Het grote Kveik topic

Gestart door Johan_vL, 25-08-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jouri1995


Jacques

Citaat van: jouri1995 op 31-08-2020  20:50 uNog een link met wat leesvoer.
https://www.brewingnordic.com/farmhouse-ales/practical-guide-to-kveik-farmhouse-yeast-introduction/

:)

Leuke link, ook omdat je via deze link meerdere artikelen over kveik kunt lezen.
Hij is opgeslagen bij mijn verzameling.

Johan_vL

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-08-2020  11:28 uIk heb de slurry onder uit het vat gehaald (maar het schijnt beter te zijn wanneer je van boven af afschuimt) en in een laag van een paar mm op bakpapier gelegd. Daarna kun je het in de oven drogen (als je een goede hebt die op 35 max 40 graden kan); ik heb het gewoon met een insectendoek afgedekt en met een fan gedroogd. Dat kost wel een paar uur, maar dan is het helemaal droog en kun je het in schilfers in de vriezer bewaren. Gewoon in een bakje, hoeft niet in glycerol (glycerine) of zo.

Thx, dat is een mooie gebruiksaanwijzing, die zal ik volgen  :groots:

Johan_vL

Citaat van: biking rebel op 30-08-2020  22:39 uVeel informatie kun je vinden op:
http://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik
Inclusief een hoop links naar meer leesvoer.

Op andere fora hebben ze al wat meer geëxperimenteerd, een willekeurig voorbeeld:
https://www.homebrewtalk.com/threads/hornindal-kveik-is-blowing-my-mind.653929/

Hier lijken de meesten nog wat terughoudend, maar denk dat het over een jaar al meer "ingeburgerd" is. Ik zelf ben er net pas een paar maanden mee aan het vergisten. Het geeft veel nieuwe inzichten en kennis. Het is meer ontdekken en experimenteren dan met de gisten die al langer breed gebruikt worden.

Thx voor de links, superhandig. Hier zijn veel brouwers ook nog terughoudend volgens mij, maar er zijn er ook al een paar vrij actief mee.. Ik hoop dat dat nog meer gaat worden.  :brouwen:

biking rebel

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-08-2020  11:28 uIk heb de slurry onder uit het vat gehaald (maar het schijnt beter te zijn wanneer je van boven af afschuimt) en in een laag van een paar mm op bakpapier gelegd. Daarna kun je het in de oven drogen (als je een goede hebt die op 35 max 40 graden kan); ik heb het gewoon met een insectendoek afgedekt en met een fan gedroogd. Dat kost wel een paar uur, maar dan is het helemaal droog en kun je het in schilfers in de vriezer bewaren. Gewoon in een bakje, hoeft niet in glycerol (glycerine) of zo. Als je gaat brouwen, gewoon een paar snippers er uit en (eventueel) een beetje opkweken. Alhoewel er ook brouwers zijn die simpelweg een paar snippers op de/het wort gooien.
Bizar spul  ;D

Nou dat verschilt per Kveik gist. Bij onderstaande overzicht (even scrollen) kun je zien of je van het schuim of van de bodem moet oogsten:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Ook kun je hier de oorspronkelijke herkomst van de gist vinden.

Edwin brouwt

Citaat van: biking rebel op 01-09-2020  23:50 uNou dat verschilt per Kveik gist. Bij onderstaande overzicht (even scrollen) kun je zien of je van het schuim of van de bodem moet oogsten:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Ook kun je hier de oorspronkelijke herkomst van de gist vinden.
Klopt, Biking rebel, hangt inderdaad van de gebruikte gist af .
Nog een paar links:
http://www.garshol.priv.no/blog/393.html
https://www.brewingnordic.com/farmhouse-ales/practical-guide-to-kveik-and-other-farmhouse-yeast-reusing-and-maintaining-yeast/



Johan_vL

Waar ik eerder al Crossmyloof, the maltmiller en brauversand noemde waar best een mooi aantal kveiks te koop is, is dat ook zo bij twojbrowar.pl

Hopelijk binnenkort ook wat dichter bij huis, maar er is dus wel keuze...

Johan_vL

 De resultaten met white labs WLP 521 Hornindal zijn waanzinnig. Ik heb een NEIPA gebrouwen met tarwevlokken en chitmalt in het recept en gehopt met simcoe 10 min voor einde kook (30 g op 20 L) daarna 100 g Galaxy en 100 g Callista gebruikt om te drooghoppen (10 g/L).

Het bier is heel erg troebel / ondoorzichtig, zoals dit in een NEIPA zijn mag, de smaken van perzik, mango en ananas zijn echt verrukkelijk en worden ondersteund door een mooie ronde zachte bitterheid van het drooghoppen. Deze ga ik zeker meer brouwen en ook meer experimenteren met deze gist. Volgende wordt denk ik een Barley wine.

Indien er brouwers zijn, die andere Kveik soorten thuis op voorraad hebben dan Voss of Hornindal en willen delen hoor ik het graag. Ik zou heel graag meer experimenteren met andere Kveiks.

Groet, J.

Johan_vL

Na zeer geslaagde experimentjes met Voss en Hornindal, heb ik nu de Oslo strain besteld van Bootleg biology. Deze gist zou lager-achtige karakteristieken bezitten. Ik wil er een Vienna mee gaan brouwen, zijn er brouwers die al met deze Oslo kveik-strain hebben gebrouwen? En wat zijn je ervaringen? Ook ben ik nog niet zeker over de vergistingstemperatuur voor deze kveik.

Brouwgroet, J.


Bvk1983

Citaat van: Johan_vL op 12-10-2020  10:36 uDe resultaten met white labs WLP 521 Hornindal zijn waanzinnig. Ik heb een NEIPA gebrouwen met tarwevlokken en chitmalt in het recept en gehopt met simcoe 10 min voor einde kook (30 g op 20 L) daarna 100 g Galaxy en 100 g Callista gebruikt om te drooghoppen (10 g/L).

Heb je voor 20 L één verpakking WLP521 gebruikt of een starter gemaakt?

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 12-11-2020  15:11 uNa zeer geslaagde experimentjes met Voss en Hornindal, heb ik nu de Oslo strain besteld van Bootleg biology. Deze gist zou lager-achtige karakteristieken bezitten. Ik wil er een Vienna mee gaan brouwen, zijn er brouwers die al met deze Oslo kveik-strain hebben gebrouwen? En wat zijn je ervaringen? Ook ben ik nog niet zeker over de vergistingstemperatuur voor deze kveik.

Brouwgroet, J.
Ik had een Oslo kveik (droog) via internet besteld; dus niet via Bootleg. De lager was wel gelukt, maar ik had er een flink zuurtje in. Ik vond het zelf niet lekker, maar vrienden wel. Later kwam ik erachter dat de Oslo strain bij de Eik & Tid brouwerij uit Oslo komt. Toen ik op hun website keek, zag ik dat ze een hele hoop sour biertjes in hun assortiment hebben. Ik heb nu het donkerbruine vermoeden dat ik weet waarom ik een sour lager had.

Ik heb hem op 37ºC vergist. Ik dacht dat ie daardoor binnen twee, max. drie dagen wel klaar zou zijn. Maar het waterslot bleef bubbelen; ook na 7 dagen nog. Net nog even mijn notities erop nageslagen, ik heb 'm na 9 dagen gebotteld en dat was veel langer dan ik verwacht had. Achteraf heb ik bedacht dat het misschien te maken heeft gehad met wat dat 'sour' veroorzaakte...

Johan_vL

Citaat van: Bvk1983 op 12-11-2020  16:55 uHeb je voor 20 L één verpakking WLP521 gebruikt of een starter gemaakt?
Nee, geen starter gemaakt gewoon uit de buis geënt in het wort. Binnen 2 a 3 uur al een schuimlaag. Ook als je op internet zoekt, zie je bij hergebruik van kveik, dat brouwers een theelepel van hun gistdepot hergebruiken en dit een jaar lang doen uit 1 gistdepot zonder een starter te maken. Dit kan bij kveik denk ik, omdat de verdubbelingstijd echt super kort is en dus een heel grote groeisnelheid.

brouwgroet, J.

Johan_vL

Citaat van: JanDeGraaff op 12-11-2020  17:19 uIk had een Oslo kveik (droog) via internet besteld; dus niet via Bootleg.

Misschien was het originele Oslo cultuur en niet de opgeschoonde versie zoals door Bootleg wordt verkocht. In de meeste originele kveiks zitten meerdere gistsoorten en of bacteriën, maar diegene die commercieel verkocht worden, zijn geen mengsel. Er wordt 1 gist geselecteerd en opgekweekt.
Ben erg benieuwd naar die cultuur die jij hebt, dat kon wel eens interessant zijn, om een mooie Gose te brouwen.

Brouwgroet, J.

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 12-11-2020  17:46 uMisschien was het originele Oslo cultuur en niet de opgeschoonde versie zoals door Bootleg wordt verkocht. In de meeste originele kveiks zitten meerdere gistsoorten en of bacterien, maar diegene die commercieel verkocht worden, zijn geen mengsel. Er wordt 1 gist geselecteerd en opgekweekt.
Ben erg benieuwd naar die cultuur die jij hebt, dat kon wel eens interessant zijn, om een mooie Gose te maken.

Brouwgroet, J.
Ik heb toen wel geoogst en gedroogd. Was de eerste keer dat ik dat deed, dus ik hoop dat dat goed gegaan is. Ik heb dus vlokken in de vriezer liggen. Niet bijzonder veel. Het zou per post moeten kunnen; zo heb ik ze ook als vlokken gekregen..

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 12-11-2020  17:19 uIk heb hem op 37ºC vergist. Ik dacht dat ie daardoor binnen twee, max. drie dagen wel klaar zou zijn. Maar het waterslot bleef bubbelen; ook na 7 dagen nog. Net nog even mijn notities erop nageslagen, ik heb hem na 9 dagen gebotteld en dat was veel langer dan ik verwacht had. Achteraf heb ik bedacht dat het misschien te maken heeft gehad met wat dat 'sour' veroorzaakte...

Spannend....
En hoe staat het met het koolzuurgehalte nu? Door bacteriën in de gist kan het SG nog flink dalen.
Wat was de vergistingsgraad bij het bottelen?

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 12-11-2020  21:22 uSpannend....
En hoe staat het met het koolzuurgehalte nu? Door bacteriën in de gist kan het SG nog flink dalen.
Wat was de vergistingsgraad bij het bottelen?
Het koolzuurgehalte nu zou ik niet weten, omdat ik zelf nog maar 1 flesje over heb. Ik wil die volgend jaar open maken om te kijken wat tijd met het sour doet. Ik heb geen klachten over bierfonteinen gehad, dus ik denk dat ie na de 9 dagen wel op het einde van de vergisting liep.

Het begin SG was 1,055 en eind SG 1,011. SVG was 78,1%, wat op zich niet gek is voor een Kveik. ABV was zo'n 5,5%.

knopov

Hallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken? 

biking rebel

Citaat van: knopov op 16-01-2021  11:08 uHallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken? 

Om te beginnen: kies er 2-3 uit die je het meest interessant lijken en ga eerst die goed leren kennen. Waarom 18 soorten gist bestellen trouwens? Over de meeste is al informatie beschikbaar op verschillende fora, waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Jacques

Citaat van: knopov op 16-01-2021  11:08 uHallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken?

Dapper dat je deze uitdaging aangaat. Je leert er ongelofelijk veel van, want op het internet mag dan wel veel te vinden zijn maar alle nuances en geuren die vrijkomen ontdek je pas als jer zelf mee aan de gang gaat.

Zelf zou ik 3 keer 6 gisten tegelijk testen. Dat maakt het allemaal overzichtelijker en makkelijker uitvoerbaar. Een indeling op smaakprofiel is een goed idee.

Als je de mogelijkheid hebt is het interessant om het vervolg van de vergisting via de weegmethode. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een nauwkeurige weegschaal. Meer over de weegmethode kun je vinden door de zoekfunctie te gebruiken. De methode is verrassend betrouwbaar heb ik ervaren.
En als je een pH-meter hebt zou het ook mooi zijn als je de pH meet na de vergisting.

rfrins

Vraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

biking rebel

Citaat van: rfrins op 17-01-2021  09:30 uVraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

2 gram op 5 liter met start sg 1067 gaat meer dan prima. Heb het onlangs uitgeprobeerd in een kast op de slaapkamer, aangezien beide klimaatkast al in gebruik waren voor 2 andere batches. Binnen 1,5 dag klaar met de vergisting. Smaak is cleaner dan bij 25 of 38 graden, wat ik wel prettig vond.

Jacques

Citaat van: rfrins op 17-01-2021  09:30 uVraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

Hoe hoger de vergistingstemperatuur des te minder gist je nodig hebt. Bij 38 ºC heb je aanzienlijk veel minder gist nodig dan bij 20 ºC. Bij 38 ºC gaan biologische processen ruim 100 keer zo snel als bij 20 ºC. Keerzijde is dat je bij hogere temperaturen ook meer vergistingsnevenproducten krijgt. Dat is ook het geval bij kveik gisten hoewel veel van deze gisten vrij neutraal zijn.

Voor 27 liter met een SG van 10070 te vergisten bij zo'n 20 ºC kun je volstaan met 1 zakje. Wel zorgen voor voldoende gistvoeding. Als je een oud zakje gist hebt of een gist die je niet zo heel fijn vindt kun je die toevoegen tijdens het begin van het koken van het wort. Je kookt dan de gist kapot en de stoffen die vrijkomen kunnen door de gist die je ent na het koelen gebruikt worden als gistvoeding. Ook een klein beetje beluchten (kletteren van je wort) helpt bij een grotere gistgroei.

rfrins

Bedankt voor de reacties volgende week maar eens brouwen dan

knopov

Citaat van: Jacques op 16-01-2021  22:02 uDapper dat je deze uitdaging aangaat. Je leert er ongelofelijk veel van, want op het internet mag dan wel veel te vinden zijn maar alle nuances en geuren die vrijkomen ontdek je pas als jer zelf mee aan de gang gaat.

Zelf zou ik 3 keer 6 gisten tegelijk testen. Dat maakt het allemaal overzichtelijker en makkelijker uitvoerbaar. Een indeling op smaakprofiel is een goed idee.

Als je de mogelijkheid hebt is het interessant om het vervolg van de vergisting via de weegmethode. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een nauwkeurige weegschaal. Meer over de weegmethode kun je vinden door de zoekfunctie te gebruiken. De methode is verrassend betrouwbaar heb ik ervaren.
En als je een pH-meter hebt zou het ook mooi zijn als je de pH meet na de vergisting.


Kijk, Dat is nou een reactie waar ik iets mee kan, Dank je Jacques!!
Zou je dan ieder keer hetzelfde brouwen of zou je het recept, mout en hop, aanpassen aan de gist?
Er zijn een paar kveiks die geschikt zouden kunnen zijn voor pils achtige, een paar voor ipa en een paar voor donkere bieren.
Dan is er ook nog het temperatuurgebied. Het liefst zou je dus ook een keer 6 bieren bij een lage temperatuur willen vergisten en dezelfde bij hoge temperatuur.
Zes bieren tegelijk testen is nog wel uitvoerbaar. 6 maal 4 liter in een 5 liter gistfles.
ik zal trachten jullie op de hoogte te houden maar sta altijd open voor aanbevelingen.

Jacques

Citaat van: knopov op 18-01-2021  12:22 uKijk, Dat is nou een reactie waar ik iets mee kan, Dank je Jacques!!
Zou je dan ieder keer hetzelfde brouwen of zou je het recept, mout en hop, aanpassen aan de gist?
Er zijn een paar kveiks die geschikt zouden kunnen zijn voor pils achtige, een paar voor ipa en een paar voor donkere bieren.
Dan is er ook nog het temperatuurgebied. Het liefst zou je dus ook een keer 6 bieren bij een lage temperatuur willen vergisten en dezelfde bij hoge temperatuur.
Zes bieren tegelijk testen is nog wel uitvoerbaar. 6 maal 4 liter in een 5 liter gistfles.
ik zal trachten jullie op de hoogte te houden maar sta altijd open voor aanbevelingen.

Voor een eerlijke vergelijking kun je het beste steeds hetzelfde wort gebruiken. Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken dat je even opkookt zonder hop.
Voor de test met de kveiks voor IPA zou je zowel een keer moutextract zonder hop als met hop kunnen gebruiken. Dat is wel meer werkt maar je krijgt op die manier meer inzicht in het naar voren brengen van hopsmaken door de verschillende kveik gisten. De serie zonder hop met de IPA kveik's maakt het mogelijk deze gisten met de andere te vergelijken.
Probeer steeds het begin SG gelijk te houden. Dat kan door steeds precies dezelfde hoeveelheid moutextract en water af te wegen en door de kooktijd steeds het zelfde te houden. Weeg je pan voor en na het koken. Voeg steeds een klein beetje water toe zodat je elke keer precies dezelfde hoeveelheid wort hebt. Bepaal het SG. Als het goed is dan is die bij alle batches gelijk.

De kveik's die je hebt zijn denk ik vloeibaar. Dat maakt het doseren in gelijke hoeveelheden lastig. Je kunt proberen met een kleine maatpipet monsters te nemen van de gisten steeds eenzelfde volume aan slurry toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.