
Eerst maar eens een keer proberen met 2 zakken gist en zonder voeding... Kijken hoe dat gaat.
Als het mislukt, dan weten we dat en ga ik het de volgende keer anders doen, met giststarter en/of voeding...

seed7

Citaat van: Guppie op 27-08-2020 &nbsp;12:52 uOf men gebruikt de Wyeast zoals de fabrikant het voorschrijft en dan hoef je het niet meer te reanimeren met gist voeding.

Wyeast schrijft de handleidingen voor lokaal gebruik van krakend verse zakken gist.

Hoe vers ook, met een zak zit je aan de onderkant van de mogelijkheden van deze gist. Twee zakken geen probleem.

Bij een enkele zak kan de gistvoeding net voldoende zijn om het toch goed te laten verlopen. Hierin zitten de voedingsstoffen die het eerste op raken door celdeling. Zijn ze op, dan stokkende gisting.

Er wordt dus niets gereanimeerd.

Ingo

Opaslof

Meer algemene vraag: Als je vergisting stokt, gaat ie dan gewoon _niet_ verder? Of duurt het alleen maar veel langer?

Wat ik ook nog niet helemaal de vinger achter krijg is dat je een giststarter kan maken door een kleine hoeveelheid gist aan een beetje wort toe te voegen en het spul gaat groeien, aantal gistcellen gaat toenemen.
Maar gooi je die kleine hoeveelheid gist in je 20 liter wort, dan gaat het toch ook gewoon groeien? En dan wordt het toch vanzelf genoeg? Kennelijk werkt het niet zo...

seed7

Citaat van: Opaslof op 27-08-2020 &nbsp;14:45 uMeer algemene vraag: Als je vergisting stokt, gaat ie dan gewoon _niet_ verder? Of duurt het alleen maar veel langer?

Wat ik ook nog niet helemaal de vinger achter krijg is dat je een giststarter kan maken door een kleine hoeveelheid gist aan een beetje wort toe te voegen en het spul gaat groeien, aantal gistcellen gaat toenemen.
Maar gooi je die kleine hoeveelheid gist in je 20 liter wort, dan gaat het toch ook gewoon groeien? En dan wordt het toch vanzelf genoeg? Kennelijk werkt het niet zo...

Een stokkende gisting is een complex geheel met heel veel ongeduld van de brouwers kant.

In vogelvlucht, wat er gebeurt als gist en wort in aanraking komen. Gist neemt voedingsstoffen waar en wil gaan 'groeien', delen, vermenigvuldigen, het DNA voor de toekomst in stand houden. Dat groeien kost meer voedingsstoffen dan alleen maar een beetje vegeteren. Het is niet de suiker die het eerste op raakt, het zijn stikstofverbindingen en sporen elementen. Hierdoor kan de cel niet voldoende materiaal opbouwen om zich te delen.
Dan werkt er nog iets anders, cellen kunnen de celdichtheid in hun omgeving waar nemen. Als die dichtheid te hoog is tov de hoeveelheid voeding schakelt de cel terug, bouwt reservestoffen op en stopt met delen. De cel kan met andere cellen flocculeren en naar de bodem zakken.
Resultaat is een steeds tragere gisting, die ons ongeduld 'stokken' noemt. Zolang er cellen in suspensie zijn gaat de gisting door, alleen op den duur gaat dat heel erg langzaam. Uiteindelijk gist een bier wel uit.

Bij een starter neem je een klein beetje gist en wort, voegt wat zuurstof toe en roert het geheel. Dit zet de gist aan tot groei. Maar ze groeit niet oneindig door. Daarom maken we een zgn getrapte starter, we voegen steeds een grotere hoeveelheid wort toe, ca. 10x zo veel per stap. Dit maximaliseert de groei bij deze kweekmethode. Er zijn andere methoden waar je meer cellen kunt kweken, eigenlijk, een hogere celdichtheid kunt bereiken.

Ingo

Opaslof

Heldere uitleg. Wat gebeurt er eigenlijk veel onder de motorkap. Wel interessant allemaal en leuk om er wat meer van af te weten.

Guppie

Citaat van: seed7 op 27-08-2020 &nbsp;13:48 uWyeast schrijft de handleidingen voor lokaal gebruik van krakend verse zakken gist.

Hoe vers ook, met een zak zit je aan de onderkant van de mogelijkheden van deze gist. Twee zakken geen probleem.

Bij een enkele zak kan de gistvoeding net voldoende zijn om het toch goed te laten verlopen. Hierin zitten de voedingsstoffen die het eerste op raken door celdeling. Zijn ze op, dan stokkende gisting.

Er wordt dus niets gereanimeerd.

Ingo
Wyeast garandeert die 6 maanden de minimale hoeveelheid cellen, staat ook op hun website.

Jacques

Citaat van: Guppie op 27-08-2020 &nbsp;20:45 uWyeast garandeert die 6 maanden de minimale hoeveelheid cellen, staat ook op hun website.

De ervaring van William wordt door mij gedeeld. De verpakkingen hier in Nederland zijn vaak wat ouder. Naar mate de verpakking ouder is duurt het langer voordat de gist actief is.
In het verleden schreef Wyeast dat ook. Voor elke maand dat de verpakking oud is werd toen geadviseerd een dag uit te trekken voor het activeren. In de praktijk was dit echter niet nodig omdat de verpakking veel sneller opbolde.
Overigens schrijft Wyeast niet dat je de verpakking niet mag laten opbollen, ze schrijven dat opbollen niet noodzakelijk is.

Gist is een levend organisme en vitaliteit kan variëren zeker als deze over een grote afstand vervoerd wordt... Zeker bij een wat oudere verpakking (wij hebben verpakkingen die niet zo vers dan in de VS en de omzet is bij sommige leveranciers minder) is het toch aan te raden een paar dagen eerder op te laten bollen en als deze snel opbolt in de koelkast te zetten. Het opbollen gebruik je dan als controle middel. Niet iedere verpakking bolt namelijk even snel op.
Door de lagere temperatuur teert de gist weinig in op zijn reservestoffen en blijft deze in een goede conditie.

Overigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 28-08-2020 &nbsp;00:12 uOverigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.

Dat klopt toch niet helemaal wat je hier zegt, citaat van de Wyeast site: 'Alternatively, for pitching into cold conditions (34-58 °F, 1-14 °C) or higher gravity wort, we recommend increasing this pitching rate. This can be achieved by pitching additional Activator™ packages or by making a starter culture.'

Dus daar wijzen ze wel degelijk op.

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

William

Citaat van: Opaslof op 26-08-2020 &nbsp;00:01 uVraag is dus: is 1 zakje gist voor dit bier voldoende voor 20l wort? Of moeten we toch nog even langs de winkel?  Brouwdag zaterdag as. ...
Groetjes, alvast bedankt niels

Heeft de vraagsteller al een plan?

Guppie

Citaat van: Jacques op 28-08-2020 &nbsp;00:12 uDe ervaring van William wordt door mij gedeeld. De verpakkingen hier in Nederland zijn vaak wat ouder. Naar mate de verpakking ouder is duurt het langer voordat de gist actief is.
In het verleden schreef Wyeast dat ook. Voor elke maand dat de verpakking oud is werd toen geadviseerd een dag uit te trekken voor het activeren. In de praktijk was dit echter niet nodig omdat de verpakking veel sneller opbolde.
Overigens schrijft Wyeast niet dat je de verpakking niet mag laten opbollen, ze schrijven dat opbollen niet noodzakelijk is.

Gist is een levend organisme en vitaliteit kan variëren zeker als deze over een grote afstand vervoerd wordt... Zeker bij een wat oudere verpakking (wij hebben verpakkingen die niet zo vers dan in de VS en de omzet is bij sommige leveranciers minder) is het toch aan te raden een paar dagen eerder op te laten bollen en als deze snel opbolt in de koelkast te zetten. Het opbollen gebruik je dan als controle middel. Niet iedere verpakking bolt namelijk even snel op.
Door de lagere temperatuur teert de gist weinig in op zijn reservestoffen en blijft deze in een goede conditie.

Overigens schrijft Wyeast dat een verpakking goed is voor 19 liter wort. Hierbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook de zwaarte van het wort bepaalt hoeveel gist je nodig hebt. Anders gezegd de handleiding van Wyeast is niet heilig.
Men blijft maar hameren op het opbollen, de FAQ geeft zelf aan dat het niet nodig is. Wyeast garandeert minimale cellen de eerste 6 maanden. Het feit dat we hier pakken kopen van gemiddeld iets oudere leeftijd doet daar niks aan af. Zolang het maar binnen die 6 maand blijft. Wat er in het verleden werd geschreven is verleden tijd, nu niet meer actueel.

Opaslof

Het plan voor morgen is kortgezegd: dubbele hoeveelheid gist.
Citaat van: Opaslof op 27-08-2020 &nbsp;13:21 uEerst maar eens een keer proberen met 2 zakken gist en zonder voeding... Kijken hoe dat gaat.
Als het mislukt, dan weten we dat en ga ik het de volgende keer anders doen, met giststarter en/of voeding...

Dus voor de gistfles met vloeibare gist:
Gisteren 1 zak gist overdags op kamertemperatuur laten komen en 's avonds geactiveerd (22 Jun productiedatum). Als die echt goed gaat opbollen leggen we hem even terug in de koelkast tot een uurtje of twee voor gebruik (om evt uitputting te voorkomen).
De tweede zak ligt nu nog gekoeld (zelfde productiedatum) en gaan we vandaag of zaterdagochtend (brouwdag) activeren. Kunnen we beide zakken op de brouwdag in de namiddag pitchen.

Voor de andere helft van het wort gebruiken we de droge gist: ook toch maar 2 zakjes dus 23 gram (Target OG 1078). Bij eerdere brouwsels gooiden we de gist er droog in, maar ik wil deze keer toch gaan hydrateren om de vroegtijdige giststerfte te beperken.

Dus we gaan deze keer geen starters maken of extra voeding, dat experiment bewaren we voor een andere keer. Eerst maar eens zien hoe het op bovenstaande manier verloopt.

André de Laat

Ik had die ooit gekocht. Helemaal vergeten. Achter in de koelkast. Bevroren geweest en zeker 6 maanden over de datum. Gewoon gebruikt. Zonder er op te slaan. Ging perfect. Spul kan blijkbaar wat hebben.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 28-08-2020 &nbsp;01:28 uDat klopt toch niet helemaal wat je hier zegt, citaat van de Wyeast site: 'Alternatively, for pitching into cold conditions (34-58 °F, 1-14 °C) or higher gravity wort, we recommend increasing this pitching rate. This can be achieved by pitching additional Activator™ packages or by making a starter culture.'

Dus daar wijzen ze wel degelijk op.

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

Dat doen ze niet in hun Faq https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions
"An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. "

Ook in de tekst op de verpakking wordt de door jou genoemde nuancering niet vermeld. Een nuancering die zeer van belang is omdat we vaak bieren brouwen met een SG boven de 1050.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-08-2020 &nbsp;22:09 uDat doen ze niet in hun Faq https://wyeastlab.com/frequently-asked-questions
"An Activator pack has enough yeast in it to pitch 5 gallons (19 L) whether it is activated or not. "

Ook in de tekst op de verpakking wordt de door jou genoemde nuancering niet vermeld. Een nuancering die zeer van belang is omdat we vaak bieren brouwen met een SG boven de 1050.

Misschien toch nog maar eens beter lezen, het staat duidelijk op de verpakking (toch in mijn tijd).
En ook in de FAQ naar de juiste vraag kijken. Het wordt bij diverse vragen vermeld.
Wyeast heeft bovendien ook een calculator.

En ze vermelden niet enkel de densiteit van het wort, maar ook de temperatuur van vergisting.

Maar dan nog weet je met vloeibare gist nooit of je voldoende actieve cellen toevoegt. Het blijft altijd gissen en afwachten.


Jacques

Citaat van: EBC op 29-08-2020 &nbsp;18:19 uMisschien toch nog maar eens beter lezen, het staat duidelijk op de verpakking (toch in mijn tijd).
En ook in de FAQ naar de juiste vraag kijken. Het wordt bij diverse vragen vermeld.
Wyeast heeft bovendien ook een calculator.

En ze vermelden niet enkel de densiteit van het wort, maar ook de temperatuur van vergisting.

Maar dan nog weet je met vloeibare gist nooit of je voldoende actieve cellen toevoegt. Het blijft altijd gissen en afwachten.

Je hebt gelijk. Er staat inderdaad op de verpakking dat je bij wort boven de 1060 of bij lagere temperaturen mogelijk meer gist nodig hebt. Hoeveel laten ze in het midden, daarvoor heb je een calculator voor nodig.

Overigens was dit in het verleden niet vermeld op de verpakking. In het verleden is dat een aantal keer aan de orde geweest op het forum.

Opaslof



Zo. De boel staat in de vergistingskast.
2 zakjes Wyeast in het ene vat, 2 gehydrateerde zakjes korrelgist in het andere.
Wel waren we iets te enthousiast met de gehydrateerde gist dat we die waarschijnlijk iets te warm hebben gepitcht. Mocht max. 6 graden verschil met het wort zijn volgens het boek van Adrie, maar ik denk dat we eerder richting 10 of 12 zaten. Nou ja. We zien wel wat er gebeurt.
Gemeten SG van het gekookte wort viel wat tegen: 1060 maar dat was zonder de suiker. Die kieperen we er over een dag of 4/5 bij in de staart van de hoofdvergisting. Dan trekt het SG ook wel weer omhoog, maar de 1078 gaan we niet meer aantikken vermoed ik.

Vergistingstemperatuur overigens ingesteld op 19 graden.

Opaslof

Lijkt op zich goed te vergisten. Meld zometeen de SG getallen. Ik ga overhevelen. Suiker moet er nog bij (875 g per 20 liter jongbier).
Even een snelle vraag: kan ik de suiker gewoon uit het pak in de nieuwe gistfles strooien of moet ik eerst oplossen in water? En moet dat gekookt water zijn?

El Pastor Belga (MaJa)

Als je geen fontein wil toch maar oplossen in wat warm/kokend water.


Opaslof

Thanks. Ik heb her en der gevonden 1 deel suiker oplossen in 2 delen gekookt water. Is nu aan het terugkoelen.
Wel jammer dat het volume bier nu gaat toenemen qua alcohol percentage. Gaan we de volgende keer iets anders doen. 1:1 of zo.

SG van de S-04 is voor toevoeging van suikerwater 1022.
Die gaat de nagisting in.

William

De volgende keer kun je het suiker ook oplossen in wort dat je apart houd na het koken (en in een steriele fles bewaard)

Opaslof


EBC

Volgende keer gewoon toevoegen tijdens het brouwen. Je gaat geen noemenswaardig verschil merken.

Gist het bij later toevoegen verder uit? Nee. Wie zegt dat het wel zo is, had een bier dat niet uitvergist was.
Heeft de gist moeite met meer suiker? Indien je de juiste en voldoende gist toevoegt niet.
Krijg je meer kleur bij koken? Heel misschien, maar daar ben je zelf bij. Kort koken en niet te hard.

Andere voordelen van suiker tijdens vergisting toevoegen?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

EBC

Citaat van: Opaslof op 05-09-2020 &nbsp;15:25 uDie gaat de nagisting in.

Nee, je gaat de hoofdgisting opnieuw opstarten  ;D.

Opaslof

Ojee. Dan heb ik een probleem: net de boel in de flessen gedaan redelijk vol. Hm dat gaat een troep worden. Argh. Niet aan gedacht.

Opaslof


Opaslof

Nou ja. In elk geval weer wat geleerd. Vanuit een post op het forum waarin verschillende momenten zijn geprobeerd voor het toevoegen van de suiker kwam uit dat eind van de hoofdvergisting het beste moment was. Inderdaad om de gist het in het begin niet te makkelijk te maken. Vandaar dat ik het zo doe.
Ben nu wel benieuwd of er uiteindelijk genoeg gist is voor de tweede hoofdvergisting. Aangezien ik al heb overgeheveld. En de trub al weg is.
We gaan het zien.

beun

Als je geluk hebt valt het wel mee. als ik nu naar de foto kijk zou ik de glazen door grote flessen vervangen. mocht er veel schuim door de blow off komen dan kun je dit zo opvangen.
scheelt weer veel poetsen  ;)

stefan

Opaslof

Dat is wel een goeie tip. Ik zat al te denken om de bende weer opnieuw over te hevelen naar de iets grotere gistvaten (30l). Jouw voorstel klinkt aantrekkelijker dan de hele schoonmaak en desinfectie van vaten en flessen. Hopen dat de blowoff niet verstopt. Anders gaat de siliconen stop eraf. Ik zal hem wat minder strak erin doen. En de koelkast weer terug van 22 naar 19 graden.

William

Als je al een keer hebt overgeheveld ben je al veel troep kwijt dat schuim stabiliseert en kan leiden tot propvorming. Ik zou het zo wel aandurven.

Elke handeling met bier is een potentiel infectierisico en op de loer liggende oxidatiespoken😉

EBC

Laat het nu maar gewoon gaan, maar voor de volgende keer, vergeet sommige onzin die op dit forum wordt vermeld.   ;D ;D ;D
Lang niet alles is waar.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-09-2020 &nbsp;16:05 uGist het bij later toevoegen verder uit? Nee. Wie zegt dat het wel zo is, had een bier dat niet uitvergist was.

Er zijn meerdere vergelijkende tests uitgevoerd door meerdere forumleden. Bij een paar tests maakte het weinig uit. Bij een aantal andere tests zorgde een latere suikergift voor een wat hogere vergistingsgraad. Dit was vooral bij zeer zware bieren.

Overigens geef ik de voorkeur aan suiker tijdens het koken te geven. Dat is wel zo makkelijk. En het verschil in eind SG is inderdaad vrij klein.

Opaslof

Ok in laat het even zo in de fles zitten dan. Wel met een groter bakkie eronder voor de blowoff. Kan ik de boel door laten gisten als in nagisten?
Of over een week toch nog een keer overhevelen?

EBC

Citaat van: Jacques op 05-09-2020 &nbsp;23:44 uEr zijn meerdere vergelijkende tests uitgevoerd door meerdere forumleden. Bij een paar tests maakte het weinig uit. Bij een aantal andere tests zorgde een latere suikergift voor een wat hogere vergistingsgraad. Dit was vooral bij zeer zware bieren.

Overigens geef ik de voorkeur aan suiker tijdens het koken te geven. Dat is wel zo makkelijk. En het verschil in eind SG is inderdaad vrij klein.

Ik wil niet muggenziften, maar gist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Een bier vergist niet verder uit omdat er later suiker is toegevoegd.

Stel je voor, dan gebeurt dat altijd met het toevoegen van hergistingssuiker.  :biersmile: Nee hoor.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-09-2020 &nbsp;19:23 uIk wil niet muggenziften, maar gist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Een bier vergist niet verder uit omdat er later suiker is toegevoegd.

Stel je voor, dan gebeurt dat altijd met het toevoegen van hergistingssuiker.  :biersmile: Nee hoor.

De tests laten een ander beeld zien.

Maar ik ben met je eens dat het theoretisch niets zou moeten uitmaken. De suikers die toegevoegd worden zijn makkelijk vergistbaar.

De verhouding van de vergistbare suikers heeft overigens invloed op de vergisting en de smaak van je bier. Zie
Wort composition and its impact on the flavour&#8208;active higher alcohol and ester formation of beer – a review
Bij mijn weten is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed op de smaak van je bier door late suikergiften. Mogelijk is dat omdat bij commerciële brouwerijen zelden of nooit een late suikergift wordt gegeven.

EBC

Citaat van: Jacques op 06-09-2020 &nbsp;21:45 uDe tests laten een ander beeld zien.

Tja ... zo houden we elkaar dom.

Doe die tests nog maar eens over, want de resultaten zijn niet in lijn met de wetenschappelijke consensus.


Jacques

Citaat van: EBC op 06-09-2020 &nbsp;23:34 uTja ... zo houden we elkaar dom.

Doe die tests nog maar eens over, want de resultaten zijn niet in lijn met de wetenschappelijke consensus.

Het waren meerdere forumleden die de tests hebben uitgevoerd. Dat maakt dat het geen toeval treffers waren. Bij een test die ik uitvoerde maakte het niets uit, bij een ander wel (was met een zwaarder bier).

Heb jij bronnen die jouw stelling bevestigen?

Opaslof

We zijn inmiddels een weekje verder. Ik zou het verloop nog even melden. Zie de tabel hieronder.
De boel staat nu 2 weken op 19 graden te vergisten. Na de eerste week dus overgeheveld en suikerwater toegevoegd.
Na het toevoegen van het suikerwater ben ik helaas vergeten het SG opnieuw te meten, dus ik heb mijn best gedaan die te berekenen om die te herleiden.

De fles met vloeibare gist vertoonde afgelopen week activiteit. De fles met korrelgist niet.
Vandaag de SG meting gedaan en dat laat inderdaad zien dat 1 van de flessen geen vergisting meer is gebeurd sinds een week.

Het lijkt erop dat de gist dood is of bij overheveling echt alles is achtergebleven in het eerste gistvat. Kan ook zijn dat het bij het enten op de brouwdag toch niet goed is gegaan: we hadden netjes gehydrateerd, maar uiteindelijk niet goed gelet en de te warme gist op het wort gegoten. Het temperatuurverschil moet iets van 10 graden zijn geweest. Dus misschien heeft daarbij een behoorlijk deel van de gist het niet gered.

Ik heb net de temperatuur van de gistkast naar 22 graden verhoogd voor de nagisting van de 'goeie' fles. (beide flessen staan in dezelfde klimaatkast)
Ik neem aan dat die mooi in een drietal weekjes de laatste suikers van SG 1022 gaat vergisten.

