Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het grote Kveik topic  (gelezen 9216 keer)

Offline biking rebel

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Het grote Kveik topic
« Reactie #50 Gepost op: 18-01-2021 17:25 u »
Voor een eerlijke vergelijking kun je het beste steeds hetzelfde wort gebruiken. Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken dat je even opkookt zonder hop.
Voor de test met de kveiks voor IPA zou je zowel een keer moutextract zonder hop als met hop kunnen gebruiken. Dat is wel meer werkt maar je krijgt op die manier meer inzicht in het naar voren brengen van hopsmaken door de verschillende kveik gisten. De serie zonder hop met de IPA kveik's maakt het mogelijk deze gisten met de andere te vergelijken.
Probeer steeds het begin SG gelijk te houden. Dat kan door steeds precies dezelfde hoeveelheid moutextract en water af te wegen en door de kooktijd steeds het zelfde te houden. Weeg je pan voor en na het koken. Voeg steeds een klein beetje water toe zodat je elke keer precies dezelfde hoeveelheid wort hebt. Bepaal het SG. Als het goed is dan is die bij alle batches gelijk. Deze vragen zijn niet bedoeld om belerend te zijn, maar ik snap nog niet waarom je zoveel zou willen uittesten. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd  ;D

De kveik's die je hebt zijn denk ik vloeibaar. Dat maakt het doseren in gelijke hoeveelheden lastig. Je kunt proberen met een kleine maatpipet monsters te nemen van de gisten steeds eenzelfde volume aan slurry toevoegen.

Om terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 18-01-2021 20:29 u »
Om terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

De test wordt niet door mij uitgevoerd, maar ik heb veel van dit soort tests gedaan.
Door te werken zoals ik voorstel krijg je informatie over de vergistingsgraad van de verschillende kveik's bij dezelfde wort. Dat is belangrijke informatie.
Verder kun je de smaken die gevormd worden met elkaar vergelijken. Vandaar ook het advies om geen hop te gebruiken bij alle gisten. Omdat bij een IPA hop een belangrijk onderdeel is van de smaak raad ik aan om bij kveik's twee tests uit te voeren een keer met hop en een keer zonder hop. Je krijgt dan informatie over de mate waarin de hop meer naar voren komt door de gebruikte gist.

Natuurlijk is de smaak van je bier als je andere mouten en hoppen gebruikt anders. Maar dat neemt niet weg dat dit soort tests bijzonder leerzaam zijn. Je leert hier veel meer van dan het lezen van 1000 artikelen over kveik gisten. Je ziet wat er gebeurt en ruikt en proeft de resultaten. Dat laatste is iets wat je via het internet niet kunt ervaren.

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #52 Gepost op: 18-02-2021 12:51 u »
Na een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #53 Gepost op: 03-03-2021 18:22 u »
Heb een Barley wine gebrouwen en met 4 kveiks vergist, Voss, opshaug, hornindal, Oslo. Voss was korrel de rest vloeibaar. Ik moest trouwens de hornindal opkweken uit een fles van een vorig brouwsel omdat de slurry er geen zin meer in had, waarschijnlijk door een grote hoeveelheid hop die in de slurry terecht was gekomen door de eerste drooghopgift van de NEIPA.

De 4 barley wines liggen nu te rijpen en ik heb ze al geproefd (na 4 weken) beetje te snel denk ik, maar al wel lekker. Ik heb ze nog niet naast elkaar kunnen proeven om de verschillen te kunnen duiden. Je zou verwachten dat Oslo en Opshaug vrij neutraal zijn en hornindal en Voss meer fruitig. Op het eerste gezicht lijken de verschillen niet zo groot als ik had verwacht.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 03-03-2021 18:25 u »
Na een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Voss produceert sinaasappel smaakjes, maar Framgarden niet, wel zacht fruitig, maar als je daar zoveel hop tegenaan gooit blijft daar niet veel van over denk ik.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #55 Gepost op: 10-05-2021 09:32 u »
Wat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 14-06-2021 20:43 u »
Wat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Hoe heb jij de gist gedroogd? ik heb hem eerder gedroogd in de oven, maar dat duurde erg lang en vond ik best een hoop gedoe....

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #57 Gepost op: 15-06-2021 08:44 u »
Stöckli  Voedseldroger en dan uitgesmeerd op bakpapier daarin.

Tags: