Het grote Kveik topic

Gestart door Johan_vL, 25-08-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biking rebel

Citaat van: Jacques op 18-01-2021  17:09 uVoor een eerlijke vergelijking kun je het beste steeds hetzelfde wort gebruiken. Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken dat je even opkookt zonder hop.
Voor de test met de kveiks voor IPA zou je zowel een keer moutextract zonder hop als met hop kunnen gebruiken. Dat is wel meer werkt maar je krijgt op die manier meer inzicht in het naar voren brengen van hopsmaken door de verschillende kveik gisten. De serie zonder hop met de IPA kveik's maakt het mogelijk deze gisten met de andere te vergelijken.
Probeer steeds het begin SG gelijk te houden. Dat kan door steeds precies dezelfde hoeveelheid moutextract en water af te wegen en door de kooktijd steeds het zelfde te houden. Weeg je pan voor en na het koken. Voeg steeds een klein beetje water toe zodat je elke keer precies dezelfde hoeveelheid wort hebt. Bepaal het SG. Als het goed is dan is die bij alle batches gelijk. Deze vragen zijn niet bedoeld om belerend te zijn, maar ik snap nog niet waarom je zoveel zou willen uittesten. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd  ;D

De kveik's die je hebt zijn denk ik vloeibaar. Dat maakt het doseren in gelijke hoeveelheden lastig. Je kunt proberen met een kleine maatpipet monsters te nemen van de gisten steeds eenzelfde volume aan slurry toevoegen.

Om terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

Jacques

Citaat van: biking rebel op 18-01-2021  17:25 uOm terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

De test wordt niet door mij uitgevoerd, maar ik heb veel van dit soort tests gedaan.
Door te werken zoals ik voorstel krijg je informatie over de vergistingsgraad van de verschillende kveik's bij dezelfde wort. Dat is belangrijke informatie.
Verder kun je de smaken die gevormd worden met elkaar vergelijken. Vandaar ook het advies om geen hop te gebruiken bij alle gisten. Omdat bij een IPA hop een belangrijk onderdeel is van de smaak raad ik aan om bij kveik's twee tests uit te voeren een keer met hop en een keer zonder hop. Je krijgt dan informatie over de mate waarin de hop meer naar voren komt door de gebruikte gist.

Natuurlijk is de smaak van je bier als je andere mouten en hoppen gebruikt anders. Maar dat neemt niet weg dat dit soort tests bijzonder leerzaam zijn. Je leert hier veel meer van dan het lezen van 1000 artikelen over kveik gisten. Je ziet wat er gebeurt en ruikt en proeft de resultaten. Dat laatste is iets wat je via het internet niet kunt ervaren.

Brouwter

Na een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Johan_vL

Heb een Barley wine gebrouwen en met 4 kveiks vergist, Voss, opshaug, hornindal, Oslo. Voss was korrel de rest vloeibaar. Ik moest trouwens de hornindal opkweken uit een fles van een vorig brouwsel omdat de slurry er geen zin meer in had, waarschijnlijk door een grote hoeveelheid hop die in de slurry terecht was gekomen door de eerste drooghopgift van de NEIPA.

De 4 barley wines liggen nu te rijpen en ik heb ze al geproefd (na 4 weken) beetje te snel denk ik, maar al wel lekker. Ik heb ze nog niet naast elkaar kunnen proeven om de verschillen te kunnen duiden. Je zou verwachten dat Oslo en Opshaug vrij neutraal zijn en hornindal en Voss meer fruitig. Op het eerste gezicht lijken de verschillen niet zo groot als ik had verwacht.

Johan_vL

Citaat van: Brouwter op 18-02-2021  12:51 uNa een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Voss produceert sinaasappel smaakjes, maar Framgarden niet, wel zacht fruitig, maar als je daar zoveel hop tegenaan gooit blijft daar niet veel van over denk ik.

Alexander_H

Wat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Johan_vL

Citaat van: Alexander_H op 10-05-2021  09:32 uWat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Hoe heb jij de gist gedroogd? ik heb hem eerder gedroogd in de oven, maar dat duurde erg lang en vond ik best een hoop gedoe....

Alexander_H

Stöckli  Voedseldroger en dan uitgesmeerd op bakpapier daarin.

Kokkebil

Wie heeft ervaring met Kveik gist.
Ik heb een depot van deze gist gescoord en wil deze vermeerderen en een brouwsel brouwen.
Op internet staan diverse artikelen over deze bijzondere giststam.
O.a gisting is al na een paar dagen voltooid en hoge vergistingstemperatuur.
Graag info en ervaring.

Jan de Graaff

De beste informatie vind je hier: https://www.garshol.priv.no/blog/393.html
Lars Garshol is dé autoriteit op het gebied van Kveik gisten.

Verder vind je op het forum hier ook voldoende draadjes met info en ervaringen.
Zelf heb ik ervaring met Oslo en Voss en het is wat je zegt. Onder andere...

Ik kan de blog van Lars Garshol van harte aanbevelen. Plus zijn filmpjes op Youtube. En heel veel andere bronnen op internet.

Johan_vL

Er zijn topics over kveik op dit forum, als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt komen ze bovendrijven, oa: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41864.msg648741.html#msg648741

Opkweken gaat erg goed en vergisten bij 35C de eerste keer is een goede temperatuur, als je de gist beter leert kennen kun je ook hoger gaan. Mijn laatste brouwsel 1,5 weken geleden met Hornindal was binnen 38 uur uitgegist met een percentage van 10,9% ABV gaat dus inderdaad snel.

Weet je welke gisstam het is? Of van welke boerderij hij afkomstig is?


Hopfenfox

Eén keer gebrouwen met Voss Kveik. Op 35 graden was ie in 2 dagen helemaal klaar. Smaak beetje sinaasappelachtig wat prima toevoegde aan de IPA die ik er mee maakte. Bier was niet zo helder als normaal, dus vermoedelijk levert ie wel wat troebelheid op. Al had ik hem wellicht nog een paar dagen langer kunnen laten staan voor bottelen. Maar het idee van deze gist is dat je in een week op fles zit. Ideale gist voor zomermaanden als terugkoelen lastig is.

Johan_vL

Ook als je hem langer laat staan blijft het bier met Voss troebel is mijn ervaring. Hornindal is mijn favoriet, die maakt mango ananas smaakjes, echt super in een NEIPA  :biersmile:

Kokkebil

Citaat van: Johan_vL op 21-09-2021  07:50 uEr zijn topics over kveik op dit forum, als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt komen ze bovendrijven, oa: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41864.msg648741.html#msg648741

Opkweken gaat erg goed en vergisten bij 35C de eerste keer is een goede temperatuur, als je de gist beter leert kennen kun je ook hoger gaan. mijn laatste brouwsel 1,5 wk geleden met Hornindal was binnen 38 uur uitgegist met een percentage van 10,9% ABV gaat dus inderdaad snel.

Weet je welke gisstam het is? of van welke boerderij hij afkomstig is?

Ben nu een aan het opkweken 1 ltr. wortextract, daarna nog 2x 1 ltr. dat moet dan voldoende zijn voor 25 ltr. ,denk ik.
Loopt als een tierelier.
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald en weet dus ook niet van welke boerderij.
Volgens mij komt het uit een flesje van een van de Friese brouwerijen.
Ik heb enige tijd geleden een toertje op mijn motorfiets gemaakt langs een paar brouwerijen in Friesland.
Had het al een poosje in de koelkast staan.

Jos Duurland

Ik heb begin dit jaar een tripel gebrouwen met een Voss Kveik van Lallemand. Vergist op 30 graden was de hoofdgisting met 2 dagen klaar. Nog 2 weken laten staan en toen overgedaan in een glazen vat om 3 weken te lageren bij 20 graden. Daarna gebotteld met 7 g/l  suiker. Paar weken na hergisting was het bier tweeschijn tot helder.  Is een prima tripel geworden met wat citrus erin. Was ook zo weer op :proost: Daarna op grotere schaal gebrouwen en is nu ook commercieel verkrijgbaar.

tdp


GvB84

Dames en heren,

Heeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):
https://twojbrowar.pl/en/beer-ingredients/brewing-yeasts/omega-yeast-oyl-071-lutra-dried-kveik

Naar het schijnt zeer geschikt voor een Pils.
Ik ben al wat aan het plannen voor volgend jaar en met deze gist kan ik een Pils brouwen in de warmere maanden.