Wat adviseren jullie me om de gestokte vergisting in de andere fles weer op gang te krijgen?
(wederom bedankt voor de adviezen: ik leer weer een hoop deze ronde ;-) )

Fles 1 (S-04 korrel)  Fles 2 (1214 XL vloeibaar)
Begin SG1060  1060
Begin inhoud19.6 l  19.9 l
Begin moutsuikers (berekend)19.6 l * 147 g/l = 2881 g  19.9 l * 147 g/l = 2925 g
Tussen SG (na 1 wk hoofdgisting)1021  1016
Tussen moutsuikers (berekend)19.6 l * 52.5 g/l = 1029 g  19.9 l * 40 g/l = 796 g
Tussen vol% zonder suikerwater1060 -> 1021 = 5.1%  1060 -> 1016 = 5.7%
<Overgeheveld in gistflessen en suikerwater toegevoegd>
Suikerwater1.9 l + 967 g  1.6 l + 783 g
Totaal beginsuikers (berekend) (g/l)(2881+967)/(19.6+1.9) = 179 g/l  (2925+783)/19.9+1.6) = 173 g/l
Totaal tussensuikers (berekend) (g/l)(1029+967)/(19.6+1.9) = 93 g/l  (796+783)/19.9+1.6) = 73 g/l
Nieuw begin SG met suikerwater (berekend)1074  1072
Nieuw tussen SG met suikerwater (berekend)1037  1030
Tussen vol% met suikerwater1074 -> 1037 = 4.9%  1072 -> 1030 = 5.5%
Gemeten SG na 2e week10371022
Vol% na 2e week1074 -> 1037 = 4.9%  1072 -> 1022 = 6.6%


Opaslof

Hm, ik zie dat Tapatalk de tabel niet goed weergeeft.
Dan maar even als plaatje:

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;18:19 uHet lijkt erop dat de gist dood is of bij overheveling echt alles is achtergebleven in het eerste gistvat. Kan ook zijn dat het bij het enten op de brouwdag toch niet goed is gegaan: we hadden netjes gehydrateerd, maar uiteindelijk niet goed gelet en de te warme gist op het wort gegoten. Het temperatuurverschil moet iets van 10 graden zijn geweest. Dus misschien heeft daarbij een behoorlijk deel van de gist het niet gered.

Als de gist gewerkt heeft is deze niet zo maar dood door een verkeerde manier van enten.

Overigens is het niet nodig om korrelgist te hydrateren. Veel gistleveranciers zeggen tegenwoordig dat hun gisten E2U (easy to use) zijn. Dat wil zeggen dat ze zo over het wort gestrooid kunnen worden. Lallamand schrijft zelfs de korrelgist kweik Voss beter niet kunt hydrateren omdat dit een beter resultaat geeft.

Opaslof

Op zich ging die s04 ook als een malle in het begin. Maar ik begrijp alleen niet waarom die na overhevelen en met extra suikerwater helemaal niets met SG 1037 heeft gedaan in een week.
De andere fles met Wyeast kwam wat langzamer op gang maar is wel steady going.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 12-09-2020 &nbsp;22:38 uOverigens is het niet nodig om korrelgist te hydrateren. Veel gistleveranciers zeggen tegenwoordig dat hun gisten E2U (easy to use) zijn. Dat wil zeggen dat ze zo over het wort gestrooid kunnen worden. Lallamand schrijft zelfs de korrelgist kweik Voss beter niet kunt hydrateren omdat dit een beter resultaat geeft.

Vijfentwintig jaar geleden strooide ik de korrelgist al ongehydrateerd zo over het appelsap, ging ook toen al goed.
Wel roerde ik het er daarna doorheen. Dat doe ik nu bij het bier niet meer. Ik strooi het erover en maak het vat dicht.
Dat heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;22:44 uOp zich ging die s04 ook als een malle in het begin. Maar ik begrijp alleen niet waarom die na overhevelen en met extra suikerwater helemaal niets met SG 1037 heeft gedaan in een week.
De andere fles met Wyeast kwam wat langzamer op gang maar is wel steady going.

Daar heb ik geen antwoord op. Het is zeker vreemd. Misschien was het suikerwater heter dan bij de andere batch?

Opaslof

Zelfde water uit 1 pan. Ik heb vanuit het terugkoelen gewacht tot de temperatuur binnen de 5 graden was tov het bier. Maar elke gistsoort zal ook wel anders reageren.
Maar gewoon maar laten gaan en zien wat er over 3 weken uitkomt? Of misschien extra gist erin gooien. Of bottelgist, die heb ik nog wel een zakje liggen als die nog goed is.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 12-09-2020 &nbsp;23:18 uZelfde water uit 1 pan. Ik heb vanuit het terugkoelen gewacht tot de temperatuur binnen de 5 graden was tov het bier. Maar elke gistsoort zal ook wel anders reageren.
Maar gewoon maar laten gaan en zien wat er over 3 weken uitkomt? Of misschien extra gist erin gooien. Of bottelgist, die heb ik nog wel een zakje liggen als die nog goed is.

5 ºC temperatuurverschil is geen enkel probleem.

Extra gist wil vaak niet helpen. Gebruik de zoekfunctie en zoek naar "gestokte vergisting".
Bottelgist om de vergisting op gang te brengen heeft weinig zin, die kan als het goed is alleen eenvoudige suikers vergisten. Die zijn al lang vergist. Ze worden als eerste opgenomen door de gist.

Opaslof

Ok. Ik lees al wat over roeren, gistvoeding toevoegen, tweetraps giststarter maken van de gist op de bodem.
Ook over een testje met een kleine hoeveelheid bier apart met grote hoeveelheid gist en voeding laten uitgisten om te zien of er überhaupt nog vergistbare suikers inzitten.
Maar de suiker die ik had toegevoegd zit er sowieso nog in, daar is niets mee gebeurd, anders had ik wel een lagere SG dat 1037 gemeten vandaag.

We zullen van de week eens in de gaten houden of die iets hogere temperatuur wat helpt en of ie toch wat gaat bubbelen.
Volgend weekend maar weer een sample nemen voor SG.

Als het dan nog in de buurt van 1037 ligt, dan gaan we actie ondernemen...

Dank voor het meedenken [emoji106]

William

Hoe meet je het sg? Met een refractometer of een hydrometer? Indien met een refractometer moet je nog een correctie uitvoeren.

Na hevelen kun je veel gist kwijtraken waardoor alles veel langzamer gaat. Overhevelen zou je pas moeten na de hele vergisting. En nadat je het sg hebt gemeten 😉

Opaslof

Met een SG meter. Niet een refractometer. Had ik inderdaad gelezen dat dit met alcohol in de vloeistof gecorrigeerd moet worden.
Ik heb inderdaad het gevoel dat een heleboel gist is achtergebleven en dat beetje dat wel is overgeheveld het niet aankan. Of nog niet. Jammer dat ik het niet doorhad dat het overhevelen pas moet gebeuren na uitgisten (hoofd) van de toegevoegde suiker.  Al doende leert men ;-)


William

Het kan het waarschijnlijk wel aan maar je het duurt langer.

Heb je de suikeroplossing wel goed door het jongbier gemengd?


Citaat van: William op 26-08-2020 &nbsp;13:09 uHet zal wel goed komen maar dan moet je wel geduld hebben.

NU zul je nog iets meer geduld moeten hebben ;)


hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 06-09-2020  19:23 ugist vergist de suikers die het aankan. Het moment van toevoegen maakt niet uit.
Ik denk dat dat zeker klopt als je een niet al te zware wort.
Bij hele hoge beinSG's heb je een sutuatie waarbij de gist het moeilijker krijgt. Dus volgens mij is het dan niet alleen een kwestie van vergistbare suikers, maar ook een uitputtingsslag voor de gist. Mijn ervaring is dat de gisting beter verloopt als je de pijn zoveel mogelijk verspreidt, waarschijnlijk ook met minder ongewenste nevenproducten tot gevolg, dus in het begin wat minder osmosestress en dus de suiker pas tegen het einde van de hoofdgisting toevoegen.

In hoeverre de gist daar voordeel van heeft zal ook sterk gistras afhankelijk zijn. Maar ookal zou het niets uitmaken, dan heeft toevoegen van de suiker tegen het einde toch geen nadelen?

Dus mijn redenatie is:
Het kan helpen door de suiker tegen het einde toe te voegen, maar als het niet helpt kan het ook geen kwaad, dus dan is de logische keuze simpel lijkt mij: tegen het einde toevoegen. 

Opaslof

Ik heb de suikeroplossing er als laatste bijgegooid. Bovenop het jongbier. Niet gemengd. Het suikerwater is ook zwaarder dan het jongbier met alcohol. Dus dat zou ook naar beneden zakken en gaandeweg mengen?
Maar misschien mengt het stilstaand niet zo best. Dan zou inderdaad best goed kunnen.

Als ik gewoon wat langer moet wachten: geen probleem. Als het maar geen maanden wordt. En dan wordt het hergisten op fles natuurlijk ook een gebed zonder end.
Of misschien gaat het wel helemaal niet meer gebeuren.

Als ik volgend weekend, na een week met 22 graden, nog steeds 1037 meet, dan denk ik dat ik wel overweeg om dan nieuwe gist toe te voegen. Wel een heel process met in een aantal trappen de vergisting op te starten met steeds wat meer jongbier. Moet ik nog eens nalezen in de verschillende posts over vastgelopen vergisting. En in m'n boek...

middelaersch

Citaat van: Jacques op 06-09-2020  21:45 u...omdat bij commerciële brouwerijen zelden of nooit een late suikergift wordt gegeven.

Als commerciële brouwerijen dat inderdaad niet doen, waag ik het te betwijfelen of het significante voordelen biedt.  :weetniet:

Ik gebruik vaak suiker in Belgische bieren, en voeg die altijd toe tegen het einde van de kook. Heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd.
Daar moet ik wel de kanttekening bij maken dat ik geen extreem zware bieren brouw, SG max 1.090.

William

Citaat van: Opaslof op 13-09-2020  11:17 uIk heb de suikeroplossing er als laatste bijgegooid. Bovenop het jongbier. Niet gemengd. Het suikerwater is ook zwaarder dan het jongbier met alcohol. Dus dat zou ook naar beneden zakken en gaandeweg mengen?
Maar misschien mengt het stilstaand niet zo best. Dan zou inderdaad best goed kunnen.


Als je eerst het suiker in een vat doet en daar het jongbier ophevelt zal het in ieder geval beter mengen.

Heb je het sample via de kraan onderin het gistvat genomen? Dan zou je relatief meer suiker kunnen hebben afgetapt en hiermee een te hoog sg.

Ik zou het vat / fles sowieso flink zwenken om alles te mengen.

hansHalberstadt

Volgende keer bij een zwaar bier pas overhevelen als vrijwel alle suiker is vergist. Je hebt de gist immer keihard nodig om alle suiker te vergisten. Overhevelen in een te vroeg stadium of als je nog suiker toe gaat voegen is vragen om problemen. Zomaar gist toevoegen gaat je niet helpen zeker geen korrelgist want die kan niet opstarten in zulke zware condities. Wat je wel kunt doen is nog een klein beetje bier brouwen bv 5 liter en daar 2 zakjes korrelgist in opstarten en evt nog een keer beluchten zodra je tekenen van gisting ziet. en als dat  op de gistingspiek zit bij je vastgelopen brouwsel doen. 

Opaslof

Citaat van: William op 13-09-2020  11:23 uHeb je het sample via de kraan onderin het gistvat genomen? Dan zou je relatief meer suiker kunnen hebben afgetapt en hiermee een te hoog sg.
Ik heb het afgeheveld niet helemaal op de bodem.
Ik kan nog wel even de flesse goed zwenken, misschien wat roeren. Wie weet helpt het.
Meet ik meteen de SG nog een keer...