NC92

Citaat van: GvB84 op 10-12-2021  12:35 uHeeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):


Zeker interresant! Ik heb tot nu toe slechts 1 pilsje gebrouwen, in de kelder op 18 C met W-34/70, maar deze gist lijkt me zeker een goeie optie om hetzelfde te doen in de zomermaanden. Nog een reden om bij die winkel een bestelling te plaatsen ;p.

Johan_vL

Citaat van: GvB84 op 10-12-2021  12:35 uDames en heren,

Heeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):
https://twojbrowar.pl/en/beer-ingredients/brewing-yeasts/omega-yeast-oyl-071-lutra-dried-kveik

Naar het schijnt zeer geschikt voor een Pils.
Ik ben al wat aan het plannen voor volgend jaar en met deze gist kan ik een Pils brouwen in de warmere maanden.

Lutra niet, maar wel Oslo, zou dezelfde kunnen zijn misschien? ik heb er een lager achtig bier mee gebrouwen op een relatief niet te hoge temperatuur (25 C) maar het is toch niet zo strak als een ondergister. Wel lekker, maar geen pils dus.

Derp

Ik ben ook benieuwd naar die gedroogde Lutra. Hoop dat die snel in de Nederlandse brouwwinkels te krijgen is. Ik ben wel een fan van de gedroogde Voss in elk geval en zou graag goedkope en droge alternatieven hebben.

GvB84

Ik hoop dat er meer soorten kveik in gedroogde vorm op de markt gaan komen. Je zou zeggen dat kveik uitermate geschikt is om gedroogd op de markt te brengen.

biking rebel

Citaat van: GvB84 op 17-12-2021  15:07 uIk hoop dat er meer soorten kveik in gedroogde vorm op de markt gaan komen. Je zou zeggen dat kveik uitermate geschikt is om gedroogd op de markt te brengen.

Voor fabrikanten wat minder interessant aangezien je met de helft minder gist goede resultaten haalt.

Johan_vL

Citaat van: biking rebel op 17-12-2021  15:11 uVoor fabrikanten wat minder interessant aangezien je met de helft minder gist goede resultaten haalt.

Maar ze brengen toch ook vloeibare varianten op de markt? Daarvan heb je ook veel minder nodig ± 17 ml voor 20 L :dansen:.

biking rebel

Citaat van: Johan_vL op 17-12-2021  17:20 uMaar ze brengen toch ook vloeibare varianten op de markt? Daarvan heb je ook veel minder nodig ± 17 ml voor 20 L :dansen:.

Klopt voor 8-14 euro voor een zakkie. De echte redenen waarom er nog niet veel kveiks verkrijgbaar zijn...geen idee. Ik weet de echte reden niet. Nieuwe producten op de markt brengen kost sowieso geld. Met de tijd zal het wel goed komen.

Zambezi Special

Kveik is wat mij betreft een uitkomst!
Ik heb momenteel geen temperatuurscontrole en kveik doet het lekker, ook boven de 40 oC.
Ik ben begonnen met ciders (van appelsap) en inmiddels over op bier
IPA / Blonde / Red(dish) ale, alle met Kveik Vos van Lallemand. Batches van 5-6 liter. 2-3 gram Kveik per batch
Het is niet kapot te krijgen en je kan makkelijk een paar keer doorbrouwen op de oude slurrie.
Ik doe 2 of 3 keer en daarna gaat de appelsap er weer op.
Ik vind smaken erg moeilijk te omschrijven en heb niet echt genoeg ervaring hiervoor.
Toch een poging: veel literatuur zegt: sinaasappel / perzik. Ik proef het niet. Ik denk een hele lichte abrikoos smaak (da's in mijn "accidental IPA, had een blondje moeten worden, maar er gingen wat dingen mis. Tot mijn verbazing een erg lekker bier geworden)
Van kveik blond staat het eerst test flesje in de ijskast, Red ale staat net in de fermenter. Cider wordt vandaag of morgen gebotteld.
Ik zal proberen om updates te geven ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.