Opaslof

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2020  11:26 uWat je wel kunt doen is nog een klein beetje bier brouwen bv 5 liter en daar 2 zakjes korrelgist in opstarten en evt nog een keer beluchten zodra je tekenen van gisting ziet. en als dat  op de gistingspiek zit bij je vastgelopen brouwsel doen.
Kan dat ook met bv 1 liter appelsap? Ipv bierbrouwen? En dan een liter jongbier opofferen (die extra liter past het niet in de fles). Is wat overzichtelijker. En minder tijd en schoonmaak...

hansHalberstadt

Citaat van: Opaslof op 13-09-2020  11:55 uKan dat ook met bv 1 liter appelsap? Ipv bierbrouwen? En dan een liter jongbier opofferen (die extra liter  past het niet inner fles). Is wat overzichtelijker. En minder tijd en schoonmaak...
Dat kan wel, maar dan krijg je een mengsel van cider en bier want appelsap wordt cider. Kan voor sommige bieren wel lekker zijn.

Opaslof

Zo weer een update van de voortgang:
De boel heeft nu twee weken op 22'C staan te vergisten:

Fles (a) met vloeibare gist is van 1022 naar 1017 gegaan. (begin SG was 1072)
Fles (b) met korrelgist is van 1037 naar 1033 gegaan (begin SG was 1074)
Ik heb de gistflessen meteen wat geroerd met de hevelslang.

Dus a) is bijna klaar voor bottelen. Onder de 1015 was mijn gedachte.
Fles b) moet nog best een eindje maar heeft in elk geval niet helemaal stilgestaan. Maar mierzoet. (Yek)

Dus beide flessen voor een week of twee terug de kast in op 22'C denk ik maar.
Of zal ik er 24 van maken?

William

De nagisting mag best lang duren omdat je wat weinig gist had en ook wat te snel hebt overgeheveld.

Variant a is met een vergistingsgraad van 77% misschien nog niet helemaal op z'n eind aangezien er ook veel suiker in zat. Deze mag wel op 80% vergistingsgraad of hoger komen. Zonder suiker zou de 1214 toch op 77% moeten kunnen komen.

Variant b is met een vergistingsgraad van nog geen 50% meer zorgwekkend. Nu is de S04 een gist met een lage vergistingsgraad maar het is nu wel heel erg laag. Met een hogere temperatuur ga je niet veel bereiken. Zeker niet bottelen, want garantie op mierzoet bier, gushers of bommetjes. Je kunt overwegen om extra actieve gist toe te voegen.

Als je heel gek wilt doen zou je variant b op de gist van variant a kunnen hevelen, nadat je variant a gebotteld hebt.



Opaslof

Bedankt voor de tip. Goed idee om de andere gist te gebruiken. Weet nog niet of er veel slurrie nog in zit en hoe veel activiteit daar nog in zit, maar het is zeker een mogelijkheid. Kan me niet voorstellen dat het de smaak nu nog heel veel gaat beïnvloeden. En dan nog... Belangrijkste is dat het uitgist.

- slurrie gewoon zo erin kieperen?
- Gistvoeding erbij nodig?

Ik zal het a-biertje over twee weken nog eens meten. En even opzoeken welk eind SG bij de 80% SVG hoort (in het kader van 'hoe zat het ook alweer') voordat ik ga bottelen.

William

Inderdaad de slurrie erbij kiepen en tijd geven als je nog een beetje sediment hebt. Een beetje voeding zou in dit geval denk ik geen kwaad kunnen.

Opaslof


Opaslof

Oja zo zat het met de vergistingsgraad:
SVG = (begin SG-eind SG)/(begin SG-1)

Bier a) begin SG 1072, eind SG moet zijn:
1016 voor SVG 77%, 1014 voor SVG 80%, 1012 voor SVG 83%

Bier b) begin SG 1074, eind SG moet zijn:
1017 voor SVG 77%, 1015 voor SVG 80%, 1013 voor SVG 83%

(Origineel recept had overigens SVG 89%: 1070 -> 1008)

Dus als ik ergens richting 1010, hooguit 1015 kan uitkomen, dan heb ik vertrouwen in bottelen. Zou leuk zijn als ik de flesjes mooi op druk krijg (flessen met te weinig prik heb ik al eens gehad, evenals spuitflessen en 2 knalflessen [emoji16])

Over twee weekjes doe ik wel weer verslag.

Opaslof

Citaat van: Opaslof op 26-09-2020  21:41 uBier a) begin SG 1072, ...
Bier b) begin SG 1074, ...

Zoals gezegd, bij wijze van verslag hierbij de update van twee weken (op 22 graden) later.
Beide flessen hebben nog iets doorgegist.

Bier a) van 1017 -> 1016 (svg 78%). Die is dus echt wel klaar. We hebben afgeheveld en er bottelsuiker, bottelgist (2 jaar oude F-2, 20 gram, gehydrateerd) en gistvoeding bij gedaan. Zachtjes doorgeroerd en gebotteld. De flessen staat weer in de gistkast op 22 graden. Die gistvoeding was eigenlijk bedoeld voor de andere gistfles. Foutje, maar we hebben het gewoon maar laten gaan. Zit dus nu ook in de flesjes.

Bier b) van 1033 -> 1028 (svg 62%). Nog lang niet klaar. Naar suggestie van hier heb ik hier de gistslurrie uit bier a) aan toegevoegd en gistvoeding.

Now we wait...

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  11:27 uZoals gezegd, bij wijze van verslag hierbij de update van twee weken (op 22 graden) later.
Beide flessen hebben nog iets doorgegist.

Bier a) van 1017 -> 1016 (svg 78%). Die is dus echt wel klaar. We hebben afgeheveld en er bottelsuiker, bottelgist (2 jaar oude F-2, 20 gram, gehydrateerd) en gistvoeding bij gedaan. Zachtjes doorgeroerd en gebotteld. De flessen staat weer in de gistkast op 22 graden. Die gistvoeding was eigenlijk bedoeld voor de andere gistfles. Foutje, maar we hebben het gewoon maar laten gaan. Zit dus nu ook in de flesjes.

Bier b) van 1033 -> 1028 (svg 62%). Nog lang niet klaar. Naar suggestie van hier heb ik hier de gistslurrie uit bier a) aan toegevoegd en gistvoeding.

Now we wait...

Op hoeveel liter bier heb je het zakje bottelgist toegevoegd?
Je hebt er slechts 0,02 tot 0,07 g per liter van nodig.

Overmaat aan gist maakt dat je de gistvoeding achterwege kunt laten.
En hydrateren van korrelgist is niet nodig...

Opaslof

Het gaat om 20 liter, dus ik zie dat we boven de bovengrens van de bottelgist zitten. Wel was de gist al wat ouder dus minder levendig.
Eigenlijk hadden we 2,5 gram gistvoeding aangemaakt (10 minuutjes gekookt in een klein beetje water) voor de andere gistfles met verstokte vergisting. Eenmaal afgekoeld het zakje gist in gegooid. Na een kwartiertjes geroerd en na weer een kwartiertje rust in de gistfles gedaan en SG 1016 bier op
overgeheveld. Vlak na het bottelen vanuit deze emmer kwamen we erachter dat de voeding dus inderdaad niet bedoeld was voor deze fles, en dat de hoeveelheid gist wel erg ruim was voor 20 liter. Maarja, het zat er al doorheen. Laat maar gaan.
Nu maar hopen dat dat het gaat meevallen met
a) evt. gistsmaak/gistvoedingsmaak(?)
b) evt. teveel aan koolzuur op fles, als de bottelgist met voeding naast de bottelsuiker ineens toch een hoop extra suikers gaat omzetten.
We gaan het zien. Regelmatig flesje opentrekken dan maar en zodra het koolzuurgehalte goed is maar snel de rest opdrinken.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:36 uHet gaat om 20 liter, dus ik zie dat we boven de bovengrens van de bottelgist zitten. Wel was de gist al wat ouder dus minder levendig.
Eigenlijk hadden we 2,5 gram gistvoeding aangemaakt (10 minuutjes gekookt in een klein beetje water) voor de andere gistfles met verstokte vergisting. Eenmaal afgekoeld het zakje gist in gegooid. Na een kwartiertjes geroerd en na weer een kwartiertje rust in de gistfles gedaan en SG 1016 bier op
overgeheveld. Vlak na het bottelen vanuit deze emmer kwamen we erachter dat de voeding dus inderdaad niet bedoeld was voor deze fles, en dat de hoeveelheid gist wel erg ruim was voor 20 liter. Maarja, het zat er al doorheen. Laat maar gaan.
Nu maar hopen dat dat het gaat meevallen met
a) evt. gistsmaak/gistvoedingsmaak(?)
b) evt. teveel aan koolzuur op fles, als de bottelgist met voeding naast de bottelsuiker ineens toch een hoop extra suikers gaat omzetten.
We gaan het zien. Regelmatig flesje opentrekken dan maar en zodra het koolzuurgehalte goed is maar snel de rest opdrinken.

Één ding is zeker... je zult geen last hebben van een hergisting die niet op gang komt.  :)

Met zo'n overmaat aan gist in de fles doe je er inderdaad goed aan het bier snel op te drinken.
Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt?

Opaslof


Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:43 u8 g/l

Dan zit het met de hoeveelheid koolzuur in de fles zeker goed.

Bij welke temperatuur staat het bier?

Opaslof

Zit goed met koolzuur, bedoel je zeker niet te weinig of zeker niet teveel?
Het staat op 22 graden.
Anders zo nu en dan maar even de doppen een klein beetje lossen om de druk af te laten.
Of een stel vrienden uitnodigen, niet teveel tegenwoordig met Corrona.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  20:48 uZit goed met koolzuur, bedoel je zeker niet te weinig of zeker niet teveel?
Het staat op 22 graden.

Ik bedoel dat je zeker niet te weinig koolzuur zult hebben.

Mijn vermoeden is dat je al na 3 dagen voldoende koolzuur in je bier hebt.

Opaslof

Ah dan gaan we midden van de week eens een eerste flesje doen. Ik kan ze ook evt. uit de gistkast halen, de omgevingstemp is een graad of 5 lager.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 11-10-2020  21:19 uAh dan gaan we midden van de week eens een eerste flesje doen. Ik kan ze ook evt. uit de gistkast halen, de omgevingstemp is een graad of 5 lager.

Dat is een leuke test waarbij je kunt zien wat de invloed is van de temperatuur.

Opaslof

Helft van de flesjes op 22' en de andere helft buiten de koelkast. Dan kan ik vergelijken. [emoji106]

Opaslof

Voilà, de vergisting van bier b) is weer op gang gekomen door toevoegen van gistslurrie + voeding. We hebben weer belletjes!!!


William

Mooi hé, beetje mengen en roeren

Opaslof

Laatste stand van zaken: bier b is met hulp van de tips uitgegist na 2,5 week. SG 1014 met 1 belletje CO2 per 2,5 minuut. Dus met 8 gram bottelsuiker en zonder bottelgist op fles.
De vergisting heeft dus mooi doorgezet. SVG 81%!
Dank voor alle tips!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.